DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:52

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3262 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5218 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør apr 14, 2007 16:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 31, 2003 1:01
Indlæg: 6226
Geografisk sted: København
Jeg har længe overvejet at konvertere til Apple religionen og derfor brugt en del tid på nettet for at læse andres erfaringer med Macbook. Som de fleste nok allerede ved, planlægger Apple at sende Mac OS X 10.5 Leopard på markedet til oktober. Men er der nogle der ved om den er værd at vente på? Altså hvor meget bedre er den end Mac OS X 10.4 Tiger?

Jeg er blevet forelsket i MacBook 1,83 GH W og MacBook 2 GH W, men er bange for at der skal opstå komplikationer.

Computeren skal bruges til:
  • LaTeX: Nogle der har erfaringer med det?
  • At surfe på nettet: E-mail, YouTube, Trailers..
  • Spil (men jeg spiller ikke ret meget!).
  • Andre ting.
Kan man bruge følgende programmer i mac: GSview, Acrobat Pro., PowerDVD, DVDProfiler, Macromedia programmer?


Senest rettet af kiokio man okt 01, 2007 23:17, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 Titel:
Indlæg: lør apr 14, 2007 17:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 07, 2004 15:01
Indlæg: 581
Geografisk sted: Aalborg
Jeg købte i november/december sidste år en 2.0Ghz C2D med 2 Gb ram, og jeg har på intet tidspunkt fortrudt mit køb.

Ang Leopard så ville jeg ikke vente med at købe indtil det udkommer. Jeg gjorde mig samme overvejelse da jeg købte min, da der var rygter om at det skulle udkomme omkring marts/april, men jeg kom frem til den konklusion at man kan altid blive ved med at vente, og det er 1000kr det koster når det kommer, så hvis jeg virkelig vil have det skal jeg også nok give det...

Ang de programmer du spørger om, så ved jeg faktisk ikek om de findes i mac versioner, men ellers er der jo også muligheden at installere windows på en partition og så køre programmerne derfra.

Håber det kunne hjæle lidt


Top
   
Indlæg: lør apr 14, 2007 21:24 
Offline

Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
Indlæg: 689
Geografisk sted: Jyske højderyg
kiokio skrev:
Jeg har længe overvejet at konvertere til Apple religionen og derfor brugt en del tid på nettet for at læse andres erfaringer med Macbook. Som de fleste nok allerede ved, planlægger Apple at sende Mac OS X 10.5 Leopard på markedet til oktober. Men er der nogle der ved om den er værd at vente på? Altså hvor meget bedre er den end Mac OS X 10.4 Tiger?


Jeg købte en ny Mac i tirsdags, en iMac 24" :yum: Jeg skulle bruge en flytbar og det er iMac'en med lidt bevær. Det er min 11te Mac så jeg er ikke nykonverteret, købte faktisk den første Mac, en Mac+ i 1987 som studerende til 52000 kr :shock: Her kommer der lige nogle erfaringer om det nye køb, incl en røstende opdagelse.

Der er ingen grund til at vente på Leopard. Tiger er fantastisk i sig selv og utroligt stabil.

Citat:
Jeg er blevet forelsket i MacBook 1,83 GH W og MacBook 2 GH W, men er bange for at der skal opstå komplikationer.


Hvad tænker du specielt på?

Citat:
Computeren skal bruges til:
  • LaTeX: Nogle der har erfaringer med det?


Øh ja. Jeg har lavet rigtigt meget "programmering" i TeX og også brugt LaTex i tidernes morgen, også på Mac, men det ligger jo 15-20 år tilbage. Men hvorfor skulle det ikke virke i dag? Hvad skal du egentlig bruge LaTex til?

Citat:
  • At surfe på nettet: E-mail, YouTube, Trailers..
  • Spil (men jeg spiller ikke ret meget!).


  • Ingen problemer, dog er der slet ikke så mange spil til Mac som til PC.

    Citat:
  • Andre ting.
  • Kan man bruge følgende programmer i mac: GSview, Acrobat Pro., PowerDVD, DVDProfiler, Macromedia programmer?


    Acrobat og Macromedia kan bruges uden problemer. PowerDVD og DVDProfiler er Windows programmer og kan derfor ikke umiddelbart bruges.

    Men der er en mulighed. Der findes et program der hedder Parallels Desktop: http://www.parallels.com/en/products/desktop/ :

    Citat:
    Parallels Desktop for Mac is the leading virtualization solution for the Mac, enabling Mac users to run Windows simultaneously with their Mac OS X on any Intel-powered iMac, Mac mini, MacBook, MacBook Pro, and Mac Pro Towers.


    Jeg er faktisk ved at installere det i øjeblikket. Det ser rimeligt interessant ud. Jeg har nogle få Windowprogrammer jeg ofte skal bruge og forventer at de kører uden problemer. Det gør DVDProfiler også. Jeg ved ikke om PowerDVD kan fungere, men håber det, eller ved jeg ikke hvad jeg kan finde på. Fordi:

    Da jeg havde fået installeret OSX på iMacen ville jeg se en film. Så fluks fløj der en dvd i afspilleren, starter DVDPlayer og glæder mig til at se filmen. Men hvad sker der, der kommer en dialogboks frem og spørger om jeg vil skifte region! Efgter et par timer på nettet, bliver jeg klar over at man IKKE kan gøre iMac (og Powerbooks) regionsfrit :shock: :shock: :shock: Der er flere steder der i fuld alvor siger at den eneste måde at afspille dvder i flere regioner er ved at have en - eller flere - externe dvddrev, hver med sin regionskode. Det har jeg gjort i øjeblikket, jeg havde heldigvis et drev i min døde PC. Så nu kan jeg se reg. 1 og 2. Grotesk.

    Der føger en dvdafspiller med i OSX: DVDPlayer. Den er ganske primitiv målt over for PowerDVD. Det vil ryste dig at opdage at man ikke kan tage screenshots mens programmet kører :o Men det er sandt, det kan man altså ikke, så billeder til DAHF er slut. Der er et andet program (shareware), der hedder VLC. Det kan afvikle alle dvder uden kodeproblemer, men det er ikke særligt godt. Det dør eller går i stå konstant. Afspilningen er fyldt med artifakter. Alle de faciliteter vi er kender fra PowerDVD findes ikke ved nogle Mac programmer. Desværre.

    Jeg håber at PowerDVD kan fungere under Parallels Desktop - ellers ...

    Bortset fra dette lille problem er jeg superglad for iMacen. Jeg havde en G5 indtil for et dage siden så helt dårligt kørende var jeg ikke, men den lydløse maskine og den store skærm er dejlig da jeg aldrig kan få plads nok.

    I aften og nat bliver det en reg. 2 film vi skal se: Histoire(s) du Cinema så den kan ses med DVDPlayer, men der kommer ingen screendumps til "... den svære".

    Mvh
    Peter


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: lør apr 14, 2007 23:19 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: lør maj 31, 2003 1:01
    Indlæg: 6226
    Geografisk sted: København
    Friis skrev:
    og det er 1000kr det koster når det kommer, så hvis jeg virkelig vil have det skal jeg også nok give det...

    Ja, men man kan jo ikke være sikker på, at man altid kan upgradere til Leopard.
    alchemist skrev:
    købte faktisk den første Mac, en Mac+ i 1987 som studerende til 52000 kr :shock:

    :shock: :shock: :shock:
    alchemist skrev:
    Øh ja. Jeg har lavet rigtigt meget "programmering" i TeX og også brugt LaTex i tidernes morgen, også på Mac, men det ligger jo 15-20 år tilbage. Men hvorfor skulle det ikke virke i dag? Hvad skal du egentlig bruge LaTex til?

    Som matematik-studerende er jeg afhængig af TeX/LaTeX og jeg har brugt det i fire år nu (jeg bruger primært min computer til at programmere i TeX.)
    alchemist skrev:
    PowerDVD og DVDProfiler er Windows programmer og kan derfor ikke umiddelbart bruges.

    Ja, det tænkte jeg nok. Måske skal man investere i Delicious Library.
    alchemist skrev:
    Men der er en mulighed. Der findes et program der hedder Parallels Desktop: http://www.parallels.com/en/products/desktop/

    Jeg har læst en masse om Parallels Desktop, men kan ærligt talt ikke se fidusen i det. Hvorfor ikke nøjes med Boot Camp? Det er jo gratis. 80$ er mange penge for en fattig studerende som mig :(
    alchemist skrev:
    Hvad tænker du specielt på?

    alchemist skrev:
    Bortset fra dette lille problem

    Det er ikke et lille problem. Det er et stort problem for mig at undvære halvdelen af min DVD-samling. Jeg ser godt nok ikke film i min computer, men kan vældig godt lide at tage screenshots.

    Måske kan disse links hjælpe:

    Link 1
    Link 2
    Link 3

    I skal have mange gange tak for jeres svar :thumb: Og tillykke med iMacen. Den er lækker :yum:


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: søn apr 15, 2007 10:37 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
    Indlæg: 4207
    Geografisk sted: København
    På MacBook'en kan du jo også køre med 2 styresystemer samtidig. Der er intet problem i at køre XP/Vista på den, hvis du foretrækker det i stedet for Tiger.


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: søn apr 15, 2007 11:30 
    Offline

    Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
    Indlæg: 689
    Geografisk sted: Jyske højderyg
    kiokio skrev:
    Ja, men man kan jo ikke være sikker på, at man altid kan upgradere til Leopard.


    Det er jeg sikker på at du ikke behøver at være bange for. Jeg har aldrig været ud for, eller hørt, at en ny maskine ikke kan køre næste OS version. Leopard ændrer intet grundlæggende i OS'et i forhold til Tiger.

    kiokio skrev:
    :shock: :shock: :shock:


    Prisen var endda med studendter rabat :shock:. Det var MANGE penge, men banken ville gerne låne dem til mig. Jeg programmerede på plusen og havde pengene hjemme i løbet af et år :D Man kunne faktisk programmere på en maskine uden harddisk. Der var kun et dobbeltsidet 3.5" diskette drev. På en 3.5" diskette var der plads til system + editor + compiler + færdigt program. Sådan er verden som bekendt ikke i dag.

    Citat:
    Som matematik-studerende er jeg afhængig af TeX/LaTeX og jeg har brugt det i fire år nu (jeg bruger primært min computer til at programmere i TeX.)


    Havde det på fornemmelsen. TeX er suverænt til matematik opsætning.

    Citat:
    Måske skal man investere i Delicious Library.


    Har prøvet det og var ikke vild med det.

    Citat:
    Jeg har læst en masse om Parallels Desktop, men kan ærligt talt ikke se fidusen i det. Hvorfor ikke nøjes med Boot Camp? Det er jo gratis. 80$ er mange penge for en fattig studerende som mig :(


    PD kører samtidig med MacOS, Med Boot Camp vælger man om man vil køre enten Windows eller MacOS når maskine booter. De Windows programmer jeg bruger (statistisk og data manipulering) producerer data som jeg skal bruge på MacOS. Jeg kan spare tid med med at klippe fra Windows programmerne og indsætte direkte i min database.

    De 80$ ville jeg også hellere bruger på nogle film, men hvis de løser mine problemer, og jeg slipper for en ny PC, er jeg godt tilfreds. Jeg forsøger mig først med demoversionen i de næste par uger.

    Citat:
    Det er ikke et lille problem. Det er et stort problem for mig at undvære halvdelen af min DVD-samling. Jeg ser godt nok ikke film i min computer, men kan vældig godt lide at tage screenshots.


    Ordet lille skulle være opfattet som en sarkasme :oops: . Det er absolut heller ikke et lille problem for mig. Jeg kan heller ikke se halvdelen af mine film. Af forskellige årsager, er vi nødt til at se vores film på min computer indtil jeg får overtalt min kone til at vi får en projektor. Det er ikke så let.

    Citat:
    Måske kan disse links hjælpe:


    Ikke rigtig, jeg have også fundet disse links. Som jeg forstår det, kan man godt gøre drevet regionsfrit ved at flytte drevet over i en PC og patche det der. Men jeg har ikke tid til at pille iMac'en fra hinanden lige nu. Da jeg helle ike har en PC er det ikke lige løsningen. Men det er heller ikke nok da MacOS OGSÅ har en regionstæller. Så selv om drevet er reg.frit, vil man alligevel ramme 5-skifts grænsen.

    Jeg håber ikke at jeg har skræmt dig fra at anskaffe en MacBook. Bortset fra DVD problematikken er der intet jeg klager over.

    Citat:
    Og tillykke med iMacen. Den er lækker.


    Tak. Nu vil min kone også ha' en :)

    Mvh
    Peter


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: søn apr 15, 2007 18:08 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: lør maj 31, 2003 1:01
    Indlæg: 6226
    Geografisk sted: København
    alchemist skrev:
    Jeg håber ikke at jeg har skræmt dig fra at anskaffe en MacBook. Bortset fra DVD problematikken er der intet jeg klager over.

    Nej, jeg har besluttet mig for at købe en Mac og det bliver med al sandsynlighed MacBook 2 GHz C2D :yum: Jeg glæder mig som et lille barn :D

    Du skal have tusind tak for din hjælp :thumb: :thumb:


    PS. Sidste spørgsmål: Nogen der kender et godt program der kan erstatte WinSCP og Xmanager? Og kender I nogle gode "Mac-hjemmesider"?


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: søn apr 15, 2007 19:42 
    Offline

    Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
    Indlæg: 689
    Geografisk sted: Jyske højderyg
    kiokio skrev:
    PS. Sidste spørgsmål: Nogen der kender et godt program der kan erstatte WinSCP og Xmanager? Og kender I nogle gode "Mac-hjemmesider"?


    Jeg bruger Transmit som ftp program, men det koster $30.

    Mac-hjemmesider: denne er vigtig Macintouch,

    og VersionTracker bruger jeg ofte.


    Mvh
    Peter


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: søn apr 15, 2007 20:21 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: lør maj 31, 2003 1:01
    Indlæg: 6226
    Geografisk sted: København
    Super. Tak :thumb:


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 9:35 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
    Indlæg: 8218
    Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
    Jeg låner lige denne tråd - da der jo åbenbart er rigtigt mage mac eksperter herinde. :clap:

    Jeg overvejer også selv at anskaffe mig en lille macbook - en ting jeg bare ikke helt kan finde ud af er om det er muligt at sætte sådan en fætter til ens fjernsyn og bruge den som "media center". Jeg har endnu ikke et fjernsyn der understøtter dvi - og jeg synes ikke umiddelbart at kunne finde en macBook der har en s-video udgang. Så jeg vil høre om der er nogen herinde der har lidt erfaringer med at bruge deres macBook som medie afspiller - og om der findes en eller anden lille coverter der kan give mig et s-video signal.

    Takker


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 11:22 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: tors okt 07, 2004 15:01
    Indlæg: 581
    Geografisk sted: Aalborg
    Du kan købe en mini-dvi -> s-vhs adaptor. Den koster vist omkring 170kr herhjemme. Har selv købt en, men har ikke fået den prøet endnu.


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 11:32 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
    Indlæg: 8218
    Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
    Friis skrev:
    Du kan købe en mini-dvi -> s-vhs adaptor. Den koster vist omkring 170kr herhjemme. Har selv købt en, men har ikke fået den prøet endnu.

    Cool - det var ikke så dyrt som jeg gik og frygtede :)


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 11:39 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
    Indlæg: 8218
    Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
    Friis skrev:
    Du kan købe en mini-dvi -> s-vhs adaptor. Den koster vist omkring 170kr herhjemme. Har selv købt en, men har ikke fået den prøet endnu.

    Jeg fandt den lige inde på apple's side - og er du sikker på at den virker til MacBook'en - jeg kan se at der findes en til MacBook Pro og iMac osv. osv. men ikke en til MacBook ?


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 11:51 
    Offline

    Tilmeldt: fre jul 22, 2005 13:11
    Indlæg: 592
    Geografisk sted: Aalborg
    Angående *TeX spørgsmålet så virker det på alle *nix-systemer, herunder også OS X. Om GS View lige virker på en Mac ved jeg dog ikke med sikkerhed, men så må der findes et andet opensource alternativ.

    _________________
    Filmene
    Skattekisten
    Riberprisen


    Top
       
     Titel:
    Indlæg: ons apr 18, 2007 14:53 
    Offline
    Brugeravatar

    Tilmeldt: tors okt 07, 2004 15:01
    Indlæg: 581
    Geografisk sted: Aalborg
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... nplm=M9319

    Det er sådan en her jeg har. Har som sagt ikke prøvet den endnu, men er 100% sikker på den virker. De stik der passer til macbooken er alle dem med mini-dvi


    Top
       
    Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
    Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3262 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5218 Næste

    Alle tider er UTC+02:00


    Hvem er online

    Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


    Du kan ikke skrive nye emner
    Du kan ikke besvare emner
    Du kan ikke redigere dine indlæg
    Du kan ikke slette dine indlæg

    Søg efter:
    Gå til:  
    Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
    Danish translation & support by Olympus DK Team