DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 21:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons jun 10, 2015 15:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Donald Glover as NASA astrophysicist Rich Purcell in Ridley Scott's 'The Martian'

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 10, 2015 15:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Selvfølgelig fatter ingen en bønne af, hvad der foregår på den tavle - og så er det jo rart, at en venlig sjæl har skrevet "Science!" nederst. Og her gik man og troede, at det var an raffineret form for cupcake-opskrift.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 10, 2015 15:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Buck Rogers skrev:
Selvfølgelig fatter ingen en bønne af, hvad der foregår på den tavle - og så er det jo rart, at en venlig sjæl har skrevet "Science!" nederst. Og her gik man og troede, at det var an raffineret form for cupcake-opskrift.

:laugh: :laugh:

Jeg var også forvirret. Jeg anede ikke om mælken skulle i først eller til sidst. :beerchug:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tirs aug 04, 2015 16:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Ny video med Ares 3 crew:



Top
   
Indlæg: ons aug 19, 2015 23:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Trailer time!



Top
   
Indlæg: tors aug 20, 2015 8:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jordsvin skrev:
Så det lidt ud som om, at Watney har en kone og søn på Jorden? Det håber jeg sgu ikke de har udstyret ham med.

:? :nono:


Top
   
Indlæg: man sep 14, 2015 21:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Empire giver 4 ud af 5. Jeg har en god fornemmelse med denne! http://bit.ly/1K8XY52

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tors okt 01, 2015 10:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
The Martian har solgt flere presales-billetter end Gravity gjorde

Jeg glæder mig sgu. :clap:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors okt 08, 2015 19:52 
Offline

Tilmeldt: lør jan 27, 2007 23:47
Indlæg: 4466
Geografisk sted: Sønderjylland
Asylum har snart et modsvar. :)

http://www.imdb.com/title/tt4943934/reference




Top
   
Indlæg: søn okt 11, 2015 20:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg giver en anmeldelse senere, da jeg var i biografen i eftermiddag og se The Martian.

Et kort oprids: Et solidt stykke håndarbejde fra såvel Ridley Scott som Matt Damon, men helt uden, at jeg og fruentimmeret for alvor kom op og ringe. En god film, der dog forskønner forlægget en del, og det er i kraft af, at jeg har Andy Weirs fænomenale forlæg in mente, at jeg ikke kan komme helt op på de store karakterer. Jeg ender nok på 4/6, da filmen som udgangspunkt er flot lavet og er god, men som nævnt er jeg bare ikke helt deroppe, hvor jeg tænker hverken mesterværk eller den må jeg se igen.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2015 14:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

The Martian (2015) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

“Fuck you, Mars!”

Alle tiders største sci-fi instruktør, Ridley Scott, er en driftig mand og har på rekordtid eksekveret filmatiseringen af Andy Weirs bestseller The Martian. Jeg har ikke læst bogen, men kan forstå at den generelle konsensus er, at den følger bogens handling ret tæt.

En bemandet mission til Mars går grueligt galt, da en af astronauterne, etno-botanikeren Mark Watney (Matt Damon) fanges i en voldsom storm og formodes død. Hans forbitrede kolleger vender slukørede tilbage til Jorden, men ret hurtigt viser det sig, at Mark har overlevet misæren og nu er fanget alene på Mars (hvilket er noget af en kattepine). Hvordan overlever man på Mars mutters alene med begrænsede forsyningen og ingen mulighed for kommunikation med NASA? (Hint: Lort og gaffatape)

Handlingen ligner noget vi har set før, og der er klare paralleler til både Cast Away (uden Wilson), Moon (uden GERTY), Interstellar (uden Hans Zimmer-scoren), Apollo 13 (uden '70er patinaen), Gravity (uden Sandra Bullock) og... First Blood (uden PTSDen) og Iron Man (uden superhelte-vinklen)!

Den meget tech-tunge handling er ekstremt detaljeret hvilket både tilfredsstiller nørderne, men måske også bliver lige langhåret nok for pøblen (mig). Jeg kunne godt have brugt noget mere (en del faktisk) emotionel dybde som et modsvar til alt det geekede. Man har forsøgt sig med en meget selv-ironisk og humoristisk tone (Empire kaldte det sågar en sort komedie) og det fungerer faktisk ret godt og er med til at tage brodden af stivnakketheden. Men det er også et irritationsmoment og stjæler nogle gange fokus fra scener der ellers kunne have løftet filmen op på et højere emotionelt plan. Sean Bean/LOTR-joken fandt jeg f.eks. malplaceret. Det samme gælder castingen af funny faces som Kristen Wiig (og til dels også Jeff Daniels) som ikke bidrager ret meget til filmens fremdrift. Og når jeg nu er i gang med høtyven, så fandt jeg også måden hvorpå Donald Glover som NASA astrofysikeren Rich Purcell løser en stor hårknude i filmen ret letkøbt. Portrættet af kineserne er også ret ensidet. Og det der fucking discomusik var en sjov gimmick de første par gange, men 10. gang...? Not so much! Og alle de småting lagt sammen er desværre med til at The Martian ikke bliver det fejlfri mesterværk som vi alle havde håbet på.

Når det så er sagt, så er det stadigvæk en voldsomt god film. Brugen af 3D er en af de bedste siden Gravity (uden dog at overgå denne) og generelt er billeder, sets, color grading, production value og så videre fuldstændig fantastisk. Det er helt vildt overdrevet lækkert at se på. Og selvom jeg havde lidt udfordringer med historien, så er der også ganske episke øjeblikke (f.eks. da Watney kløgtigt konstruerer en fuldstændig genial måde at kommunikere med jorden på) og jeg var generelt godt underholdt næsten hele vejen igennem filmens spilletid på 141 minutter og jeg faldt kun i søvn én gang, hvilket for mit vedkommende er noget af en bedrift taget min nylige familieforøgelse (og deraf afledte søvnunderskud) in mente.

Anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2015 15:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg vil straks beklage, hvis der optræder spoilere i min anmeldelse. Det er jeg ikke i stand til at vurdere, om der gør. :)

The Martian

Det virker lidt omsonst at komme med en anmeldelse lige efter DP, men jeg vil også lige lade mine ord falde om Ridley Scotts filmatisering af Andy Weirs The Martian, men måske mere kommenterende end ellers. Modsat DP har jeg nemlig læst bogen, og det er med denne bog friskt in mente, at jeg ikke helt er oppe at ringe over The Martian.

Et stort problem ved filmen er dens tone. Den kan ikke rigtigt finde ud af, om Watney er ude at skide eller ej, og hvor det i bogen fungerer godt med Watneys tragikomiske udgydelser om sin enetid på Mars, er humoren nærmest for gennemtrængende i filmatiseringen. Watney ville, for mig, have haft rigtigt godt af at være spillet af en anden end Matt Damon, som ganske vist fint evner både at spille alvorlig og sjov, men han lidt for kæk i sin rolle som Watney, synes jeg. Måske en ung og ukendt i virkeligheden havde været bedre.

I bogen fik vi et meget større indblik i de øvrige passagerers liv og forhold til Watney, og det er netop denne fuldstændige mangel på samhørighed mellem et team, der trods alt er sendt til Mars, som jeg lidt mangler at mærke noget mere i filmudgaven.

Ofte vælger filmen form over for indhold, og jeg savner virkelig at mærke noget mere at Watneys desperation over mange fejlslagne problemer. Særligt i slutningen er en meget vigtig brik i hele redningsprocessen udeladt og det irriterer mig grænseløst. Watney er, for filan, fanget på Mars. Langt væk hjemmefra. Alligevel kommer filmens sidste stunder til at virke alt for Hollywood og uden at være for alvor farligt. Det bliver spas og fjant, og det fungerer ikke for mig.

Beskrivelsen af kineserne og deres hjælp i forhold til redningen er meget svag - og figurerne får nærmest ingen plads. Det kunne man godt have brugt lidt tid på og cuttet lidt scener med diskomusik i stedet.

Det er dog ellers en flot film og meget af Weirs historie er naturligvis genbrugt. Jeg kunne godt lide Chiwetel Ejiofor som Vincent Kapoor og Benedict Wong som Bruce Ng. Jessica Chastain er god til at spille stærk kvinde, men desværre får hun ikke helt lov til at udspille sig som Captain Melissa Lewis. Kate Mara, Michael Peña, Aksel Henrie og Sebastian Stan som de fire øvrige besætningsmedlemmer får nærmest heller ikke lov til at være andet end fyld på lønningslisten med deres korte optrædener. Her kunne man også have sparet lidt skillinger og nemt have taget nogle mere ukendte, når de alligevel ikke skal udrette noget særligt. Sean Bean er fin som Mitch Henderson, men jeg havde nok ikke forestillet mig Sean Bean spille ham. Interessant valg. Kristen Wiig er lidt ligegyldig, desværre. Og Damon... ja, ham er jeg ikke pjattet med som Watney. Overhovedet.

Som nævnt tidligere: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors okt 15, 2015 10:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jan 18, 2002 2:01
Indlæg: 302
Geografisk sted: Århus
DeathPosture skrev:
...og jeg var generelt godt underholdt næsten hele vejen igennem filmens spilletid på 141 minutter og jeg faldt kun i søvn én gang, hvilket for mit vedkommende er noget af en bedrift taget min nylige familieforøgelse (og deraf afledte søvnunderskud) in mente.

Anbefaling herfra!


Jeg så den i 2D og vågende pludselig op da han skulle reddes..

Det er sku' noget træls, må til at lære at få sovet inden jeg tager i bio, men ser frem til at den kommer til hjemmebio'en :-)

/soli


Top
   
Indlæg: fre okt 16, 2015 9:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Skal se den lørdag!

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn okt 18, 2015 12:05 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Lidt sjovt med de lidt mere rave'nde anmeldelser fra USA og England, når vi lader til at være enige om herinde, at mere fantastisk er den heller ikke :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 55 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team