DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:00

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1139 140 141 142 143147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn dec 20, 2015 23:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Steen T skrev:
Henriksen skrev:
Ingen af de tre originale film har disse undværlige elementer, men glider bare fra den ene sublime scene til den anden.

:shock: Har du set ROTJ på det seneste?


Ja, og jeg holder som altid af Return of the Jedi. Den originale trilogi er fejlfri i min bog. Empire Strikes Back er hovedværket, men de er alle tre en sublim trilogi.


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 11:20 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg gense ROTJ forrige weekend, og jeg er mest enig med Steen. Det er bestemt ikke en dårlig film, men oven på to omgange virkelig sublim rumopera har den altså sine mangler. Og det er ikke kun pga. ewoks (som ellers er slemme nok i sig selv og får historien til at gå helt i stå - C3PO som gylden gud? Seriøst?). Hele indledningen er da underholdende nok, men det er en meget langstrakt måde at få Han Solo tilbage i filmen på. Og netop Harrison Ford, der ellers har været seriens bankende slyngelhjerte indtil videre, virker en smule... rutinepræget. Det gør Leia egentlig også. Og det er en lidt tam måde, Yoda ryger ud af serien på. Ingen af delene kan forhindre filmen i at være underholdende, men efter 1977 og 1980 er vi bare bedre vant.

Men den sidste del, med trioen kejser, Vader og Luke, er helt genial.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 11:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Der er nogle fantastiske scener i den, men mellem de scener er der desværre ting der bare ikke fungerer. Og lige efter ESB er det som at få en kold spand vand i hovedet. Force Awakens er for mig en klart mere helstøbt film.

Det har vist aldrig været meget af en hemmelighed, at Ford ikke gad mere da de lavede ROTJ.


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 12:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg er på linje med Henriksen. Dog kan jeg bedre li' Star Wars. (den hedder ikke A New Hope!)

CG dansescenen i Jabbas hule i ROTJ kunne dog smadre HELE oplevelsen :shock: Thank God for Harmy!

Min rangering af filmene:

1. Star Wars
2. The Empire Strikes Back
3. Return of the Jedi
4. The Force Awakens
---------------------
5. Revenge of the Sith
6. The Phantom Menace
7. Attack of the Clones


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 12:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Min liste er:

1. The Empire Strikes Back
2. Star Wars
3. The Force Awakens
4. Return of the Jedi
5. Revenge of the Sith
6. Attack of the Clones
7. The Phantom Menace

Jeg vil allerhelst lade som om, at de tre nederste ikke findes, men det gør de jo.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 13:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg ville lave præcis samme liste som Holmsgaard. Du har da ufatteligt god smag, knægt!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 13:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Holmsgaard skrev:
Min liste er:

1. The Empire Strikes Back
2. Star Wars
3. The Force Awakens
4. Return of the Jedi

Ditto.


Top
   
 
Indlæg: man dec 21, 2015 13:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Steen T skrev:
Holmsgaard skrev:
Min liste er:

1. The Empire Strikes Back
2. Star Wars
3. The Force Awakens
4. Return of the Jedi

Ditto.

Yup!

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 20:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Nå, ingen jul uden Ungarn og kold krig, og siden i alle har ædt jer så meget en pukkel på at vommen overskygger tastaturet, såeh .. :

A Vizsga (The Exam eller The Test), Ungarn, 2011 - IMDB link

Jeg har tit nævnt denne her film, men aldrig skrevet om den af underlige grunde - fremskreden demens eller for mange film og kun ti fingre, sikkert :)

Nuvel. Vi ved vel alle hvad der skete i Ungarn i 1956 da Imre Nagy blev smadret af en Sovjetinvasion - vores eget lille hjemland var de første til at hjælpe dernede med Ungarnshjælpen, men det ændrer ikke på det fact at Moder Bjørn havde alle fire poter plantet solidt over landet.

Og hvad er en Sovjetstyret republik uden et hemmeligt politi? Vi ved jo alle hvem NKVD var (senere KGB, nu FSB), mange har sikkert hørt om StatsSicherheit eller Stasi, post-reserve-Rumænere som jeg ved naturligvis hvem Securitate var (og var på gaden i Cluj-Napoca den dag Ion Iliescu blev væltet OG i Craiova den dag Traian Basescu blev genindvalgt).

I Ungarn hed de AVH eller "autoriteten for statsbeskyttelse", hvilket nogenlunde var carte blanche for at nakkeskyde folk hvis de gik imod Partiet. Og i 1957 blev det proklameret at med starten af 1958 skulle alle agenter og informanter "eksamineres" for loyalitet - hvilket vil sige at hierarkiet lige skulle testes for loyalitet - skide være med effektiviteten, så længe de var klare over hvem de hørte under.

Nok historie, nu til filmen. Det er juleaftensdag 1957, og vores unge helt Andras er et kvikt hovede i AVH, taget under vingerne af den ældre Janos. Andras arbejder officielt som Tysklærer, men hans egentlige funktion er at teste informanter. Og det er med spolebåndoptagere skjult i skabet og hele molevitten. Han har så oveni denne her vidundercharmerende kæreste Eva, som han har lovet at holde juleaften med, men han bliver lidt overbebyrdet med arbejde, og finder pludseligt ud af noget ikke er som han troede.

Cirka efter 20 minutters forhistorie, så begynder der pludseligt at ske en allerhelvedes masse, for hvem "tester" hvem, hvem spionerer på hvem, skal vores helt alliere sig med kæresten imod sin læremester? Omvendt? Skal han køre solo i Partiets ånd? Og hvad i al helvede foregår der egentligt?

Der er absolut nul humor i den. Den negler virkeligt ordet "kold" i "kold krig", og der er en overraskelse cirka hver 150 sekunder når endeligt den kommer i gang. Det er dog en rigtigt god idé at vide hvem Janos Kadar var, og måske lige læse en Wiki side eller to om hvad der skete i 1956, for man får ti gange mere ud af filmen, som allerede er perfekt, men lidt baggrundsviden skubber den langt over de 100 procent.

Naturligvis er der blevet luret til The Lives Of Others, men det er en helt anden historie trods den samme grundingrediens. Vi er virkeligt ude i "who are watching the watchmen", og stilmæssigt er det en ren neo noir, som er tæskeflot skudt og med et superbt og næsten overdramatisk soundtrack.

Så there you go - kold krig på juleaften, Magyar style. Boo ya!

En dårlig og en god nyhed. Den dårlige er den ikke er i distribution, så man skal enten turde postordre fra Ungarn eller samle dem op i Budapest hvis man lige svinger forbi (den kan faktisk købes billigt i Ferihegy lufthavn, i alt fald sidst jeg var der). Den gode er at underteksterne er perfekte - der er nul "lost in translation" overhovedet, den er knastørt oversat i bedste Parti-stil. Så finder i den endeligt, er der kun den ene udgave, og den skal i særdeleshed stå på hylden for enhver koldkrigs-film-fanatiker.

Hvis i er til The Lives Of Others, så må og skal i bare se The Exam. Kører i Linux eller Windows kan den zappes fra Youtube via SMtube add-on'en til SMplayer (som kan små mirakler med at finde undertekster til Youtube film). Menæeh .. den ser altså bedre ud på DVD :)

PS: Gul jod og vådt *hik* nytår!

- Tovarisch 23

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Senest rettet af t23 lør dec 26, 2015 20:21, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 20:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Ministerium für Staatssicherheit, hed de officielt i DDR 8)


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 20:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Henriksen skrev:
Ministerium für Staatssicherheit, hed de officielt i DDR 8)

Det er fuldstændigt korrekt, du var dæleme hurtigere end jeg kunne tjekke og korrigere :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 20:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
t23 skrev:
Henriksen skrev:
Ministerium für Staatssicherheit, hed de officielt i DDR 8)

Det er fuldstændigt korrekt, du var dæleme hurtigere end jeg kunne tjekke og korrigere :beerchug:


Det var også mit personlige hof-emne ;)

DDR, Berlin-Mur, Kold Krig i Tyskland nørd :beerchug:


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 20:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Henriksen skrev:
Det var også mit personlige hof-emne ;)
DDR, Berlin-Mur, Kold Krig i Tyskland nørd :beerchug:

Ved ikke lige om det er mit yndlingsemne, men jeg vil da hundrede gange hellere se en iskold Warszawa Pagt thriller end en Hollywood komedie, det skal da være helt sikkert. Og det er en fantastisk bølge af film der er kommet i kølvandet af The Lives Of Others, på tide der bliver åbnet op for hvad der var skjult og "hemmeligt" for os i 45 år (hvis ikke mere).

Og ikke alt det tøsedrengeri som Bosnien fører sig frem på for tiden, næh, vi snakker læderfrakker og filthatte og matchende handsker, tak. Og en NKVD-tro privatchauffør som kører en sort Volga (lavede de dem nogensinde i andre farver?).

Billede

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 22:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Lidt lissom at man hellere vil høre "Heroes" med Bowie eller "Kayleigh" med Marillon end en eller anden bumset forsamling androgyne teenagere der til lyden af skrigende poptøser klynker sig igennem endnu en omgang generisk maskinproduceret talentshow-larm 8)


Top
   
 
Indlæg: lør dec 26, 2015 23:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Hvis du lige hiver "maskin" ud af "maskinproduceret", så er jeg rørende enig.

Når det kommer til musik, så er jeg rørende enig med Frank Zappa: SHUT UP AND PLAY YER GUITAR! Og så er det sagt.

Godt at høre vi som holder af den gamle skole kan grine sammen - skål til jer alle :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1139 140 141 142 143147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 69 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team