DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 23:40

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3262 indlæg ]  Gå til side Foregående 1214 215 216 217 218 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons sep 12, 2018 12:08 
Offline

Tilmeldt: ons sep 12, 2018 11:58
Indlæg: 1
Hej,

Jeg er ny her på forummet, men håber VIRKELIG i kan hjælpe mig

Jeg har fået købt mig den nye Macbook 13"

Den er så kun med USB-C indgange, nogen der har kendskab til en blu-ray afspiller med USB-C eller andre løsninger på mit problem?

Håber nogen kan hjælpe mig :D


Top
   
Indlæg: ons sep 12, 2018 12:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Ja, som Mikl siger, så sker det ofte, at folk opretter sig for at smide links til diverse sider, hvorefter vi aldrig ser dem igen. Beklager mistænksomheden.

Hvis det var et reelt spørgsmål, så kan jeg da i hvert fald svare, at Samlino har en udmærket score på Trustpilot og at de rent faktisk svarer på alle deres anmeldelser. Det er nok for mig til at tro, at de er reelle nok. Spørgsmålet er så bare, om den service, de leverer, er god nok. Det er jo en helt anden snak.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons sep 12, 2018 21:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
AndersSV skrev:
Hej,

Jeg er ny her på forummet, men håber VIRKELIG i kan hjælpe mig

Jeg har fået købt mig den nye Macbook 13"

Den er så kun med USB-C indgange, nogen der har kendskab til en blu-ray afspiller med USB-C eller andre løsninger på mit problem?

Håber nogen kan hjælpe mig :D


Velkommen til.

Afhænger nok af, hvad dit specifikke problem er?
Vil du koble din Macbook til en blu-ray afspiller??
Mener du et eksternt blu-ray drev?

Der findes USB-C hubs, som fx har almindelige USB 3.0 porte, RJ-45 port (netværksstik), SD kortlæser, HDMI port osv.
Så kan man vælge en hub der har de porte man skal bruge til netop det man ønsker tilsluttet.

Det overrasker mig dog lidt, at man foretager en relativ dyr investering som en Macbook vel må siges at være, og så først bagefter opdager en så væsentlig ting, som hvilke porte den er udstyret med.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2018 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg skal desværre ud og investere i en ny Mac. Jeg har indtil nu haft en Macbook Pro fra 2014, som var ganske fremragende, men den virker desværre ikke rigtigt længere. Tror den må have siddet i et el-stik, der har gjort underlige ting ved den, for skærmen vil pludselig ikke starte og maskinen er heller ikke glad for at køre længere. Det virker som om den har fået forkert strøm eller noget, tænker jeg... min kærestes computer havde samme problem med flimrende skærm, dog ikke i samme ekstrem.

Anyway, nu søger jeg hjælp til, hvad bør man købe den dag i dag? Jeg er lidt usikker på, om jeg skal købe en ny Pro eller en Air. Har I nogle anbefalinger, hvis jeg generelt bruger den mest til at skrive på, spille gamle spil fra halvfemserne og måske lidt streaming fra tid til anden?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2018 14:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg vil anbefale dig en MacBook. Den er let som en Air, men med meget bedre skærm og endnu lettere. Det er en virkelig lækker maskine. Air føles lidt uddateret i sammenligning. MacBook opfylder fint de behov du beskriver.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2018 14:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
MacBook Pro er ellers mega lækker i de nyeste udgaver. Størrelsen har de haft i et stykke tid, så måske er det det samme som den fra 2014? Min kammerat har netop lagt 21 lange for en ny maskine, og den er godt nok fræk. Han havde også haft den samme MacBook (første model med unibody) i velsagtens ti år, så det fortjente han sgu os'.

Jeg har selv en 27" iMac fra 2017 med alle opgraderinger, og udover iMac Pro er det selvfølgelig det bedste ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2018 14:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg har en 27" iMac på arbejdet, også fra 17. Det er en drøm af en maskine. Fantastisk fed.

Privat har jeg en 15" MacBook Pro, også fra 17. Jeg er lidt mere mellemfornøjet med den. Ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om Touch Bar'en. Jeg har ikke helt vænnet mig til den selvom jeg efterhånden har haft den i et år. Jeg synes også batteritiden kunne være bedre. Der er problemer med keyboardet ind imellem, men det skulle være forbedret med den nye generation. Til sidst synes jeg 15-tommeren er lidt for stor at sidde med i sofaen og på skødet - men det kan den jo ikke gøre for, jeg kunne bare have købt en mindre.

Min kone bruger min gamle 13" Air som er fra 2012. Det er en utroligt holdbar og robust maskine. Den kører ufortrødent i dag og performer helt glimrende til hendes lette behov selvom den er 6 år gammel. Det eneste vi har skiftet er batteriet. Det er kram!

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2018 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Min mors Air, vist nok fra 2011, kører også fint i dag, selvom skærmen er møgbeskidt og hun kategorisk afviser samtlige software-opdateringer ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons jul 17, 2019 3:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg har lige bootet ind i Catalina User Beta 19512f

- Trash hedder nu Bin (lyder som en dårlig joke, men det er det ikke).
- Største forskel fra Mojave er en ekstra "slice" i APFS containeren der separerer systemet fra userdata, førstnævnte er read only, men kan snildt tilgåes ved at slå SIP fra. Det kan sammenlignes lidt med en Linux Live fra CDROM og en USB pind til sine data. Faktisk en fed ide, for så slipper man for at høre Mac brugere pive over geninstallationer.
- Boot hastighed cirka 20% hurtigere.
- Apps skal nu spørge om lov for notifications, i stedet for de evindelige "hej jeg brugte to CPU cycles og ville lige lade dig vide det" bannere.

Husk at 32 bit apps fra nu af ikke nogensinde kommer til at køre igen, hvis ikke i laver det (fuldstændigt legale) VMware hack og kører dem den vej.

Ud over features så føles Catalina lidt hurtigere end Mojave, og når man bliver bombarderet med badebolde, så varer de i langt kortere tid.

Note: Ovenstående observeringer er med SIP slået fra.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man aug 26, 2019 14:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Tak for de observationer. :thumb:
SIP slået fra?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man aug 26, 2019 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
SIP == System Integrity Protection, også kaldet "rootless". Det er du blandt andet nødt til at slå fra hvis du skal installere en kext der ikke er signed, som for eksempel USB drivere til Arduino, Wemos og deslige. Normale brugere får aldrig brug for det, men nu roder jeg en del med den slags, og jeg bruger ikke min computer til noget der bringer den i en risikozone for at få snavs ind fra nettet.

Du kan læse mere om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/System_In ... Protection - men som sagt, hvis ikke du er udvikler eller har meget speciel USB hardware, så får du ikke brug for at slå det fra.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs okt 15, 2019 16:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Efter godt to uger med Catalina (10.15) GM, må jeg sige at alt jeg hadede ved Mojave (10.14) er forsvundet. Færre badebolde og i langt kortere tid, hvilket betyder bedre respons og færre "kom nu i sving dit l****apparat!" udbrud. Man må så godt nok vinke farvel til 32 bit applikationer, men det har så til gengæld givet en lille men mærkbar hastighedsforøgelse.

Kører i 10.13 eller tidligere så bliv hvor i er, men Mojave brugere bør i særdeleshed opgradere - og kan i slippe afsted med det, så lav en frisk installation og brug Migration Assistant til at hive data ind. Jeg har altid kørt dual boot mellem den nuværende og tidligere udgave, og lige i det her tilfælde gjorde det faktisk forskel om man skabte sin APFS container med Mojave eller Catalina.

Eneste direkte fejl jeg har fundet indtil videre var at VLC ikke spiller vildt godt sammen med Geforce baserede Mac's - en opgradering til 3.0.8 fiksede problemet halvt, men ellers virker IINA fint (og er gratis).

Til jer der bruger macOS som NFS server: HUSK NU at default "policy" er skiftet, så ikke-root brugere IKKE kan bruge NFS shares længere - det fikser man ved at editere /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.nfsd.plist på denne måde:

<key>ProgramArguments</key>
<array>
<string>/sbin/nfsd</string>
<string>-N</string>
</array>

Med andre ord, tilføj "-N" linjen. Husk at unload og reload, eller bare genstart, så virker det igen.

Ellers er der ingen "pitfalls" ved Catalina - synes det spiller fantastisk, specielt op imod Mojave, som var operativsystemernes pendant til en grædemur i Jerusalem. Som sagt, sidder i på High Sierra nu, så bliv der, det er supporteret et år endnu. Men lider i under Mojave, så kom endeligt i gang - tjek dog lige om i har 32 bit applikationer i ikke kan undvære før i begynder.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons okt 16, 2019 11:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Og som sidenote har jeg et sæt JBL hovedtelefoner - ikke de dyreste men heller ikke noget billigt lort - og play/pause/next/previous knapperne virker under Catalina, noget jeg aldrig fik til at virke under Mojave. Nu er macOS jo rimeligt anal hvad angår at parre sig med tredjeparts bluetooth enheder, men der er åbenbart også en forbedring der.

Så mangler vi bare en opdatering af USB Overdrive og en lille dans rundt om Mojave's gravsted!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons okt 16, 2019 11:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg bruger SteerMouse i stedet for USB Overdrive, og det fungerer langt bedre. Jeg kan ikke huske hvornår jeg blev tvunget til at skifte; det var vel da jeg fik min 2017 iMac for lidt over to år siden, men det er på alle måder bedre end USB Overdrive.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons okt 16, 2019 11:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Okay? Det må jeg da lige prøve af, for USB Overdrive har den elendige skavank at slår jeg keyboard delen til så ryger alt andet end media hotkeys. Men det er et suverænt produkt til game controllers. Anyway, tak for tippet, skal testes! :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3262 indlæg ]  Gå til side Foregående 1214 215 216 217 218 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team