DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs maj 14, 2024 5:49

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs feb 07, 2023 12:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Beklager den dårlige overskrift. Jeg kunne ikke lige finde på en bedre en.

Jeg ved godt, vi ikke er så mange, der er på DAHF mere, men nu prøver jeg. Jeg er dog kommet på et koncept, som kunne være interessant for andre end mig selv.

Konceptet går simpelthen ud på at tage en film op igen, som man ikke har kunnet lide i første omgang.

Jeg lægger selv ud med It Follows, som jeg så for en del år tilbage på Filmstriben.

Billede

Om It Follows har jeg på DAHF skrevet følgende:

I 2019:
Citat:
Jeg var heller ikke vild med It Follows. Jeg kunne ikke rigtigt forstå, hvad der skulle være så vildt ved den, selvom den selvfølgelig nytænkte 'monsteret'.


I 2015:
Citat:
It Follows

Jeg ser ikke mange gysere, da genren enten keder mig (især de amerikanske mainstream) eller er lidt for effektive for mig (de asiatiske især - de skræmmer sgu livet af mig, så det holder jeg mig fra), så derfor var det et sats at se It Follows. Det viste sig dog hurtigt, at det var ganske ufarligt at se denne film.

Hvordan It Follows har fået så gode ord med på vejen flere steder fra er mig en gåde, for i min optik er filmen overhovedet ikke skræmmende.

Præmissen er, at nogle mennesker er inficeret med et eller andet, som får et eller andet til at gå efter dem og dræbe dem. De kan kun slippe ud af fare ved at have sex med et andet medlem af det andet køn. Vores hovedperson får denne 'virus' og skal sammen med nogle familiemedlemmer forsøge at overleve de konstante angreb fra 'væsenet', der ønsker at dræbe hovedpersonen.

Dette er sådan ca. præmissen for en - efter min mening - kedelig og forudsigelig historie, som næppe skræmmer nogen, hvis de har set The Exorcist, Ju-On eller Ringu. Det er lige så uhyggeligt som Familie Journalen - måske er det blad endda mere uhyggelig, nu jeg tænker over det.

Historien er dog ikke helt slem, og jeg kunne såmænd godt lide, hvordan den udviklede sig, men der var mange, lange passager i It Follows, hvor jeg følte, at tiden blev trukket mere end når 90'ernes italienske fodbold førte 1-0 over en modstander... det er i hvert fald ikke en film for mig, men nu er dette hypede fænomen set - og så må jeg hellere lede efter noget, der skræmmer bare en lille smule mere. :)

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:


Men kan det virkelig passe? Jeg prøver den igen her i 2023 og vender tilbage med en anmeldelse.

Kunne et par stykker være med til at se nogle film, som andre mener er gode film, men som man ikke selv har kunnet lide ved første møde?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Senest rettet af Mike Haggar ons feb 08, 2023 10:07, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: ons feb 08, 2023 10:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tog mig sammen og så It Follows igen i går. Første gang siden 2015, hvor jeg gav filmen to ud af seks stjerner.

It Follows er en ok film, hvis idé er genial: Et eller andet monster, der forfølger dig og slår dig ihjel, hvis du er den seneste i rækken af mennesker, der har haft sex med hinanden. En slags usynlig dræber. "It". Den idé er mægtig, og hvor ville jeg ønske, at det var bedre udført.

Historien kort: Den unge pige Jay har mødt den mystiske fyr Hugh, som hun har været på nogle dates med. En dag er de på date i biografen, hvor Hugh refererer til en kvinde i en gul kjole, som Jay ikke kan spotte. Hugh får dem til at forlade biografen og tager i stedet Jay med ud i skoven, hvor de har en lidenskabelig nat. Straks derefter bedøver Hugh Jay og binder hende til en stol. Her fortæller han hende reglerne for, hvad der nu sker for hende. Hun vil se "It" fra nu af. Det kan tage form af alle mulige ting. Det kommer gående. Hun skal altid opholde sig steder, hvor der er mindst to udgange, osv. Efter den oplevelse dumper Hugh Jay foran hendes hjem, skræmt fra vid og sans. Hugh forsvinder, men ganske rigtigt begynder Jay at se "It" følge hende. Og så starter hendes levende mareridt...

Som udgangspunkt er It Follows ikke særligt skræmmende. Dels fordi filmen opererer med tydelige og meget oplagte jumpscares, dels fordi at It tager form af "ulækre", nøgle mennesker eller en gammel dame. Her havde jeg syntes, det ville have været mere interessant, hvis udseendet på It havde været mere underspillet og ikke sådan in your face. F.eks. er der en scene, hvor vores heltinde Jay - som i øvrigt er filmens store skuespilsmæssige højdepunkt, spillet af den for mig ellers ukendte Maika Monroe - sidder i skolen og dagdrømmer og hun pludselig opdager It komme gående på meget lang afstand. Her kunne det havde været federe rent filmteknisk, hvis man havde det hele ske lidt i udkanten af skærmen, så også seeren fik et chok. Men det er ligesom allerede fjernet.

It Follows er også historien om venskab, for selvom Jays venner ikke kan se It, tror de på hende og hjælper hende, mens hendes humør og generelle tilstand forværres. Den del er faktisk utroligt prisværdigt beskrevet uden at filmen dvæler meget ved det. Der er også historien om The Nerd gets the girl, da Jays ven meget gerne vil være hendes kæreste, men ikke rigtigt er mere end friendzoned hele vejen igennem, indtil han selvfølgelig alligevel får vist sig værdig.

It Follows er IKKE en skræmmende gyser. Jeg kan ikke rigtigt holde ud at se gysere og holder mig langt væk fra f.eks. The Conjuring, Sinister og Insidious, mens jeg har været skræmt solid af f.eks. Midsommar, Hereditary, Babadook, The Night House og The VVitch. It Follows er modsat temmeligt forudsigelig, kun af og til skræmmende, og den formår at gøre en original og super idé ret kedelig i sin udførsel. Desværre. Dog plus for spilletid på 1½ time.

Jeg hæver mig fra to stjerner til tre stjerner, men så kommer vi heller ikke højere end dét.

2015-karakter: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:
2023-karakter: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team