The Revenant [2015]
"As long as you can still grab a breath, you fight. You breathe. Keep breathing. When there is a storm. And you stand in front of a tree. If you look at its branches, you swear it will fall. But if you watch the trunk, you will see its stability."Den mexicanske filminstruktør Alejandro González Iñárritu er et geni med en nærmest umenneskelig høj træfsikkerhed, hvilket han seneste bevidste i sidste års bedste film, oscarvinderen:
Birdman som fuldstændig tog pusten fra mig. Så jeg har glædet mig som et lille barn til hans næste film og har minutiøst læst blogs, production diaries og diverse blurbs om
The Revenant lige siden filmen blev annonceret for et års tid siden. Og nu blev ventetiden endelig forløst. Det er en, for at bruge et fortærsket udtryk, en film af episke proportioner.
The Revenant er et fejltfrit mesterværk og det er højst sandsynligt den største biografoplevelse jeg kommer til at have i 2016. Filmen fortæller den sande historie om pelsjægeren Hugh Glass, der i 1823 oplever sit livs største krise, da han bliver efterladt hårdt såret og levende begravet af sine pelsjægervenner langt ude i ødemarken, 230 kilometer fra nærmeste civilisation, omgivet af vilde dyr, morderiske indianere, isnende kulde, betænde sår, brækkede lemmer, ensomhed, desperation, hævntørst og knusende trøsteløshed. Historien er så neglebidende fantastisk, at man ikke havde troet på den, hvis ikke den var sand.
Intensiteten er fuldstændig uovertruffen og bliver akkompagneret af et altoverskyggende hævnmotiv, der driver handlingen taktfast henimod den helstøbte slutning, der på intet tidspunkt øjnes nært forestående, i løbet af de to en halv time som filmen varer. Plottet drives frem af et nervepirrende musikalsk score der med få, men bombastiske virkemidler sørger for at sende seerne i en nærmest trancelignende tilstand hvor man bare suges længere og længere ind i filmens hyperrealistiske univers. Selv trommeslageren fra
Birdman dukker op igen med sin hidsige, enerverende percussion der passer perfekt som lydtapet til højdramatiske scener.
Og som om det ikke var nok, er der ikke specielt meget dialog i filmen. Det er billederne der taler og der er lange sekvenser hvor der ikke ytres et eneste ord. I det hele taget er Lubezkis cinematografi i en liga for sig. Det er, hand down, en af de flotteste film jeg nogensinde har set. Alle billeder er jo skudt i naturligt lys, hvilket kun gav knap 6 timer hver dag, til at få billederne i kassen. Men det er i den grad lykkedes, og det en af filmens mange kunstneriske valg der har skabt en fuldstændig kompromisløs film. Intet er tilfældigt her, fra fejende flotte billeder af storslåede naturlandskaber, brusende floder, uendeligt høje træer, rystende realistiske gore sekvenser og ufatteligt intense single-take fight scener der får
Saving Private Ryan til at ligne
Bjørne Brødre 3.
I det hele taget er filmen én lang reklame for det mageløse Arri Alexa 65mm 6K kamera der sætter nye standarder for hvad der kan lade sig gøre. Det ligner flere steder 3D uden at være 3D, ligesom vi flere gange får en nærmest GoPro-lignende oplevelse, bare med gloriøst 65mm look. Det er således en film der skal ses på et så stort lærred som muligt, i så høj opløsning som muligt og med lyden skruet så højt op som overhovedet muligt. Det er en totaloplevelse på et helt andet niveau end hvad vi ellers er vant til. Selv de lettere bizarre drømmesekvenser som ellers plejer at være superkiksede i film, fungerer her og løfter historien til et andet niveau.
Åbningsscenen alene er en genistreg og er alle 12 oscarnomineringer værd. Det er, for igen at bruge en fortærsket formulering, nøjagtigt som at være der selv. Når Leo fryser, så fryser vi også og når han varmer sig ved bålet, får man lyst til at varme sine egne fingre. Og sådan fortsætter realismen i filmen hele vejen igennem. Hvis der er noget som helst retfærdighed til i denne verden, så kommer det til at regne oscars i en lind strøm over
The Revenant og hvis ikke Leo snupper oscaren denne gang, tager jeg direkte hen i nærmeste zoo og wrestler en bjørn i protest! Det er hans livs rolle.
ÅRETS FILM 2016! Skal ses af alle så hurtigt som muligt!
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021