JANUAR 2015 Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) [2014] *
anmeldelse*
Nightcrawler [2014] *
anmeldelse*
Whiplash [2014] *
anmeldelse*
American Sniper [2014] *
anmeldelse*
The Imitation Game [2014] *
anmeldelse*
Begin Again [2013] *
anmeldelse*
Fasandræberne [2014]
Kapgang [2014]
Olsen-banden deruda' [1977]
Bornholms Stemme [1999] *
anmeldelse*
Big Hero 6 [2014]
Chicken Run [2000]
Pinocchio [1940]
Up [2009]
Nuovo Cinema Paradiso [1989] *
anmeldelse*
Snow White and the Huntsman [2012]
Escape from New York [1981]
Night Will Fall [2014]
Heino Og Jakob - Onemanshow [2014]
Michael Schøt - Kunstigt Intelligent [2013]
Uffe Holm - The Uffe Holm Show 4 [2014]
Elias Ehlers - Helt Perfekt [2014]
Rune Klan - Det Stribede Show [2014]
Thomas Hartmann og Torben Chris - Men's Room 2 [2014]
Mikael Wulff - Mand I Problemer [2013]
Anders Fjelsted - Lige Ved Og Voksen [2014]
Niels Hausgaard - Anno 1999 [1999]
Niels Hausgaard - Live i Cirkusbygningen [2001]
Niels Hausgaard - Finer Han Kanten? [2003]
Klovn: Sæson 6 [2009]
Wow, hvilken måned! Jeg ved ikke helt hvordan, men på en eller anden måde lykkedes det mig, at finde tid til at se hele
18 spillefilm i januar 2015, hvilket er et ekstremt højt antal for mig. Og derudover fik jeg også høstet en gigantisk antal danske comedy/stand-up shows (
11 shows + én sæson af
Klovn). Til gengæld har der været ret stille på serie-fronten.
Månedens hovedfokus var at få pløjet så mange Oscar-kandidater igennem som muligt, og det var en kæmpe fornøjelse at få set så fremragende værker som
The Imitation Game,
Nightcrawler og
Birdman. Min begejstring for
Whiplash ,
Begin Again og
American Sniper var noget mere afdæmpet.
Af de danske film jeg fik set, var højdepunktet klart
Bornholm Stemme som var bedre end jeg huskede.
Fasandræberne var en tand bedre end
Kvinden i Buret, men jeg var decideret skuffet over Niels Arden Oplevs
Kapgang der havde (for) mange cringe-scener. Øv!
Som vanligt bliver der høstet animationsfilm og her var niveauet skyhøjt med bluray-gensyn med de tidsløse klassikere
Pinocchio og
Up.
Chicken Run var so-so, men Disneys nyeste Marvel-inspirerede
Big Hero 6 var rigtig god (når dog ikke
Frozen-niveau).
Af ældre film var højdepunkterne den intet mindre end fantastiske
Nuovo Cinema Paradiso, men også Kurt Russell i
Escape from New York var top-underholdende.
Og så var der langt imellem snapsene i blandt alt det stand-up / comedy-halløj jeg fik kværnet. Af de nye ting, var det klart
Heino Og Jakobs Onemanshow der overraskede mest positivt. Jeg købte showet for kr. 30 i starten af januar, men allerede nu har drengene lagt showet ud gratis på
YouTube (og håber så på en donation). Det kan jeg VARMT anbefale. Det er fremragende vækstlags-comedy.
Elias Ehlers' nyeste show var også sjovt, men intet slog dog genkiggene med de gamle
Niels Hausgaard shows. Han er mesteren over dem alle. Kongen af timing.
Alt i alt en skidegod start på 2015!
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021