DeathPosture skrev:
Februar 2020 blev sidste måned hvor jeg pga. jobskifte havde mulighed for at få pløjet en HEL MASSE film i dagtimerne. Og det skulle naturligvis udnyttes på det groveste, så jeg fik set en god sjat.
Stort indtryk gjorde
The Lighthouse, som var en af de mest intense bio-oplevelser jeg har haft. Hold nu kæft, hvor var den effektiv i sit udtryk. Lydniveauet (!) og det croppede 4:3 billede i sort/hvid. Og lidt i samme genre (og så alligevel ikke), fik jeg endelig set Ari Asters debut
Hereditary der brillierede med sin afmålte dagslys-horror. Effektivt! Det samme gjorde sig gældende for den Buck Rogers-hypede
Burning der er et lille koreansk mesterværk. Af uransagelige årsager, blev jeg aldrig sådan for alvor fanget af Tom Ford-filmen
Nocturnal Animals, selvom den ellers kommer højt anbefalet, og indeholder mange af de elementer jeg normalt er begejstret for. Måske jeg var for træt da jeg så den.
Lars von Triers
The House That Jack Built var fuldstændig nådesløs. En af den slags film der er svær at sidde igennem, men umulig at slippe. En markant, brutal film som jeg aldrig har lyst til at se igen, men som jeg er glad for at jeg har set. Fuldstændig som forventet fra LvT. En anden film der fuldstændig tog fusen på mig, var den engelske
Kill List, der ændrer retning og stil fuldstændig i 3. akt. Fra engelsk socialrealisme til okkult goth-horror. Kæmpe optur!
Den columbianske
Monos var også en stor oplevelse. Børne-guerilla krig i regnskoven og masser af kompromisløshed. Stor anbefaling herfra! Det samme gælder den nok bedste Adam Sandler-film nogensinde,
Uncut Gems, der meget fortjent har gået sin sejrsgang rundt i filmkredse. Jeg elsker den non-stop hektiske stress-stil, der gør at man overhovedet ikke kan slappe af undervejs. Fremragende!
Jeg havde hørt meget godt om
The Sisters Brothers, men den endte desværre med at skuffe en lille smule. Det omvendte var tilfældet med Terry Gilliams evighedsprojekt
The Man Who Killed Don Quixote, hvor jeg gik ind med ekstremt lave forventninger, men endte med at være enormt godt underholdt og fanget hele vejen igennem. Den forjener noget mere kærlighed.
Den danske one-location film
Den Skyldige var også helt aldeles fremragende fortalt. Elsker når der bliver tænkt kreativt, og det må siges at være tilfældet her.
På animationsfronten var
Missing Link et friskt pust med en skidesjov historie, men
Frozen II kunne ikke helt leve op til den første. Og så var den en tand for uhyggelig for min 4-årige knægt, hvilket ikke plejer at være tilfældet med Disney. Og fedt med Ghibli på Netflix, så ungerne kan stopfordres (lidt nemmere nu, end da dvd/blurays skulle hives frem...)
The Star Wars Holiday Special er udenfor kategori. Kæmpe wtf-oplevelse.
The Cave er en af de ondeste dokumentarer jeg nogensinde har set. Pyha, den gik lige i hjertet. Synd at den tabte til
American Factory, som er knap så effektiv (men dog vellykket)
Og så er
The Night Of nok en af de bedste afsluttede "mini"-serier jeg nogernsinde har set. Udover en interessant, gribende, overraskende historie, er John Turturro bare en kæmpe fornøjelse at se på. Stor anbefaling herfra!
Alt i alt, en fantastisk måned! Marts bliver noget mere afmålt desværre
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021