DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:40

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 151 52 53 54 5557 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 05, 2019 16:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg venter på en udgivelse jeg ikke selv skal sætte undertekster på ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man dec 16, 2019 11:01 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
6 Underground (Michael Bay, 2019)
Der er næppe nogen, der går ind til en Bayhem-film og forventer højpandet underholdning. Der skal være hurtige biler, smadder, babes, smadder og nogle dårlige oneliners. Da en af mine kammerater foreslog hans seneste som stener-sjov på en sløv søndag, tænkte jeg "Nå ja, man skal vel uden for sin komfortzone en gang imellem".

Men nu har jeg været der, og holy moley, hvor har den mand dog tabt sutten. Der er absolut intet i 6 Underground, der fungerer. Filmen er Bays take på Mission: Impossible-serien, og hele vores "motley crew" bliver introduceret i en meget, meget, MEGET lang biljagt i Italien. Med Bays klippetempo (der ikke er blevet lavere med alderen), er det svært at forstå hvem, hvad og hvorfor, ud over at Bay tydeligvis er glad for at slippe ud af sine PG-13-tøjler, for her er mange kreative aflivninger og virkelig meget fake blod. Så har man lyst til at se et operationssår filmet indefra eller se en cigarrygende mand, der bliver skudt gennem røgringe, så hans hoved eksploderer, er her muligheden.

Filmen genforener Ryan Reynolds med hans manusforfattere fra Deadpool, og de prøver at gentage den samme ironiske stil, men næsten alle one-linere falder til jorden, og Reynolds har nul kemi med sine medspillere. Baggrunden er noget med, at Reynolds er en kold og kynisk milliardær, der en dag får en øjenåbner, da han ser en masse mennesker blive giftgasset af nogle onde mennesker, og der er vist noget med et trist barn med en bamse (i slowmotion), og så ved man bare, at Reynolds har fået nok af officielle sjatpissere og vattede politikere, for nu vil han bekæmpe ondskaben i verden, sådan "off the grid"-style. Derfor hyrer han fem andre, der af lettere tågede årsager også er sure på de onde, selv om de ikke har set slo-mo børn med bamser, og så er de altså nu - for at recappe - 6, og så går de under jorden, og så har vi en filmtitel.

Men selv om helheden er flot og tydeligvis meget dyr, er det som om, Bay har glemt de helt basale filmregler. Hvem er hvem, hvor er de, og hvor skal de hen? Giv os dog nogle establishing shots! Eller bare lidt motivation. Men nej, det gider vi da ikke spilde tid på. Her er til gengæld masser af kedelig musik og malplacerede filmiske referencer, som man man hygge sig med, mens man venter på toeren, for ja, det her er skræmmende nok tænkt som en starten på en serie.

Jeg bliver aldrig Bay-fan, men på en god dag er sådan noget som The Rock sgu prima underholdning. Den første Transformers er pænt dum det meste af tiden, men man har det da ok sjovt undervejs. 6 Underground kan ikke en gang svinge sig op til "Så dårlig, at den er god". Den er bare kedelig. Det mest deprimerende ved denne stinkende bæ er, at de 150 millioner dollars, den har kostet, kunne have været brugt på så mange gode film, der aldrig får chancen. Streamingkrigen er kun lige startet, og hvis det her er et af våbnene, ser det virkelig skidt ud for filmmediet.
:starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man dec 16, 2019 11:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg er ret imponeret over dig, Buck! Tænk at du så den film til ende.

Jeg var nødt til at slukke efter 20 minutter, da jeg ikke kunne holde filmen ud. Det er simpelthen noget af det værste møg, jeg længe har set. Og jeg kandiderer altså ikke lige umiddelbart til at blive en gammel, sur mand, men 6 Underground var godt nok ikke noget for mig - overhovedet.

Jeg er nu helt sikker på, at de omkring 1t og 40 min, jeg sparede mig selv for at se, var bedre brugt på den nye udgave af Pet Sematary... også selvom den havde sine problemer med at fungere.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man dec 16, 2019 11:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Det skulle jo helst ikke hedde sig, at man var frankofil filmsnob eller noget i den dur :D Filmen bliver faktisk en smule bedre efter åbningssekvensen, men jeg forstår dig godt. Hold. Da. Kæft. For en møgstart!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 19, 2019 10:37 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
OBS: Så spoilerfri som overhovedet muligt!!!

Billede
Star Wars: The Rise of Skywalker (J. J. Abrams, 2019)
Star Wars - the "We're getting the band back together" edition

Den sidste SW i denne omgang er på godt og ondt - mest ondt - en Disney-film anno 2019. Den er skideflot. Her er spektakulære rumslag og flot koreograferede lyssværd-battles, og alle de planeter, vi og ILM kan forestille os.
Det er også en tjeklistefilm. Forstået på den måde, at der må have siddet 10 bestyrelsesmedlemmer rundt om et bord og sagt "Oh, nu slutter historien. Vi skal have sat punktum for alle karakterer. Måske skal vi også grave nogle gamle karakterer frem, selv om der allerede var sat punktum for dem, for the nostalgia is strong with this one. Alle skal være glade, når de forlader biffen."

Og Abrams, der ellers så stilsikkert gav serien et los i måsen med reboot-remake't The Force Awakens, har febrilsk skrevet noter til de her møder, for alle skulle jo gerne være glade. Det burde vi også være - på papiret. Der er noget for enhver, hvis hjerte nogensinde har banket for a galaxy far, far away. Men der er ikke noget til at binde de flotte rumslag og ditto sværdkampe sammen med. Ingen personer at interessere sig for på nær Rey, der mest bare er sammenbidt, og Adam Driver, der virkelig er vokset med opgaven i de tre film. Poe Dameron er en 3.rangs Han Solo, og Finn.... ja, jeg ved ikke, hvorfor han er der. Der smides også et par love interests ind i blandingen, der hverken gør fra eller til.
Plotelementer genbruges gladeligt fra de tidligere film, karakterer dør og vækkes til live igen, og det hele føles sært konsekvensløst og uengagerende. Lige som alle former for farer, der jævnligt løses sådan lidt hovsa-agtigt. Filmen har så travlt med at være væg-til-væg-underholdende, at den glemmer at lægge lidt pauser ind. At give personerne tid til lige at snakke med hinanden. Så vi føler, at der er noget på spil.

Der sluttes med et twist, der enten føles ufortjent eller bare ligegyldigt, men det er naturligvis flot skruet sammen. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på traileren, der proklamerede "The saga ends - the story will live forever". Jeg kunne ikke gengive plottet i The Rise of Skywalker, selv om jeg fik vredet armen om på ryggen.

Måske er jeg bare blevet for gammel og kynisk til Star Wars. Eller også er Disney blevet for kalkulerede.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 3:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Årets film:

Îmi este indiferent daca în istorie vom intra ca barbari (I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians), Radu Jude, Rumænien (m.fl.), 2018 - IMDB Link

Der findes to slags Rumænere. Der findes også to slags DAHF'ere, men vi kommer til begge.

Omkring 1941 abdicerede Kong Karol fra Rumænien, ikke helt frivilligt, men han fik lov at leve. Stalin havde annekseret Bessarabia og Bukovina, som tilsammen udgør det nordøstlige Rumænien nuomstunder. Marskal Ion Antonescu, tog magten, og Hitler lovede Antonescu at få sine områder tilbage hvis han ville alliere sig med aksemagten. Se, Hitler så kun Rumænien som kanonføde, plus det faktum at Ploiesti (lige syd for centrum af det nuværende land) var stinkende rigt på olie, så på papiret lignede det en god deal, in vivo var det pænt undergang for Rumænien.

Antonescu allierede sig med Hitler, fik sine territorier tilbage (plus en slat land annekseret af Ungarn), men var ikke skide interesseret i at nakke Jøder - indtil der kom et oprør og Aksemagterne var fremme i Odessa (det nuværende Ukraine), og en hulens masse Jøder blev eksekveret.

Der findes to slags Rumænere.

Efter tabet ved Stalingrad skiftede Rumænien sin alliance til de Allierede, og efter krigen blev Antonescu stillet for en krigsret og eksekveret. I ved, vinderne skriver historien.

Men, hey, efter 1991 eksisterer vinderen ikke længere, og så kommer vi ind i en farlig ting der hedder revisionisme. Og som kontrapunkt efter 45 års Kommunistisk undertrykkelse kom en ny og ret stor bølge der ville rense Antonescu's navn. Se, hvad han selv påstod var at han aldrig havde dræbt Jøder, og han udelukkende allierede med Hitler for at gensamle Rumænien. Og den dag i dag, siger man alt for højt i Bukarest at Antonescu var en morder, så er man upatriotisk. Siger man han var en patriot, er man Jødehader. Det er så giftigt et emne at det halve kunne være nok.

Så det skete for et par år siden at Ada Solomon (i kan allerede høre hun er Jøde, ikke?) ville lave en teatrisk rekonstruktion af Odessa massakren i 1941 - tilligemed på Revolutionspladsen i Bukarest. Det førte til store skænderier med viceborgmesteren som prøvede at få den forbudt, indtil han hørte emnet var Antonescu .. han havde dog ingen aning om det var imod manden.

Der findes to slags Rumænere.

Som sagt er der højreorienterede skarer i store mængder der prøver at rense mandens navn, og påstår at de 380'000 Ukrainske Jøder fra Odessa og omegn blev henrettet af Einsatzgruppe 4, hvilket var Nazityskere (i må ikke lige hænge mig op på tallet 4, pointen er dog den samme). Antonescu dræbte efter eget udsagn ingen, og da han blev henrettet, gik han kun i glemmebogen som Hitler allieret - ikke som Jødedræber.

Så nu til filmen. Efter Ada havde den oplevelse med sit teater, greb Radu Jude fat i hende (eller osse var det omvendt), og hvis en sådan genkonstruktion kunne skabe så meget kontrovers, så skulle det føres videre. Så vi bliver direkte præsenteret for Mariana, en kvinde sidst i 30erne, som går enormt op i hvordan Rumænsk film har forvrænget virkeligheden. Hun bliver kommissioneret til at lave en happening, og vælger at lave en genkonstruktion af Odessa massakren fra 1941. Som fra den virkelige historie bliver hun forhindret af viceborgmesteren i Bukarest, og en stor del af filmen går på deres argumenter hvorfor og hvorfor ikke gøre det her. Men hun er fandenivoldsk og vil bare gennemføre denne her rekonstruktion.

Vinderne skriver historien. Men som en karakter siger, "bare fordi 100 personer citerer samme kilde, så bliver kilden ikke mere korrekt af den grund". Og ud over Rumæniens historie giver det jo genklang i denne her verden af "fake news" fra alle sider, og revisionisme er endnu værre - men .. er der noget at genskrive? Hele herligheden blev erklæret af Antonescu selv i 1946, men han blev så meget en persona non grata under Gheorghiu-Dej og senere Ceausescu, at ingen i det moderne Rumænien aner hvad der virkeligt skete.

Skal sandheden frem, og vil den fylde brænde på bålet? Skal man sige at "det var dengang, lad os komme videre"? Hvordan reagerer man?

Ud over at det er en stinkende god historie, så har Radu Jude samlet toppen af kransekagen fra Bukarest's teaterverden - en ting der i mit film scope er gået godt fire ud af fire nu. Jude har godt nok kedet mig tidligere - Aferim er efter sigende en komedie, men den fes hen over hovedet på mig. Men her har han lavet en rekonstruktion af en rekonstruktion, og det fact at han går dobbelt meta er nok til han får min respekt ind i at være abstrakt.

Det skal siges: Aner i intet om Rumænsk film, i det mindste Nicolaescu og Pintilie, og/eller har i ikke læst Denis Deletant's bog "Antonescu - Hitler's Hidden (eller var det Forgotten) Ally", så bliver i fuldstændigt tabt i plottet. Men ved man lidt om emnet, så får man faktisk forklaret det meste af resten.

Der findes to slags DAHF'ere

Dem der har store nok cohones til at tage min anbefaling af ovenstående - vel vidende at Denis Deletant's bog er prærekvisit for at forstå den - og dem jeg ønsker det evige helvede med en Michael Bay film.

PS: Den udkom først på købbart medie for to måneder siden, derfor 2019 nomination. Sue me.

PPS: Når jeg bruger ordet "rekonstruktion", kommer det fra Rumænsk "reconstituirea" som på Engelsk er "re-enactment" - kan ikke finde et ord på Dansk for det.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 11:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
t23 skrev:
Der findes to slags DAHF'ere

Dem der har store nok cohones til at tage min anbefaling af ovenstående - vel vidende at Denis Deletant's bog er prærekvisit for at forstå den - og dem jeg ønsker det evige helvede med en Michael Bay film.


Går ud fra det her er ironisk (mangler dog en ;) ) ellers er du et bedrevidende arrogant fjols....


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 11:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
pallec skrev:
Går ud fra det her er ironisk (mangler dog en ;) ) ellers er du et bedrevidende arrogant fjols....

Arh, fjols tager jeg gerne imod, men de to andre er ikke noget jeg vil tage til mig :) - elitær akademiker ringer bedre!

Spøg til side, det var ment som en venlig provokation for at få folk ud af hullerne, hverken mere eller mindre.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 12:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg ved godt, at den kære t23 er en flink fyr, så no harm done :D
Jeg vil dog sige, at en film, der kræver, at man luge pløjer en bog igennem først, for at forstå den, nok ikke kommer øverst på dagsordenen for mit vedkommende. Men spændende anmeldelse og ditto historisk overblik :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 12:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Jeg ved godt, at den kære t23 er en flink fyr, så no harm done :D:

Løgn og sladder. Men i det mindste urinerer jeg ikke på gulvet.

PS: GUL JOD! :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 13:08 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
t23 skrev:
Men i det mindste urinerer jeg ikke på gulvet

Kun når der er Michael Bay i tv ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 17:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Child's Play (Klevberg, 2019)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Hvad får man, hvis man blander “Toy Story” med “Child's Play” og “Black Mirror”? Noget a la 2019-udgaven af “Child's Play”, er mit bud.

Det er en genindspilning af den gamle “Barneleg” - med de samme navne og nogenlunde samme historie - men med den tilføjede ingrediens, at Chucky i den her film er blevet en slags Chucky Alexa eller Chucky Google Home. Han kan samarbejde med elektronik og bliver gradvist klogere/mere psykotisk, jo mere han ser og oplever.

Chucky er ikke en seriemorder i en dukkes krop i den her film, men et stykke high-tech legetøj, der har fået fjernet sine begrænsninger.

Der er meget Black Mirror over den her film og det er ikke nogen dårlig ting. Det elektroniske aspekt ved den nye Chucky-dukke er en rigtig god ide og det fungerer ret fint.

Det største minus ved filmen er Chucky-dukken, der slet ikke er lige så vellavet eller mindeværdig som den originale dukke i Don Mancinis serie. Mark Hamill er dog okay som stemmen, men man savner Brad Dourif.

Det ville have klædt filmen og folkene bag, hvis de havde ladet være med at lave en slags genindspilning af Child's Play og filmen kunne have været sig selv, uden sammenligninger med den serie (og den negative fanreaktion, da det kom frem, at hverken Mancini eller Dourif var involveret på nogen måde).

Filmen er ret splattet (Chucky lærer at slå ihjel af Tobe Hoopers “TCM 2”) og har nogle gode ideer, men det trækker gevaldigt ned, at dukken er så “meh” og personerne ikke er interessante.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 19:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
njhansen skrev:
man savner Brad Dourif

Enig - uden Brad Dourif så mister franchise'n en del - hans datter gjorde det okay i den foregående, men den mangler virkeligt den psykotiske charme der var ved de oprindelige. Det være sagt, så kommer den hjem på hylden så snart jeg der den i en spotkasse, for værre er den ikke.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons dec 25, 2019 21:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
t23 skrev:
Men i det mindste urinerer jeg ikke på gulvet

Kun når der er Michael Bay i tv ;)

Nah, jeg er en stor dreng (efterhånden), jeg kan klare det meste - men okay, Michael Bay, nu er du vulgær, og ris til egen røv for at namedroppe ham. Ti Ave Maria'er og .. nåh nej, det var i går :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man jan 06, 2020 17:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Buck Rogers skrev:
^Det skulle jo helst ikke hedde sig, at man var frankofil filmsnob eller noget i den dur :D Filmen bliver faktisk en smule bedre efter åbningssekvensen, men jeg forstår dig godt. Hold. Da. Kæft. For en møgstart!


Jeg fik i øvrigt set 6 Underground færdig her mellem jul og nytår, fordi jeg huskede på, at du nævnte, at den blev bedre. Det havde du helt ret i. For filmen bliver bedre efter den vilde start, men for filan, hvor er det her en film, der føles som noget start-00'er og fuldstændig tåbelig og plat. Ryan Reynolds som Deadpool uden maske er i særdeleshed ikke specielt sjov, men jeg tror heller ikke, at hans skuespilsarsenal er ret bredt.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 151 52 53 54 5557 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team