DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 8:44

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 320 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 522 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 31, 2015 10:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg ved godt at det her preller fuldstændig af på jer, men alligevel...

Citat:
To be able to detect the additional resolution of 4k (or 8k), the screen must be quite large and you must sit fairly close. So how do you know if your particular setup would benefit? Here’s your answer.

Based on the resolving ability of the human eye, it is possible to estimate when 4k resolution will become apparent. A person with 20/20 vision can resolve 60 pixels per degree, which corresponds to recognizing the letter “E” on the 20/20 line of a Snellen eye chart from 20 feet away. Using the Home Theater Calculator spreadsheet as a base, I created a chart showing, for any given screen size, how close you need to sit to be able to detect some or all of the benefits of a higher resolution screen.

What the chart shows is that, for a 84-inch screen, 4k resolution isn’t fully apparent until you are at least 5.5 feet or closer to the screen. For a “tiny” 55-inch screen, you’ll need to be 3.5 feet or closer. Needless to say, most consumers aren’t going to sit close enough to see any of extra resolution 4k offers, much less 8k.

It’s important to note that research by Bernard Lechner (former VP of RCA Laboratories) found the average viewing distance of American TV viewers is 9 feet. This is substantially farther than the 5.5 foot distance required to fully resolve normal-sized 4k screens. I don’t see people rearranging their living rooms to take advantage of the otherwise unnoticeable UHD resolution benefits.


Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 31, 2015 11:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Så for at se 4K, så skal man sidde 150 cm fra skærmen ELLER TÆTTERE? Come on. Jeg prøvede selv 4K på en 84" skærm i Fona og du kan på afstand sagtens se den sindsyge billedekvalitet.


Top
   
Indlæg: tors dec 31, 2015 11:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Du kan "se" forskellen fordi du ved der er en forskel.

Jeg har også set de skærme i Fona og de er så syltet ind i kunstig skarphed og dynamiske farver og kontrast at enhver 4K fordel går tabt.


Top
   
Indlæg: tors dec 31, 2015 14:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Vi skal op i billedstørrelser som Jordsvinets og mit eget før UHD giver mening ;)

Det bør dog nævnes, at der i Jordsvinets citat bliver talt om at drage fuld nytte af opløsningen. Det kan altså sagtens være, at man med sin normale siddeafstand og 84" skærm kan se nogen forskel, dog uden at kunne se al den ekstra opløsning.

Stadig skal vi selvfølgelig huske, at opløsning er en mindre del af den samlede billedkvalitet. Det er at skyde sig selv i foden, hvis man bare oser ud og køber den første UHD-skærm man får råd til. Den er sandsynligvis ikke specielt god. Kontrast og korrekt farvegengivelse er vigtigere faktorer end opløsning. Det handler ikke så meget om hvad teknologierne KAN, men hvad producenterne gør med teknologien.

Skulle jeg købe et tv i dag, så ville jeg ikke ANE hvad jeg skulle købe. Det er alt sammen noget bras. Måske vil nogen lave et OLED, der kan kalibreres til korrekt gengivelse. Potentialet er der, men om viljen er der, det vil kun tiden vise.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Senest rettet af Naiera lør jan 02, 2016 13:30, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 11:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Naiera skrev:
Vi skal op i billedstørrelser som Jordsvinets og mit eget før UHD giver mening ;)

Jow, jeg er da klar over, at jeg teoretisk ville få glæde af det (lige under 3 meter fra 108"), men når jeg ser en god blu-ray, så står den fanme knivskarpt. Jeg sidder i hvert fald ikke og tænker "hmm, jeg ville ønske der var lidt flere detaljer i billedet". Til gengæld skuffes jeg ofte over hvor meget bras (altså billedkvalitetsmæssigt) der udgives og hvor mange gode film der stadig ikke ser ordentlige ud på BD. Forleden så jeg f.eks. Amadeus og det er sgu en skandale at sådan en klassiker ser ud som den gør. Warner har desværre mange af den slags på samvittigheden. A Clockwork Orange, 2001, Grand Prix... Og lad os ikke glemme Dark Knight fadæsen. Jaja, de er ikke nær så slemme som nogle af Universals pinligheder, men alligevel...

MEN man kan selvfølgelig håbe på, at det nye format vil få studierne til at tage sig sammen til at få genudgivet nogle af disse film fra helt nye 4K scans.


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 13:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Vi har jo talt om det før. Noget af det er bare fejl og sjusk, men hvis vi fx taler DNR er en stor del af køberne jo desværre allergiske over for filmgryn , ligesom de er rædselsslagne over, at 4:3-film og -serier ikke fylder hele deres fine bredformat-tv.
Og hvis man kun har fokus på bundlinjen, er det svært at fortænke studierne i at give folk det, de gerne vil have.
For hver kvalitetsbevidst køber er der sikkert fem eller ti, der bare gerne vil have noget, der ser "flot" ud.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 16:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Naiera skrev:

Skulle jeg købe et tv i dag, så ville jeg ikke ANE hvad jeg skulle købe. Det er alt sammen noget bras. Måske vil nogen lave et OLED, der kan kalibreres til korrekt gengivelse. Potentialet er der, men om viljen er der, det vil kun tiden vise.


Sikke dog noget vås at skrive. Er ALT sammen simpelthen noget bras? Det der er så at pisse på de 90% af DAHF's brugere, der ikke har projektor (som om det er den endegyldige løsning...) og som sikkert køber ind efter købsanbefalinger fra ekspert-sites som Flatpanels, osv. Der findes adskillige paneler, der kan kalibreres og indstilles til at gengive glimrende farver og kontrastforhold.

Men hvad ved jeg? Du er jo nok klogere end Rasmus Larsen og co.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 17:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Projektion ér den endegyldige løsning. Film er lavet til at blive projekteret på et lærred; ikke til at blive vist på en skærm. Hvis man går rigtig meget op i at se film, så skylder man sig selv i det mindste at undersøge muligheden for at få et projektor-setup.

Jeg pisser ikke på nogen som helst. Jeg er bare rigtig, rigtig glad for, at jeg ikke skal til at vælge imellem alle de dårlige og ekstremt middelmådige skærme derude. Jeg ville have rigtig ondt i røven over at skulle se mine film og serier på noget af det der kan købes i dag.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 20:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Naiera

+1 :thumb: :thumb: :thumb:

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 20:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Åh gud

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 20:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Shit mand, i al den tid har vi set film på den forkerte måde. :loco:


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 20:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Manden har jo lidt ret for film er lavet til at blive vist på en projektor.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: lør jan 02, 2016 21:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Tarantinos seneste film er filmet på Kodak 65mm negativer.



Jeg tror nu at den vil gøre sig ganske glimrende på 'gammeldags' blu-ray, trods alt. :)
Jeg bruger i øvrigt stadig min gamle 720p projektor, selvom mit lærred er 280cm bredt.
Da jeg købte den, havde jeg egentlig en forventning om, at behovet for indkøb af en 1080p projektor ville opstå, men det er så ikke sket endnu.


Top
   
Indlæg: søn jan 03, 2016 9:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Spencer skrev:
Jeg bruger i øvrigt stadig min gamle 720p projektor, selvom mit lærred er 280cm bredt.
Da jeg købte den, havde jeg egentlig en forventning om, at behovet for indkøb af en 1080p projektor ville opstå, men det er så ikke sket endnu.


Det er fuldstændigt det samme her :D . Eneste problem er den manglende evne til at vise S/H ordenligt, til det formål ville en 2160p projektor måske være en løsning.

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: søn jan 03, 2016 14:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Naiera skrev:
Jeg er bare rigtig, rigtig glad for, at jeg ikke skal til at vælge imellem alle de dårlige og ekstremt middelmådige skærme derude.

Rolig nu. Hvis man skal tro Flatpanels anmeldelse så kan man få i hvert fald et TV med perfekt sort og korrekte farver.

Men, jo, jeg foretrækker også helt klart at se på et lærred - det er meget behageligere for øjnene i længden.


dfms skrev:
Eneste problem er den manglende evne til at vise S/H ordenligt, til det formål ville en 2160p projektor måske være en løsning.

A'hva'? :?:


Senest rettet af Steen T søn jan 03, 2016 16:56, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 320 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 522 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team