How the West Was Won (Ford/Hathaway/Marshall, 1962) Så blev den episke western "How the West Was Won" endelig set - en stjernespækket western med bl.a. Henry Fonda, James Stewart, John Wayne, Karl Malden, Debbie Reynolds, Lee Van Cleef, Eli Wallach og mange, mange andre.
Den handler om de første år i det vilde vesten - med nybyggere, guldfeber, borgerkrig, indianere, tog, sheriffer etc.
Den varer 164 min., men føles ikke for lang, da historien passer til længden - man følger et par generationer af den samme familie og de mennesker, som de møder undervejs.
HtWWW er filmet i Cinerama-format, som er et filmformat, der blev optaget med tre kameraer. Der blev kun lavet to spillefilm på den måde, selvom andre film også smykkede sig med Cinerama-titlen. Den anden rigtige spillefilm er "The Wonderful World of the Brothers Grimm". Den skulle være undervejs på Blu-ray fra Warner Archive, men den har krævet en gevaldig restaurering, så det har taget noget tid.
Der blev desuden lavet en del rejsefilm i Cinerama.
Ideen med Cinerama var, at billedet fyldte tre biograflærreder ved siden af hinanden - næsten helt IMAX. Det gjorde dog, at filmene ikke kunne vises på den helt rigtige måde ret mange steder. De falske Cinerama-film som f.eks. "It's a Mad, Mad, Mad, Mad World" og "Custer of the West" spredte dog bare billedet udover de tre lærreder. De var ikke optaget med tre kameraer.
Blu-rayen, som jeg har, har filmen i to versioner: i noget, der hedder Smilebox, hvor billedet er buet, så man får en ide af, hvordan det ville have set ud dengang. Og så i wiiiiiiiidescreen på 2.89:1.
Jeg så den i Smilebox-formatet og det var en imponerende oplevelse. Den er sindssygt flot filmet og naturen og actionscenerne bliver virkelig vist frem på en fed måde. Historien er ikke voldsomt nyskabende, men passende episk, og man keder sig ikke undervejs.
En ekstra ting ved Blu-ray-udgivelsen er, at de har fjernet siderne på lærrederne digitalt, da de ellers var meget tydelige - der var to mørke lodrette striber på billedet konstant. Nu ser det meget bedre ud, men der er stadig lidt levn af de mørke striber undervejs.
Instruktørerne, som bestod af John Ford, Henry Hathaway og George Marshall, komponerede faktisk en del af billedkompositionerne undervejs, så lærredssplejsningerne blev skjult af f.eks. træer, huse og bjerge.