Velkommen til CeeTee Cinema THX !!Jeg har altid haft en drøm. En drøm som i starten af 90'erne var at kunne se video på et lærred. Senere at få et kraftigt surround-anlæg hjemme i stuen. I 2004 havde jeg en stue med rullelærred og højttalere over alt. Nu skulle det være en dedikeret biograf udenfor stuen, lydisoleret og med rigtige biografstole, hvorfra alt kunne styres med én fjernbetjening.
Vi købte nyt hus i 2007 med den perfekte underetage. Drømmen om min egen hjemmebiograf blev fuldt realiseret i 2008 i samarbejde med min far og svigerfar. Siden 2008 er der bl.a. skiftet A/V-receiver og projektor et par gange, og forskellige optimeringer er gennemført.
UPDATE 15-07-2016: Jeg har opgraderet med ny Denon AVR-X7200WA receiver, JVC DLA-X7000 projektor og Panasonic DMP-UB900 Ultra HD Blu-ray afspiller. Det betyder at der nu kan afspilles DTS-X lyd i 7.2.4 kanaler og vises 4K materiale med HDR.
7.2.4-kanals lyd betyder 7 front- og surroundhøjttalere, 2 subwoofere og 4 lofthøjttalere.
Lærredet er et 117" Lissau lærred i størrelsesforholdet 2.07:1. På den måde er billedet større ved CinemaScope-film og jeg kan udnytte zoom-funktionerne i projektoren. 16:9-formatet er i størrelsesforholdet 1.85:1 hvor CinemaScope er op til 2.40:1. Pga. min mellemløsning, tilgodeser jeg både 16:9 og CinemaScope indhold og biografoplevelsen er helt i top.
Lidt omkring Dolby Atmos og DTS-X: Traditionel surround har dedikerede lydspor til hver enkelt højttalerkanal, hvor man med det nye format taler om lydobjekter. Der er understøttet 128 samtidige lydspor der hver indeholder meta-data omkring positionering, panorering mv. Således kan en Dolby Atmos/DTS-X AV-receiver gengive den korrekte placering af lyden ud fra højttaler antal, afstande, placeringer mv. Dermed bliver oplevelsen af lydbilledet langt mere tredimensionelt og mere ensartet fra biograf til biograf, og fra biograf til hjem. Der kan i lydmixet være både traditionelle kanalspor, kombineret med objekter - det er op til producerne i lydstudiet. Det smarte er at det mix biograferne benytter er præcist det samme, som det der udkommer på Blu-ray mv. til forbrugerne. DTS-X har til forskel fra Atmos, en mulighed for at regulere dialogen (talespor) som en seperat kanal. På den måde kan man vælge at hæve styrken for tale uden at skulle regulere selve styrken på f.eks. centerhøjttaleren. Dette har i årevis været et ønske fra mange der gerne ville have en lettere forståelse af dialoger i film.
De nye lydformater bygger ovenpå på det eksisterende tabsfrie Dolby TrueHD og DTS Master Audio. Og det er dermed også bagud kompatibelt. Dvs. at en film med Dolby Atmos godt kan afspilles på en ikke-Atmos kompatibel enhed, den vil blot afspilles downmixet med op til 7.1-kanaler. Og på samme måde med DTS-X.
Her kan I få et blik på biografen, og I må gerne komme med et par kommentarer.
Her biografen som den ser ud fra indgangen:
Indgangen fra gildesalen til biografen:
Bemærk THX plakaterne som jeg blandt andre ting har fået tilsendt som gaver fra THX i San Francisco, efter at have opkaldt min søn efter Tex.
Han blev i 2011 døbt Cilas Tex. Dette skabte stor opmærksomhed på THX' Facebook-side og i firmaet selv.
Biografen fra andre vinkler:
Filmsamlingen i form af Blu-ray og DVD:
Lidt pynt:35mm biograf-filmspoler som de så ud inden digitaliseringen indtog biograferne:
Terminator 2/3 merchandise og Oscar-statue fra Nordisk Film:
DeLorean-bilen fra Tilbage Til Fremtiden:
Wolfman, Frankenstein, Dracula og Avatar figur:
Diverse bamser:
Tex, Star Wars, Tintin og Terminator merchandise:
Biografbilletter til film i CeeTee Cinema:
Racket med biografens styring og forstærkere:
De to subwoofere har, med til sammen en vægt på 77 kg, magten over fundamentet og rummet:
Eksplosioner lyder og føles realistiske!B&W ASW825 med 1000 watts digital forstærker og solid 12" RohaCell enhed på i alt 35 kg:
SVS SB13-Ultra er en ny 1000 watts subwoofer i biografen på hele 42 kg! Med en solid 13,5" enhed, DSP og SVS Sledge digital forstærker:
Alle højttalere er kalibreret med Audyssey MultEQ XT32 og derefter vha. THX Calibrator Disc. Projektoren er
blevet nøje farvekalibreret med THX Optimizer 2.0 og de medfølgende briller som følger med Calibrator Disc'en:
Teknisk bestykning:Hardware:
Receiver: Denon AVR-X7200WA
Effektforstærker: Rotel RMB-1575
Projektor: JVC DLA-X7000
Blu-ray Ultra HD afspiller: Panasonic DMP-UB900
Computer: Intel Core i7 2,67GHz m/NVidia GeForce 750, Auzentech X-fi Home Theater HD og Windows 8.1
Fjernbetjening: Logitech Harmony 895 m/RF-Extender
Tastatur/mus: Logitech diNovo Edge
Lysdæmper: LK Fuga infrarød
Højttalere:
Front: B&W DM604 S3
Center: B&W LCR600 S3
Top Front: B&W DM685
Top Bag: B&W CCM684
Side: B&W DM601 S3
Bag: B&W DM601 S3
Subwoofer 1: B&W ASW825 med 12" RohaCell enhed og 1000 watts digital forstærker
Subwoofer 2: SVS SB13-Ultra med 13,5" enhed, DSP og 1000 watts digital forstærker
Lærred: Lissau 117" 2.075:1 Plano Frame fastramme lærred med White flex mat hvid dug, gain 1.0, 280 x 135 cm.
Kabler:
HDMI-kabler: Belkin Pure AV og Argon 5104H
HDMI til projektor: Real Cable Infinite Master, 10 meter
Front-/centerhøjttalere : Dali Blue
Top front/bag: AudioQuest FLX DB 16/4
Side-/baghøjttalere: Tera Labs Prism Omni 2
Subwoofer 1: Tera Labs Prism 2200s
Subwoofer 2: Van den Hul The SUB HYBRID
Siddepladser:
4 stk. biografstole i rødt stof
3 pers. sofa/chaiselong
Rummet:
Dimensioner: 480x540cm
Efterforskalling af alle vægge og lofter
Den ekstra isolering: Rockwool 45mm
Akustisk isolation: Troldtekt akustikplader 120x60cm
El: Separat gruppe til lydudstyr, anden gruppe til projektor, lys og computer
Gulvtæppe: Fladvævet "Auktion" tæppe
Lameller: Kirsch mørklægningslameller
Maling: Ca. 50 liter mat koksgrå, glans 5
Flere billeder:3-personers sofaen som kan bruges som individuelle chaiselonger, sammen eller hver for sig:
Naturligvis er der række- og pladsnumre:
Isoleret forhøjning til række 2, lavet så diskret som muligt:
Fronthøjttaler:
Centerhøjttaleren:
De fire lofthøjttalere (plus side- og centerhøjttaler):
Top Front lofthøjttalerne:
Jeg har efter en del eksperimenter valgt alm. højttalere vinklet en smule nedad som Top Front-højttalere.
Dette fungerede bedst for den bagerste række, hvor lyden ellers ville blive for svag med indbygningshøjttalere.
Løsningen med disse højttalere i front fungerer samtidigt godt i sofaen.
Man hører/føler tydeligt hvordan lyden kommer hen over hovedet på begge rækker.Kan anbefale at prøve dette andre steder hvor der er flere rækker og hvor der ikke er for højt til loftet.
Top Rear lofthøjttalerne:
Projektoren og baghøjttalerne:
JVC 3D-briller:
Har i alt 6 par af disse briller
Den infrarøde LK lysdæmper:
Logitech Harmony Extender RF-modtageren, som sender de infrarøde signaler rundt til de forskellige enheder:
OBH projektor-ur som sender klokken over døren:
Ser sådan ud i drift:
Udluftningsventiler som der findes 2 stk af, fordelt i hver sit hjørne af rummet:
Temperaturmåler og hygrometer:
Den ekstra lydisolerede dør:
Som I kan se er døren blevet en kende tykkere end fra fødslen. Heldigvis er det en branddør, så den kan tåle vægten.
Døren set indefra:
Bemærk ved karmen, hvor man kan se den ekstra tykke lydisolerede mur.
Med lægter, forskalling, Rockwool-isolering og Troldtekt, er vægge og loft blevet ca. 12cm tykkere.
Håber I har nydt billederne. I må meget gerne knytte en kommentar. Spørgsmål er altid meget velkomne! Venlig hilsen
Christian