MiNo skrev:
Jeg er ikke enig. Jeg vil acceptere undtagelser, men reglen må være at producere man til TV så fylder man skærmen ud. Det er jo trods alt ikke 4:3 TV's vi har stående længere. At der så findes nogle få promille nørder med 100" skærme eller på anden måde har egentligt biograf forhold synes jeg ikke retfærdiggøre at alle andre (99.9%) skal leve med et kunstigt lille billede og lade en stor del af deres TV være sort.
Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg er ikke helt enig.
Situationen var delvist den samme, den gang den brede befolkning havde 4:3 tv og de gængse tv-kanaler viste film i pan/scan, men ind imellem dristede sig til at vise i det korrekte format - "Hvorfor skal vi have de tåbelige bjælker i stedet for bare at fylde skærmen ud?". Og i dag har vi det omvendte problem: alle klassiske serier er skudt i 4:3, så nu er der også mange, der ærgrer sig over, at de vises i pillarbox på deres 16:9-fjernsyn. Ærgerligt, men hellere det end at skamklippe optagelserne for at fjerne de sorte bjælker.
Allerede eksisterende materiale kan man så sige er fredet, og det skal der ikke pilles ved. "Men fremadrettet i det mindste - kan vi så ikke bare optage alt i 16:9?"
Jeg vil sige nej - det kommer an på, hvad man vil vise. Optagelser med personer i centrum fungerer fint i 16:9, men rent visuelt er der bare noget andet over scope, hvis du vil vise noget panoramisk eller det på anden måde er omgivelserne og lokationerne, der er i fokus.
_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're
bloody bad-mannered, or just
half-witted."
Sete film