DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:33

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 511 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man mar 02, 2020 11:08 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Februar - 13 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Lethal Weapon 2 (1989) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Krudttønden (2020) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Mindhunter: S2 (2019) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Kramer vs. Kramer (1979) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Man Who Knew Too Much (1956) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Waterworld (1995) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: What We Do In the Shadows (2014) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Dead Poets Society (1989) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Lighthouse (2019) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Star Trek: First Contact (1996) :blockbuster:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Once Upon a Time... in Hollywood (2019) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Marriage Story (2019) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: 1917 (2019) :biograf:

Der blev kværnet nogle Oscar-kandidater i starten af måneden. 1917 var nok den bedste af dem, men lidt på afstand er det den eminent stemningsfulde The Lighthouse, der har bidt sig mest fast. Jeg fik langt om længe sat hak ved What We Do in the Shadows, der bestemt ikke skuffede. Den er væsentligt mere vellykket end Waititis "pet project" Jojo Rabbit.
Der er ikke noget, der går hurtigt her - derfor tog det min kone og mig ret lang tid at komme igennem sæson 2 af Mindhunter. Ikke fordi den er dårlig, men bare fordi vi ikke når at se ret meget. Den skifter stil i forhold til s1 og nærmer sig en mere konventionel krimi, men de to hovedroller gør det stadig fremragende. Så gør det mindre, at deres kvindelige modstykke, Wendy, køres ud på et sidespor i en lidt ligegyldig historie om et lesbisk forhold. Jeg er sjældent til de her serier, men når Fincher er med bare kontrolpanelet er det jo bare om at hoppe med. Jeg så gerne en sæson 3, men kan konstatere, at skuespillerne er løst fra deres kontrakter mht. en eventuel ny omgang, da Fincher har for travlt.
Gensynet med Lethal Weapon 2 var mindre positivt. Manuskriptet hænger slet ikke sammen, og filmen kommer udelukkende i mål på Gibsons og Glovers kemi. Og så var der forpremiere på Krudttønden, hvor en noget defensiv Ole Christian Madsen introducerede filmen. En vigtig begivenhed men en noget uforløst filmoplevelse. Temaet og skuespillerne taget i betragtning er jeg dog sikker på, at den nok skal køre godt.

Endelig er jeg i gang med Star Trek: Picard. Mere om den, når jeg er færdig. Den foreløbige dom er, at den er skideflot og jævnt underholdende, men ikke har meget med Trek at gøre.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 11:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Buck Rogers skrev:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: 1917 (2019) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Lighthouse (2019) :biograf:


Du har virkelig set nogle fede film i februar, Buck! 1917 er et fænomenalt mesterværk, som jeg glæder mig meget til at se igen en dag. Den var simpelthen noget så fantastisk. The Lighthouse har jeg efterhånden hørt nævnt så mange gange, at den, sammen med Parasite, ligger suverænt i toppen over film, som jeg sidder og venter utålmodigt på at se. Jeg er dog ikke sikker på, at The Lighthouse kan ses ret mange steder? Med mindre jeg venter på hjemmebioen, selvfølgelig...

Citat:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Kramer vs. Kramer (1979) :bluray:


En film, jeg aldrig har set, men som har været tilgængelig på Netflix i noget tid nu. Jeg må hellere se med ASAP. Det ligner en film, man bør have set.

Citat:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Waterworld (1995) :bluray:


Fedt, at den har fået så høje karakterer hos dig. Jeg har aldrig forstået hadet til Waterworld. Synes egentlig, det er en ganske fin film. Hvad lægger du selv til grund for karakteren?

Citat:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Mindhunter: S2 (2019) :netflix:


Kan kun være enig! Første sæson var noget bedre, og historien også mere interessant dengang, men til gengæld er Ford og Trench så interessante figurer, at man alligevel følger med hele vejen i mål. Historien om The Atlanta Monster er i øvrigt ret interessant. Podcasten Monster: The Atlanta Monster, hvor Wayne Williams og meget af opklaringen i forbindelse med denne sag gennemgås, kan klart anbefales!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Senest rettet af Mike Haggar man mar 02, 2020 14:40, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 13:49 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Ja, februar var sgu en fed omgang. Nogle gange synes man, at det hele er en stor omgang middelmådighed, og så er det jo rart at kunne konstatere, at der er masser af gode oplevelser derude, bare man vælger lidt omhyggeligt. Ulempen er, at jeg nok ikke er så god til at tage chancer. Jeg følger ret slavisk anmeldelser og Icheckmovies, men det fungerer alt i alt meget godt.
The Lighthouse skulle oprindeligt slet ikke have haft dansk premiere, så den er ude i meget få kopier. Den er i øvrigt i 1.18:1-format, så der er virkelig ikke meget billede tilbage, selv på et stort lærred :)

Kramer vs. Kramer er 70'ernes udgave af Marriage Story. Ud over en lidt dum slutning kommer den ret godt rundt om emnet, Dustin Hoffman er fremragende, og så er den ret progressiv i portrættet af enlige fædre.

Nej, jeg ved heller ikke, hvorfor folk har det så svært med Waterworld. Plottet er noget rodet, og der er en masse elementer i deres world building, som man ikke skal tænke ret meget over. Men den er fanme skæg: Kevin Costner er en god antihelt, og Dennis Hopper har en fest med at være skurk. Og så er det på alle måder nogle vilde in-camera-stunts, de lykkes med. Hvis man bare ser det som et vand-udgave af Mad Max, går man ikke skuffet hjem :D

Tak for tippet om Atlanta Monster-podcasten! Det er lidt ærgerligt, at serien (i første omgang) stopper her, men det er jo bare rart at få tiden tilbage til sine højtelskede film 8) Og så foretrækker jeg også, at Fincher kommer tilbage til filmen. Jeg er spændt på, hvad han får ud af sit Herman Mankiewicz-projekt (producer på Citizen Kane), og hvis han nu en gang får genoplivet Rendezvous With Rama, skal jeg heller ikke brokke mig.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 14:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak fordi du ikke kommenterede mine skrivefejl, Buck! Har lige rettet lidt igennem!

Jeg er helt enig med Fincher. Det er suverænt, at han har været inde over Mindhunter, men det er som filminstruktør, at han virkelig er god. Mindhunter kunne jo sådan set godt fortsætte under en anden showrunner, men det tør man måske netop ikke. Alligevel er det vildt ærgerligt at stå med en serie, der ingen slutning umiddelbart får. Med mindre de kommer tilbage om nogle år og laver den færdig med ældre udgaver af skuespillerne.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 15:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg har igge noget mod stavefjel ;)

Fincher kan bare noget med kameraarbejde, men jeg synes, at både Andrew Dominik og Carl Franklin (begge et par erfarne rotter) har løftet opgaven flot. Men ja, vil vil sgu have en biograffilm! Efter ti film har Fincher stadig ikke lavet en rigtig stinker. Det ringeste, han har præsteret, er Benjamin Button og The Girl With the Dragon Tattoo, og hvis det er bundniveauet, er man ret godt kørende.

Jeg ved ikke om serien som sådan har brug for en afslutning. Første sæson fokuserede meget på Holden, og der var en kærestehistorie der stoppede lidt brat. Denne omgang har haft Tench i centrum, og jo, jeg ville da gerne vide mere om, hvordan det ender med hans søn. Men ellers er det ikke fordi, at det vælter med cliffhangers, tænker jeg. Hvad ville du helst have, at de kørte videre med i en eventuel sæson 3?
I øvrigt har jeg været vildt imponeret over Holt McCallany som Bill Tench - det overrasker mig lidt, at han ikke er et større navn.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 16:42 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Film set i februar:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: A Star Is Born, 2018, Bradley Cooper :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Sugar Cookies, 1973, Theodore Gershuny :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Anchors Aweigh, 1945, George Sidney :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: The Monster Squad, 1987, Fred Dekker :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Silent Trigger, 1996, Russell Mulcahy :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Riding The Bullet, 2004, Mick Garris :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Annihilation, 2018, Alex Garland :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Images, 1972, Robert Altman :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Swamp Thing, 1982, Wes Craven :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Misfits, 1961, John Huston :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: So Dark The Night, 1946, Joseph H. Lewis :bluray:
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Cruel Intentions, 1999, Roger Kumble :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: This Is England, 2006, Shane Meadows :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Psychic (Sette Note In Nero), 1977, Lucio Fulci :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: R, 2010, Tobias Lindholm + Michael Noer :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Border, 1982, Tony Richardson :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Married To The Mob, 1988, Jonathan Demme :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Dreamers, 2003, Bernardo Bertolucci :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Horror Express (Panico En El Transiberiano), 1972, Eugenio Martin :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Nemesis, 1992, Albert Pyun :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: El Cid, 1961, Anthony Mann :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: First Reformed, 2017, Paul Schrader :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Playing God, 1997, Andy Wilson :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Juliet, Naked, 2018, Jesse Peretz :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Sleepaway Camp, 1983, Robert Hiltzik :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Firm, 2009, Nick Love :bluray:


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 17:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^El Cid har jeg stående men ikke fået taget mig sammen til at se - den ser lidt gumpetung ud, men Anthony Mann er jo en dygtig instruktør. Kan du sige lidt om den. Også gerne om Images, det er en af de (mange) Altman-film, jeg har til gode.

Og First Reformed burde jeg også få set. Tak for inspiration :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 02, 2020 23:07 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Buck Rogers skrev:
^El Cid har jeg stående men ikke fået taget mig sammen til at se - den ser lidt gumpetung ud, men Anthony Mann er jo en dygtig instruktør. Kan du sige lidt om den. Også gerne om Images, det er en af de (mange) Altman-film, jeg har til gode.

Og First Reformed burde jeg også få set. Tak for inspiration :)

El Cid er optaget i Spanien og Franco stillede utallige soldater til rådighed som statister, så der er en storhed og autenticitet man ellers ikke ville kunne opnå på et backlot i Hollywood. Men det ikke mere ægte end at der er et internationalt cast med Charlton Heston og Sophia Loren i spidsen og den onde maurer-leder bliver spillet af Herbert Lom med brun skosværte i ansigtet. Historien om den spanske nationalhelt (kaldet El Cid), der reddede Spanien fra en muslimsk invasion rummer både masser af storslået action, en episk kærlighedshistorie og royale hof-intriger af Shakespeare'ske dimensioner. Spilletiden på over 3 timer (inkl. musikalsk ouverture og intermission) føles ikke lang, og slutningen fremstår meget stærk.

Altman's Images er derimod nærmest et kammerspil med et ægtepar, hvor der er fokus på konens psykologiske tilstand. Nuværende og tidligere ægtefæller og kærester og hendes egen barndom lurer i baggrunden og kommer bogstaveligt talt også i forgrunden i en sammenblanding af den ydre og indre virkelighed. Dobbeltgængere og split personality bruges visuelt og det er en pointe, at det indimellem kan være lidt svært at følge med i hvad der rent faktisk er "virkeligt". Lidt samme tematik og virkemidler bruger Altman i hans senere "3 Women", og jeg kan ret godt lide den type film, især når det er en dygtig fotograf som Vilmos Zsigmond, der er bag kameraet (f.eks. mange scener er skudt gennem f.eks. glas, så der er lidt forvrængning af motivet).

I First Reformed trækker Paul Schrader endnu engang på sin opvækst i et religiøst kristent miljø. Ethan Hawke er præst, der kæmper med egen tvivl, skyld og evnen til at tilgive. Han involveres i et ungt ægtepar, hvor manden kæmper med store eksistentielle problemer med rod i klodens aktuelle miljømæssige udfordringer. Netop denne aktuelle vinkel, hvor også storindustrien og pengenes korrumperende magt udstiller det enkelte menneskes magtesløshed giver lidt plot, selvom en stor del af filmen er stationære scener med Hawke's filosoferen (der er mange scener hvor der skrives i en dagbog, mens en voice-over læser hvad der skrives).


Top
   
Indlæg: tirs mar 03, 2020 10:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tak for indspark - jeg prøver at finde tid (~3 timer) til Chuck og statister :) Der er noget særligt over de her klassiske "more is more"-epics. Images bliver nok til gengæld udskudt, til jeg har fået set 3 Women.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 05, 2020 8:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Februar (28 film):

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Missing Link :viaplay:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: American Factory :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The China Hustle :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: A Man Escaped :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Shoot the Piano Player :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Gyllene Tider: Parkliv :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Ocean Waves :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Winter Sleep :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Underground :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Krigsfotografen :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Alice in the Cities :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: Perfect Strangers :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Brassed Off :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: Secrets & Lies :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Cold War :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Final Fantasy: The Spirits Within :viaplay:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Mommy :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Uncut Gems :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Wild Pear Tree :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Emigrants :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Only Yesterday :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Dreaming Murakami :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Brawl in Cell Block 99 :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Professionals :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Red Turtle :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: God's Own Country :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Hunter Killer :viaplay:

Kortfilm:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: In the Absence :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Nefta Football Club :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Neighbors' Window :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Kitbull :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Hair Love :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Things I Like, Things I Don't Like :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Le Manège :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Bunker of the Last Gunshots :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: What Did Jack Do? :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Entr'acte :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Walk Run Cha-Cha :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Black Sheep :youtube:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Irishman: In Conversation :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Period. End of Sentence. :netflix:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 9:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: What We Do In the Shadows (2014) :filmstriben:
Jeg fik langt om længe sat hak ved What We Do in the Shadows, der bestemt ikke skuffede. Den er væsentligt mere vellykket end Waititis "pet project" Jojo Rabbit.


Meget enig. WWDITS er markant mere vellykket end JoJo, og er en af mine få 6/6-karakterer. Nøj hvor er den sjov. JoJo kan også noget, bestemt, men nogen ny-klassiker er det på ingen måde.

Buck Rogers skrev:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Mindhunter: S2 (2019) :netflix:

Der er ikke noget, der går hurtigt her - derfor tog det min kone og mig ret lang tid at komme igennem sæson 2 af Mindhunter. Ikke fordi den er dårlig, men bare fordi vi ikke når at se ret meget. Den skifter stil i forhold til s1 og nærmer sig en mere konventionel krimi, men de to hovedroller gør det stadig fremragende. Så gør det mindre, at deres kvindelige modstykke, Wendy, køres ud på et sidespor i en lidt ligegyldig historie om et lesbisk forhold. Jeg er sjældent til de her serier, men når Fincher er med bare kontrolpanelet er det jo bare om at hoppe med. Jeg så gerne en sæson 3, men kan konstatere, at skuespillerne er løst fra deres kontrakter mht. en eventuel ny omgang, da Fincher har for travlt.


Igen er vi enige. Synes faktisk at S2 var et lille nøk bedre end S1, men begge var fremragende. Det er simpelthen så sørgerligt, at de stopper efter 2 fremragende sæsoner (når man ser på, hvad der ellers får lov til at køre videre i det uendelige, af underlødigt crap).

Buck Rogers skrev:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Lighthouse (2019) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: 1917 (2019) :biograf:

Der blev kværnet nogle Oscar-kandidater i starten af måneden. 1917 var nok den bedste af dem, men lidt på afstand er det den eminent stemningsfulde The Lighthouse, der har bidt sig mest fast.


Ok, nu begynder det snart at blive lidt creepy, men lige præcis 1917 og The Lighthouse så jeg også i biffen, og her på bagkant, er det klart The Lighthouse der har bidt sig mest fast. Hold nu kæft, hvor var den effektiv i sit udtryk. Lydniveauet og det croppede 4:3 billede i sort/hvid. Ekstremt effektivt og en kæmpe oplevelse i biografen. 1917 var også også en fremragende total-oplevelse, men på en anden måde.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 9:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Pjalte skrev:


Stærkt Pjalte! :thumb:

Men hvordan lykkedes det dig, at hive så mange lån ud af Filmstriben på en måned? Jeg kan max streame 3 film pr. måned.

Og lækkert med noget kærlighed til den helt fantastiske Perfetti Sconosciuti (Perfect Strangers) som er et perfekt afmålt italiensk, kammerspil med nok twists and turns til at tilfredsstille de fleste. Det er simpelthen virtuøst lavet.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 10:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Hehe, endelig blev det afsløret. DP findes ikke - han er bare min ekstraprofil, som jeg bruger, når jeg vil rose mine egne indlæg. Tak! Men du/jeg er nu i øvrigt også en flink fyr 8)
(Derfor må du i øvrigt stadig gerne komme med din set-liste for februar. Du/jeg plejer at have nogle gode ting på)

Mht. Filmstriben, så må vi streame otte film om måneden. Per person. Så i princippet kunne jeg se 32 film på Filmstriben 12 gange om året. Mon ikke Pjalte har gaflet sin kone eller ungers login?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 10:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:


Februar 2020 blev sidste måned hvor jeg pga. jobskifte havde mulighed for at få pløjet en HEL MASSE film i dagtimerne. Og det skulle naturligvis udnyttes på det groveste, så jeg fik set en god sjat.

Stort indtryk gjorde The Lighthouse, som var en af de mest intense bio-oplevelser jeg har haft. Hold nu kæft, hvor var den effektiv i sit udtryk. Lydniveauet (!) og det croppede 4:3 billede i sort/hvid. Og lidt i samme genre (og så alligevel ikke), fik jeg endelig set Ari Asters debut Hereditary der brillierede med sin afmålte dagslys-horror. Effektivt! Det samme gjorde sig gældende for den Buck Rogers-hypede Burning der er et lille koreansk mesterværk. Af uransagelige årsager, blev jeg aldrig sådan for alvor fanget af Tom Ford-filmen Nocturnal Animals, selvom den ellers kommer højt anbefalet, og indeholder mange af de elementer jeg normalt er begejstret for. Måske jeg var for træt da jeg så den.

Lars von Triers The House That Jack Built var fuldstændig nådesløs. En af den slags film der er svær at sidde igennem, men umulig at slippe. En markant, brutal film som jeg aldrig har lyst til at se igen, men som jeg er glad for at jeg har set. Fuldstændig som forventet fra LvT. En anden film der fuldstændig tog fusen på mig, var den engelske Kill List, der ændrer retning og stil fuldstændig i 3. akt. Fra engelsk socialrealisme til okkult goth-horror. Kæmpe optur!

Den columbianske Monos var også en stor oplevelse. Børne-guerilla krig i regnskoven og masser af kompromisløshed. Stor anbefaling herfra! Det samme gælder den nok bedste Adam Sandler-film nogensinde, Uncut Gems, der meget fortjent har gået sin sejrsgang rundt i filmkredse. Jeg elsker den non-stop hektiske stress-stil, der gør at man overhovedet ikke kan slappe af undervejs. Fremragende!

Jeg havde hørt meget godt om The Sisters Brothers, men den endte desværre med at skuffe en lille smule. Det omvendte var tilfældet med Terry Gilliams evighedsprojekt The Man Who Killed Don Quixote, hvor jeg gik ind med ekstremt lave forventninger, men endte med at være enormt godt underholdt og fanget hele vejen igennem. Den forjener noget mere kærlighed.

Den danske one-location film Den Skyldige var også helt aldeles fremragende fortalt. Elsker når der bliver tænkt kreativt, og det må siges at være tilfældet her.

På animationsfronten var Missing Link et friskt pust med en skidesjov historie, men Frozen II kunne ikke helt leve op til den første. Og så var den en tand for uhyggelig for min 4-årige knægt, hvilket ikke plejer at være tilfældet med Disney. Og fedt med Ghibli på Netflix, så ungerne kan stopfordres (lidt nemmere nu, end da dvd/blurays skulle hives frem...)

The Star Wars Holiday Special er udenfor kategori. Kæmpe wtf-oplevelse. :lightsabre:

The Cave er en af de ondeste dokumentarer jeg nogensinde har set. Pyha, den gik lige i hjertet. Synd at den tabte til American Factory, som er knap så effektiv (men dog vellykket)

Og så er The Night Of nok en af de bedste afsluttede "mini"-serier jeg nogernsinde har set. Udover en interessant, gribende, overraskende historie, er John Turturro bare en kæmpe fornøjelse at se på. Stor anbefaling herfra!

Alt i alt, en fantastisk måned! Marts bliver noget mere afmålt desværre :?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 11:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Oh la la, der er meget guld på den liste :)
Uncut Gems har jeg til gode, men jeg kan se, at Sandler har forbedret sig siden sit seneste rædsels-streak på Netflix?
Ford v Ferrari er jeg meget enig i din vurdering af, og jeg forstår ikke, at den skulle rangere som en af årets bedste film (jf. dens Oscar-nominering). Von Triers seneste har jeg ikke kunnet overskue at gå i gang med, men måske en dag....
Nocturnal Animals ramte mig i alt fald med sin stemning og skuespil, men det var også i en bif, og jeg kan forestille mig, at atmosfæren er lidt mere tam derhjemme.

Og så skal jeg måske prøve at gense Missing Link - den faldt altså lidt til jorden for mit vedkommende med for mange kiksede jokes og nogle småkedelige figurer.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 511 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team