DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 13:09

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1123 124 125 126 127147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons aug 05, 2015 15:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Den havde jeg ikke hørt om, men du solgte den godt :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons aug 05, 2015 18:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Så vidt jeg har kunnet læse mig til gælder det for begge film at BD (og åbenbart osse streaming) rettighederne stadig ligger hos TCM fra dengang de købte MGM's konkursbo (eller noget i den stil - tolker jeg Wiki rigtigt ejer TCM rettighederne til al præ-1986 MGM). Selvsamme TCM sidder på rettighederne til The 25th Hour med Anthony Quinn som jeg brænder for en kopi af, men næh nej ..

Den gode nyhed er så at MGM's DVD transfers gængst ser helt fine ud, og i alt fald i Europa er de ret billige.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 0:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Historisk var JaN også vigtig, da det var en af de første film, der viste autentiske optagelser fra kz-lejrene

Hvis man nu er anal .. jeg mener, pertentlig nok, kan man jo prøve at pause på kortet i den scene. Treblinka og Belzec manglede, Sobibor var navngivet som Lublin (som ligger vest for Majdanek og ikke nordøst), Lidice var ikke en lejr men en by der blev jævnet med jorden som hævn over Heydrich's død, og værst af alt var der aldrig nogensinde et gaskammer i Dachau - folk dér døde af tyfus og sult, og fanger blev sendt fra Dachau til Linz for at blive gasset.

Men jeg vil gøre en sjælden undtagelse og stadig give den topkarakterer på trods af nogle tekniske fodfejl. Scenen hvor Lancaster kommer til orde og Schell efterfølgende ser rødt er for mig højdepunktet. Kærkomment gensyn!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 17:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
La isla mínima (Marshland)

I formiddag var jeg så heldig at se Alberto Rodriguez' spanske kriminalfilm, Marshland, i en stort set tom biografsal i Dagmar. På vej derind spottede jeg filmanmelder Casper Christensen fra Filmnørdens hjørne gå forvirret rundt, så jeg tænkte, at i dag måtte også være en dag, hvor jeg igen leverede en anmeldelse på DAHF - uanset om jeg ville være tilfreds, mellemfornøjet eller utilfreds. Jeg er heldigvis landet på tilfreds og endda nok også meget tilfreds.

I 1980'ernes Spanien, fem år efter Franco-styret er ovre og demokratiet er genskabt i Spanien, følger Marshland historien om de to detektiver Juan og Pedro, hhv. aldrende betjent og ung betjent, som begge er i unåde. De er derfor sendt til en lille landsby i et marskområde i Andalusien, den sydvestlige del af solskinslandet. Her er der dog hverken sol eller cocktails, men i stedet støvet, sumpet, fattigt og med en stor sky over hængende over byen. To unge piger er nemlig forsvundet, og hele landsbyen er sikre på, at de er døde. De to detektiver må nu kæmpe med byens borgere, deres chefer, journalister og ikke mindst hinanden om at finde ud af, hvad der er sket med pigerne, og hvordan de kan arbejde sammen. De kunne nemlig ikke være mere forskellige, de to betjente.

Marshland er en fremragende historie, som mange steder sammenlignes med True Detective og endda også Zodiac. Mens jeg ikke har set True Detective endnu, forestiller jeg mig, at sammenligninger er helt i skabet. Marshland er en benhård film med enkelte grin, men mest sorg og ulykkelige øjeblikke. Javier Gutierréz er fremragende som den alderende politimand Juan, som er tidligere medlem af Francos politi, og er en fordrukken, forspist, barsk og syg mand, der ingen midler skyr for at løse sagen. I kontrast til ham står Raúl Arévalos figur, Pedro, som en yngre, mere retskaffen politimand, der savner sin kone og er røget i unåde hos politiet i Madrid. Sagen er for ham en billet hjem til Madrid og det liv, han savner. De to skuespillere er eminente i de to forskellige roller, og deres dynamik - og af og til mangel på forståelse for hinanden - er med til at gøre filmen spændende, selvom det på ingen måde obstruerer historien.

Jeg kendte ikke selv til disse sumpede områder i Spanien, selvom jeg har rejst i stort set hele landet, og vidste slet ikke, at sådanne eksisterede i knastørre Andalusien, hvor folk taler spansk, der bedst kan sammenlignes med det tykkeste vestjyske, men jeg skal love for, at de flotte billeder, som filmens fotograf har skudt, er med til at skabe en fantastisk stemning - lige fra de sumpede, tørre områder, til de forladte huse og hjem, hvor mange ulykkelige ting sker, til diskoteket, hvor Juán opsøger kærligheden hos de lokale señoritaer og Pedro gerne vil hjem fra.

Læg dertil flere underliggende problemer med tiden efter Franco, hvor Spanien skulle finde sin nationale identitet igen, og billederne af en fattig landsby uden håb, og du får en rigtigt god film. Skuespillet sidder lige i skabet over hele linjen, og ingen af de to hovedpersoner er specielt superhelteagtigt med deres firseroverskæg, brutalitet og egenrådighed. Det fungerer, gør det.

Jeg er kæmpe fan og vil glæde mig enormt til et gensyn. Nu skal True Detective, sæson 1, da også hurtigst muligt i min PS4, så jeg kan se, hvad dét er for noget!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 18:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holmsgaard skrev:
La isla mínima (Marshland)

Jeg har godt nok haft den i kikkerten. Kender de tre mandlige hovedroller fra Torrente filmene og en ordentlig bunke Alex De La Iglesia film - derfor tøvede jeg lidt, for en thriller med slapstick humor er ikke lige mig, men med sådan en anbefaling skal den ses.

Det Spanske BD+DVD bundle har i øvrigt Engelske undertekster, og ellers udkommer den i UK næste måned - sandsynligvis lidt billigere.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 19:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
t23 skrev:
Holmsgaard skrev:
La isla mínima (Marshland)

Jeg har godt nok haft den i kikkerten. Kender de tre mandlige hovedroller fra Torrente filmene og en ordentlig bunke Alex De La Iglesia film - derfor tøvede jeg lidt, for en thriller med slapstick humor er ikke lige mig, men med sådan en anbefaling skal den ses.

Det Spanske BD+DVD bundle har i øvrigt Engelske undertekster, og ellers udkommer den i UK næste måned - sandsynligvis lidt billigere.


Nydeligt - tak for den information!

Det må jeg lige holde øje med! Jeg skal helt klart have den hjem i samlingen sammen med den anden spanske film, som jeg tror, at du anbefalede, El cuerpo.

Marshlands indeholder meget lidt humor, og de få gange, man griner, er det mere over absurde ting end decideret hø-hø-ting.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 19:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
CDON har El Cuerpo (som The Body) lige nu til 49.- på både BD og DVD og med Nordiske tekster.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
t23 skrev:
CDON har El Cuerpo (som The Body) lige nu til 49.- på både BD og DVD og med Nordiske tekster.


Kan jeg få abonnement på dig, t23? :thumb: :beerchug:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 21:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Desværre, klippekort udgik 1. Juni :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 21:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Jeg ville have lavet et langt overflødighedshorn af udbrud over denne film....

Men...

Jeg nøjes med et dybt langt suk, og konstaterer tørt, at der stadig laves pænt velproduceret ligegyldigt lort, fyldt med tåbelige cgi-effekter og en spilletid på den gale side af halvanden time.

Læg dertil Samuel L Jackson i en rolle der endegyldigt slagter myten om, at bare han er med så er det en fed film.... han var tæerkrummende pinlig og latterlig.

Mark Hamill...eneste opløftende moment i en dog totalt spildt rolle. Men jeg glædes hver gang den herlige "knægt" med det mest djævelske blik i øjnene toner frem på skærmen.

Kingsman: The Secret Service får

:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

What a bloody wasted opportunity......


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 22:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Henriksen skrev:
Jeg ville have lavet et langt overflødighedshorn af udbrud over denne film....

Men...

Jeg nøjes med et dybt langt suk, og konstaterer tørt, at der stadig laves pænt velproduceret ligegyldigt lort, fyldt med tåbelige cgi-effekter og en spilletid på den gale side af halvanden time.

Læg dertil Samuel L Jackson i en rolle der endegyldigt slagter myten om, at bare han er med så er det en fed film.... han var tæerkrummende pinlig og latterlig.

Mark Hamill...eneste opløftende moment i en dog totalt spildt rolle. Men jeg glædes hver gang den herlige "knægt" med det mest djævelske blik i øjnene toner frem på skærmen.

Kingsman: The Secret Service får

:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

What a bloody wasted opportunity......

+1 på det forfærdelige bras, der mest af alt mindede om Spy Kids anno 2015.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 22:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
+1 på at du kalder det forfærdelige bras noget forfærdeligt bras :thumb:


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 22:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
-1 Den film giver jeg :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
 
Indlæg: tors aug 06, 2015 23:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Nu er jeg stor fan af Mark Strong og Colin Firth, og så den på et tidspunkt hvor jeg havde haft et af mine mange post-Warszawa-pagt-art-house-helvede-marathon'er (sikkert i sort/hvid og skal ikke ekskludere skomagere), så jeg lagde hjernen i vindueskarmen og så Kingsman. Og jeg var da rigeligt underholdt - Samuel Jackson og ham møgungen i hovedrollen var det eneste der trak ned for mig.

Men som sagt var tidspunktet jeg så den på nok en stor del af glæden - tvivler på den bliver set igen.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre aug 07, 2015 9:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Holmsgaard skrev:
La isla mínima (Marshland)

[...]

Jeg er kæmpe fan og vil glæde mig enormt til et gensyn.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:


Tak for anmeldelsen af Marshland som du får til at lyde helt fremragende, Holmsgaard! Den skal jeg have støvet op når det bliver muligt.

Holmsgaard skrev:

Nu skal True Detective, sæson 1, da også hurtigst muligt i min PS4, så jeg kan se, hvad dét er for noget!


Jeg har kun set første sæson af True Detective, men den er fuldstændig fantastisk, så den kan du godt glæde dig til!
(Desværre tyder meget på, at 2. sæson slet ikke kommer i nærheden af den første, men det er en anden snak).

Holmsgaard skrev:

I formiddag var jeg så heldig at se Alberto Rodriguez' spanske kriminalfilm, Marshland, i en stort set tom biografsal i Dagmar. På vej derind spottede jeg filmanmelder Casper Christensen fra Filmnørdens hjørne gå forvirret rundt


Casper Christensen var forvirret fordi han lige var løbet ind i den anden Casper Christensen.

Billede

Holmsgaard skrev:

så jeg tænkte, at i dag måtte også være en dag, hvor jeg igen leverede en anmeldelse på DAHF - uanset om jeg ville være tilfreds, mellemfornøjet eller utilfreds.


... Og hvor er vi glade for, at have dig tilbage som aktiv skribent på DAHF! Håber du fortsætter med at skrive. :thumb:

Har du i øvrigt set den formidable Relatos Salvajes? Jeg tror den er noget for dig.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1123 124 125 126 127147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team