DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 08, 2019 10:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Buck Rogers skrev:
Tjek!

Cool :thumb:

Michael W. - hopper du med? (jo flere, desto sjovere) :D

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 15:05 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Pjalte skrev:
Billede
Når den ligger på :filmstriben: så er den jo let tilgængelig :)

Den ligger endda også tilgængelig på :filmcentralen: :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 22:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Ja, så lad mig da være med til at se den en gang i den kommende tid :) Jeg har haft flere af DFI udgivelserne hjemme fra biblioteket, men det er efterhånden nogle år siden.


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 22:54 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Ja, så lad mig da være med til at se den en gang i den kommende tid :) Jeg har haft flere af DFI udgivelserne hjemme fra biblioteket, men det er efterhånden nogle år siden.

Fedt - lad os alle planlægge den til februar :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 23:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
En sjov ting ved den anden jeg nævnte, Atlantis, er for øvrigt, at den senere så legendariske instruktør Michael Curtiz medvirker i den som skuespiller og assistent til instruktør August Blom. Jeg troede faktisk han havde været med i flere danske film, men ikke ifølge IMDb.


Top
   
Indlæg: ons jan 23, 2019 20:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Die Nibelungen: Kriemhilds Rache
Billede

Nu har min stumfilmsmakker givet en rigtig flot anmeldelse af første del af af Die Nibelungen - så her kommer jeg med en kort beretning af del 2 - Kriemhild's Revenge.
Efter at begivenhederne i første del har fundet sted, men den meget tragiske og dramatiske afslutning, så må enken Kriemhild fremtænke hendes plan for at hævne sin mand. Lykkeligvis for hende, sørger en mægtig konge fra et noget meget primitiv samfund en hustru - beskeden kommer med en budbringer og beskeden fra enken er simpel. Hjælp mig med at få min hævn, så er jeg din! Uden at kende de konsekvenser det vil give, bliver der sagt "ja" med det samme. Knap er brylluppet overstået før at hævnen skal eksekveres - og hvis der var dramatik og tragedie i første del, så får man virkelig den helt store ultimative græske tragedie serveret her i anden del.

Anden del er lidt længere tid om at komme op i tempo, men da den endelig kom det, så den sig ikke tilbage! Der er fuld smæk på, når hævnens plan skal eksekveres og der må være blæst fuldstændig på sikkerheden undervejs i optagelserne. Ikke noget med ild-effekter - næh, lad os bygge store fine kulisser også sætte ild til dem og brænde dem ned, mens vi har skuespillere rendende rundt i det. Fritz Lang skulle efter sigende have været en meget hård og krævende instruktør, som ikke gik det mindste kompromis med den slutkvalitet han ville fremvise på lærredet, koste hvad det ville virker det til.

Anden del er lige så flot, prægtig, storslået, dramatisk som første del og der bliver afsluttet med et stort actionklimaks, som er filmene helt værdig.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Set på :bluray:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 12:54 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nu har Pjalte og jeg for længst fået set nedenstående stumfilmsperle, men der er bestemt ingen DAHF'ere derude, der skal dø i synden, så...

Billede
The Thief of Bagdad (Raoul Walsh, 1924)
Tilbage i tyverne var Douglas Fairbanks en af de største, hvis ikke den største stjerne i Hollywood, og efter sigende var denne film hans favorit blandt hans egne film. Den blev siden indspillet i en flot Technicolor-udgave i 1940, som Disneyfolkene bag Aladdin vist har snuset godt og grundigt til. Men Fairbanks' udgave er helt sin egen. Han var berømt for sine akrobatiske evner, og dem folder han da også fuldt ud i denne helt klassiske 1001 Nats Eventyr-historie om den fattige, men charmerende gadedreng, der vil vinde prinsessens hånd foran en flot rige, men røvkedelige bejlere.



Filmen tager sig lidt rigeligt god tid til at komme i gang, men så går det ellers over stok og sten, til lands, vands og i luften i nogle (for tiden) vildt imponerende special effects-sekvenser, hvor Fairbanks viser, at han var i topform, selv om han var 41, da filmen blev lavet. I starten af filmen tangerer han det irriterende kække, men hen ad vejen bliver hans præstation bedre. Den sidste halvdel af filmen er vildt underholdende, og jeg genså den del med min 14-årige datter efter at have set hele filmene alene først. Vi havde en fest med fæle skurke, kæmpemonstre, flyvende heste, tæpper, drager, brændende huler og andet godt :) Alt sammen vældig kulørt (om man så må sige) og leveret med en smittende fortælleglæde. Fritz Langs Nibelungen-film er nok teknisk mere imponerende, men efter at have set tre meget lange og lidt tunge stumfilm på det seneste, var denne omgang ramasjang altså lige, hvad jeg havde brug for.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 13:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Vi kører trofast videre i den stumme afdeling, denne gang en dansk sci-fi-film (!)

Billede
Himmelskibet (Holger-Madsen, 1918)
Kaptajn Planetaros og hans ven, dr. Krafft (ja, det hedder de altså) drømmer om at rejse til Mars, så de bygger et himmelskib og flyver derop. Det er setup'et til denne meget tidlige science fiction-film. Der er en smule kærlighedshistorie og en ond professor ved navn Dubius (ja, det hedder han altså), der gnækker ondt i kulissen og drømmer om at stikke en kæp i hjulpet på ekspeditionen. Jeg kan vist roligt spoile og sige, at den nedrige plan kommer der ikke meget ud af.

Det gør der heller ikke af rejsen til Mars, der fylder filmens første halvdel. Der er lidt murren i krogene og optræk til mytteri, men det bliver bare aldrig rigtig til noget. I det hele taget er filmen plaget af en udtalt mangel på drama. Vores rumfarere kommer til Mars og møder nogle veganske, meget pacifistiske indfødte, der ryster på hovedet af de primitive og krigeriske jordboere, men det er småt med dilemmaer og konflikter, der kunne drive historien fremad.

Der ligger et fint, positivt budskab under hele filmen, der efter sigende blev lavet på opfordring fra Nordisk Films Ole Olsen, der ville have et modspil til fire års verdenskrig. Men der bliver virkelig også løftet pegefingre over for spil, alkohol og utugtig dans, så de gode marsboere ender med at fremstå lidt Indre Mission'ske. De fjollede kostumer - mænd med kyse på hovedet - og de højtidelige mellemtekster, som der er lidt for mange af, hjælper heller ikke.

Billede
Citat:
Rejs, mit Barn. Ogsaa jeg agter mig paa en lang Rejse - den sidste!
Jeg føler nu mit Liv afsluttet og mig selv beredt til Dødens Glæde!


Kopien står ganske flot, og filmen er heldigvis kun 80 minutter lang, men nogen overset perle er det altså ikke.
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs mar 05, 2019 12:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
I gør virkeligt et nobelt stykke arbejde i denne tråd, gents! I får sgu skrevet om nogle film, og gjort dem interessante, for en stodder som mig, der ellers har det stramt med stumfilm!

Tak for det! Keep up the good work! :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 05, 2019 16:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Hey! En læser!! Og en tilfreds én af slagsen, endda :D Tak for responsen - hvis vi kan inspirere nogen til noget, har vi ikke levet helt forgæves.

Marts-filmen bliver i øvrigt endnu en dansker, nemlig Dreyers Du Skal Ære Din Hustru, der ligger på :filmstriben:
Feel free to join in :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn mar 10, 2019 3:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg må med skam erkende, at jeg glemte aftalen om at se Himmelskibet i februar :cry: Men det må så blive en af de kommende dages oplevelse. Jeg har dog set den for nogle år siden, og er ganske enig i dine betragtninger Buck.


Top
   
Indlæg: tirs jan 21, 2020 11:07 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Lørdag aften havde Cinemateket visning af
Billede
The Lost World (Harry O. Hoyt, 1925)
som en del af byens nye, men forhåbentligt tilbagevendende stumfilmsfestival.

Jeg har i flere år haft Blu-ray'en på min Amazon wishlist, men når man nu kunne se den i en nyere og mere komplet udgave med sin datter OG med Jakob Stegelmann-introduktion til en lavere pris, så er det svært at sige nej ;)
Filmen er baseret på Arthur Conan Doyles 1912-roman af samme navn, og det er meget langt fra Sherlock Holmes. Som Stegelmann startede med at sige, var det jo nøgternt set ikke noget mesterværk. På flere områder. Hoyt var ikke nogen synderligt interessant instruktør, og derfor indleder vi med 40 lettere fodslæbende minutters historie om en udforsker, der latterliggøres hjemme i London, fordi han insisterer på, at han har fundet en dal i Sydamerika, hvor der er lyslevende dinosaurer. En af dem, der ikke griner, er vores unge, friske hovedperson, der kun kan blive gift med sin udkårne, hvis han beviser, at han er rigtig modig. Og det er nok nemmere at gøre med en allosaurus i hælene end hjemme i hjertet af den vestlige civilisation. Kort efter drager en ekspedition af sted, primært for at finde en af udforskerens kolleger, men måske også for at se, om vores udforsker har rotter på loftet.

Da de endelig kommer til stedet, går der ca. 20 sekunder, så vælter det rundt med dinoer, og man studser flere steder over, at de lokale ikke har opdaget dem endnu. Men det er lige meget. Dinoer er jo for seje, uanset hvad, og det er for deres skyld, at man skal se filmen. Ikke på grund af et komplet ligegyldigt trekantdrama med en evigt skrigende tøs i midten. Ikke på grund af en hvid mand i blackface, der taler monstrøst dårligt engelsk. Og slet ikke på grund af en bizar abemand, spillet af en wrestler, der bare tåger rundt i udkanten med dårlige tænder og driller ekspeditionen.
Billede

Who cares? Som sagt: dinoer.



Willis O'Briens mest kendte værk er selvfølgelig King Kong fra 1933, og er man opfostret med Spielberg, kan de 95 år gamle væsner mildest talt godt se primitive ud. Men langt hen ad vejen fungerer det imponerende godt. Og selvfølgelig kommer væsenet med hjem til storbyen - det er jo en fast del af genren - og trods primitive effekter er det altid dejligt at se store bygninger blive smadret.

Store dele af filmen har været anset for at være gået tabt i mange år, så dele af den er ret hærgede. Skidt pyt. Er helheden ikke helt vellykket, er det stadig fantastisk at se, hvad O'Brien skabte dengang i filmens dinosaurus-tid.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 22, 2020 14:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
@Buck Rogers: fin omtale af en filmhistorisk vigtig, men vist ikke helt vellykket, film. Den er på som ekstramateriale på Blu-ray’en af Irwin Allens firbens-version, som jeg også mangler at se. Måske skulle jeg lave en double feature i weekenden.

I øvrigt, tilbage i 90erne lavede en (canadisk?) tv-station to Lost World-film, hvor John Rhys Davies spillede Professor Challenger og David Warner hans rival Summerlee. Som filmens unge helt ser man Eric “Will fra Will & Grace” McCormack. Effekterne er ikke voldsomt gode, men stemningen i de to film er vildt hyggelig og meget kl. 16-bio på DR-agtig.

Jeg havde dem begge på et videobånd, optaget fra TV 2, og det blev med tiden ret tyndslidt, da både jeg og en kammerat var ret vilde med de to film.

Begge film er tilgængelige på Amazon Video i dag.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jan 22, 2020 14:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
njhansen skrev:
@Buck Rogers: fin omtale af en filmhistorisk vigtig, men vist ikke helt vellykket, film. Den er på som ekstramateriale på Blu-ray’en af Irwin Allens firbens-version, som jeg også mangler at se. Måske skulle jeg lave en double feature i weekenden.

I øvrigt, tilbage i 90erne lavede en (canadisk?) tv-station to Lost World-film, hvor John Rhys Davies spillede Professor Challenger og David Warner hans rival Summerlee. Som filmens unge helt ser man Eric “Will fra Will & Grace” McCormack. Effekterne er ikke voldsomt gode, men stemningen i de to film er vildt hyggelig og meget kl. 16-bio på DR-agtig.

Åh ja, Fireforestillingen - den havde jeg midlertidigt glemt :) TLW skal selvfølgelig primært ses af filmhistoriske årsager, men ses skal den i alt fald. Jeg kender ikke de moderne udgaver, men dem vil jeg da kigge efter, for setup'et er oplagt b-filmsmateriale.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man jun 08, 2020 20:25 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Tarzan and His Mate (Cedric Gibbons, 1934) aka "Black Lives Matter - but not very much"
For nogle år siden genså jeg min barndoms klassiker, Tarzan the Ape Man, og i disse tider virkede det interessant at kaste et kig på efterfølgeren.

Sidste film sluttede med, at Tarzan (Johnny Weissmuller) og Jane (Maureen O'Sullivan) var havnet sammen ude i junglen. Denne begynder med, at Janes eks-kæreste (Neil Hamilton, kendt fra Batman (1966)) gerne vil erobre hende tilbage, så han slår sig sammen med en slesk storvildtjæger, der gerne vil finde elefanternes legendariske kirkegård, så de kan finde tonsvis af elfenben og blive stinkende rige.
Her er alle de elementer, man kunne forvente af en Tarzan-film - eksotiske omgivelser, masser af kampe mod vilde dyr, luftakrobatik, chimpansen Cheeta og nydelige Jane (filmen er fra lige før Hay's Code blev indført og holy moley, det tøj er virkelig minimalistisk, når hun da ikke svømmer splitterravende naturel rundt).
Billede
Weissmuller er faldet godt på plads i hovedrollen og er overbevisende adræt, når han svinger sig fra træ til træ. I den sammenhæng gør det mindre, at plottet er ret ligegyldigt.

Men i disse BLM-tider er det virkelig en øjenåbner at se portrættet af de indfødte, der agerer bærere for de to skurke. Som da en af dem nægter at lystre en ordre, hvorefter han uden videre bliver skudt af en af de to, mens den anden tørt bemærker, at det havde været lige så effektivt at piske ham - og han kunne da snildt have båret 150 pund elfenben. Eller da de sidder fast i en sump ude i junglen, og den en ene observerer, at de har mistet 10 bærere, hvor den anden siger "Pokkers, vi havde kun regnet med at have mistet otte på dette tidspunkt".

Som alt andet med så mange år på bagen er det ikke synderligt givtigt at bedømme en film som denne med moderne briller. Men man kan jo tænke sit om før og nu, mens man hygger sig med de eksotiske eventyr.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team