DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 20:35

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 06, 2015 10:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Er der noget der har et bud på, hvorfor Lotte Svendsens spillefilmsdebut Bornholms Stemme fra 1999 aldrig er udgivet på andre formater end VHS?
Det er en fremragende film der kløgtigt blander socialrealisme med sort humor. Jeg så den første gang i biografen i 1999 og har netop genset den via et harddisk-recorder rip.

Men den er ingen steder, at finde på DVD og nettet er fyldt med folk der undrer sig over dette.

Billede

Det er ret underligt, at en sådan relativt stor titel med kendte skuespillerem, der fik gode anmeldelser og (gætter jeg på) trak en del folk i biografen, aldrig blev udgivet på andet end VHS.

What gives? Er det Vikingarna eller Krølle-Bølle der driller?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 11:15 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Mærkeligt - jeg synes jeg har set den på dvd (tidligere lejefilm?) for mange år siden - må se om den skulle stå i en kasse på loftet, men det har nok været på VHS...


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 11:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
DeathPosture skrev:
Det er ret underligt, at en sådan relativt stor titel med kendte skuespillerem, der fik gode anmeldelser og (gætter jeg på) trak en del folk i biografen

Den solgte ca. 112.000 billetter, så det burde da give basis for en udgivelse. Jeg har aldrig set den.

Men den er produceret af Per Holst Film og distribueret af NF, så du kan jo prøve at skrive til dem:
http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/2 ... x?id=27162

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 16:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 1009
Geografisk sted: nørresundby
Jeg husker den som uhyggelig ringe, så ringe at det til tider blev morsomt.

_________________
WarFly / Kurt Secher Andersen
Mine websites: DVDisney (http://www.juhu.dk/DVDisney) - alt om disneys DVD tegnefilm med dansk tale.


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 16:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Jeg så den sgu også i biffen, og husker den som ganske seværdig, men kan dog have været under indflydelse af, at jeg synes Sofie Stougaard er "one hot piece of ass" :naughty: :yum:


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 19:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 05, 2009 3:22
Indlæg: 573
Geografisk sted: Herning
Det var det samme med Linda Wendels 'Ballerup Boulevard', men efter Linda Wendel selv kontaktede Nordisk Film skete der noget. Tekst fra Wendels egen blog:

"Ballerup Boulevard kan udkomme på dvd !!!

100 personer skal forkøbe BALLERUP BOULEVARD på dvd.
Pris 200 kr – dvd’en er signeret af instruktøren og dvd’en bliver sendt med posten på udgivelsesdagen.

Hvis jeg kan skaffe 100 solgte dvd’er, så vil Nordisk Film gå ind og sikre en udgivelse.

Hvis du vil købe en dvd, skal du sætte 200 kr ind på denne konto:

Danske Bank reg: 3409 konto: 10705789, husk at skrive navn og adresse.

Man kan købe lige så mange eksemplarer, som man har lyst til.

Man skal regne med en produktionstid på 2 måneder, hvis du ikke har modtaget dvd.en indenfor 3 måneder, bliver dine penge tilbageført til din konto."


Så det er åbenbart ikke sådan lige til, at få 'den danske filmskat' udgivet.

_________________
DAHF-rating: Billede


Top
   
Indlæg: ons jan 07, 2015 15:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
Jeg er noget overrasket over at der kun skal sælges 100 film til 200 kr. for "break even". Det burde da ikke være en umulig opgave at skaffe 100 købere.

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: ons jan 07, 2015 15:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det er vel lidt i stil med de forskellige on demand-"trykkerier" a la Warners og Fox'. Filmen er formodentlig scannet ind til visning på tv, og så er det et spørgsmål om mastering til dvd + evt. lidt menudesign.
Men hvor god en master de arbejder med er svært at sige - med det budget er det nok ikke en, der får den store luksusbehandling.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 07, 2015 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
vclarke skrev:
Jeg er noget overrasket over at der kun skal sælges 100 film til 200 kr. for "break even". Det burde da ikke være en umulig opgave at skaffe 100 købere.


Iflg. tråden som jeg har startet på Facebook, har Nordisk Film også spyttet i bøssen.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jan 07, 2015 16:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Man skal så lige være obs på kvaliteten. Linda Wendel skriver på sin blog:
"Glæden varede kort. Det viste sig så, at Nordisk havde gjort regning uden vært. Det arkivmateriale, de havde givet tilbuddet ud fra, var alligevel ikke brugbart, og i deres regi gav det ikke mening kun at producere en dvd. De ville først gå ind, når overførslen kunne blive i et format, der også tilfredsstillede de tekniske krav til streaming. Og udgifterne til dette var meget større.

Efter forhandlinger fandt vi et kompromis. Ballerup Boulevard blev trykt i en ”vintage”-udgave – et begrænset oplag på 200 stk., og Nordisk kastede nogle penge ind i projektet, så det hele kunne gå op. Glæden vendte tilbage, og i skrivende stund er dvd’erne på vej til ”støtterne”."

"Vintage-udgave" lyder som at overspille et VHS-bånd til dvd - eller måske er det bare mig, der er mistænksom.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 13, 2015 16:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Bornholms Stemme [1999] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"Jeg har altså hørt, at Vikingarna er meget bedre på plade end de er live. Det er der mange der siger!"

Tilbage i 1999 før der for alvor gik Max Pinlig i den, peakede Lotte Svendsens karriere med hendes debutfilm Bornholms Stemme som er en af de mest vellykkede, moderne danske komedier. Af uransagelige årsager, er filmen aldrig blevet distribueret på andre fysiske formater end VHS, hvilket er ekseptionelt underligt, især taget i betragtning at filmen solgte over 112.000 biografbilletter og generelt fik gode anmeldelser. Så det krævede altså lidt arkælogisk fingersnilde, at få filmen opstøvet i et format der så acceptabelt ud på 55". Men det lykkedes!

Og hvilket glædeligt gensyn det var. Jeg så sidst filmen i Astoria Bio, Aalborg engang i 1999 og den var faktisk en tand bedre end jeg huskede den. Først og fremmest er filmen helt vildt godt castet med Henrik Lykkegaard og Sofie Stougaard i de bærende hovedroller som det unge par der må så grueligt meget igennem. Filmen foregår på Bornholm i 1981 hvor Vikingarna toppede lokalradioens hitliste. Lykkegaard spiller tilflytter-fiskeren Lars Erik der på trods af, at han tjener styrtende med penge, ikke kan opfylde konen Sonjas (Stougaard) største ønske: Et barn. Han prøver, at købe aflad og er således meget rundhåndet med pengene da fiskeriet går ualmindeligt godt på Bornholm. Han prøver ellers ihærdigt, især når han har drukket snaps, men det lykkedes ikke at gøre konen gravid. Men hvad gør det, når man har masser af penge og lige har investeret i et nyt solarie til kælderen? Lykken vender desværre da Lars Erik er så dumdristig at invitere en havbiolog ombord på fiskekutteren. Som tak for hjælpen får han indført en række hårde fiskekvoter, hvilke resulterer i en pokkers masse drama, ophugningsstøtte og bristede drømme i blandt fiskerne.

"Dr. Knudsen? Det var også ham der gav far læsebriller og så var det bare fjernsynet der var indstillet forkert!"

Tragikomikken er filmens helt store force og det er lykkedes Lotte Svendsen at skrive et, for danske forhold, relativt kompliceret manuskript med masser af små finurligheder og detaljer som senere skal vise sig, at være vigtige i det samlede billede. Der er ikke en eneste scene der er tilfældigt, på trods af at den måske virker triviel. Det synes jeg ikke, at man ser så meget af i dansk film, og man gjorde bestemt ikke i 1999. Derudover fungerer filmen på flere nivauer, hvor dramaet og komikken er de mest åbenlyse, men der gemmer sig meget mere under overfladen og de dårlige parykker (Thomas Bro Larsen). Filmen har altså flere lag, hvilket er en ren fornøjelse!

Filmen har enormt mange højdepunkter, men et par af de største er Finn Ole som DJ til havefesten eller scenen hvor rockerne pisser på Flades nye lædervest. Mårfælden og helikopterscenen er også guld værd, ligesom Flemses tragiske Krøllebølle-øjeblik er. Samtlige biroller er castet perfekt og selv i de mest tragiske scener er der et glimt af sort humor. Det fungerer også ret godt, at der tales med bornholmsk accent i filmen og det er i det hele tale tydeligt, at hele filmen og dens miljø er en stor kærlighedserklæring til udkantsdanmark og Bornholm (hvor Lotte Svendsen er født) i særdeleshed.

Alt i alt en fremragende film der fortjener et bedre eftermæle end den har fået. Stor anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 13, 2015 17:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Lige en status: Jeg har haft kontakt til producer Per Holst, der kun kunne henvise til NF - og har prøvet at skrive til Lotte Svendsen på to forskellige adresser men ikke fået svar endnu. Men vi prøver stadig :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 13, 2015 22:17 
Offline

Tilmeldt: man feb 03, 2014 22:53
Indlæg: 2
Jeg har netop set, at ´Bornholms stemme´ kan lejes/ købes via det nye Blockbuster, så der er altså en mulighed for at se filmen.
Jeg synes i øvrigt, de har et par interessante danske film, som ikke tidligere har været udgivet.

MV. Morten


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 9:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Kurtravn skrev:
Jeg har netop set, at ´Bornholms stemme´ kan lejes/ købes via det nye Blockbuster, så der er altså en mulighed for at se filmen.
Jeg synes i øvrigt, de har et par interessante danske film, som ikke tidligere har været udgivet.

MV. Morten


Yes, og den er ALLE 19 kroner værd! Go for it!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 14:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det er et smart marked for det nye Blockbuster at smutte ind på. :D

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team