DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:39

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 29, 2019 13:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Enig, The Breadwinner er helt fantastisk!

DeathPosture skrev:
APRIL 2018:


:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: The Breadwinner (2017)
[...]Af animation fik jeg set den Oscar-nominerede The Breadwinner som var helt fantastisk. Det er samme folk som stod bag Song of the Sea. Sørgelig og smuk og VIGTIG!


_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 29, 2019 19:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Trillingerne fra Belleville er vist ikke blevet nævnt endnu.

En helt igennem fantastisk film.


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 10:19 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Jeg er igang med at læse A New History of Animation af Maureen Furniss, som kan lånes på biblioteket (via bibliotek.dk) og som bestemt kan anbefales.
Billede

Bogen giver en historisk gennemgang af animationsfilm fra hele verden (dog umiddelbart ingen danske film) og giver et fint indblik i både amerikansk og (øst-)europæisk animation.

Læsningen giver lyst til at eje endnu flere af de film der omtales, men mange kortfilm er ikke umiddelbart til at skaffe på bluray (eller dvd) og derfor kommer der her et par anbefalinger af korte animationsfilm som kan ses på Youtube, Vimeo o.lign., selvom det egentlig ikke var intentionen med denne tråd. Hvis filmene kan skaffes i fysisk form er jeg meget modtagelig for links og anbefalinger til steder hvor de kan købes.

Her er et par film af tjekkiske Michaela Pavlatova:
Words, Words, Words:


- en mere erotisk-humoristisk animationsfilm til tonerne af Camille Saint-Saëns' Dyrenes Karneval, Carnival of Animals:


- og én om en storbarmet sporvognschauffør med en meget livlig og ret beskidt fantasi, Tram: https://vk.com/video432246_169171761


Og et link til polske Piotr Dumalas animationsfilm Łagodna:


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 16:14 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Jeg har netop modtaget GKIDS-filmen Approved for Adoption fra Amazon.com, og kan fortælle at den er regionslåst på både dvd og bd til Region A/1, hvis det skulle være et problem for nogen animationsfans derude.
https://www.amazon.com/dp/B00GOT12F8/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_U_JGewCbSPHE4X0
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 16:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Det ville være underligt hvis i hvert fald dvd'en ikke var låst ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tirs feb 05, 2019 11:55 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Naiera skrev:
Det ville være underligt hvis i hvert fald dvd'en ikke var låst ;)


Beklager mit fuldstændigt overflødige indlæg.


Top
   
Indlæg: søn feb 17, 2019 12:37 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Jeg vil godt slå et slag for én af animationens pionerer Oskar Fischinger. Jeg har købt DVDen (!?!) Visual Music fra Center for Visual Music, som jeg så igår og er bestemt glad for at eje nogle af hans små abstrakte mesterværker. De fleste af filmene/værkerne kan vist ses på Youtube/Vimeo, og jeg har postet et par links nedenfor.
Fischinger er født i år 1900 og skabte en lang række kortfilm gennem innovative animations-eksperimenter (synthetic soundtracks) fra især 30'erne og 40'erne, som er blevet omfattet af begrebet visual music. Han startede sin karriere som kunstmaler og animator i 20'erne og opfandt selv forskellige apparater og animationsteknikker, som han bl.a. brugte i reklamefilm og som special effects i spillefilm af Fritz Lang. Han emigrerende til Californien i 1936 og arbejdede bl.a. på Disneys Fantasia (1940) og med Orson Welles.

Trailer til DVD-udgivelsen:


Studie nr. 5 (1930):
https://vimeo.com/258726727

An Optical Poem (1938):


Top
   
Indlæg: tirs feb 26, 2019 12:27 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Når man vil anskaffe sig animationsfilm på fysiske medier inden for "genrene" pionerer/tidlige animationsfilm og avantgarde/eksperimentelle animationsfilm er man tilsyneladende i stor udstrækning nødt til at nøjes med dvd-udgivelser her i 2019...

Udover ovenfornævnte Oskar Fischinger dvd, har jeg bestilt endnu en Oskar Fischinger dvd Ten Films og har modtaget denne dvd med animationsfilm skabt af Len Lye: https://govettbrewster.com/shop/books/colour-box-19-films-by-len-lye
Billede

Jeg har også fået denne franske sag, med en masse tidlige animationsfilm/kortfilm fordelt på 4 dvd-skiver:
Coffret Les pionniers de l'Animation
Billede
- hvor jeg kun lige er kommet igang med den første skive.

Jeg har også modtaget en Paul Terry Silent Cartoon dvd, som dog ser meget skrabet ud og ligner en dvdr og et fotokopieret inlay. Dvd'en har heller ikke nogen menu, og animationsfilmene starter når man sætter disken i dvd-afspilleren.
Billede

Og endelig har jeg modtaget AnimateTV: 20 Years of Experimental Animation from the UK
Billede
- som endnu ikke har været i afspilleren


Top
   
Indlæg: fre mar 08, 2019 13:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg vil lige gøre opmærksom på den bedste animerede version af Peter Plys nogensinde. Den er naturligvis russisk. Instrueret af Fyodor Khitruk som også bliver nævnt i det første indlæg.



:D


Top
   
Indlæg: lør mar 09, 2019 13:32 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Fantastisk - tak.


Top
   
Indlæg: tors mar 14, 2019 12:00 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Endnu en animationsfilm er set på DK bluray:

Coco [2017] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Disney/Pixar leverer endnu en velfortalt og interessant historie i en helt imponerende teknisk flot animationsfilm.
Temaerne er almengyldige, men fint pakket ind i mexicansk kultur, og omhandler liv og død, familie, at førfølge sine drømme, musik samt godt vs. ondt.



Top
   
Indlæg: man mar 25, 2019 10:42 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg ved ikke lige, hvorfor jeg ikke har fået svaret på denne tråd før, for den er naturligvis helt og aldeles genial :D

Jeg har også i årevis været meget begejstret for animation, ikke mindst stop motion. Så det var en stor fornøjelse at være på en uges sommerkursus med Jakob Stegelmann tilbage i 2016, hvor temaet netop var animation gennem historien. Er du da åndssvag, hvor vi fik set mange ting - lige fra Gertie the Dinosaur og The Sinking of the Lusitania i stumfilmsperioden, over Disney, tv-animation, Aardman og anime til moderne CGI-film. Og ja, vi så også Steamboy, og nej, jeg synes ikke, den var særlig god. Sorry! Men kurset som sådan var lidt af en øjenåbner, og det var fedt at møde andre genrefans. Vi har en lille Facebook-gruppe, hvor vi udveksler nyheder og den slags.

Min smag og samling er nok ret dikteret af, hvad der er tilgængeligt på BD og dvd, så selv om der sikkert er mange gode film fra Rusland og andre, mindre prominente tegnefilmsnationer, er min erfaring med dem begrænset til, hvad jeg har set på Youtube og filmfestivaler. Men ja, de russiske Peter Plys er ret fede.

De senere år har jeg været mest begejstret for Tom Moores film (The Secret of Kells og Song of the Sea). Jeg har ind imellem fået anskaffet mig nogle lidt mere skæve ting a la Die Abenteuer des Prinzen Achmed, Long Way North og The Painting.

I den klassiske afdeling er jeg kæmpe fan af Tex Avery, og jeg er meget glad for mine aldrende, men ucensurerede 10-timers Tom og Jerry, hhv. Tex Avery-bokse på laserdisc :) De bliver ikke set så tit, men det sker dog, og ellers ser de bare godt ud på hylden.
Billede Billede

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team