DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:20

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre feb 23, 2018 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Slet

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Senest rettet af Shiva fre feb 23, 2018 20:31, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre feb 23, 2018 14:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det lyder godt :thumb: selv om det vist er den forkerte tråd!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn mar 04, 2018 17:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Billede

The Man Who Wasn't There

Hold da op, hvor Coen-brødrerne viser, at de kan deres håndværk til udover neglespidserne! Jeg er meget imponeret og yderst godt tilfreds med deres "moderne" film noir, hvor Billy Bob Thornthon i rollen som den fåmælte frisør, der får væltet domino-brikkerne én efter én og synker dybt ned i afgrunden. Roger Deakins bidrager i den grad, da hans kameraføring og det knastørre sort-hvide billede overholder den store noir-håndbog i samtlige punkter fra A-Z.
Castet er fremragende sat sammen og rammer genrens stereotyperne i klassisk, men original, stil - Frances McDormand som femme fatale, James Gandolfini som bad guy, Tony Shalhoub som prægtig sagfører, Jon Polito som slesk con-man - herudover morgendagens daværende dvælende stjerne i en meget ung Scarlett Johansson og Richard Jenkins som frisørens bedste ven. Wow!
Tempoet er rolig, mens historien alligevel skrider hastigt og underholdende frem - Billy Bob holder pokerfjæset filmen lang, mens han suger smøgerne med en stil, som selv en hvilken som helst spaghetti western skurk vil misunde.
Jeg er i den grad imponeret over, hvor godt det er lykkedes at hive denne "arkiverede" genre frem fra kartoteksskufferne, erstatte det gamle grå støv med skinnende, glansende sølv, der får sammensuriet til at funkle henover skærmen.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 10:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Kimssi Pyoryugi (Castaway On The Moon, lit. Mr. Kim's Drifting Experience), Sydkorea, 2009 - IMDB link

Kæresten er skredet og kreditorerne kimer een ned. Det er simpelt hen bare for meget for vores spage helt Seong-geun, så han kan simpelt hen ikke hitte på andet end at hoppe ud fra Seongsu broen. Men det virker heller ikke, og for at føje spot til skade, flyder han op på Bamseom øerne, som er et par små øer midt i Han floden (faktisk et vildtreservat i virkeligheden - og i filmen). Der er kun små 300 meter at svømme ind til bredden, men vores antihelt kan naturligvis ikke svømme. 112 tager ham ikke seriøst, eks'en gider ikke snakke med ham, og for at føje spot til skade, så ryger hans sidste mobilbatteri på en telefonsælger fra SK Telecom. Virkeligt, jeg har haft min broderpart af lortedage, men intet i nærheden af den stakkel.

Nå, men heldet følger de tossede, som man siger. Folk smider nok crap i Han floden til at man kan ave rigtigt improviserede ting, og som sagt er det et vildtreservat, så hvis man kan leve af svampe, jamen, så er det okay man ikke er et naturtalent til at fange fugle eller fisk. Og som sagt er vores helt ikke lige den skarpeste kniv i skuffen, så det er cirka her at filmen begyndte at blive lidt for overgearet til mig.

Og BANG, så møder vi Jung-yeon, en ung kvinde som har "begået hikikomori" som det hedder - den bedste oversættelse jeg har fundet af ordet er "selvfængsling", og en Italiensk psykolog har kaldt det "en post modernistisk eneboer". Det er simpelt hen folk der aldrig går udenfor en dør, ikke af fysiske årsager, men rent mentale - normalt grundet af en form for trauma. Hun laver simpelt hen ikke andet end at opfinde virtuelle personligheder for sig selv på nettet, og tage billeder af månen - i det hele taget er hendes kamera den eneste måde hun ser verden udenfor igennem. En dag ser hun vores strandede helt har skrevet "HELP" i sandet på øen, dagen efter er "HELP" skiftet til "HELLO", og så er hun simpelt hen overbevist om at denne her gut er fra det ydre rum, og hun må simpelt hen bare kommunikere med ham - om ikke andet, så bare for at slå NASA i at være first contact, så at sige.

Så hun sender ham en flaskepost - og den eneste måde hun kan gøre det på er ved at gå ned til floden (i øvrigt en supersød scene, haha). Eneste måde han kan svare hende på er ved at skrive i sandet. Og på den måde bliver de pennevenner. Og gutten finder ud af at ingen af hans problemer bliver løst ved at vende tilbage til civilisationen alligevel, så han trives faktisk helt okay (jeg tør godt sætte en pilsner på højkant om at i ikke vidste to Evian flasker kunne bruges som sandaler).

Der sker naturligvis en hulens masse mere som jeg ikke vil spoile, og den har vitterligt denne her dualitet mellem at være lidt tosset når den fokuserer på vores helt, og så lidt alment tilbagelænet skæv når vores heltinde er i fokus. Den har virkeligt ramt balancen mellem ikke at blive for overgearet og ikke blive for kvalmt nuttet - faktisk ikke så fjernt fra hvad Michel Gondry kunne finde på at lave. Og så er det en enormt god fortælling om sociofobi og det der er værre - pakket ind i en fortælling der er respektfuld uden at blive kedelig.

Lyd og billede er begge i topform, skuespillet er gennemført, og den har rundet de 8 på IMDB, så jeg kan simpelt hen ikke være den eneste der kan finde fascination i den. Ved ikke lige om der er stof til eftertanke i den, men tager man den som en skæv feelgood film, så er den hjemme.

Vi napper lige en trailer - ingen tekster på dialogen, men i har ikke brug for dem:



Nydelig film, godt skruet sammen, varme anbefalinger herfra. Vi ses på Kaninøen, husk telt og kamera!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 11:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fedt :thumb: Den så jeg på Natfilm/PIX for en del år siden og husker den som ganske glimrende. Er den til at fremskaffe på noget som helst, eller er vi ude i YT eller lignende?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Ork ja, den tjente jo sig selv hjem alene i USA, så CJ har skam lavet et andet oplag og en BD version senere hen - Amazon UK til lige under en hund, for eksempel.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 11:37 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Cools! Den vil jeg da lige se på :thumb:
EDIT: Folk på Amazon klager over, at der kun er italienske tekster på, og det samme siger coverscannet - det går nok ikke lige :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 12:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Den kan ses gratis på :amazonvideo: (US) med en 7-dags prøvetid hos Dramafever (kan nemt afbestilles).

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 12:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ok, tak for tippet!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 12:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
ImpulzE skrev:
Den kan ses gratis på :amazonvideo: (US) med en 7-dags prøvetid hos Dramafever (kan nemt afbestilles).

Super! Nu bor jeg lige i et smørhul hvad brugtforretninger angår, så jeg går ikke så meget op i den slags, men det ville da undre mig stort om ikke den var til legal streaming et sted. Som sagt var den et mindre hit i USA, og CJ er normalt rimeligt ferme til at promovere Koreansk film (Showbox er lidt bedre, men smag og behag). Om så en film kun får 100 seere via pay-per-view om måneden, så koster det dem jo intet.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 13:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
ImpulzE skrev:
Den kan ses gratis på :amazonvideo: (US) med en 7-dags prøvetid hos Dramafever (kan nemt afbestilles).

Jeg skal lige hurtig indskyde, at det kræver Amazon Prime (US) før du kan aktivere prøvetiden hos Dramafever og andre "channels"... Men du kan få 30-dags prøvetid Amazon Prime med en amerikansk adresse og kreditkort (som er muligt at finde online).

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre mar 09, 2018 15:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The Day After Tomorrow (Roland Emmerich, 2004)

Det er stadig pisse koldt udenfor som det har været i de sidste mange dage, når den sibiriske kulde hærger lille Danmark og sætter sig på lur udenfor og venter kun på at fryse dine ører og røv af. Med sådan omgang kulde og med Al Gores An Inconvenient Sequel: Truth to Power stadig i baghovedet, så det bliver lidt bedre med denne ganske underholdende katastrofefilm på en af de kolde dage.

Meget kan man sige om Emmerich og nutidens katastrofefilm, så formår denne faktisk at holde gensynsværdien rimeligt højt med sådan-okay skuespil og går ikke over i 2012 eller især San Andreas fodspor. Tre kæmpe orkan-stjerner herfra :thumb:

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: lør mar 10, 2018 14:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2017
Billede
Dagon (Stuart Gordon, 2001)

There's something fishy in Imboca!

Stuart Gordon, manden bag kameraet, har ellers en fantastisk portefølje med Re-Animator, Fra Beyond, Dolls, Fortress og Castle Freak. Det ender også med Dagon. Ikke med et brag, men filmen er bare ikke i samme kaliber. Begyndelsen af 2000'erne var CGI et stykke legetøj filmindustri virkelig elskede fumle med i stedet for det gode gamle håndværk. Dagon er et godt eksempel på, hvor forfærdeligt det kan se ud og ødelægger ellers en fantastisk historie, eller to små historier fra H.P. Lovecraft.

En skam, men det er en lavbudget film. Dog er alt ikke ødelagt, for filmen indeholder stadigvæk ganske fede special effects og en god historie med et skummelt atmosfære. Selve skuespillet i filmen er ikke værd at nævne noget om, men filmen kan sagtens anbefales.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: lør mar 10, 2018 19:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Øj, så skal du se den udgave Stuart Gordon lavede af The Pit And The Pendulum med Lance Henriksen. Den er ikke specielt god, men den er dæleme rå.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: lør mar 10, 2018 20:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Baby's Room (de la Iglesia, 2006)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Jeg er generelt ret vild med Álex de la Iglesias film, men denne tv-film er ikke hans fineste time, desværre. Der er masser af gode ideer og skæve indfald, bl.a. bliver en baby-monitor brugt til at kunne se og komme ind i en parallel verden, men han får bare ikke bragt filmen helt op der, hvor man ved, at han kan placere den.

Det er ikke nogen dårlig film, men når man tænker på, hvad han kan fremtrylle i f.eks. "El bar" og "Crimen ferpecto", så er det lidt en skam, at han ikke får mere ud af denne historie end han gør. Som med så mange andre dygtige instruktører, så er selv en mellem-vare værd at se fra de la Iglesia, og den her er bestemt også værd at se.

Som så ofte før med de la Iglesia blander han en masse genrer (spøgelsesfilm, science fiction, home invasion) med en kulsort komik og han får hjælp af mange af hans faste skuespillere som f.eks. Terele Pávez, Sancho Gracia og Antonio de la Torre.

En ting, der virkelig irriterede mig, var brugen af suspense-lydeffekten fra iMovie. Den tog mig fuldstændig ud af filmen de par gange den blev brugt og det virker meget mærkeligt, at de har ment, at det var en god ide at bruge den lyd.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team