DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:18

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre nov 06, 2020 11:22 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tak for den! Jeg må nok give Synecdoche en chance mere end gang, for modsat hans andre film fandt jeg den velspillet men også meget krukket, da jeg så den.
Jeg har hørt meget for og imod I'm Thinking, men du sælger den godt. Vi holder lige en Netflix-pause, så jeg kan komme lidt ned i min Filmstriben-bunke, så den er røget på watchlisten til senere :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Midnight Sky (2020)

"Been thinking a lot about time... and how it gets used and why. Why one person lives a lifetime and another only gets a few years."

'En katastrofe har ramt jorden, men videnskabsmanden Augustine Lofthouse har overlevet på en øde forskningsstation et sted i Arktis. Da han erfarer, at en rumsonde er på vej tilbage til jorden, sætter han alle kræfter ind på at redde besætningen.'

Jeg vil gerne lige slå et ekstra lille slag for The Midnight Sky som jeg fandt markant bedre end de red hårde ord den ellers får med på vejen rundt omkring.

Det er et afdæmpet, nedtonet scifi-drama med blændende smukke billeder, imponerende skuespil - ofte kun 1 eller 2 personer i billedet og mange, lange dialogløse scener. Historien er også tilpas medrivende og emotionelt fængende. Jeg forstår slet ikke den hårde kritik (som hovedsageligt har været bundet op på, at historien er uoriginal, hvilket er delvist korrekt, but who cares...?)

George Clooney har beskrevet sit passion projekt som en blanding imellem The Revenant og Gravity, og det er ikke helt forkert, uden at den dog helt når op på siden af de to. Men mindre kan også gøre det.

Det er dette efterår/vinters store sci-fi brag og den bør man ikke snyde sig selv for.

Kan streames på :netflix:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 14:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Ja, den er go'.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 15:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nej, den er ikke blevet så heldigt modtaget, og da jeg er en komplet sucker for denne genre og i øvrigt synes godt om Clooney både foran og bag kamerat, ryger den helt sikker på ved lejlighed (har ikke Netflix lige nu, men den kommer snart igen).

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 06, 2021 19:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Tenet (Nolan, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Well, nu er den set. Ikke Nolans bedste film på nogen måde.

Produktionsværdien er høj, ideerne er faktisk ret interessante og skuespillerne gør det egentlig udmærket, især Robert Pattinson.

Problemet er bare, at filmen er alt alt for lang (2 timer og 30 min.), den er ikke specielt spændende (især ikke klimakset... holy crap) og man føler ikke noget for nogen af personerne. Om de så går den ene vej eller den anden.

Det minder mig lidt om en af Carry On-filmene, hvor de jagter den berømte Oozlum-fugl, som ingen endnu har set, da den har for vane at forsvinde op i (pardon my French) røven på sig selv og blive væk.

Det var lidt den fornemmelse, som jeg sad med efter to og en halv time sammen med The Protagonist, the Antagonist og the Damsel in distress.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre jan 08, 2021 0:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
njhansen skrev:
Det minder mig lidt om en af Carry On-filmene, hvor de jagter den berømte Oozlum-fugl, som ingen endnu har set, da den har for vane at forsvinde op i (pardon my French) røven på sig selv og blive væk.

Det var lidt den fornemmelse, som jeg sad med efter to og en halv time sammen med The Protagonist, the Antagonist og the Damsel in distress.

:laugh:
Jeg kender ikke Carry On, men det er fanme smukt opsummeret! Jeg prøver stadig at tage tilløb til at gense den på et tidspunkt, men lige nu føler jeg absolut ingen trang til det. Og jep, den er alt for lang.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre jan 08, 2021 18:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

De forbandede år (Refn, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Den var ganske udmærket - ikke på højde med "Under sandet" og "9. april" (af nyere danske krigsfilm), men heldigvis ikke så elendig som "Hvidsten Gruppen" (sic).

Refns film er ret tv-serie-agtig (kunne lige så godt have været fire afsnit af en serie), men den tager fat på nogle interessante problematikker omkring krigen og samarbejdspolitikken.

At den er lidt forudsigelig til tider, tja, det kunne godt have være undgået, men man føler i det mindste ikke, at filmen er for lang.

Jesper Christensen stjæler filmen i alle hans scener og generelt er skuespillet ret godt, undtagen fra kvinderne af en eller anden grund. Ellers så solide Bodil Jørgensen er ikke specielt interessant og lillesøsteren Helene er lidt irriterende.

Del 2 får (forhåbentlig) premiere i januar 2022.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre jan 08, 2021 19:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Borat Subsequent Moviefilm (Woliner, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Sjov og gakket efterfølger til den første Borat-film, som kom ud for 14 år siden.

Det amerikanske samfund har ændret sig en del siden dengang og mange af de vanvittige ting, som Borat fremviste dengang, er blevet mere dagligdags i dag og der skal meget mere til for at blive forarget.

Sacha Baron Cohen har dog også denne gang fundet en stak amerikanere, der fremviser forskellige sider af det amerikanske sind (plastikkirurgen, Instagram-influenceren, rednecks og ikke mindst Rudy Giuliani).

Den anden film med Borat er ikke helt så satirisk skarp som den første var, men den giver stadig anledning til mange gode grin og mange "sagde han/hun virkelig det?"-øjeblikke.

Scenerne mellem Borat og hans datter er meget velfungerende og twist-slutningen, som ville have været en Shyamalan værdig, er ret godt (og sjovt) tænkt.

Det er bare lidt uhyggeligt at tænke på, at USA er blevet så syret efterhånden, at Borats fremvisning af det ikke rigtig afviger så voldsomt meget fra et almindeligt pressemøde med McDonald Trump mere.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: lør jan 09, 2021 16:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Vor mand i Amerika (Rosendahl, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Ulrich Thomsen spiller hovedrollen som Henrik Kauffmann, Danmarks ambassadør i USA før, under og efter 2. Verdenskrig.

"Vor mand i Amerika" handler om hans kamp for at hjælpe et Danmark, der ikke har den store lyst til at blive hjulpet (i hvert fald ikke de danske politikere, der samarbejder med tyskerne).

Den handler også om hans arbejde med de amerikanske politikere, bl.a. FDR, for at få dem til at anerkende ham som en uafhængig ambassadør for et Danmark, der ikke ønsker at have ham som ambassadør mere, da han går stik imod politikken i Danmark.

Mikkel Boe Følsgaard spiller hans højre hånd Povl Bang-Jensen i USA. En af de andre vigtige personer er Einar Blechingberg, spillet af Esben Dalgaard Andersen.

Historien er uhyre interessant og bliver også leveret på en spændende måde, godt hjulpet på vej af Christina Rosendahls sikre instruktion, Peter Albrechtsens fine øre for lyddesign (jeg kunne især godt lide hans lille finte med at klippe fra et æble, der bliver bidt i, til lyden af et dokument, der bliver åbnet) og Louise McLaughlins flotte billeder. Skuespillet er også i top, især fra Thomsen og Følsgaard.

Det, der trak filmen ned for mig, er hver gang filmen fokuserede på Kauffmanns privatliv, hvor han var lidt for glad for sin svigerinde. Det stoppede filmen hver gang man kom over i den del af historien og var ikke voldsomt interessant. Jeg kan godt se, hvorfor det dramaturgisk giver mening: en mand, der har så meget styr på hele verden (groft sagt) har ikke styr på sit privatliv. Det kunne bare godt have været leveret lidt mere elegant.

Filmen er bestemt værd at bruge godt og vel to timer på og lægger sig på en lidt sjov måde i fin forlængelse af Rosendahls tidligere "Idealisten", der dog er klasser bedre end "Vor mand i Amerika".

Efter at have læst lidt om de virkelige personer kunne det være spændende at få lavet film om Bang-Jensen, der havde en ret interessant karriere efter krigen og døde under mystiske omstændigheder på en bænk i New York i 1959, og ikke mindst Blechingberg, der var midtpunktet i den første danske spionsag under den kolde krig.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors jan 14, 2021 17:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg så den også for et par dage siden, og er ret enig. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at den havde varet lidt længere, da jeg synes at den pludselig hopper lidt brat i tiden.

Men rigtig flot fotografering og klipning byder den især på.


Top
   
Indlæg: man apr 19, 2021 11:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Vi prøver at få set lidt award-bejlere inden det store show på søndag:

Billede
The Trial of the Chicago 7 (Aaron Sorkin, 2020)
Richard, Chicago was more fucked up than any ten things I've seen in my life.

En retssag om optøjer ved et demokratisk partikonvent i 1968? Huha, det lyder fan'me ophidsende - hvor starter køen? I praksis, og i Aaron Sorkins kyndige hænder, er Chicago 7 et af de mest medrivende retssalsdramaer, jeg længe har set. Og det er ubetinget det sjoveste, jeg nogensinde har set.

Man skal virkelig holde tungen lige i munden for at holde rede på alle de navne, der bliver kastet rundt i starten af filmen. Men det korte af det lange er, at otte (ikke syv) mennesker er anholdt for at lave ballade og opfordre til optøjer i forbindelse med et partikonvent i Chicago. De syv har i alt fald lavet anti-Vietnamkrig-demonstrationer. Og nåja, de to af de syv er vist ikke synderligt skyldige. De er egentlig mest medtaget for at få de andre til at tage sig værre ud. Og den ottende, en sort fyr - nåja, han er der vist mest fordi han angiveligt har skudt en politimand i en helt anden by og er medlem af the Black Panthers.

This is the Academy Awards of protests and as far as I'm concerned it's an honor just to be nominated.

Sådan starter den absurde rettsag under ledelse af en voldsomt forudindtaget dommer (Frank Langella), der ikke kan huske navnene på de anklagede og i alt fald ikke har lyst til at lytte til dem eller deres dygtige advokat (den potrygende Mark Rylance). Han vil meget hellere give taletid til den velfriserede anklager (Joseph Gordon-Levitt).
De fem, som sagen primært handler om, er to anti-establishment, fuck Vietnamkrigen-hippier (bl.a. Sacha Baron Cohen) og to lidt pænere studentertyper (bl.a. Eddie Redmayne) og så en udglattende familiefar i midten. Har de opfordret til vold, eller er der en skjult politisk dagsorden på spil her? Hvad prøver de at opnå hver især, og kan de holde fast i deres overbevisninger, når truslen om fængsel i årevis hænger over hovedet?

- Mr. Hoffman, are you familiar with contempt of court?
- It's practically a religion for me, sir.


Aaron Sorkins tæft for at skrive dialog er velkendt - lige fra West Wing til The Social Network har han vist, hvordan man lægger skarpt skåret og mindeværdig dialog i munden på sine skuespillere. Det leveres alt sammen med stor overbevisning og talent af alle de gode skuespillere - Michael Keaton har en glimrende, lille rolle. Eddie Redmayne rammer ikke helt i centrum, men ellers er der gode indsatser over hele linjen. Jeg havde måske nok gerne set, at Mark Rylance var løbet med birollenomineringen i stedet for SBC, men han gør det også skidegodt.
Endelig et bifald til den supergode klipning, der elegant krydser mellem tid, sted og personer men stadig bevarer et sindssygt godt flow.

We've dealt with jury tampering, wiretapping, a defendant that was literally gagged, and a judge who's been handing down rulings from the bench that would be considered wrong in Honduras, so I'm a little less interested in the law than I was when this trial began.

Chicago 7 er i den grad en film til tiden og om Trump-2020. Her er Black Lives Matter, politivold og retssikkerhed i en sådan grad, at det ind imellem næsten bliver for åbenlyst - men efter sigende har Sorkin også taget sig nogle friheder i forhold til de historiske begivenheder. Det skæmmer også lidt, at en ellers stramt skåret film føler det nødvendigt at sovse de sidste fem minutter ind i patos og svulstige strygere fra overskudslageret. Samlet set er det dog stadig en meget anbefalelsesværdig oplevelse.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre apr 23, 2021 9:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
The Trial of the Chicago 7 (Aaron Sorkin, 2020)
[...]
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


Hmmm... interessant!

Jeg havde faktisk mentalt arkiveret denne i "lyder usandsynlig kedelig"-bunken, og det er på trods af, at jeg er kæmpe Aaron Sorkin-fan og rollelisten også så spændende ud.

Men jeg må da nok sige, at Oscar-nom og især din karakter pludselig gør den noget mere interessant. Så tak for det, BR!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre apr 23, 2021 16:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Den lyder nemlig ikke synderligt spændende, men det er en klassisk skuespiller-film, medrivende og morsom (Frank Langella er max øretæveindbydende). Lad mig høre, hvad du synes :thumb:

Til gengæld var Ma Rainey's Black Bottom lige til en morfar. Mere om den og Sound of Metal i morgen :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs apr 27, 2021 19:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg var ikke specielt vild med Chicago 7. Det er da en god film, men jeg synes bare ikke den er særlig mindeværdig på nogen måde. Jeg er stor fan af Sacha Baron Cohen, men jeg forstår overhovedet ikke at det er ham der har fået priserne for den. I min bog er både Frank Langella, Eddie Redmayne og især Mark Rylance (som Buck også er inde på) meget bedre og fortjente langt mere f.eks. en Oscarnominering som Cohen fik.

Ang. Ma Rainey's Black Bottom, så er jeg anderledes positiv overfor den :) Den er helt klart i min top 10 for 2020. Jeg havde gerne set at Chadwick Boseman havde "fået" Oscaren, for han er helt eminent, men jeg kan ikke klage over at Anthony Hopkins nu har to Oscars (selvom jeg ikke har set The Father endnu).


Top
   
Indlæg: ons apr 28, 2021 8:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
njhansen skrev:
Billede

Tenet (Nolan, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Well, nu er den set. Ikke Nolans bedste film på nogen måde.

Produktionsværdien er høj, ideerne er faktisk ret interessante og skuespillerne gør det egentlig udmærket, især Robert Pattinson.

Problemet er bare, at filmen er alt alt for lang (2 timer og 30 min.), den er ikke specielt spændende (især ikke klimakset... holy crap) og man føler ikke noget for nogen af personerne. Om de så går den ene vej eller den anden.

Det minder mig lidt om en af Carry On-filmene, hvor de jagter den berømte Oozlum-fugl, som ingen endnu har set, da den har for vane at forsvinde op i (pardon my French) røven på sig selv og blive væk.

Det var lidt den fornemmelse, som jeg sad med efter to og en halv time sammen med The Protagonist, the Antagonist og the Damsel in distress.


Shit, det er godt skrevet, selvom jeg heller ikke kender Carry On! :clap:

Tenet er ikke specielt god. Jeg ved godt, at det må man ikke sige om Nolan, men det er den altså ikke. Lang, dvælende og følelseskold film, der ser flot ud mange steder, men ikke er god, bare fordi handlingen er svær at følge med i. Den er nu heller ikke decideret dårlig.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team