DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 10:25

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3
Forfatter besked
Indlæg: ons dec 30, 2009 13:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jeg hopper med på Knowing. Synes det var en herlig sci-fi ting og glad for, at synspunktet ikke altid behøver at være knæfald for et ateistisk livssyn. Jeg holder meget af The Man From Earth, så nej, jeg er ikke fundamentalistisk religiøs :)

Knowing havde desuden et suverænt score, især i metro scenen, som i den grad gav minder om den gode Hitchcock/Hermann tid.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Gromit skrev:
Derudover, lader jeg mig ikke påvirke, hvad andre syntes. Eksempelvis har jeg overhovedet ikke Avatar på min liste, idet den ganske enkelt har en for kedelig historie til trods for dens imponerende 3D CGI effekter. Heldigvis har vi alle forskellig smag. :D


Ja. Klart og heldigvis.

Min undren var mest fordi, at jeg - i én el. anden grad - kunne tilslutte mig alle de andre film, som du havde valgt (og også deler din Avatar-skepsis - flot 3D, røvsyg historie), at Knowing stak ud. Jeg var i øvrigt vildt glad for metroscenen i Knowing, men synes, religion eller ej, at den faldt helt fra hinanden til sidst med hende damen og hendes datter, som Cage og søn, skulle lege "skal vi følges, skal vi ikke følges"-legen med i hvad der føltes som en uendelighed.

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 15:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 26, 2006 18:18
Indlæg: 790
Her er min liste som bygger på film som man først har fået mulighed for at se i DK 2009.


1 Waltz With Bashir

2 Frozen River

3 Inglorious Bastards

4 The Hurt Locker

5 The Wrestler

Jeg har dog ikke set Das weisse Band/The White Ribbon endnu, men hvis den lever op til mine forventninger kunne den meget vel ligge nr. 1


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 19:10 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
2009 blev et filmår, hvor jeg konstant var bag af dansen og f.eks. som den eneste levende sjæl IKKE fik set en Stig Larsson-film. Men sammenlignet med eksempelvis sidste år synes jeg også, at niveauet har været en kende svingende i år – i udlandet men ikke mindst herhjemme.

Derfor gav listeplaceringerne ikke helt sig selv, da der var en del udmærkede film, men få reelle mesterværker som for alvor skilte sig ud. Det endte dog med at resultere i følgende rangeringer over Årets Film, Instruktør, Skuespiller/inde, Par og Scene. Naturligvis udvalgt efter 100% subjektive kriterier. Kun film udsendt i bred, dansk biografdistribution i 2009 kan nævnes (repremierer tæller ikke).

ÅRETS FILM
10) Entre les murs – Laurent Cantet
9) Man on Wire – James Marsh
8 ) The Hurt Locker – Kathryn Bigelow
7) Revolutionary Road – Sam Mendes
6) Inglourious Basterds – Quentin Tarantino
5) Up! – Pete Docter
4) Hunger – Steve McQueen
3) Antichrist – Lars von Trier
2) Slumdog Millionaire – Danny Boyle
1) The Wrestler – Darren Aronofsky

Special mentions:
- Das weiße Band – Årets største biografoplevelse for mig, men så den til en forpremiere, så forvent at den ligger højt på næste års liste!
- Burma VJ – Havde smal biopremiere i 2008, men jeg så den først i 2009, hvor den også for alvor slog igennem internationalt.
- Anvil! The Story of Anvil – Fremragende dokumentar, der desværre ikke fik dansk biografpremiere.

Andre nævneværdige film: (I alfabetisk rækkefølge) 500 Days of Summer, Avatar, Away we go, Doubt, District 9, Drag me to Hell, Frost/Nixon, The Hangover, This is It, Zombieland

Årets skuffelser: (I alfabetisk rækkefølge) 2012, Brüno, Funny People, Public Enemies, State of Play, Terminator Salvation, The Curious Case Of Benjamin Button, Transformers 2, Watchmen

Mangler at se: A Serious Man, Boy A, Coraline, Los abrazos rotos, Ponyo, Moon, Mænd der hader kvinder, Kærestesorger.

----

ÅRETS INSTRUKTØR
5) Steve McQueen
4) Danny Boyle
3) Darren Aronofsky
2) James Cameron
1) Lars von Trier
----

ÅRETS SKUESPILLER

5) Michael Fassbender - Hunger
4) Bill Murray - Zombieland
3) Christoph Waltz – Inglourious Basterds
2) Leonardo DiCaprio – Revolutionary Road
1) Mickey Rourke – The Wrestler
----

ÅRETS SKUESPILLERINDE
5) Maya Rudolph – Away we go
4) Marisa Tomei – The Wrestler
3) Meryl Streep – Doubt / Julie & Julia
2) Charlotte Gainsbourg - Antichrist
1) Kate Winslet – Revolutionary Road / The Reader
----

ÅRETS PAR
5) Holmes og Watson – Sherlock Holmes
4) Frank og April - Revolutionary Road
3) Carl og Ellie – Up!
2) Ham og hende - Antichrist
1) Latika og Jamal – Slumdog Millionaire
----

ÅRETS SCENE
5) The Bear Jew præsenteres - Inglourious Basterds
4) Åbningsscenen – The Wrestler
3) Kampscenen mellem fængselsvagter og fanger – Hunger
2) Åbningsscenen - Antichrist
1) Åbningsmontagen – Up!
----

Således min liste for i år - bring on 2010!

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 19:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Fine lister Søren (er glad for at du nævner Doubt ;) Og Away We Go iøvrigt. Den er kriminelt undervurderet). Jeg synes dog, at Slumdog Millionaire er nævnt aaaalt for meget! Men det er du jo ikke ene om... :D

Søren Langelund skrev:
Das weiße Band – Årets største biografoplevelse for mig, men så den til en forpremiere, så forvent at den ligger højt på næste års liste!

Lyder meget spændende. Jeg glæder mig vildt meget til den, og når du siger årets største biografoplevelse, så er der nok en god chance for, at den kan ligge meget højt på din liste om et år.


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 19:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Michael W. skrev:
Fine lister Søren (er glad for at du nævner Doubt ;) Og Away We Go iøvrigt. Den er kriminelt undervurderet). Jeg synes dog, at Slumdog Millionaire er nævnt aaaalt for meget! Men det er du jo ikke ene om... :D

Søren Langelund skrev:
Das weiße Band – Årets største biografoplevelse for mig, men så den til en forpremiere, så forvent at den ligger højt på næste års liste!

Lyder meget spændende. Jeg glæder mig vildt meget til den, og når du siger årets største biografoplevelse, så er der nok en god chance for, at den kan ligge meget højt på din liste om et år.


Das weiße Band vinder meget på at være uhyggeligt flot fotograferet, og beviser - som senest Corbijns Control og Sapirs La Antena - at s/h nemt kan trumfe selv de mest spraglede 3D-ekstravaganzaer (yes, I'm talking to you, Avatar).

Derudover sjovt at se Away We Go listet nævneværdig film, idet Søren oprindeligt, efter at have set den i Empire Bio med hr. Ludvigsen og jeg, erklærede den "skuffende" og "småkedelig". Jeg er dog enig i denne nye revurdering: Det er en dejlig lille film. :)

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 19:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Problemet er, at mange ikke kan huske/glemmer filmene fra begyndelsen at et film-år, hvorfor mange Top 10 lister har det med, at indeholde film fra de sidste 6 måneder.

Det gælder i høj grad Academy Awards medlemmerne. De kommer virkelig på arbejde i år, idet der nu er ti film i kategorien "Bedste film". ;)

Derfor smider mange Das Weiße Band på listen i år.

Endnu sværere er det, at udforme lister med de bedste film fra 00´erne. :roll:

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: ons dec 30, 2009 19:48 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Kenneth McNeil skrev:
Derudover sjovt at se Away We Go listet nævneværdig film, idet Søren oprindeligt, efter at have set den i Empire Bio med hr. Ludvigsen og jeg, erklærede den "skuffende" og "småkedelig". Jeg er dog enig i denne nye revurdering: Det er en dejlig lille film. :)


Synes ikke den er FREMRAGENDE, men den er - som du også siger - udmærket og nævneværdig. Den har vundet lidt på mig i månedernes løb.... Hvis du husker tilbage til den augustdag, hvor vi så den vil du måske kunne mindes, at jeg havde en ualmindelig dårlig dag - det har nok smittet af på førstehåndsindtrykket.

Michael W. skrev:
Fine lister Søren (er glad for at du nævner Doubt ;) Og Away We Go iøvrigt. Den er kriminelt undervurderet). Jeg synes dog, at Slumdog Millionaire er nævnt aaaalt for meget! Men det er du jo ikke ene om... :D


At Slumdog ligger så højt hos mig var ud fra den betragtning, at den - som en af de få film i år - virkelig rørte mig. Rev mig med, fik mit hjerte til at banke lidt hurtigere. For slet ikke at nævne Freida Pinto - som er grund nok til en top 3-placering i sig selv ;).

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: tors dec 31, 2009 2:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
Min top 5 indtil videre:

1. Funny People
2. Moon
3. The Imaginarium of Doctor Parnassus
4. The Wrestler
5. Synecdoche, New York

Årets største skuffelse:

Slumdog Millionaire


Top
   
Indlæg: tors dec 31, 2009 12:30 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Jeg har set for få at årets film til at kunne bedømme det endnu, men når Januar er gået er det vel ved at være på plads.

_________________
Top 6 Film (2009): 1. The White Ribbon, 2. Sin Nombre, 3. Up in the Air, 4. Bright Star, 5. The Hurt Locker, 6. The Damned United


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team