DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:01

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 83 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6
Forfatter besked
Indlæg: søn maj 10, 2020 19:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Pjalte skrev:
njhansen skrev:
Breakdown (Mostow, 1997)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Tak for omtalen - jeg husker den som en fornuftig film, men seks stjerner alligevel? :shock:


Den holder ret godt 8)

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons maj 13, 2020 8:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Og nu har jeg en fuldstænding ustoppelig lyst til at se Breakdown, men jeg kan ikke finde den på nogen streamingtjenester :(

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jun 01, 2020 15:16 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Clinten fyldte som bekendt 90 i går - :notworthy: :notworthy: :notworthy: - og i stedet for at tage den sikre rute med en af hans westerns stod valget mellem den habile thriller In the Line of Fire og så denne her:

Billede
The Bridges of Madison County (Clint Eastwood, 1995)
Det var en af de første film, min kæreste (nu kone) og jeg så i biffen sammen for maaange år siden, så det virkede som et passende valg. Den kan nok få nogle af actiondrengene til at rulle med øjnene, men den fungerer faktisk rigtig godt.
Bogforlægget skulle være meget sødsuppeagtigt, men Eastwood toner virkemidlerne ned, og det ender med at være en sød og rørende historie og et par troværdige karakterer, der bliver stillet over for nogle svære valg. Skal man prioritere sin familie eller sig selv?

Nu, hvor man er blevet en halvgammel stener, vækker Eastwoods og Streeps dilemmaer også mere genklang. Og rammehistorien - om Streeps voksne børn, der efter hendes død finder hendes dagbøger - fungerer bedre. Det er stadig filmens svageste del og er lidt kluntet forløst. Men samtidig kan jeg sagtens genkende børnenes reaktioner. Sønnen, der synes, at hans mor er et svin for at have knaldet udenom, og for nogensinde (chok!) haft et sexliv, hvortil hans søster replicerer noget i stil med "Fint, send din mor tilbage på dit mentale lager sammen med Påskeharen og Peter Pan".

Og så er det da også positivt at se en kærlighedsfilm med en klassisk træmand i den ene hovedrolle - og to personer, der ikke jf. Hollywood-traditionen ligner Barbie og Ken foran en solnedgang i Toscana. Som så mange andre senere Clint-film ville man ønske, at Joel Cox havde svunget saksen lidt skarpe, men det er alt i alt en fin demonstration af, at Manden Uden Navn behersker flere genrer.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 03, 2020 12:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Du er nu officielt en gammel hønisse, Buck Rogers! ... Og velkommen i klubben! Jeg har aldrig set denne, men jeg husker tydeligt at jeg gjorde grin med min mor, da hun var i biffen og se den sammen med nogle veninder.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 03, 2020 13:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Hehe, det har jeg vist været længe* Jeg har set min andel af rom coms og romantiske dramaer. Kan man leve med Meryl Streeps spøjse italiener-accent, er det her absolut i den bedre ende. Plus Clint (det var med garanti ham, der trak din mor i biffen!)

*Du må også komme med i Hønisser United! Pjalte og moi har endda en uofficiel og lettere inaktiv stumfilmsklub, hvor vi drikker urtete og konverserer om svenske film fra 1920'erne.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 18:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede


Rage (Merhi, 1995)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Skøn 90er-action med Gary Daniels i hovedrollen.

I en film, hvor historien ikke giver nogen mening, så er det rart, at man altid kan regne med Gary Daniels til at dele cirkelspark og masser af øretæver ud.

Han er ikke voldsomt overbevisende som lærer for en stak 2. klasse-børn, der ikke engang kan læse ordet "monkey" (dumb kids), men det er fuldstændig ligegyldigt, når filmen kører derudad med 157 km i timen.

Den har alt: vanvittige biljagter, helikopteraction, masser af martial arts, masser af skuddueller og sindssyge stunts. Der er ikke brugt ret mange $ på manuskriptet, men actiondelen er i top.

Mange af skuespillerne overspiller eller har svært ved at læse deres replikker, men når der bliver smadret glasrude efter glasrude, sprunget en lastbil og skolebus i luften ved at køre ind i hinanden, hoppet ud fra helikoptere og kravlet rundt udenpå højhuse, så tænker man ikke over det.

Anbefales til fans af actionfilm fra dengang man så dem på video.


Recoil (Camacho, 1998)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Den er ikke på højde med "Rage", som jeg så den anden dag - også med Gary Daniels og også fra det legendariske filmselskab PM Entertainment.

Gary Daniels gør det igen virkelig godt som den The Punisher-inspirerede hovedperson, der mister sin kone, børn, bedste ven og favoritskildpadde, da en gangster erklærer krig imod politiet, da de kommer til at skyde hans søn efter et bankrøveri.

Kommer til og kommer til - han havde kastet håndgranater efter dem, da han flygtede på sin motorcykel efter bankrøveriet og de troede, at han ville skyde dem. Så de skød ham. Og det blev farmand gangsterboss ikke ret glad for.

Nå, men Gary Daniels mister alt og sætter sig for at udslette gangsteren og hans familie. Det minder ret meget om plottet i Thomas Janes The Punisher, men hvor den havde John T. som overspillende gangsterboss, så har den her en skuespiller, der vist nok har været med i en masse gangsterfilm og haft en lille rolle i et enkelt afsnit af M*A*S*H. Han er ikke nogen John T.

Det, der trækker den her film op, er de vilde stunts, bil/motorcykel-jagter, skuddueller, eksplosioner og Gary Daniels' kampe mod skurkene. At nogle enkelte af skurkene virker meget langsomme og Gary Daniels sløver sine moves ned for at følge dem, det er et lille minus.

Ellers er der ikke en finger at sætte på filmens action. Manden bag den del af filmen er Spiro Razatos og hvis man har set en eller tyve Hollywood-actionfilm de sidste 40 år, så har man med garanti set action, som han har stået for. Han har styr på tingene og når han så oven i købet har Gary Daniels med som storhævnende Punisher-klon, så får man sit action-fix.

Det der trækker ned i filmen er det til tider pinagtige skuespil, klicheprægede situationer og det langsomme tempo, når der ikke lige bliver sprunget en bil i luften eller den tiende håndlanger får bøllebank af Gary Daniels.

Den kan dog sagtens ses og jeg er klar på mere Gary Daniels-action. Heldigvis har Amazon Video/Prime Video en del film med ham.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 18:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

JFK (Stone, 1991)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Sublim konspirationsfilm af Oliver Stone.

Det hele går op i en højere enhed: det kæmpe skuespillergalleri (hvor man sjovt nok ikke bliver trukket ud af filmen, når den næste store stjerne dukker op), musikken af John Williams, fotograferingen af Robert Richardson og ikke mindst klipningen.

Klipningen er uovertruffen og man nyder hvert et øjeblik, hvor Stone og hans klippere blander fortid med nutid og får sat nye optagelser sammen med gamle optagelser. Nogle scener er så sublimt klippet, at man sidder og får åndenød, selvom det ikke ligefrem er John Woo-action.

Enkelte skuespillere bør nævnes, selvom alle gør det fantastisk. Donald Sutherland stjæler hele filmen i hans scene i Washington, hvor han mødes med Costner og fortæller ham, hvordan det hele hænger sammen. Fantastisk spillet af Sutherland og igen går det hele op i en højere enhed med klipning, musik, skuespil og fotografering.

John Candy bør bestemt også nævnes. Han var mest kendt som en sjov mand og det gjorde han også fantastisk. I nogle enkelte scener i løbet af hans alt for korte karriere fik han dog vist, at han også kunne det seriøse.

Her tænker jeg bl.a. på nogle af de mere seriøse scener i "Planes, Trains and Automobiles", "Uncle Buck" og "Home Alone". Meget passende havde de alle tre John Hughes bag kameraet på den ene eller anden måde.

Oliver Stone formåede dog også at få en ret seriøs og stor præstation ud af Candy, der skjuler hans frygt overfor bagmændene med at være en stor mand (så at sige), men man fanger dog at det er spil for galleriet.

Virkelig flot leveret af Candy, der efter sigende var skrækslagen i virkeligheden for at spille med i "JFK", da han skulle spille overfor en masse store skuespillere. Han havde dog ikke noget at være nervøs for, da han efter min mening leverer en af de bedste præstationer i filmen.

Filmen varer over tre timer og er ikke et sekund for lang. Jeg har set den mange gange efterhånden og kan sagtens se den igen.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors jan 14, 2021 17:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Fuldstændig enig i det hele. JFK er bare en sublim film på alle leder og kanter.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 83 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team