DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 23:20

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 80 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs sep 06, 2022 11:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
DeathPosture skrev:
Billede
På seriefronten vil jeg gerne slå et slag for den fremragende miniserie Under the Banner of Heaven. Virkelig en fed historie på 7x afsnit af knap en times varighed hver. Totalt slowpaced spooky religiøst thriller drama baseret på en sand dobbelt-mordsag i ultrareligøs mormon-samfund i 1984. Minder meget om første sæson af True Detective med et skud Mare of Easttown, Sharp Objects og Mindhunter. De første 3 afsnit var lidt talky talky, men så kommer der skred i begivenhederne. Stor anbefaling herfra!


Enig! :thumb:

Fremragende serie. Jeg er ikke HELT så vild med, at de to detektiver er fiktive, for det havde faktisk været noget federe, hvis de detektiver, som Gil Bellingham og Andrew Garfield spiller rent faktisk havde været de to, der havde været på sagen. Når det er sagt, så er det en vanvittigt spændende histoie, og jeg har bestilt bogen, så jeg kan høre lidt om, hvordan historien var i virkeligheden.

Lidt i samme stil: Har man endnu ikke set den, kan jeg i øvrigt anbefale Netflix' Pieces of Her, som også Gil Bellingham på rollelisten. Her er det dog Toni Collette, der bliver involveret i en noget bizar sag, som pludselig sætter hendes og hendes datters verden i flammer.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre sep 30, 2022 10:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Mike Haggar skrev:

Lidt i samme stil: Har man endnu ikke set den, kan jeg i øvrigt anbefale Netflix' Pieces of Her, som også Gil Bellingham på rollelisten. Her er det dog Toni Collette, der bliver involveret i en noget bizar sag, som pludselig sætter hendes og hendes datters verden i flammer.


Ah nice, den kendte jeg ikke! Men Toni Collette er altid seværdig, ligesom en Mike Haggar-anbefaling altid vægter højt! Mange tak! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: søn okt 02, 2022 8:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
September (2 serier, 2 sæsoner, 1 film):

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The LEGO Movie :hbo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Spider-Man: Sæson 5 :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Star Trek - Deep Space 9: Sæson 5 :netflix:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons okt 05, 2022 11:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:

SEPTEMBER:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Elvis (2022) :hbo:
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Elvis: That's the Way It Is (docu) (1970) :viaplay:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Ibiza Occident (docu) (2011) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Pinocchio (2022) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Wolfwalkers (2020) :appletvplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Luck (2022) :appletvplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Spider-Man: No Way Home (2021) :viaplay:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Hunt (2020) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Movie 43 (2013) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Klovn : Sæson 9 (2022) :tv2play:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Outer Range : Sæson 1 (2022) :amazonvideo: *anmeldelse*
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: What We Do in the Shadows : Sæson 1 (2019) :hbo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: This Is Pop : Sæson 1 (docu) (2021) :netflix:


En mindre operation i min hånd, gjorde at jeg var grounded på sofaen i et par uger i starten af september. Og det var en kærkommen lejlighed, til at få catchet lidt op på den kæmpe liste af film og serier der som altid er rampet op.

Billede
Månedens højdepunkt var uden tvivl scifi/slow western-serien Outer Range på Amazon Prime. Fremragende. Og så fik jeg nakket et par komedieserier, hvor 9. sæson af Klovn holdt et overraskende højt niveau. Og så fik jeg startet på What We Do In The Shadows på HBO Max. Seriøst funny serien som er baseret på filmen af samme navn, lavet af Flight of the Conchords-gutterne. Jeg er kæmpe fan af alt hvad de har lavet.

På filmfronten var Baz Luhrmanns episke Elvis biopic også fremragende. Det kan man desværre ikke sige om Disneys Pinocchio-reboot der dog havde et par mindeværdige scener. Jeg fik også set den sagnomspundne og skandaløse Movie 43 der på ingen måde var så kontroversiel som jeg havde frygtet. Jeg grinede faktisk en hel del.

Jeg havde i denne måned også startet mit 3 mdrs. gratis adgang til Apple TV+, som selvføgelig skulle udnyttes. Og her fandt jeg også månedens film-højdepunkt Wolfwalkers fra 2020 som er en skøn animeret keltisk eventyr fantasy af samme mand som stod bag de fantastiske Secret of Kells og Song of the Sea. Den foregår i irske Kilkenny i 1600-tallet og handler om en bypige der bliver venner med en ulvepige i skoven, hvilket er lidt upraktisk når hendes far er ulvejæger. Fremragende film med næsten Ghibli’sk touch.

På samme streamingtjeneste, den ret oversete Luck fra 2022. Ret spøjs, men alligevel dragende animation med en ret kringlet historie der handler om en strid imellem de ”organisationer” der står bag held og uheld, der påvirker alles hverdag. Ingen tvivl om, at filmen gerne vil være Inside/Out og kringlet, men det lykkedes den ikke ubetinget med. Den er dog stadig seværdig og vellavet. Jeg var helt på røven over en af birollerne, en homoseksuel tysk enhjørning, som bærer hele andet akt.

The Hunt (2020) på Netflix var også fed. Virkelig blodig horror-satire der handler om 12 mennesker der vågner op et fremmed sted, og hurtigt finder ud af, at de bliver dræbt for sjov… en af gangen! Handlingen er sådan en blanding af Battle Royale & Squid Game. Ekstremt brutal og med masser af gore + en god knivspids sort humor. Jeg var overraskende godt underholdt.

:lightsabre:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons okt 05, 2022 20:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det kunne være, at man skulle få gentegnet sit Amazon-abonnement. Så vidt jeg husker talte Troldspejlet også pænt om Outer Range, og så kunne man jo få sit Tolkien-fix samtidig. Elvis starter godt men taber dampen hen mod slutningen.

Wolfwalkers har jeg stadig til gode. Jeg er kæmpe fan af Cartoon Saloons output, men den er svær at få fat på, hvis man gerne vil have den på disk og ikke har noget Apple-gear. Det lykkes nok på et tidspunkt.

Movie 43? Que? Jeg må have levet under en sten. What did I miss?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors okt 06, 2022 11:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Det kunne være, at man skulle få gentegnet sit Amazon-abonnement. Så vidt jeg husker talte Troldspejlet også pænt om Outer Range, og så kunne man jo få sit Tolkien-fix samtidig.


Jeg tror LIGE at Outer Range er noget for dig! Og ja, du kommer heller ikke udenom Rings of Power som er ekstremt vellykket og markant bedre end de kritiske røster skulle mene. Jeg er voldsomt imponeret.

Samtidig kunne du jo snuse lidt til et par essentielle serier The Boys og The Terror (kun første sæson).



Buck Rogers skrev:

Wolfwalkers har jeg stadig til gode. Jeg er kæmpe fan af Cartoon Saloons output, men den er svær at få fat på, hvis man gerne vil have den på disk og ikke har noget Apple-gear. Det lykkes nok på et tidspunkt.


Det er pisseirriterende, at en så fremragende film som denne, skal være så svær at få set. Det var også udelukkende pga. 3 mdr. gratis der medfulgte til min nye iPhone, at jeg gad aktivere Apple TV+. Der er eddermame langt imellem snapsene. Wolfwalkers er dog fremragende, så den skal du se når du får mulighed for det.


Buck Rogers skrev:

Movie 43? Que? Jeg må have levet under en sten. What did I miss?

Haha ja, det er en grænseoverskridende komedie-antologi-film, der har levet en meget omtåget tilværelse. Den var i produktion i adskillige år, og mistede hele tiden distributør, finansiering, cast, etc. Og da den så endelig var blevet færdig, gad ingen af de medvirkede promovere den. Den er blevet kaldt en af verdens dårligste film, hvilket dog overhovedet ikke er i nærhenden af at være sandt.

Jeg vil sige, at den hele tiden balancerer imellem at være sjov, usjov, grænseoverskridende, interessant og dudebro-alt-for-overdrevet. Men den var interessant nok, til at holde mig foran skærmen.

Anyway, hvad har du selv set i september?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors okt 06, 2022 15:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg er HELT sikker på, at Outer Range er min kop te. Jeg havde Amazon på et tidspunkt og fik primært set The Terror s1 (kommer nok ikke videre til s2) og s1 af Picard. Men ok, det er jo ikke så dyrt, så det blev nok snart :)

Min egen måned:
September - 9 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Deliverance (1972) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden (2021) :drtv:
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: Brand-Børge Rykker Ud (1976) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Oliver Twist (1948) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Ministry of Fear (1942) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Bridge on the River Kwai (1957) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Source Code (2011) :bluray:
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Dirty Dancing (1987) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Hot Shots! (1991) :bluray:


Det var en måned i historiens tegn. Det blev kun til to førstegangskig. Ministry of Fear er ikke Fritz Langs bedste, det er historien trods alt for konstrueret til, men filmen er grundlæggende spændende og velspillet. Oliver Twist var en af de David Lean-film, jeg manglede - eminent brug af lys og skygge og en pænt skræmmende Alec Guinness i hovedrollen.

Og ellers står den på en masse gensyn, lige fra de vellykkede (Hot Shots! bliver jeg aldrig træt af, Deliverance leverer stadig, og Kwai gjorde sig virkelig godt i Imperial) til det halvslatne (min kone fik lokket mig til at se Dirty Dancing, og vi var vist enige om, at den bare ikke rigtig holder længere, selv om musikken er fin. Swayze og Grey er ca. det mindst karismatiske par på skærmen siden Regnvejr og Bølgepap), og endelig det totalt jammerlige (jeg lå med hold i ryggen og så Brand-Børge med mine unger - den er stadig amatøragtig og lårklaskende åndssvag, denne gang føltes den OGSÅ bare alt for lang).

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre okt 07, 2022 12:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
(min kone fik lokket mig til at se Dirty Dancing, og vi var vist enige om, at den bare ikke rigtig holder længere, selv om musikken er fin. Swayze og Grey er ca. det mindst karismatiske par på skærmen siden Regnvejr og Bølgepap)


HAHAHA! :laugh:

Buck Rogers skrev:
og endelig det totalt jammerlige (jeg lå med hold i ryggen og så Brand-Børge med mine unger - den er stadig amatøragtig og lårklaskende åndssvag, denne gang føltes den OGSÅ bare alt for lang).


Det er altså også et gudsfrygtig move, at gå direkte fra Dirty Dancing til Dirty Brand-Børge :laugh: :laugh: :laugh:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors nov 03, 2022 16:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:

OKTOBER:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Im Westen nichts Neues (2022) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Chip 'n Dale: Rescue Rangers (2022) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Mulan (2020) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: See : Sæson 3 (2022) :appletvplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Black Bird : Sæson 1 (2022) :appletvplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: House of the Dragon : Sæson 1 (2022) :hbo:


Hvad jeg manglede kvantitativt i oktober, opvejede jeg til gengæld i kvalitet. :notworthy:

Billede

Måneds højdepunkt på filmfronten var uden tvivl Tysklands oscarbud 2023, genfortolkningen af den klassiske roman All Quiet On The Western Front, som er en fuldstændig kompromisløs og hjerteskærende anti-krigsfortælling. Uafrystelig og brutal. Det er som 1917 iblandet Saving Private Ryan + 10% ekstra gore. Virkelig en film der kløgtigt får illustreret krigens ufattelige meningsløshed. Hold da kæft, altså!

Med ungerne fik jeg pløjet lidt sjask: Chip & Chap-filmen som faktisk var bedre end frygtet, og det samme med live action-remaket af Mulan, som underholdte os alle.

Billede
Niveauet på månedens serier var også højt, og højdepunktet var den længe ventede House of the Dragon sæson 1, som var cirka 400x bedre end frygtet. Wow, hvor har de gjort sig umage denne gang, og alle de bange anelser blev gjort til skamme. Det er fuldt på højde med de bedste sæsoner af Game of Thrones og det er eddermame bare optur.

True crime-seriemorder-miniserien Black Bird var bestemt også seværdig, og hvis ikke der falder en Emmy af til Paul Walter Hauser er der ingen retfærdighed til. Tredje og sidste sæson af den fremragende, men skammeligt oversete, See-fantasy serie var seriens svageste, men dog en værdig afrundring på en meget original historie.

Alt i alt, en rigtig nice måned!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors nov 03, 2022 16:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Som altid tak for nogle inspirerende indlæg, DP! Vi holder lige en Netflix-pause, men jeg skal da klart have set Intet Nyt, når muligheden kommer. Er det en film, der misser meget ved ikke at blive set i en biograf?
Jeg så Mulan med familien, og der var ingen, der var specielt glade for den, men vi har også været ret begejstrede for den animerede udgave, så det har måske noget med det at gøre.
Og jeg har hørt fra flere, at de savnede lidt mere interessant drama i House of the Dragon, men wow, dine 5½ stjerner siger lidt noget andet :D

Oktober - 10 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Way Way Back (2013) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Twilight Zone sæson 4 (1963) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: The Singing Detective (1986) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Elle (2016) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Square (2017) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Death on the Nile (2022) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Trials of Life (1990) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Transsiberian (2008) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Moonage Daydream (2022) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Avatar (2009) :biograf:

Jeg var et par gange i biffen. Min knægt på 14 har da set Avatar et par gange, inkl. i skolen - men at få lov til at se den i Imperial i ordentlig 3D var alligevel en lidt anden oplevelse. Og Avatar er sgu en oplevelse, selv om det måske ikke er jordens bedste film. De første 25-30 minutter af Bowie-dokumentaren Moonage Daydream var som at se en musikvideo klippet af et DAMP-barn. Jeg var ved at give op, men måske vænnede jeg mig til stilen, måske kom der lidt mere indhold og lidt mindre sanse-overload efterhånden, men den endte med at være ganske interessant, selv om den (selvfølgelig) er for lang. Bowie har en masse spændende overvejelser, og selv om filmen skøjter let hen over de sidste 15-20 år af hans liv, er det da noget at komme efter.

Hjemme fik jeg endelig set The Square, der fungerede godt undervejs, men ikke har gjort så stort indtryk her et par uger senere. Måske er det lidt uklart hvad Ruben Östlund vil med sin film. Elle er Verhoeven i sit uforudsigelige, kompromisløse hjørne, og med en utroligt velspillende og modig Isabelle Huppert i hovedrollen. Det er svært at forstå, at 70mm kameraer, et stort budget og en stribe dygtige skuespillere kan føre til så lidt som tilfældet er med Death on the Nile. Efter 45 minutter kedede jeg mig bravt, men så sker der da endelig noget. Gal Gadot er stadig bedre til at se pæn ud end at være en interessant skuespiller, og Branagh er så forgabt i sig selv, at det halve kan være nok. Filmen var ikke nogen bragende box office-succes, men den må gøre sig ok på streaming, for den gode brite er i alt fald ved at gøre klar til Poirot nr. 3, A Haunting in Venice. Og endelig blev jeg færdig med The Twilight Zone, hvor jeg havde gemt sæson 4 til sidst. Det er afgjort den svageste, primært fordi det var blevet dikteret, at afsnittene skulle være dobbelt så lange. Det lider en del af afsnittene under. No matter - Rod Serlings serie er et hovedværk inden for genren, og jeg bliver aldrig træt af at se mange af afsnittene.

Apropos hovedværk genså jeg The Singing Detective, og fuck, hvor er det stadig en fed serie. Men bestemt ikke for alle. Plot, skuespil og stil går op i en højere enhed. Og det blev også til et gensyn med den effektive lille thriller Transsiberian*. Ben Kingsley og Emily Mortimer er effektive, men det er næsten Woody Harrelsons bøvehoved af en præst, der løber med opmærksomheden.
* Vi skulle egentlig have set en anden Brad Anderson-film, Session 9 - men der var ingen undertekster på dvd'en, og Peter Mullans skotske er altså svært at afkode :P

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: lør nov 12, 2022 0:29 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Oktober (1 serie, 1 sæson, 7 film):

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Doctor Strange in the Multiverse of Madness :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Ant-Man :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Captain America: Civil War :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Doctor Strange :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Spider-Man: Homecoming :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Thor: Ragnarock :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Avengers: Infinty War :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: House of the Dragon: Sæson 1 :hbo:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tors nov 17, 2022 12:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
[...]


Tak for tippet med Elle, som jeg havde glemt alt om eksisterede. The Square har også stået på min liste og grinet af mig alt for længe. Soon. En eller anden på FB ophøjede Moonage Daydream til den bedste film i 2022, så den er også på radaren, til engang jeg føler mig klar til at tage det hele ind på én gang. 8)

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 01, 2022 15:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Mod alle odds blev det 1. december, hvilket på mærkværdig vis betyder, at november er slut. Crazy times!

November - 10 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: Pinocchio (1940) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Holy Spider (2022) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Loving Vincent (2017) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Lodger: A Story of the London Fog (1927) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Babe (1995) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Gold Rush (1925/1942) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Moon (2009) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Psycho (1960) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Torn Curtain (1966) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Long, Hot Summer (1958) :bluray:

Min datter havde et (kortvarigt) Paul Newman-flip og fik bl.a. set The Sting. Men så også The Long, Hot Summer og Torn Curtain sammen med mig. TLHS er et udmærket melodrama, hvor Newman får lov til at være lidt af en skiderik, inden han lidt umotiveret vender på en tallerken til allersidst. Torn Curtain var en af de Hitchcock-film, jeg manglede at se. Jeg var ikke voldsomt skuffet, for jeg havde ikke forventet det store - men den er ikke specielt vellykket; Julie Andrews er fejlcastet som hans kone, plottet er ikke specielt ophidsende og filmen er bare noget træg i det. Apropos Hitch, så fik jeg også sit hans effektive stumfilm The Lodger, om en familie, der pludselig bliver bekymrede for, at deres lejer i virkeligheden er seriemorder. Det går for at være den første film, hvor Hitchcocks temaer og virkemidler bliver tydelige, og den er også spændende og velspillet.
Familien blev lokket til at se Babe, som jeg ikke havde set siden bio. Den er sød og rørende og passende grum ind imellem (mine børn var lettere overraskede over, hvad der ryger af dyr undervejs) og bare en rigtig god, lille historie. Pinocchio er min favorit-Disneyfilm, og ja, den er bestemt også grum og ikke specielt feel good-agtig. Men fantastisk oplevelse.
Loving Vincent er et meget speciel oplevelse - verdens første malede animationsfilm. Det giver et helt fantastisk udtryk - og så kan man godt leve med, at portrættet af van Gogh bliver lidt langt i spyttet.
Vi nåede kun en enkelt tur i bio, til Holy Spider, en ret kompromisløs film om en iransk seriemorder, der udelukkende dræber prostituerede. Som statement og indlæg i en højaktuel debat er den meget seværdig. Som film betragtet har den nogle mangler og ikke altid lige god prioritering af sine spilletid. Men afgjort værd at se.

Apropos bio har jeg større forventninger til december. Det kan godt være, at Glass Onion kommer direkte på Netflix, men det ligner en film, der vil gøre sig godt i en biograf. Det samme kan siges om Avatar 2. Og Cinemateket har et skidegodt program, også i januar. Jeg håber at nå en masse :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre dec 02, 2022 10:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det er hundrede år og en dag siden, at jeg har opdateret mine sete film herinde. Dels, fordi DAHF ikke har mange brugere tilbage og dels, fordi jeg er endt på Letterboxd, som jeg er blevet ret vild med at bruge. Det skal dog ikke afholde mig fra at skrive lidt om de seneste filmoplevelser, jeg har haft.

Først noget - fra min side - velkendt

The Guardians of the Galaxy Holiday Special
Jeg er Marvel-træt. Så er det sagt. Det blev jeg meget kort tid efter at Avengers: Endgame udkom. Jeg kunne mærke, at filmene bagefter manglede den samme gravitas og røde tråd, som Phase 1-3 havde haft. For man kan sige meget om MCU - og en stor del af det er nok berettiget - men filmene var rimeligt strømlinede indtil Spider-Man: Far From Home udkom. Allerede der kunne man se, at Marvel var noget på røven. For hvordan fortsætter man egentlig et filmunivers, der egentlig ellers så ud til at lukke og slukke? Det gjorde man ikke, for Disneys pengetyr skal selvfølgelig ride videre. Og det har være mere skidt end kanel siden Avengers: Endgame, for eksempel eksemplificeret ved den røvmærkelige Thor: Love & Thunder eller den spøjse Shang-Chi-film. Og lad os så slet ikke nævne for mange ord om Doctor Strange & The Multiverse of Madness, som slet ikke var så meget multiverse og kun havde en lille smule madness i sig. Og så er der tv-serierne... Men! Lad det ligge, for nu.

For jeg blev glad og i godt julehumør af James Gunns særlige julespecial The Guardians of the Galaxy Holiday Special, som er en kort fortælling om, hvordan Mantis (Pom Klementief) og Drax (Dave Bautista) beslutter sig at tage til Jorden for at kidnappe selveste legendariske Kevin Bacon, Star Lord (Chris Pratt)s børneidol. At sende Mantis og Drax afsted i bedste buddy cop-stil er hamrende sjovt, for Mantis er virkelig sød og rar, mens Drax er præcis så dum og impulsiv, som man har lært ham at kende. Deres møde med Jorden er faktisk sjovere, end man kunne have troet, og det var rart at se en reelt morsom Marvel-film igen. Også selvom det var et meget kort indslag. Den får :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Set på :disneyplus:

Barbarian
Podcasten Han Duo har flere gange lokket mig til at se film, som jeg måske var sprunget over ellers. F.eks. The Lake House på Disney+, som var en vanvittigt ondt, men spændende film. Nu brillerede de to filmentusiaster igen med en anbefaling, da de for nogle uger siden snakkede om gyserfilmen Barbarian. For den var sgu en klam omgang. Fy for den lede hipster, hvor er jeg ikke bygget til gysere. Historien kort er, at en kvinde er taget til Detroit (fra New York) for at tage til jobinterview. Da der er en stor konference i byen, kan hun kun finde en airbnb-bolig ude i et øde kvarter midt i det forladte Detroit. Da hun ankommer til sin airbnb, er der imidlertid allerede en ung mand, der bor der. De mener begge at have ret til at være der, så de finder ud af at være der sammen. Men det er jo lidt mærkeligt at være derude midt i ingenting sammen med en vildt fremmed.

Barbarian er en film, der overrasker. Flere gange var den et gedigent slag i mine sarte filmnerver, men på den gode måde. For det her er godt håndværk og i det hele taget er idéen om, at vi lejer nogens hjem som et hotel, en dejlig anledning til mange en god gyserfortælling, tror jeg. Jeg ser som sagt ikke mange gysere, men Barbarian har sat sig eftertrykkeligt hos mig.

Den får :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Set på :disneyplus:

Andre sete film i den senere tid:
Where the Crawdads Sing :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :biograf:
Werewolf by Night :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :disneyplus:
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :netflix:
Topgun: Maverick :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :blockbuster:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man dec 05, 2022 15:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Mike Haggar skrev:
Barbarian
Podcasten Han Duo har flere gange lokket mig til at se film, som jeg måske var sprunget over ellers. F.eks. The Lake House på Disney+, som var en vanvittigt ondt, men spændende film. Nu brillerede de to filmentusiaster igen med en anbefaling, da de for nogle uger siden snakkede om gyserfilmen Barbarian. For den var sgu en klam omgang. Fy for den lede hipster, hvor er jeg ikke bygget til gysere. Historien kort er, at en kvinde er taget til Detroit (fra New York) for at tage til jobinterview. Da der er en stor konference i byen, kan hun kun finde en airbnb-bolig ude i et øde kvarter midt i det forladte Detroit. Da hun ankommer til sin airbnb, er der imidlertid allerede en ung mand, der bor der. De mener begge at have ret til at være der, så de finder ud af at være der sammen. Men det er jo lidt mærkeligt at være derude midt i ingenting sammen med en vildt fremmed.

Barbarian er en film, der overrasker. Flere gange var den et gedigent slag i mine sarte filmnerver, men på den gode måde. For det her er godt håndværk og i det hele taget er idéen om, at vi lejer nogens hjem som et hotel, en dejlig anledning til mange en god gyserfortælling, tror jeg. Jeg ser som sagt ikke mange gysere, men Barbarian har sat sig eftertrykkeligt hos mig.

Den får :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Set på :disneyplus:


Wow, det var hurtigt Barbarian kom på streaming! Jeg har set traileren for et par måneder siden, men var ikke klar over, at den allerede var på Disney+. Tak for for tippet!

Og det samme med The Lake House i øvrigt, som jeg havde glemt alt om. Den er tilføjet min liste.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 80 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team