DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3
Forfatter besked
Indlæg: man sep 20, 2021 13:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg fik set den til premieren i torsdags. Overordnet er jeg rigtig godt tilfreds. At få filmatiseret historien, så den hænger bare nogenlunde sammen, er en bedrift i sig selv, og at den også er medrivende meget af tiden, gør kun wow-faktoren højere. Visuelt er den vildt imponerende. Det næsten monkromatiske look passer fint til settingen.

Men "rigtig godt tilfreds" er ikke den 6-stjernede, ud-af-kroppen, fuck-mig-i-øret-Denis jeg havde håbet på. Det her skulle jo være hans magnus opus, hans "all the roads have led to this"-værk. Måske var jeg lidt for hypet på forhånd, men jeg kunne alligevel ikke undgå at forlade biografen en lille smule undervældet. Jeg har en del mindre anker, der samlet trækker den ned på et lille femtal:
1) Castet er to die for og de spiller godt, især Rebecca Ferguson og Oscar Isaac, men jeg synes ikke, at flertallet formår at brænde nok igennem og give deres karakter personlighed - det var det, Peter Jackson lykkedes med i LotR. Hvem er de her mennesker? Kunne de ikke få lidt mere ånderum og bruge 20 sekunder på at tale om vind, vejr og andet, der ikke skulle drive plottet fremad? (Altså det som Ian McKellen formår at proppe ind hist og her som Gandalf og som man jo normalt ville, hvis man var et levende væsen).
Speaking of - Chalamet gør en karriere ud af ligne en halvsyg, våd hundehvalp. Jeg er altså ikke imponeret over ham. Eller over stjernefrøet Zendaya, der har fået masser af omtale, men mest af alt bare dukker op. Charlotte Rampling er spildt bag sit slør og Josh Brolin er mere sammenbidt end interessant.

2) Den er skudt i skoene, at den er selvhøjtidelig. Jeg er lidt enig. Ud over Jason Momoa er der ikke rigtig nogen, der har det sjovt med materialet. Og det kunne den godt trænge til hist og her. Misforstå mig ikke - jeg ønsker ikke sådan noget selvironisk Marvel-halløj, hvor intet nogensinde kan tages seriøst, fordi Robert Downey altid lige skal smile skævt. Men det er jo muligt at sige noget småhumoristisk, uden at det bliver plat eller stemnings-ødelæggende. Som jeg synes, at Momoa ønskes med. Det er ikke jokes, han fyrer af, men bare noget, man kort kan trække på smilebåndet af. Lynchs version har sin andel af fejl og mangler, men jeg synes den er bedre til at omfavne det bizarre og syrede, som også er en del af Herberts univers.

3) Jakob Stegelmann har ret i sin udmærkede Troldspejlet podcast-anmeldelse) - "undskyld til de dygtige lydfolk, men lyddesignet fylder for meget". Jeg var ved at få hovedpine efter 2½ times Zimmer- og lydeffekt-bombardement. Jeg ved ikke, om jeg er blevet overdrevet sensitiv, men jeg kan sige, at de fem personer, jeg så filmen med, havde nogenlunde samme oplevelse. Det handler om dynamik. Lige som man bliver udmattet af en film, der er nonstop action, gælder behovet for dynamik også på lydsiden. Stilhed kan være et utroligt effektivt greb. De står i en ørken, for fa'en! Lad der dog være tavst ind imellem. Her er der væk til væg-musik, der konstant kæmper med et overlæsset lyddesign om opmærksomheden. Lidt som med Tenet sidste sommer. I små doser er jeg enig med, at det er effektivt. I længden, not so much.

Og jo, den er nok lidt længere end det var strengt nødvendigt, men det generede mig nu ikke, ligesom jeg har det helt fint med slutningen :)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
Jeg skal selvfølgelig se den igen på et tidspunkt, og måske kan jeg blive (endnu) mere begejstret dér.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 20, 2021 14:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
[...]

Men "rigtig godt tilfreds" er ikke den 6-stjernede, ud-af-kroppen, fuck-mig-i-øret-Denis jeg havde håbet på. Det her skulle jo være hans magnus opus, hans "all the roads have led to this"-værk. Måske var jeg lidt for hypet på forhånd, men jeg kunne alligevel ikke undgå at forlade biografen en lille smule undervældet. Jeg har en del mindre anker, der samlet trækker den ned på et lille femtal:


Du har ret i det meste af det du skriver. Det kan jeg godt se, når jeg læser dine argumenter... Men for fanden, hvor lod jeg mig bare FORFØRE, da jeg sad i biffen. Og det er rigtigt lang tid siden, at jeg sidst har haft den der ALTOPSLUGENDE oplevelse af bare, at blive SÅ OVERVÆLDET af en EPISK film, at man bare lader sig rive med, og i sin BERUSELSE glemmer alt om de små irritationsmomenter. Det er som at være nyforelsket, og så først senere finde ud af, at hun er total psykopat. :shock: :naughty:

Men DAMN, det var sjovt så længe det varede! ;)

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man sep 20, 2021 15:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jamen hey, fedt! Det er da fantastisk, at du har haft en top dollar tur i bio og ikke opdaget, at hende du er forelsket i har lænset dit Dankort og givet dig en springkniv i låret :lol:

Jeg prøvede virkelig! Jeg prøvede at koble analyse-genet fra og bare sådan go with the flow. Det var tæt på, men det lykkedes sgu ikke helt. Pis!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team