DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 13:02

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons jan 30, 2019 21:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Sidder og ser en film på :netflix: lavet af :netflix: dvs en film der aldrig kommer i biffen.

Synes det virker dumt med wide “biograf format” til den slags. Selv med halvstore TV så ryger den jo pænt mange procent skærmareal. Når det laves til TV brug så mener jeg at bedste oplevelse fås ved at holde sig til 16:9

Rigtige biograffilm er en helt anden snak. Går en del i biffen og er glad for det brede format der - men det hele er også bygget til det format. De film må nødvendigvis vises i OAR på TV også, men at gøre det “med vilje” på TV only produktioner ser jeg ingen fidus i.

Hvad synes i andre?

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: ons jan 30, 2019 23:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Tilbøjelig til at give dig ret, men på den anden side er der bare et eller andet "filmisk rigtigt" ved at have de sorte bjælker.

Ved det er åndsvagt, men en film i 16:9 format, virker bare lidt for TV-agtig :)


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 5:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
MiNo skrev:
Sidder og ser en film på :netflix: lavet af :netflix: dvs en film der aldrig kommer i biffen.


Er du sikker på at det er en Netflix-produktion hele vejen igennem?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 5:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
pallec skrev:
Ved det er åndsvagt, men en film i 16:9 format, virker bare lidt for TV-agtig :)


Jeg har 691 Blu-ray-film i 1.85:1 format (samt en håndfuld der er 1.85:1 oprindeligt men skåret lidt til 1.78:1 på hjemmevideo), så det er selvfølgelig under 25% af filmsamlingen, som tæller 2847 titler, men der er nu ikke noget videre TV-agtigt over formatet.

Den bedste film nogensinde er 1.85:1 :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 9:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Scope er nu engang bedst til at filme slanger og begravelsesoptog, som en berømt instruktør engang sagde :D

Som Naiera skriver, er det ikke alle Netflix' egne film, der starter livet med det formål at blive til en "tv-film".
Og derudover er der jo også, som allerede skrevet, masser af biograffilm i 2.35:1. Om man vælger det ene eller andet format, kommer vel an på hvilken historie man gerne vil fortælle.

Citat:
Den bedste film nogensinde er 1.85:1

Den bedste film nogensinde er 2.20:1 :bat:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 10:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Naiera skrev:
pallec skrev:
Ved det er åndsvagt, men en film i 16:9 format, virker bare lidt for TV-agtig :)


Jeg har 691 Blu-ray-film i 1.85:1 format (samt en håndfuld der er 1.85:1 oprindeligt men skåret lidt til 1.78:1 på hjemmevideo), så det er selvfølgelig under 25% af filmsamlingen, som tæller 2847 titler, men der er nu ikke noget videre TV-agtigt over formatet.


Det var nu også bare min personlige mening/oplevelse, som jeg delte.


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 10:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Buck Rogers skrev:
Scope er nu engang bedst til at filme slanger og begravelsesoptog, som en berømt instruktør engang sagde :D

Som Naiera skriver, er det ikke alle Netflix' egne film, der starter livet med det formål at blive til en "tv-film".
Og derudover er der jo også, som allerede skrevet, masser af biograffilm i 2.35:1. Om man vælger det ene eller andet format, kommer vel an på hvilken historie man gerne vil fortælle.


Jeg er ikke enig. Jeg vil acceptere undtagelser, men reglen må være at producere man til TV så fylder man skærmen ud. Det er jo trods alt ikke 4:3 TV's vi har stående længere. At der så findes nogle få promille nørder med 100" skærme eller på anden måde har egentligt biograf forhold synes jeg ikke retfærdiggøre at alle andre (99.9%) skal leve med et kunstigt lille billede og lade en stor del af deres TV være sort.

Filmen var i øvrigt IO, som var noget af det kedeligste jeg længe har set. Slukkede undervejs - og ikke pga formatet ;-)

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 11:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Buck Rogers skrev:

Den bedste film nogensinde er 2.20:1 :bat:


:bat: :bat: :bat:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Senest rettet af Naiera tors jan 31, 2019 14:55, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 11:04 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
MiNo skrev:
Jeg er ikke enig. Jeg vil acceptere undtagelser, men reglen må være at producere man til TV så fylder man skærmen ud. Det er jo trods alt ikke 4:3 TV's vi har stående længere. At der så findes nogle få promille nørder med 100" skærme eller på anden måde har egentligt biograf forhold synes jeg ikke retfærdiggøre at alle andre (99.9%) skal leve med et kunstigt lille billede og lade en stor del af deres TV være sort.

Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg er ikke helt enig.
Situationen var delvist den samme, den gang den brede befolkning havde 4:3 tv og de gængse tv-kanaler viste film i pan/scan, men ind imellem dristede sig til at vise i det korrekte format - "Hvorfor skal vi have de tåbelige bjælker i stedet for bare at fylde skærmen ud?". Og i dag har vi det omvendte problem: alle klassiske serier er skudt i 4:3, så nu er der også mange, der ærgrer sig over, at de vises i pillarbox på deres 16:9-fjernsyn. Ærgerligt, men hellere det end at skamklippe optagelserne for at fjerne de sorte bjælker.

Allerede eksisterende materiale kan man så sige er fredet, og det skal der ikke pilles ved. "Men fremadrettet i det mindste - kan vi så ikke bare optage alt i 16:9?"
Jeg vil sige nej - det kommer an på, hvad man vil vise. Optagelser med personer i centrum fungerer fint i 16:9, men rent visuelt er der bare noget andet over scope, hvis du vil vise noget panoramisk eller det på anden måde er omgivelserne og lokationerne, der er i fokus.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 12:47 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
MiNo skrev:
Filmen var i øvrigt IO, som var noget af det kedeligste jeg længe har set. Slukkede undervejs - og ikke pga formatet ;-)

Du gik ikke glip af meget ved at slukke ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tors jan 31, 2019 13:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Buck Rogers skrev:
Allerede eksisterende materiale kan man så sige er fredet, og det skal der ikke pilles ved. "Men fremadrettet i det mindste - kan vi så ikke bare optage alt i 16:9?"
Jeg vil sige nej - det kommer an på, hvad man vil vise. Optagelser med personer i centrum fungerer fint i 16:9, men rent visuelt er der bare noget andet over scope, hvis du vil vise noget panoramisk eller det på anden måde er omgivelserne og lokationerne, der er i fokus.



Hvor stor skærm har du? Hvor langt sidder du væk? Ligner din opsætning stuen hos de fleste mennesker, eller har du en 'mini-bio' i stedet?

For jeg forstår skam godt, at man vil have det hele - og det har filmnørder nok - men tænker at for langt de fleste så er det en dårlig løsning at producere nyt indhold med 'black bars' med vilje. Med 'bio setup' (stor skærm i forhold til afstand) så fungere det hele - og jeg kan sagtens se sagen fra den vinkel også.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: lør feb 09, 2019 19:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
MiNo skrev:
Sidder og ser en film på :netflix: lavet af :netflix: dvs en film der aldrig kommer i biffen.

Men det er dog en film som - teoretisk - kunne blive vist i en biograf en dag. Må jeg have lov at minde jer om den danske TV serie "Borgen": Lavet til at blive vist og set kun på TV og absolut ikke andre steder. Hvilket format havde den? Naturligvis 2.20:1. Fordi derfor. Eller hvad med "Herrens veje"? 1.95:1 selvfølgelig, det kendte TV format. Skal vi også lige tage "Historien om Danmark" med? Ca. 2.3:1, som sjovt nok resulterer i nogle solide sorte bjælker på mit fjernsyn. Men en dokumentar om Danmark skal jo helst være sådan lidt spaghetti-western-agtig.

Jeg siger ikke at ALLE danske TV serie instruktører er idioter...



Buck Rogers skrev:
Citat:
Den bedste film nogensinde er 1.85:1

Den bedste film nogensinde er 2.20:1 :bat:

Den bedste film nogensinde er selvfølgelig i 1.33:1 format.


Top
   
Indlæg: søn feb 10, 2019 12:03 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Tæt på, men den bedste film nogensinde er jo i 1.37:1 format.


Top
   
Indlæg: søn feb 10, 2019 12:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Ups! Det var lige en smutter. Jeg glemte at gamle film ikke helt matchede 4:3 TV. :oops:


Top
   
Indlæg: søn feb 10, 2019 20:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
:naughty:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team