DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 22:04

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons nov 14, 2018 21:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Mikl skrev:
Her et par anbefalinger (i tilfældig rækkefølge):

- Big Business

Buck Rogers skrev:
Endnu en stemme på Big Business (G&G sælger juletræer) - fordi det allerede i 1929 var sjovt at se granvoksne mænd gå amok på hinanden :D

Den fik jeg set efter aftensmaden her til aften (delvis) sammen med min datter ;)
Hun så med de første 11 minutter, men synes at det var for voldsomt :shock: Altså, hun kunne slet ikke se det sjove i, at de ødelagde så meget af de(n) andres bil/hus.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2018 21:49 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
P.S. Hvad sker der så lige for at det er en senere tre-dobblelt Oscar-vinder (Leo McCarey) der instruerede kortfilmen og en legendarisk senere dobbelt Oscar-vinder (George Stevens), der stod bag kameraet til den :!: :shock:

...samt (endnu) en tre-dobbelt Oscar-vinder, som producerede den :idea: Hal Roach.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons nov 14, 2018 23:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Du har opdraget hende for godt. ;)

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tors nov 15, 2018 7:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Mikl skrev:
Du har opdraget hende for godt. ;)

Det ta’r jeg som et kompliment, så tak :-)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 03, 2018 10:14 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Way Out West

Billede

Efter at have set Big Business fik jeg lidt blod på tanden ift. at få set i hvert fald én af Gøg & Gokke spillefilmene - og da en af deres, jf. IMDb mest populære, film I Det Vilde Vesten lå frit tilgængelig i en fornuftig kvalitet på :youtube: besluttede jeg mig for at give den chancen.
Hverken som lille knægt, dreng eller ung har jeg på noget tidspunkt haft, hvad jeg kan erindre, en relation til Laurel & Hardy - slapstick komik fra stumfilm og trediverne har bestået af primært Chaplin og dernæst Marx-brødrerne og Keaton. Eller rangrerer Marx-brødrernes stil mere som screwball end slapstick? Det må I gerne hjælpe mig med at besvare ;)

De to fjollehoveder befinder sig i det vilde vesten, hvor de på forundelig vis er blevet betroet med et skøde til en enorm guldmine :!: :idea: Ja tak, så er vi ligesom i gang, for man behøver jo ikke være særlig tillidsfuld, for at overlade sådan et vigtigt dokument til det makkerpar :loco:
Dokumentet skal overleveres til en frk. Mary Roberts - udfordringen er bare, at de ikke ved hvordan hun ser ud... Så må man jo spørge sig frem, hvilket giver nogle "komplikationer", da de ankommer til byen...

Fuskeri, tossestreger, et æsel, indbrud, en gal sherif, cancan dans, saloon humor, vilde hunde, vandhuller, vådeskud - ja, det er faktisk lidt imponerende hvor mange skøre episoder, det er lykkedes for filmholdet at presse ned i denne film på lige over en times varighed. All in all er det for mig noget out-dated - men der er dog nogle scener som stadig holder og der er altså bare noget med at få indkorporeret et æsel i sine comic gimmicks, som altså bare holder! (Apropos, tænk Bachelor Party).

Uden at blive blæst bagover, var jeg vel egentlig OK underholdt i løbet af den korte spilletid og det yderst simple plot, som jo egentlig bare er en undskyldning for at iscenenætte nogle rammer for Gøg & Gokke at gøgle rundt i - hvilket de jo egentlig er ret gode til :naughty: ;)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: set på :youtube:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre dec 07, 2018 12:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Sons of the Desert
Billede

Nå, jeg hoppede videre på endnu en Gøg og Gokke spillefilm - Ud på galejen, som er noget af en kult klassiker inden for comedy-genren. Faktisk er den så kult, at både en verdensomspændende forening samt en dansk komediegruppe er opkaldt efter filmen og dens forening af satiriske jokesters.

Igen er vi ude i et meget simpelt plot - både Laurel og Hardy vil meget gerne med til Sons of the Desert's årlige konference i Chicago. Det må de ikke for konerne, men får dem så bildt ind, at de bliver nødt til at tage til Honolulu på ferie, for at kurrere Hardy for en sygdom, han bilder damerne ind, at han har :roll: :idea: :!:
Det lykkedes delvist, men selvfølgelig bliver deres plan helt og aldeldes spoleret af - hvem andre - end dem selv! Sådan skal det jo være, når de to fjoller rundt. Der er en masse gags, jokes, klaske-på-låret humor, misforståelser og små gimicks, som jo er, hvad de to står for.

Det er dejligt let, gammeldags, simpel og hyggelig komedie, som er yderst uforpligtende at følge med i og som har en kort spilletid. Nogle ting er helt out-dated, mens andre jokes og sketches stadig er morsomme.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: set på :youtube:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn dec 09, 2018 0:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Pjalte skrev:
Intolerance er noget af en kompleks skabning. Den fortæller flere historier udafhængigt af hinanden, men hvor temaet går igen i de forskellige historier. Der krydsklippes frem og tilbage og det er egentlig noget svært at beskrive det - min første indskydelse fortæller mig, at hvis man vil sammenligne stilen med noget nyere, så kan Cloud Atlas vel bruges som en type for referenceværk (dog uden at de samme skuespillere optræder i de forskellige historier).
Hvor Tom Tykwer kunne benytte sig af nymodens effekter og CGI i det enogtyvende århundrede, så foregår alt med praktiske effekter, opbyggede kulisser, manuelt arbejde og filmset bestående af tusindvis af statister. De forskellige historier foregår i hver deres tidsalder - så ambitionerne, indsatsen og visionen har bestemt ikke fejlet noget hos Hr. David Wark fra Kentucky, USA.

Min bedømmelse afspejler hvad jeg som seer i det herrens år 2018 oplevede af at se denne gigantiske spillefilm, der har flere år på bagen end nogen levende person jeg kender. Den er ekstrem visionær og ambitiøs i dens fortælleteknik og tekniske udførsel. Den mængde af energi, der skulle til at styre filmens tilblivelse (og efterbehandling) med de hjælpemidler man nu engang havde dengang, kan jeg slet ikke drømme om.
Som underholdningsværk er den selvfølgelig noget tung - til tiden taber man både tråden og momentum. Det er med at være meget tålmodig og have de filmhistoriske briller stramt på.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Set på :bluray:

Ja, Pjalte & moi har lavet en uhellig alliance om at få tæsket nogle af de tunge værker igennem, og jeg var fuldt og fast indstillet på at få set Intolerance inden novembers udgang. Det gik også med de første to timer, som jeg så den 28., men af mange grunde har jeg ikke haft tid til at få set de sidste 45 minutter inden i dag (æv!).
Jeg kan kun skrive under på de fleste af de ting, Pjalte kommer ind på ovenfor. At have fire sideløbende, men tematisk sammenfaldende historier fordelt på fire tidsperioder ville være ambitiøst i en moderne film. I 1916 må det i særklasse have været overvældende. Men for det meste fungerer det for en moderne seer. Især hvis man kan affinde sig med, at man ind imellem - især i starten - taber overblikket over det omfangsrige persongalleri. Ja, der overspilles til den store guldmedalje, men det hører tiden til. Nej, det er ikke alle fire historier, der fungerer lige godt (Jesus-delen er lidt overflødig, og der kommer heller ikke voldsomt meget ud af afsnittet om massakren på huguenoterne i Frankrig). Men Griffiths historie er heldigvis på de to bedste afsnit, det ene i nutiden, det andet i det gamle Babylon. Især sidstnævnte imponerer, både fortælle- og filmteknisk. Holy crap, for nogle kulisser og masseoptog :shock: Jeg kan godt forstå, at det var svært at få budgettet til at hænge sammen, og Griffith må virkelig have været kreativ for at indspille så krævende scener for over hundrede år siden.

Som Pjalte skriver, er stilen en smule tung af og til, men jeg var overraskende godt underholdt det meste af tiden, og den "moderne" historie er både rørende og vedkommende (indignationen over de fattiges kår virker meget overbevisende).

Kan man affinde sig med spillestil, og at man ind imellem ikke helt kan holde rede på alle i persongalleriet, er det en filmklassiker, man godt kan holde ud at se :) Superflot restaureret, alderen taget i betragtning. Enig i karakteren :thumb:

(og i øvrigt fedt med dine Gøg og Gokke-skriverier - tror det er et par år siden, jeg genså Sons of the Desert. Du har ret i, at noget af humoren falder til jorden, men der er fanme også mange sjove ting i den :D )

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn dec 09, 2018 12:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Fed anmeldelse :thumb:

Jeg er glad for at vi deler rigtig mange af betragtningerne og at du ligeledes havde en god oplevelse. Det er altså en imponerende skabning, Intolerance :shock:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør dec 15, 2018 20:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Safety Last!
Billede

Min første Harold Lloyd film og samtidig den mest kendte og anerkendte af hans film. Primært kendt pga. de halsbrækkende stunts som Harold efter sigende udførte selv med en voldsom risiko til følge. Det var også det, jeg gik indtil filmen med fokus på - at jeg skulle se nogle halsbrækkende stunts fra de helt gamle dage og vidste dermed ikke så meget andet om filmen på forhånd.

Jeg blev overrasket - faktisk meget overrasket! Filmen er rigtig sjov og ud af de gags som fyres af, så holder rigtig mange af dem stadig i dag (modsat Gøg & Gokke). Herudover er der faktisk en historie, som giver en rød tråd filmen igennem, selvom der da selvfølgelig er nogle ret søgte scener undervejs, som jo nok skulle til ,for at få udført alle de gimmicks, de havde gjort klar fra repertoiret.

Harold Lloyd er god - ja faktisk, rigtig god. Filmens klimaks er godt, hæsblæsende, sjovt, morsomt, spændende, fængende! Det er ret godt gået for en stumfilm med 95-år på bagen.

Anbefaling herfra :thumb:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: set på :youtube:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man jan 07, 2019 11:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Mit parløb med Pjalte mht. Intolerance har givet mig blod på tanden mht. de lidt tunge film, og enhver måned, hvor man får set hele to stumfilm (plus Gøg og Gokkes fantastiske Big Business som bonus) må siges at være en succes :)

Billede
Tabu: A Story of the South Seas (F. W. Murnau, 1931)
I det lille ørige Bora Bora i Stillehavet er en hellig kvinde, særligt udvalgt af guderne, netop død. En udsending dukker op og fortæller den lokale høvding, at en ung jomfru på øen er næste heldige vinder af hellig-kvinde-nix-pille-vink-farvel-til-dit-liv-stillingen. Hvilket formodentlig er en stor ære for høvdingen men nok ikke dét, en ung pige drømmer om. Særligt ikke når hun allerede har en udkåret. De to stikker af sammen, men hun er erklæret tabu, og den brudte stammelov gør, at de begge har en dødsdom hængende over hovedet. På deres flugt støder de to, naive mennesker på vestlig kultur, og sammenstødet mellem "primitivt" uskyld og vestlig kynisme dækkes i filmen 2. halvdel.

Med film som Sunrise og City Girl er Murnau i eftertiden blevet lidt af en anmelder-darling, men han nød bestemt ikke høj status i sin samtid. Stumfilm var i det store hele passé i 1931, og hans film kørte ikke godt økonomisk. Da han ikke kunne finde penge til indspilningen af Tabu, endte han med at finansiere filmen af egen lomme. Indspilningerne var heller ikke uden problemer - at optage en film langt, laaaangt ude på en lillebitte ø pladask midt i Stillehavet i 1930 må allerede have været udfordrende, men af diverse grunde valgte Murnau at indspille med indfødte ikke-filmfolk på sit crew (der var kun to professionelle ud over ham selv - de kunne til gengæld ikke udstå hinanden). Og så optagelser til vands, med tunge 1930-kameraer - det lyder næsten som opskriften på en katastrofe.

Filmen var da heller ingen kassesucces, men det nåede Murnau ikke at opdage, for han døde en uge inden premieren. Set med moderne briller bemærker man hurtigt, at skuespillerne ikke er professionelle, men med sin semi-dokumentariske stil og en i øvrigt flot billedside gør det ikke noget. Historien er enkelt, men også til tider gribende, og alt i alt fungerer Tabu godt, uden at være på niveau med f.eks. Sunrise. Murnaus lidt naive romantisering af ø-livet trækker dog ned.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man jan 07, 2019 12:16 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Pjaltes og min udfordring i december var at komme igennem Fritz Langs mastodont-værk, dobbeltfilmen Die Nibelungen. Næsten fem timer! Wahnsinn! Pjalte er lidt en en sjuft, for han nåede hele vejen igennem. Jeg klarede kun første film, men den har bestemt givet smag efter og mod på mere.

Billede
Die Nibelungen: Siegfried (1924)
Historien om Nibelungen-slægten er absolut bedst kendt fra Wagners Ring-operaer, men kan man ikke lige overskue at sætte 14-15 timer af til dét projekt, er Langs to film et godt sted at starte (i alt fald den første ;) ).
Siegfried er kongesøn og hører en dag om kongefamilien i riget Burgund (Bourgogne). Han beslutter sig for at opsøge dette fjerne rige og vinde dets prinsesses hånd. Undervejs må han kæmpe med en drage, og efter at have badet i dens blod er han blevet (næsten) usårlig. Da han ankommer til Burgund, kræver kongen, at Siegfried skal hjælpe ham med at besejre Islands dronning Brynhild, så kongen kan få hende (det var nemlig sådan de royale gik på frierfødder i gamle dage). Klarer Siegfried det, skal han få prinsessen.

I praksis bliver det naturligvis mere kompliceret, for her er usynlige dværge, enorme skatte, magiske sværd, forræderi og stor kærlighed undervejs. En virkeligt underholdende og velforløst historie med masser af smæk for skillingen, drama, tragedie og intriger. Det er i øvrigt sjovt at sammenligne en film som Die Nibelungen med Intolerance og se, hvor langt filmsproget var kommet i de mellemliggende otte år. Griffiths mastodont-værk fra 1916 var über-ambitiøst og på mange måder teknisk banebrydende. Samtidig bærer filmen dog også præg af klassisk (!) stumfilmsoverspil og et plot, der nok vil en smule for meget. I 1924 fremstår Langs film klarere og spillestilen mere naturalistisk, og grundlæggende er persongalleriet bare dejligt overskueligt. Visuelt har Lang også forfinet den filmiske værtøjskasse siden Griffith. Både i forhold til det mere raffinerede kameraarbejde, men også på effektsiden. Dragen ser med moderne øjne nok mere lattervækkende end skræmmende ud, men at få 17 mennesker til at animere en 20 meter lang figur har nok været en enorm udfordring for næsten 100 år siden.



I mellemkrigsperioden havde tyskerne nok brug for at genrejse lidt af æren, og på den måde var det oplagt at dykke ned i den klassiske, teutoniske mytologi med rigtige, blonde mænd, modige kvinder. Og drager.
Jeg er ikke helt overbevist om, at denne første del behøvede at vare 2½ time, for mere er der trods alt heller ikke i historien. Men det er nok også filmens største svaghed. Det kan godt være, at Fritz Lang var ude i mere ambitiøse ærinder med Metropolis, men det afholder ikke Siegfried fra at være medrivende det meste af vejen - i øvrigt med utroligt flot musik af Gottfried Huppertz.
Absolut anbefalet - jeg glæder mig til at se prinsessens hævn i 2. del :D
Spilletiden fraregnet vil jeg i øvrigt varmt anbefale alle med stumfilmsforskrækkelse at starte her.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 0:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Skønt at følge jeres challlenge :)

Jeg vil komme med en opfordring til at kigge på noget mere dansk. Evt.:

Billede Billede

DFI har udgivet en del i serien: http://laserdisken.dk/html/search.dna?D ... klassikere

Og der er også flere andre af Dreyers udgivet.


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 9:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg har længe overvejet Himmelskibet, der ligger på Filmstriben. Så den snupper jeg nok ved lejlighed. Lige nu nu prøver jeg at få nogle af de mange uåbnede BD'er af vejen, men der er også en enkelt Dreyer :) (Du skal ære...)

P.S. Du må gerne lege med :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 10:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Jeg vil komme med en opfordring til at kigge på noget mere dansk. Evt.:

Billede


Buck Rogers skrev:
Jeg har længe overvejet Himmelskibet, der ligger på Filmstriben. Så den snupper jeg nok ved lejlighed.


Michael W. og Buck Rogers - skal Himmelskibet være en februar challenge for os alle tre?
Når den ligger på :filmstriben: så er den jo let tilgængelig :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs jan 08, 2019 10:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tjek!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team