DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 12:08

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
 Titel: Ørepropper
Indlæg: ons jun 22, 2016 10:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg går meget til koncert men har ret følsom hørelse (plus et par venner med tinnitus), så jeg plejer at passe godt på mine ører, når jeg er af sted.
Det er heldigvis mange år siden, vi slap af med de her latterlige skumfiduser til at proppe i ørerne, og i bund og grund er jeg ok tilfreds med mine "juletræer". De dæmper generelt udmærket.

Men jeg har overvejet et par formstøbte ørepropper - så jeg især kunne få lidt mere af diskanten med. Er der nogen, der har erfaring med mærker og hvilket filter man skal have i?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 22, 2016 19:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Buck Rogers skrev:
Jeg går meget til koncert men har ret følsom hørelse (plus et par venner med tinnitus), så jeg plejer at passe godt på mine ører, når jeg er af sted.
Det er heldigvis mange år siden, vi slap af med de her latterlige skumfiduser til at proppe i ørerne, og i bund og grund er jeg ok tilfreds med mine "juletræer". De dæmper generelt udmærket.

Men jeg har overvejet et par formstøbte ørepropper - så jeg især kunne få lidt mere af diskanten med. Er der nogen, der har erfaring med mærker og hvilket filter man skal have i?


Jeg arbejder med salg af høreapparater og høreværn.
Vi (skamløs reklame: Audium) forhandler formstøbte HV fra Phonak og Siemens.
Det er samme type filter i begge mærker (ER filtre) og de findes med 9, 15 og 25dB lineær (eller så tæt på lineær man kan komme) dæmpning.
Phonak har også en type filtre der hedder DM filtre, og de er lidt mindre, så de er velegnede til folk med små øregange.
Disse findes i 9, 15, 20 og 25dB, så de giver også muligheden for en mellemting imellem 15 og 25dB.

Til koncertbrug ville jeg anbefale 15dB.
Det kan føles af meget, men for at have den ønskede effekt bør man vælge over 9dB.
Filtrene kan udskiftes, så man kan også købe flere filtre og selv skifte imellem dem til forskellige situationer.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 22, 2016 21:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg ææælsker skamløs promovering! Tak for meldingen.

Hae du selv prøvet dem, og for os dødelige, er de så pengene værd i forhold til juletræerne? Og er der nogen forskel på de to mærker, nu hvor filtrene er ens?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 22, 2016 22:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Buck Rogers skrev:
Jeg ææælsker skamløs promovering! Tak for meldingen.

Hae du selv prøvet dem, og for os dødelige, er de så pengene værd i forhold til juletræerne? Og er der nogen forskel på de to mærker, nu hvor filtrene er ens?


Nej jeg har ikke selv prøvet dem, i forhold til den branche jeg arbejder i må jeg med skam i stemmen erkende, at jeg ikke har et sæt formstøbte HV.
Går dog heller ikke ret meget til koncerter.
Jeg har et par "demo industriHV" og jeg må erkende, at jeg ikke er ovenud pjattet med at have noget i ørerne på den måde.
(Da jeg i tidernes morgen købte en SE W800i mobil (tror jeg den hed), som var under "walkman brandet", og havde "bassboost gummikugler" på headsettet, søgte jeg vidt og bredt efter en der ville bytte med et headset fra en K750i, fordi jeg slet ikke kunne forliges med at være "lukket inde". :-)


Det burde være et fedt om man vælger det ene mærke eller det andet.
Jeg foretrækker Phonak, fordi her er som sagt muligheden for at producenten kan vurdere, at der er behov for at vælge DM filtre ved en snæver øregang (og muligheden for 20dB)
Jeg tror nok Siemens tilbyder flere forskellige farver (måske imod merpris), hvor Phonak har "klar transparent" og "rødlig transparent".
Jeg kender ikke nok til filtrene i "juletræer" til at vide om det er helt det samme, men det der skal være "salgsargumentet" her er jo netop at de er formstøbte, så pasformen er optimal.
Ved juletræer mm er der en risiko for at de ikke sidder rigtigt (= ikke den forventede dæmpning), og de kan være mindre behagelige at have på.

Men prisen er jo så også en hel anden (vi tager 1750kr for et sæt, og vist nok 620kr for et sæt ekstra filtre).
Det er ikke nogle man lige skal smide væk i en brandert.

Så det er svært at sige om det er pengene værd for en koncertgænger.
Var man musiker er der ingen tvivl om, at formstøbte HV er bedre end juletræer. :-)

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors jun 23, 2016 9:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Undskyld jeg blander mig, men det her er DAHF når det er bedst! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors jun 23, 2016 10:03 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det er det nemlig - en urimeligt overskudsagtig forsamling kloge hoveder :thumb:

Endnu en gang tak til Maggerholm for den grundige gennemgang. Juletræerne kan - som du skriver - sættes på mange måder, men det er faktisk en fordel nogle gange. Hvis musikken er bare lidt over behageligt, kan man sætte dem lidt ind, og taler vi Slayer eller noget i den stil, skal de proppes lidt bedre på plads :) Men dæmpningen er selvfølgelig ikke jævnt fordelt over hele spektret så.

Ekstra filtre lyder i princippet smart nok, men i praksis står man næppe og roder med den slags i en halvmørk forsamling, når man har opdaget, at der bliver spillet 5-10 dB højere end forventet. Prisen er selvfølgelig lidt heftig, men jeg bilder mig ind, at mine ører er det værd :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jun 23, 2016 17:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Buck Rogers skrev:
Det er det nemlig - en urimeligt overskudsagtig forsamling kloge hoveder :thumb:

Endnu en gang tak til Maggerholm for den grundige gennemgang. Juletræerne kan - som du skriver - sættes på mange måder, men det er faktisk en fordel nogle gange. Hvis musikken er bare lidt over behageligt, kan man sætte dem lidt ind, og taler vi Slayer eller noget i den stil, skal de proppes lidt bedre på plads :) Men dæmpningen er selvfølgelig ikke jævnt fordelt over hele spektret så.

Ekstra filtre lyder i princippet smart nok, men i praksis står man næppe og roder med den slags i en halvmørk forsamling, når man har opdaget, at der bliver spillet 5-10 dB højere end forventet. Prisen er selvfølgelig lidt heftig, men jeg bilder mig ind, at mine ører er det værd :)


Nej, tanken er ikke at man skifter "undervejs", men det kunne være man tog hjemmefra med 15dB monteret, når man tager til Grøn Koncert, men valgte 20/25dB, når man tager til Slayer. :-)

Nogle bruger også musikerHV til at dæmpe i fx institutioner mm, og her er 9dB egnet, og så har man et sæt til koncerter.

Eller trommeslageren, der bruger 25dB når han selv spiller, men kun 15dB, når han går til koncerter.

Mulighederne er mange, men ikke just "skift undervejs".

Har faktisk en kammerat der har juletræer, hvor filteret sidder i "stammen" (ved ærlig talt ikke om det gælder alle "seriøse juletræer").
Der kan man godt lige "skrue stammen af grenene" :D og sætte en anden type på.

Det med at sætte dem løsere/bedre fast er jo et spørgsmål om hvor meget lyd man lader passere forbi værnene, og der gælder fysikkens love jo istedet for filterkarakteristik. :-)
Det er ikke lineært. :-)

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: fre jun 24, 2016 20:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Jeg har desværre været for sent ude og har allerede tinnitus (er dog lidt i tvivl om hvad det er kommet af), og har for et lille års tid siden fået formstøbt nogle propper hos Audionova. Dertil købt filtre på 9db og på 15db.

Jeg har virkelig fortrudt ikke at have købt dem noget før!
For det meste bruger jeg 9db filtrene (som eks. her til aften til ID:4/2), og af og til til 15db.
Virkelig noget der kan anbefales.

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: fre jun 24, 2016 22:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Trist at have fået tinnitus! Ser mange til koncerter uden ørepropper af nogen slags. Håber ikke de fortryder det om ti år. Hvordan synes du forskellen har været i forhold til almindelige ørepropper?

Og da også lidt vildt, at det er "nødvendigt" at have dem på til en film! Men ja, der er tit skruet vildt op.
Men tak for tilbagemeldingen - har talt med Maggerholm, som også har hjulpet :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre jun 24, 2016 22:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Det er ikke noget der kan anbefales nej ;)
Synes der er en stor forskel! Nu har jeg ikke brugt juletræerne længe, selvom jeg havde nogle hæderlige fra Alpine til 249,-
Komforten er selvfølgelig bedre, men synes også man hører "sig selv" mindre når man snakker - dog kan det være lidt svært at bedømme hvor højt man skal tale.

Det er som sådan ikke nødvendigt at have dem på til film, men efterhånden som jeg har dem i i biffen, synes jeg faktisk de er rare at have i.
Dog så jeg "San Andreas" i Amsterdam i en IMAX forestilling; der var det meget nødvendigt med propper...målte 105db på et tidspunkt ;)

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: man jul 25, 2016 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tallahassee, jeg har desværre også fået mig tinnitus for et års tid siden (ikke en høreskade), så jeg leder også efter gode ørepropper. Jeg vil prøve Audionova. Endnu har det ikke været nødvendigt til film, men da jeg så Captain America var mine ører ikke helt glade efterfølgende.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man jul 25, 2016 10:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Audionova kan, for mit vedkommende, anbefales - tænker dog systemet er magen til så mange andre.

Jeg har som sagt vænnet mig til at have dem i til film og synes de er virkelig rare at have i.
Ikke at det som udgangspunkt kan lyde særlig højt, men de tager lige spidserne og gør oplevelsen lidt mere behagelig.

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: ons aug 03, 2016 8:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn okt 17, 2004 14:11
Indlæg: 3354
Geografisk sted: Troldhede, Denmark
Jeg går meget til metal koncerter, og har gjort det i mange år - jeg er efterhånden ved at have en forfærdelig hylen i ørene dagene efter en koncert - måske jeg skulle kigge efter sådan nogle her.

Det skal gerne være nogle, man ikke lige taber, når man står og headbanger oppe foran - hvad anbefales her? :-)

_________________
Vil du med til Danmarks hyggeligste LAN? Smut ind på http://t-lan.dk og tag et kig! :-)


Top
   
Indlæg: ons aug 03, 2016 9:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
RaGa_MuFFiN skrev:
Jeg går meget til metal koncerter, og har gjort det i mange år - jeg er efterhånden ved at have en forfærdelig hylen i ørene dagene efter en koncert - måske jeg skulle kigge efter sådan nogle her.

Det skal gerne være nogle, man ikke lige taber, når man står og headbanger oppe foran - hvad anbefales her? :-)

Hvis du slet ikke bruger noget, kan jeg kun sige - så er det på høje tid at komme i gang! Maggerholm kan bedre forklare det, men hylen i ørerne i længere tid er generelt lig med, at dine ører har taget skade. Og de skal jo gerne holde til mange koncerter endnu.
Jeg tænker, at et par "juletræer" i god kvalitet (150-200 kr) er et godt valg i dit tilfælde. De plejer at sætte udmærket fast. Det vil sgu være surt at tabe de formstøbte til 1600-1700 kr :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons aug 03, 2016 9:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn okt 17, 2004 14:11
Indlæg: 3354
Geografisk sted: Troldhede, Denmark
Det lyder som en fornuftig løsning ;-) Ja jeg er sikker på de har taget skade med tiden - jeg startede med at gå til koncerter for 16-17 år siden efterhånden, og det bliver ikke mildere koncerter jeg tager afsted til. :slap:

Set i bakspejlet skulle jeg nok have brugt det før i tiden - men "af skade bliver man klogere", som nogen siger.

Jeg må hellere få fat på nogle.

_________________
Vil du med til Danmarks hyggeligste LAN? Smut ind på http://t-lan.dk og tag et kig! :-)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team