DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 11:35

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man dec 28, 2009 11:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Så er endnu et år næsten slut, og det er på tide at kaste os over de legendariske årslister...

Jeg vil lade det være op til de forskellige DAHFere at lave deres egne kategorier. Det har jeg i hvert fald gjort.

Årets film 2009:

Billede

Avatar 6/6
District 9 5/6
Drag Me To Hell 5/6
Watchmen 5/6
Zombieland 5/6
Up! 5/6
Inglorious Bastards 4½/6
Adventureland 4/6
Jennifer’s Body 4/6
Angels & Demons 4/6
Terminator Salvation 4/6


Årets film fra før 2009 - som først fik dansk biopremiere i 2009:

Billede

Slumdog Millionaire 5½/6
Paranormal Activity 5/6
The Wrestler 5/6
Valkyrie 5/6
Låt Den Rätte Komma In 4½/6
The Hurt Locker 4½/6

Årets komedie 2009:

Billede

Whatever Works 5½/6
The Hangover 4½/6
Funny People 4½/6
(500) Days Of Summer 4/6
Fanboys 4/6
Brüno 3½/6
Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs 3½/6
Humpday 3½/6


Årets skuffelser 2009:
2012, Transformers: Revenge of the Fallen, Knowing, Julefrokosten, Gran Torino

Film jeg desværre ikke har set endnu :oops: 2009:
Public Enemies, Invictus, Moon, The Box, Antichrist, Star Trek, Coraline, Burma VJ, The Curious Case Of Benjamin Button, A Serious Man, Synecdoche New York, Sherlock Holmes, 9, The Informant, The Road, Up In The Air, Big Fan, A Single Man, An Education, Where The Wild Things Are, This Is It!, Whip It, I Love You, Man, Harry Potter and the Half-Blood Prince, The Cove, Precious, The Fantastic Mr. Fox, Crazy Heart, The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans, Sin Nombre + en hel del flere... 8)


Go nuts! :lightsabre:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 12:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Årets film 2009

1. Moon
2. Star Trek
3. Inglourious Basterds
4. District 9
5. Watchmen
6. Avatar
7. The Hangover
8. Up
9. State of Play
10. Sherlock Holmes

Årets dårligste filmoplevelser:

1. X-Men Origins: Wolverine
2. 2012
3. Jennifer's Body
4. Angels and Demons
5. The Curious Case of Benjamin Button

Andre kategorier kan jeg ikke umiddelbart komme på, men lige som DeathPosture mangler jeg at se en del film fra dette år, i særdeleshed Sin Nombre, The Imaginarium of Doctor Parnassus og Public Enemies.

Bedste film ikke fra 2008 set i 2009 må være Låt den rätta komma in og Slumdog Millionaire.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 13:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Min top 10 ser sådan ud:

1. Avatar
2. Up
3. Star Trek
4. The Hurt Locker
5. Harry Potter and the Half-Blood Prince
6. Brüno
7. Antichrist
8. The Hangover
9. Inglorious Basterds
10. Public Enemies



Men der er stadig mange titler jeg mangler at få set :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 13:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
ÅRETS FILM: DANSK PREMIERE 2009 (ELLER I HVERT BURDE HAVE HAFT PREMIERE HERHJEMME I 2009)

10. Anvil: The Story of Anvil (Sacha Gervasi, USA)
9. Waltz With Bashir (Ari Folman, ISR)
8. Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, USA)
7. Goodbye Solo (Ramin Bahrani, USA)
6. Drag Me To Hell (Sam Raimi, USA)
5. Fish Tank (Andrea Arnold, UK)
4. Camino (Javier Fesser, SPA)
3. Hunger (Steve McQueen, UK)
2. The Wrestler (Darren Aronofsky, USA)
1. Ballast (Lance Hammer, USA)

INTERESSANTE BOBLERE: Boy A, Antichrist, Coraline, Adam Resurrected, Inglourious Basterds, Away We Go, District 9, Rachel Getting Married, A Serious Man, Up, Watchmen.

SKUFFELSER: X-Men Origins: Wolverine, Terminator Salvation.

MANGLER AT SE: The Imaginarium of Dr. Parnassus.


ÅRETS FILM: SET FOR FØRSTE GANG I 2009 (DVS. IKKE DANSK PREMIERE I '09...)

20. Mad Love (Freund, 1935)
19. Rabid Dogs (Bava, 1974)
18. F For Fake (Welles, 1974)
17. Vampyr (Dreyer, 1932)
16. Hana-Bi (Kitano, 1997)
15. Dead Man's Shoes (Meadows, 2004)
14. Day For Night (Truffaut, 1973)
13. Emperor of the North (Aldrich, 1973)
12. El Angel Exterminator (Bunuel, 1962)
11. I Walked With A Zombie (Tourneur, 1943)
10. Chungking Express (Wong Kar-Wai, 1994)
9. Matewan (Sayles, 1987)
8. 3 Women (Altman, 1977)
7. Sisters (De Palma, 1973)
6. George Washington (David Gordon Green, 2000)
5. Pickpocket (Bresson, 1959)
4. Winter Light (Bergman, 1962)
3. Vivre sa vie (Godard, 1962)
2. Au Hasard Balthazar (Bresson, 1966)
1. Paris, Texas (Wenders, 1984)


ÅRETS TILFÆLDIGT UDVALGTE TAGLINE
"Science transformed him into a monster. Love changed him even more!" (Wes Cravens "Swamp Thing", 1982)

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Senest rettet af Kenneth McNeil man dec 28, 2009 13:49, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 13:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Man kan godt se, at den gode McNeil er anmelder, thi ikke mange af de film, der nævnes, er kendt hos undertegnede. Men det giver jo som omvendt blod på tanden til at sætte sig og se nogle af dem for at kunne føle mig mindre mainstream og lidt mere indie-agtig.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 13:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Holmsgaard skrev:
Man kan godt se, at den gode McNeil er anmelder, thi ikke mange af de film, der nævnes, er kendt hos undertegnede. Men det giver jo som omvendt blod på tanden til at sætte sig og se nogle af dem for at kunne føle mig mindre mainstream og lidt mere indie-agtig.


Jeg indrømmer også gerne at have snydt i form af "Ballast" og "Goodbye Solo", der ikke har haft biografpremiere i DK, men altså burde have haft det og ville have haft det, hvis de havde været større produktioner. Mit forsvar? At de er så interessante, at det berettiger deres plads på en top 10 for året.

Fra din liste mangler jeg "Moon", der kunne kandidere til min top 10. Jeg har kun hørt (meget, meget) godt om den.

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 14:16 
Offline

Tilmeldt: man jun 22, 2009 17:34
Indlæg: 17
Top 10 film som jeg har set i 2009 med blandede kategorier.


Top 3 Feel-Good film:
1. Twilight
2. Apaloosa
3. Jennifer's body
Jeg fik det i hvert fald bedre med mig selv bagefter.

Top 3 film som jeg synes om:
1. District 9
2. Star Trek
3. Pandorum
Well, de var ikke helt så ringe som forventet.

Top 3 film som skuffede:
1. The Hurt Locker
2. Terminator 4
3. Avatar
Puh bad.


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 14:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 21, 2006 15:37
Indlæg: 394
Geografisk sted: Where it's at
Min liste ser således ud:

1. The Boat That Rocked 10/10
2. Avatar 10/10
3. Watchmen 9/10
4. 500 Days of Summer 9/10
5. Gran Torino 8/10
6. Hurt Locker 8/10
7. District 9 8/10
8. Fri Os Fra Det Onde 7/10
9. Drag Me To Hell 7/10
10. Moon 7/10

_________________
WHO WATCHES THE WATCHMEN?

Panoramabilleder fra film på Flickr


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors dec 14, 2006 23:10
Indlæg: 19
Årets bedste film med dansk biopremiere i 2009

10. District 9
9. A Serious Man
8. Antichrist
7. Inglourious Basterds
6. The Hurt Locker
5. The Wrestler
4. Boy A
3. Man on Wire
2. Up
1. Hunger

Special mention (in no particular order): Away We Go, Slumdog Millionaire, Sin Nombre, Revolutionary Road, Milk, Synecdoche New York, Frost/Nixon.
I modsætning til den gode McNeil har jeg ikke medregnet film fra 2008, som burde have haft premiere i 2009 :-)

Mangler at se: Waltz With Bashir, The Imaginarium of Dr. Parnassus, Rachel Getting Married.

Årets bedste danske film
5. Oldboys
4. Headhunter
3. Mænd der hader kvinder
2. Applaus
1. Antichrist

Sløjt år for dansk film må vist være konklusionen på den hjemlige liste...


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 15:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jacob Ludvigsen skrev:
Sløjt år for dansk film må vist være konklusionen på den hjemlige liste...

Jeg er enig. Sidste år havde jeg hele tre danske film på min top 20, og alle tre havde fået 5 stjerner ud af 6 mulige, men 5 stjerner har jeg ikke givet én eneste dansk film i år. Kærestesorger og til dels Antichrist er dem der har været tættest på.


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 15:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Nå, men jeg må også hellere komme med min liste. Jeg har på min liste KUN (selvfølgelig da ;) ) medregnet film der har haft officiel dansk biografpremiere i 2009. Først 10 boblere, der alle er rigtig gode og solide filmoplevelser. Derefter 5 film der var stærke kandidater til top 10, men som af den ene eller anden grund blev siet fra til slut, og så en top 10 over året der gik, hvor jeg iøvrigt har snydt lidt, så det faktisk bliver en top 11, men der var to film fra samme instruktør der ville komme lige efter hinanden, så de kan ligeså godt dele en plads :)

- - -

Special mention: Frozen River og Rachel Getting Married.
Cinemateket i København gav disse to film en kort biografkørsel som del af deres "månedens film", men da begge film allerede havde været ude på dansk DVD i månedsvis før da, kan jeg simpelthen ikke anse dem som biograf premierefilm fra 2009. Begge ville ellers være i top 15.

Boblere (alfabetisk): 500 Days of Summer, The Boat That Rocked, Bolt, Changeling, Che: Argentineren, District 9, Frost/Nixon, Nick & Norah's Infinite Playlist, Operation Valkyrie, Public Enemies

De 5 der næsten nåede top 10 (alfabetisk): Avatar, Hunger, Katyn, Sin Nombre, The Wrestler

Top 10 2009:
10. Inglourious Basterds
9. Star Trek
8. A Serious Man
7. Benjamin Buttons forunderlige liv
6. Away We Go
og Revolutionary Road
5. Milk
4. Op
3. The Hurt Locker
2. Waltz with Bashir
1. Doubt


- - -

Årets mandlige hovedrolle:
Sean Penn - Milk

Årets kvindelige hovedrolle:
Meryl Streep - Doubt og Julie & Julia

Årets mandlige birolle:
Christoph Waltz - Inglourious Basterds

Årets kvindelige birolle:
Mélanie Laurent - Inglourious Basterds

Årets instruktør:
Kathryn Bigelow - The Hurt Locker

Årets manuskript:
Bob Peterson & Pete Docter - Op

Årets debutfilm:
Hunger, af Steve McQueen.

Årets animationsfilm:
Waltz with Bashir, af Ari Folman.

Årets dokumentarfilm:
Man on Wire, af James Marsh.

Årets danske film:
Kærestesorger, af Nils Malmros.

- - -

Hvis man skulle få en helt ubendelig lyst til at læse mine anmeldelser af disse film 8) så kan de fleste findes her: http://filmhjornet.blogspot.com/2009/09 ... r-til.html

I min top 10 er det kun Star Trek, A Serious Man og Away We Go jeg ikke har fået skrevet en anmeldelse af.


Senest rettet af Michael W. man jan 18, 2010 0:12, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Michael W. skrev:
1. Doubt.


Øeh. Bare øeh. Nej, okay. Lidt mere:

Jeg kan til nøds om ikke forstå, så i hvert fald have sympati med, at man vælger pladdertegnefilmsromantik som "Up" over et stærkt humanistisk værk som "The Wrestler" (*host*, Ludvigsen), men du er nødt til (eller: jeg ville i hvert fald gerne have til dig) at forklare mig, hvad en fuldstændig middelmådig film som "Doubt" - der i mine øjne er decideret grimt filmet nogle steder og ydermere i sin tematiske afsøgning af tro og tvivl er larmende banal sammenlignet med f.eks. Bergmans værker - har vækket til live i dig?

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 16:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Kenneth McNeil skrev:
Michael W. skrev:
1. Doubt.


Øeh. Bare øeh. Nej, okay. Lidt mere:

Jeg kan til nøds om ikke forstå, så i hvert fald have sympati med, at man vælger pladdertegnefilmsromantik som "Up" over et stærkt humanistisk værk som "The Wrestler" (*host*, Ludvigsen), men du er nødt til (eller: jeg ville i hvert fald gerne have til dig) at forklare mig, hvad en fuldstændig middelmådig film som "Doubt" - der i mine øjne er decideret grimt filmet nogle steder og ydermere i sin tematiske afsøgning af tro og tvivl er larmende banal sammenlignet med f.eks. Bergmans værker - har vækket til live i dig?


At den ganske vist nogle steder er banal sammenlignet med flere af Bergmans mest potente humanistiske og religiøst centreret dramaer, er en helt anden sag, som jeg overhovedet ikke mener skal ligge filmen til last, for sat overfor det, kommer de fleste film til kort.

Men i sig selv er den i mine øjne alt andet end banal, og den afsøger meget mere end tro og tvivl, bl.a. også de menneskelige følelser man må undertrykke i den tid og det miljø filmen foregår i.
[spoiler]Fader Flynn er tydeligvis homoseksuel, og prøver at hjælpe den unge dreng med at tale om de "forbudte" følelser som drengen selv er kommet til at have. Men dette kan Flynn ikke fortælle, og derfor bliver mistanken om regulært misbrug forstærket. Netop disse fortielser bliver mere tankevækkende når man ved, at mange katolske præster er gået ind i præstegerningen med tilhørende cølibat, da de som meget troende menneser ikke kan forholde sig til deres egen homoseksualitet. Filmen er i den grad en film om to af de mest altoverskyggende katolske dogmer: Skyld og lidelse.[/spoiler]

Jeg tænkte dog nok, at jeg blev nødt til at forklare den ;) så jeg kan også henvise til min lille anmeldelse af filmen: http://www.filmnet.dk/article-8330-Doubt.html :thumb:

Det skal dog forresten også siges, at jeg har haft store problemer med at vælge hvilken film jeg skulle sætte som nr. 1 på min liste for 2009. Doubt eller Waltz with Bashir, som er de to film jeg har givet topkarakter i år.


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 17:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
FRA DIN ANMELDELSE:
"Vi stiller nu spørgsmål om hvem fader Flynn er, og tvivlen om han virkelig er pædofil, eller taler sandt når han siger, at han prøver at hjælpe Donald, bliver endnu stærkere. Personernes tvivl bliver her for alvor flyttet over på tilskueren."
"John Patrick Shanley er her og der ved at drunke "Doubt" i symbolik, og et par steder er det lige ved at blive for meget med blæst og torden der skal illustrere personernes indre kamp."

Det er vist her, at vi går skævt af hinanden. Dels mindes jeg symbolikken som kvamlende tyk, dels fandt jeg filmen håbløst kluntet i sin eksposition. Jeg kan så læse, at du ser det som en styrke, men samtidig medgiver mig, at f.eks. Bergmans film er overlegne (nicht wahr?), men at det ikke forhindrer "Doubt" i alligevel at være en god film? Udover at jeg er uenig i at en velment, men halvdårlig beslægtet Bergmanesque film vitterligt er 2009-årets bedste, synes jeg også at det er kritisk, at lovprise et stykke filmet teater (det er jo én lang gang shot/reverse-shots i møgkedelige brune nuancer kun afbrudt af den insisterende symbolik, som jeg husker den). Prøv at sammenligne med, hvor åben Bunuels "Simón del desierto" er, og hvordan filmen med et teatralsk minimalistisk afsæt (Simons søjle og omgivelserne) alligevel langsomt piller titelpersonens tro fra hinanden. Selv "Camino" fra i år synes jeg i sine drømme- og mareridtssekvenser samt konstante sammenstød mellem poler er mere interessant, og så styrer begge disse film i øvrigt - modsat "Doubt" - væk fra tematiske MacGuffins som pædofili. "Doubt" fremstår for mig klægt kalkuleret og unaturlig med sine pludselige ekspositionstwist. Hånden fra oven, den manipulerende dukkeførerhånd, fornemmes hele tiden bagved, og jeg hader personligt, når film føles unaturlige. I hvert fald seriøse dramaer.
Desuden fandt jeg Amy Adams' figur rigtigt irriterende. Reflekterende "tilskueren i filmen"-figurer, der skal spejle seeren. synes jeg er et kluntet tungt kunstgreb, der simpelthen vidner om, at filmen ikke magter, ikke tør eller ikke vil fremstille forholdet mellem tro og tvivl i billeder, men insisterer på dialogeksposition. Det er hende, der skal løbe frem og tilbage mellem A og B (Streep og Hoffman), for at give os den linde strøm af informationer, som instruktøren mener, at vi skal have serveret i gennem snak, snak og atter snak.

(Og for at imødekomme evt. indvendinger, så er dette netop ikke "off topic", idet det er en diskussion af "Doubt" som kandidat til netop bemeldte titel.)

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: man dec 28, 2009 18:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jul 26, 2006 1:31
Indlæg: 532
Geografisk sted: Århus C
Årets film sådan ca (og jeg er glad for, at en film som Op ikke kun figurerer i toppen af min liste):
1. Waltz With Bashir
2. Up
3. The Wrestler
4. Avatar
5. Antichrist
6. Inglourious Basterds
7. District 9
8. Boy A
9. Slumdog Millionaire
10. Okuribito

Nævneværdige boblere: The Hurt Locker, Hunger, Revolutionary Road, A Serious Man, 500 Days of Summer, Moon, Drag Me To Hell, Frost/Nixon, Gran Torino, The Hangover, Coraline, Zombieland, Sin Nombre

Jeg havde også, indtil langt inde i 2009, holdt styr på, hvilke film jeg havde set hele året, så jeg kunne lave en lignende liste som Hr. McNeil, men den forsvandt desværre efter en formatering, så her er just et udpluk af de aller bedste film, jeg så for første gang i dette år (vilkårlig rækkefølge) - det blev til en helvedes masse klassikere:

Ivanovo detstvo (Tarkovsky, 1962)
Andrey Rublyov (Tarkovsky, 1966)
Solyaris (Tarkovsky, 1972)
Fargo (Coen, 1996)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Murnau, 1922)
Paris, Texas (Wenders, 1984)
This Sporting Life (Lindsay Anderson, 1963)
On the Waterfront (Kazan, 1954)
Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, 1955)
The Wild Bunch (Peckinpah, 1969)
Aguirre, der Zorn Gottes (Herzog, 1972)
It Happened One Night (Capra, 1934)
The Sting (George Roy Hill, 1973)
Ma nuit chez Maud (Rohmer, 1969)
Le Samourai (Melville, 1967)
Narayama-bushi kô (Imamura, 1983)
Vertigo (Hitchcock, 1958)
North By Northwest (Hitchcock, 1959)
Paths of Glory (Kubrick, 1957)
Fanny Och Alexander (Bergman, 1982)
The Grapes of Wrath (Ford, 1940)
The Lost Weekend (Wilder, 1945)

og tro det eller ej:
The Godfather I og II (Coppola, 1972 og 1974)

Årets skuffelse: Benjamin Buttons Forunderlige Liv (dermed ikke sagt, at det var en dårlig film)

_________________
www.myspace.com/6degreesdk


Senest rettet af Jake man dec 28, 2009 18:37, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team