DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 21:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1222 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons jun 03, 2015 7:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
DeathPosture skrev:

Ja det er en skarp og velfortalt dokumentar, som tager en voldsom drejning undervejs. Man føler sig meget trist på vegne af brødrene og undgår ikke helt at være lidt skuffet over Tony Hawk til sidst.

Der er ingen undskylning for ikke at se den, så slå om på enten den US eller UK Netflix i aften og brug de næste 104 minutter på denne dokumentar.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors jun 04, 2015 15:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle


Ny Kathryn Bigelow-dokumentar. Handler om meksikanske karteller og autonome grupper der forsøger, at bekæmpe dem.
:shock: :shock: VANVITTIGE BILLEDER! :shock: :shock:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors jun 04, 2015 15:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tingene er absurd forskruede i Mexico - glæder mig til at se den.
Et lille P.S. - Bigelow står kun som exec. producer på den, ikke instruktør eller forfatter.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre jun 05, 2015 12:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Som knægt i 80'erne husker jeg tydeligt begejstringen når man havde lejet en film fra ABCollection og Cannon Film logoet tonede frem på skærmen - så vidste man at underholdningen var garanteret... Altså dengang før IMDB, indernet osv - hvor man var 100% afhænging af coveret til filmen når man skulle gætte sig til om en film var værd at se :mrgreen:

Det sagt, så skal jeg selvfølgelig se Electric Boogaloo:

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: fre jun 05, 2015 13:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Og husk at se den anden dokumentar om Cannon Films, som også er meget underholdende.


_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jun 10, 2015 20:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
DeathPosture skrev:
Billede
Touching the Void [2003] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Rather than just sit here, feeling sorry for myself or whatever, I'll get on with it and I'll die on the way down." I 1985 drog de to engelske bjergbestigere Joe Simpson og Simon Yates til Andesbjergene i Peru for, som de første i verdenshistorien, at bestige vestsiden af Siula Grande-bjerget. Turen op gik relativt godt, men på vejen ned gik det helt galt, og på trods af forskellige sikkerhedsforanstaltninger ender de med at blive adskilt, hvilket i det dårlige vejr normalt er den sikre død. Da Joe brækker benet og falder i en dyb gletscherspalte bliver en fucked-up situation endnu værre. Men så starter én af de mest imponerende enmandsaktioner i nyere historie og vi følger Joes lange, seje overlevelsestur. Det hele er filmet enormt smukt on location imens vi får fortalt den fantastiske og gribende historie af hovedpersonerne selv. Blurayen står knivskarpt og har også noget virkeligt interessant ekstramateriale. Det er yderst sjældent at jeg ser det hele, men det gjorde jeg i dette tilfælde - faktisk mener jeg, at ekstramaterialet er ligeså godt som selve filmen, så det bør man ikke snyde sig for. En varm anbefaling herfra.


Jeg takker for anbefalingen, DeathPosture. Det var en nervepirrende og spændende dokumentar, der er godt fortalt og visuelt flot vist :thumb:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors jun 11, 2015 8:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
ImpulzE skrev:
DeathPosture skrev:
Billede
Touching the Void [2003] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Rather than just sit here, feeling sorry for myself or whatever, I'll get on with it and I'll die on the way down." I 1985 drog de to engelske bjergbestigere Joe Simpson og Simon Yates til Andesbjergene i Peru for, som de første i verdenshistorien, at bestige vestsiden af Siula Grande-bjerget. Turen op gik relativt godt, men på vejen ned gik det helt galt, og på trods af forskellige sikkerhedsforanstaltninger ender de med at blive adskilt, hvilket i det dårlige vejr normalt er den sikre død. Da Joe brækker benet og falder i en dyb gletscherspalte bliver en fucked-up situation endnu værre. Men så starter én af de mest imponerende enmandsaktioner i nyere historie og vi følger Joes lange, seje overlevelsestur. Det hele er filmet enormt smukt on location imens vi får fortalt den fantastiske og gribende historie af hovedpersonerne selv. Blurayen står knivskarpt og har også noget virkeligt interessant ekstramateriale. Det er yderst sjældent at jeg ser det hele, men det gjorde jeg i dette tilfælde - faktisk mener jeg, at ekstramaterialet er ligeså godt som selve filmen, så det bør man ikke snyde sig for. En varm anbefaling herfra.


Jeg takker for anbefalingen, DeathPosture. Det var en nervepirrende og spændende dokumentar, der er godt fortalt og visuelt flot vist :thumb:


Det var så lidt ImpulzE :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jun 29, 2015 9:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

DJ Static: Rolig Under Pres [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Det er ret interessant at se en af DKs dygtigste DJs, gode gamle DJ Static, fuldstændig åben og sårbar på jagt efter det næste kick. Man krummer tæer når han står backstage og får et panik attack med hele crewet ved siden side, til en provinskoncert i Kolding hvor der kun er solgt 5 billetter... Og man får ståpels når han går på scenen foran 35.000 mennesker på Skanderborg Festival. Og så er der alt det ind imellem.

Det er ægte følelser og en fin dansk musik-dokumentar med kommentarer fra alt hvad der rør sig på den danske urban scene.

Kan streames her indtil 23/07.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man aug 03, 2015 14:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle


Michael Moore er tilbage med en ny dokumentar, denne gang omhandlende USA invasionspolitik.

Titlen bliver Where to Invade Next og detaljerne er stadig sparsomme. Filmen har verdenspremiere på Toronto International Film Festival 10. september

Man kan mene hvad man vil om Moore og hans meget ensidede dokumentarfilm, men hans film har altid pondus og gennemslagskraft. Så hvis man sørger for, at se igennem propagandaen, plejer der faktisk at være en god portion underholdning at hente.

Jeg glæder mig i hvert fald.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 12, 2015 13:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Der er sikkert en del, der allerede har set den, men no matter:
Christianias Børn - Skyggesiden af eventyret (DR, 2015)
Nogle elsker det - andre hader det. Sikkert er det i hvert fald, at de fleste har en holdning til Christiania. Og efter at have set denne dokumentar, er der næppe nogen tilbage, der ikke har en holdning.

Dokumentaren følger fire voksne, der voksede op på Staden. Stedet har altid været kendt for, at der var højt til loftet, og at folk kunne leve, som de havde lyst til (så længe det ikke var på den almindelige, borgerlige facon). Der var fællesspisning, teater, gøgl, sammenhold og glade dage. Og voksne, der gerne ville eksperimentere med alkohol og stoffer.
Og børn.

De sidste to elementer er ikke nødvendigvis nogen god cocktail. De fire personer taler om friheden, fællesskabet og legekammeraterne, om god tid med de voksne i dagtimerne, men også om at være utryg om aftenen, at se folk, der sad og fixede, at overvære voldsomme politirazziaer, at opleve forældre, der altid var vind og skæve og ikke til at finde, at blive overfaldet af psykisk syge mennesker og ind imellem at finde beboere, der var døde af en overdosis eller vold. Det hele pakket ind i en selvforståelse af, at alle problemer skulle løses internt - uden om politi og andre offentlige instanser.

Der er både godt og skidt at sige om Christianias Børn. Filmen giver stemme til nogle mennesker, der tydeligvis har nogle issues, der skal bearbejdes. Det er der nok en del, der har, og problemer med stoffer og alkoholisme var selvfølgelig ikke kun begrænset til Christiania, men stedet har altid været fremhævet som et fantastisk frirum for børn, og set i det lys er det positivt at få belyst de negative konsekvenser af al den frihed (som en af de interviewede kalder "en legeplads for voksne", men nok ikke så meget for børn). Især fordi det som sagt var noget, man helst skulle løse uden indblanding udefra.

Filmens udfordring er at folde de fires meget håndgribelige og forståelige traumer ud til et alment problem for fristaden. Jeg ville nødigt have været ham, der som lille skulle sove klods op og ned af en junkie, eller hvis far gik på druk og efterlod ham med en forstærker, som han kunne hyle ind i hvis han gerne ville have voksenkontakt (og som nu som voksen blev bebrejdet, at han græd som lille, når nu far havde en ny dame med hjem). Ingen tvivl om, at disse fire ikke er alene om at have haft en problematisk barndom i frihedens navn, men gjaldt det også alle de andre - eller var der også velfungerende solstrålehistorier ind imellem? Her ville det have været rart at høre nogle flere stemmer, også fra den gamle generation, der kunne sætte tingene i perspektiv og forklare, hvad det præcis var man ville opnå dengang i 70'erne, og i hvilket omfang børnene var en del af overvejelserne. Men det har åbenbart været svært at få folk i tale, og bortset fra to aldrende fædre, der stiller sig op som skydeskiver, er der desværre sparsomt med input fra forældregenerationen. Og det er rigtig ærgerligt, for de er med til at give indtryk af den fælles vision.

Derfor ender Christianias Børn som en tydeligvis vigtig, men også kun halvt eller kvart fortalt historie. Der dog fortjener at blive set - ikke for den hellige forargelses skyld, men for at give en større forståelse af, hvilken brik fristaden udgør i nyere dansk historie.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Filmen kan ses på DR indtil 9. september

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons aug 12, 2015 13:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
^ det er nemlig en fremragende dansk doku der viser den anden side af det glorificerede hippieideal. Jeg skrev den selv på min liste i går med næsten samme karakter som dig.

Christianias Børn - Skyggesiden Af Eventyret [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Fuldstændig fremragende dokumentar, hvor børn der voksede op på Christiania, vender tilbage som voksne og konfronterer deres hippieforældre med hvor fucked up uansvarligt det var, at vokse op imellem narkomaner og døde grønlændere. Og de gamle hippier kunne ikke se deres børn i øjnene og sige undskyld. Der var en pige der fortalte en historie om hendes storesøster der som 9-10 årige blev tæsket af rockerne på Christinia... Det blev ikke meldt til politiet. Det blev ikke fordømt af Christianitterne. Det blev bare tiet ihjel. Da hun konfronterer hendes far med det, kigger han bare ned i gulvet og mumler. Men ikke nogen undskyldning eller forsøg på forklaring, og man kan ikke undgå at tænke: "Elendige møghippie! Det var dit eget barn af kød og blod der fik tæsk, og du var ikke mand nok til at gøre noget ved det!".

^ eddermame et stærkt TV-øjeblik

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 12, 2015 14:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Haha, jeg kan godt høre, at du ikke just er på hippievognen derovre i det mørke :)
Jeg synes, at det er vigtigt at få med, at filmen trods alt også prøver at balancere regnestykket lidt ved at fremhæve nogle af de positive elementer ved hippietiden. Det er selvfølgelig ikke nok, men trods alt med til at nuancere historien lidt.

.... og så er jeg nok for meget statistiker, men det med hvor repræsentative de fire er - det burde altså have været nævnt.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors aug 13, 2015 19:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Hvis man interesserer sig for bitcoins eller bare gerne vil se hvad hypen drejer sig om, så synes jeg at dokumentaren Bitcoin: The End of Money as We Know It gør det rigtig godt.
Den tager udgangspunkt i betalingsmidler op igennem historien, fra simple byttehandler mellem de første mennesker, til Nixon klipper guldstandarden i 1971 og frem til nu, hvor bitcoin måske bliver en game changer...

Den kan nok også få enkelte af dem, der tror de penge de har i banken er deres egne, til at klå sig selv lidt i nakken 8)


_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: fre aug 14, 2015 8:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for tippet, Moonpie! Den lyder vældigt interessant :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 25, 2015 16:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 498
Der var en glimrende dokumentar i går om 100 meter finalen fra OL i Seoul i 1988 hvor Ben Johnson satte ny verdensrekord og efterfølgende blev knaldet for doping. En af de interessante ting er blandt andet at de interviewer alle 8 deltagere fra den finale og taler med dem om datidens dopingproblematik.

https://www.dr.dk/tv/se/dr3-dok/dr3-dok-9-79-historien-om-ben-johnson

I samme serie har DR3 også tidligere vist en interessant dokumentar om Marion Jones, hvor man følger hendes nedtur med dopingdom og fængselsstraf og slutter med at følge hvordan hun debuterer i WNBA. Et andet afsnit i serien jeg godt kunne tænke mig at se handler om rivaliseringen mellem LeMond og Hinault i TdF.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1222 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team