COTLD er jo på DVD-udgivelserne trukket direkte fra kamera-negativer, så der er næppe skåret billedinfo fra i siderne (og det var næppe meningen at filmen skulle mattes fra 1.85:1 til 2.35:1).
Desværre står der intet om format for lige netop
Lizard i bogen "Dizionario del Cinema Italiano" - heraf fremgår dog, at
Seven Notes In Black er filmet i Vistavision format - det er da mig bekendt 1.85:1 (eller evt 1.66:1).
Jeg kan ikke mindes, at jeg har set
Seven Notes i 2.35:1 format. Orker ikke lige i aften at grave mine gamle bånd frem - jeg mener dog at jeg har en kopi fra japansk laserdisk, som man i gamle dage sagde var i OAR.
Tro mig, jeg stoler ikke på de gamle VHS-udgivelser. Jeg stoler nu heller ikke ubetinget på gamle filmplakaters angivelser - de er også indimellem forkerte, fordi grafikerne bare har sat et billedformats navn på.
På
http://www.mhvf.net er der flere som har set filmen i biografen og som sværger at den er 1.85:1. Hvilket også skulle fremgå af originalt pressemateriale som er med på DVD-udgivelsen.
Det plejer at være ret tydeligt at se når film er cropped, så jeg tror ikke rigtigt på din teori. Vi finder dog sikkert aldrig det definitive bevis, selvom der er rygter om, at franske Studio Canal har et negativ gemt i deres gemmer af den franske udgave af filmen. Så måske er alt håb ikke ude omkring at se en bedre DVD-udgivelse engang. Jeg tror bare at det var sket for længst fordi Fulci jo i hvertfald i en periode har været en stor sællert på DVD.