DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 8:10

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors okt 04, 2012 15:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Efter halvandet års trofast service, er det på tide at pensionere Hvilke(n) film så du i dag? Part VII-tråden og fortsætte i Hvilke(n) film så du i dag? Part VIII. 8)

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 16:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
Jeg har ikke før skrevet i denne tråd, men jeg tænkte at ville til at prøve og skrive lidt om nogle af alle de forskellige film som jeg ser.

Billede

Defending Your Life
Årstal: 1991
Instruktør: Albert Brooks
Medvirkende: Albert Brooks, Meryl Streep, Rip Torn

Filmen handler om at man efter døden skal man forsvare sit liv for at finde ud af hvor man skal hen i sit næste liv. Der er mange gode ideer i filmen som der altid plejer at være i Albert Brook’s film. Men det er ikke altid han er lige god til at illustrere dem synes jeg, og det gælder også i denne film. F.eks. i de scener hvor folk ser tilbage på deres liv, kunne det godt have være lavet lidt mere spændende visuelt. Men humoren er til gengæld altid til stede i filmen og historien giver en lidt at tænke over. Filmen er interessant og sjov , den er nogle gange middelmådig, men generelt er den god. Den får et lille 4-tal.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

---

Mirror, Mirror
Årstal: 2012
Instruktør: Tarsem Singh
Medvirkende: Julia Roberts, Lily Collins, Armie Hammer, Nathan Lane

Jeg forstår ikke hvorfor denne historie skal filmatiseres igen, for jeg synes ikke filmen tilføjer noget væsentligt til denne fortælling. Der er lille smule humor i filmen og nogle scener der er pæne at se på, men udover det havde denne film intet at byde på.

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

---

Topio stin omichli (Landscape in the Mist)
Årstal: 1988
Instruktør: Theodoros Angelopoulos

Filmen handler om to børn der er søskende som er ude på en lang rejse for at finde deres far. Det er altså en roadmovie. Filmen er filmet på en meget kunsterisk måde. Nogle gange virker filmen realistisk og rørende andre gange virker den meget opsat hvorved den kan komme til at virke kunstig. Men man fornemmer altid der tænkt over hvad hver scene i filmen skal illustrere og det gør at jeg synes alle scenerne i filmen er værd at se, på trods af at jeg ikke synes filmen fungerer helt som en helhed. Men enkelte scener er så gode at de løfter filmen op på et højere niveau. Det er den første film jeg har set af Theodoros Angelopoulos, så det kan være når jeg lærer denne instruktørs film bedre at kende at min mening om filmen vil ændre sig, men den gør i hvert fald at jeg har lyst til at se flere af hans film.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Billede


Senest rettet af 2046 tors okt 04, 2012 19:40, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 17:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
2046 skrev:
Topio stin omichli (Landscape in the Mist)

Jeg holder meget af Angelopoulos og hans sindssygt lange tracking shots. En stor filmmager der døde på den forkerte måde ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 17:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
t23 skrev:
2046 skrev:
Topio stin omichli (Landscape in the Mist)

Jeg holder meget af Angelopoulos og hans sindssygt lange tracking shots.

Lidt ala Béla Tarr? For så lyder det interessant.

Selv skal jeg i aften gense Werckmeister Harmóniák. Der kan man tale om lange shots.


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 17:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Ulle skrev:
Selv skal jeg i aften gense Werckmeister Harmóniák. Der kan man tale om lange shots.

Nu har du også læst bogen, ikke? For det SKAL du altså. Filmen er en helt anden oplevelse bagefter.


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 17:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Ulle skrev:
Lidt ala Béla Tarr? For så lyder det interessant.

Ja, men mere livligt. Tarr er fandens tung at komme igennem, Angelopoulos havde det talent at han kunne puste liv i når hans film blev for langtrukne. Om så det skal være en Græsk folkedans mellem lagener der hænger til tørre, så gjorde han det, og han var hamrende ligeglad hvad folk syntes om det. Jeg vil ikke kalde ham en "filmmester" for det er han ikke værd, men har man tålmodighed til en film, så er han guld værd.

Ulle skrev:
Selv skal jeg i aften gense Werckmeister Harmóniák. Der kan man tale om lange shots.

Ja og så bliver Tarr bare ikke bedre. Godt valg!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 18:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Arh, lad os lige få en trailer af Angelopoluos' næstsidste film:



Der er så mange flotte lange tracking shots at det næsten gør ondt, og oveni det formår han at fortælle en god historie. To Livadi Pou Dakryzei ("The Weeping Meadow") er og vil altid være min favorit af hans, for den er simpelt hen så flot filmet og historien bærer sig selv.

Jo, jo, bevares, han har lavet mange gode film førhen, men denne her ramte mig dybere end hans forrige. Plus han var den første (måske eneste?) der indrømmede at Grækenland var en flok fascister i de tidlige 40'ere.

Fantastisk filmmager, der døde en tragisk død ved at blive kørt over af en spritstiv motorcykelbetjent. Naturligvis, han har set og lært sin Tarkovsky, men han kunne stadig præstere at lave noget originalt OG godt.

Hvis man har tålmodighed, altså ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 19:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Jordsvin skrev:
Ulle skrev:
Selv skal jeg i aften gense Werckmeister Harmóniák. Der kan man tale om lange shots.

Nu har du også læst bogen, ikke? For det SKAL du altså. Filmen er en helt anden oplevelse bagefter.

Jeg må indrømme, at det har jeg ikke. Har du eventuelt et link til hvor man kan købe den?


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 19:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Ulle skrev:
Har du eventuelt et link til hvor man kan købe den?

Amazon UK. Krasznahorkai er desværre ikke oversat til dansk.

Forresten, hvis nogen er god til tysk har jeg et eksemplar af Krasznahorkais Satantango som jeg gerne forærer væk (modtager betaler porto). Jeg havde lige overset sproget da jeg bestilte den fra Amazon.


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 19:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Jordsvin skrev:
Ulle skrev:
Har du eventuelt et link til hvor man kan købe den?

Amazon UK. Krasznahorkai er desværre ikke oversat til dansk.

Super fedt. Tak! Den er bestilt :)


Top
   
 
Indlæg: tors okt 04, 2012 20:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg burde nok lige have advaret mod den lidt specielle prosa... Første sætning i bogen:
Citat:
Since the passenger train connecting the icebound estates of the southern lowlands, which extend from the banks of the Tisza almost as far as the foot of the Carpathians, had, despite the garbled explanations of a haplessly stumbling guard and the promises of the Stationmaster rushing nervously on and off the platform, failed to arrive ('Well, squire, it seems to have disappeared into thin air again . . .' the guard shrugged, pulling a sour face), the only two serviceable old wooden-seated coaches maintained for just such an 'emergency' were coupled to an obsolete and unreliable 424, used only as a last resort, and put to work, albeit a good hour and a half late, according to a timetable to which they were not bound and which was only an approximation anyway, so that the locals who were waiting in vain for the eastbound service, and had accepted its delay with what appeared to be a combination of indifference and helpless resignation, might eventually arrive at their destination some fifty kilometres further along the branch line.

Det er dog ikke alle sætningerne der er så lange.


Top
   
 
Indlæg: fre okt 05, 2012 3:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jordsvin skrev:
Jeg havde lige overset sproget da jeg bestilte den fra Amazon.

Min allerførste kopi af A Chinese Ghost Story var dubbet på Italiensk og med Hollandske undertekster. Siden da har jeg kun købt film i ædru tilstand.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre okt 05, 2012 8:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Billede
The Tall Man (2012)
Beboerne i Cold Rock er bange. Bange for at miste deres børn. Bange for The Tall Man - en mytisk figur, der over et par år har kidnappet atten børn fra den lille by, der i forvejen er plaget af arbejdsløshed, opgivelse og foragt for dem selv og hinanden. Sygeplejersken Julia (Jessica Biel) prøver at holde byen sunde og raske efter at hendes mand, der var byens lokale læge, døde et par år forinden. Hun møder alle de problemer, som man måtte møde i en by fyldt med trailers, fuldebøtter og sociale problemer. En nat bliver hendes søn taget fra hende i hjemmet og hun sætter efter, for at sætte en stopper for tingene - en gang for alle.

Historien om en mytisk figur, der stjæler børn er slidt - og det var svært at sætte forventninger op til mere end endnu en thriller med et slidt plot og en gennemsnitlig historie. Derfor overraskede filmen også, da den allerede fra start var en lille smule anderledes end de typiske thrillers. Cold Rock er ingen soveby, hvor forældre desperat skriger efter deres børn i skræk og gru. Desperationen er allerede en del af deres dagligdag og det bevirker, at børnenes forsvinden kun lægger til deres opgivenhed og trængsler i livet. Politiets to folk i byen er stort set ikkeeksisterende og den FBI agent, der desperat prøver at finde hoved og hale på The Tall Man er tydeligt også tynget af mangel på vilje og ambition. Her er med andre ord ingen lyserøde gardiner og go-getter politifolk, der bare klarer skærerne til sidst i filmen.

Filmens plot er skruet fint sammen - og der gemmer sig nogle gode twists, der fungerer fint som underholdning. Skuespillerne er fine uden at imponere og Jessica Biel gør det glimrende med det talent, som hun nu engang er udstyret med. Filmen er langt over middel for denne type thrillers - og den kan klart anbefales til en kold og våd efterårsdag.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Senest rettet af Montag451 fre okt 05, 2012 8:21, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: fre okt 05, 2012 8:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
:laugh:


edit: Hov, det var altså t23 jeg grinede af.


Top
   
 
Indlæg: fre okt 05, 2012 8:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jordsvin skrev:
:laugh:


edit: Hov, det var altså t23 jeg grinede af.

Hehehehe! Skulle lige til at udbryde noget i retning af "NU STOPPER HAN SGU!" :beerchug: :lol: :lol:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team