DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 17:35

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs maj 29, 2012 10:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 05, 2007 18:25
Indlæg: 211
Geografisk sted: Vestbjerg
Jeg er lige flyttet ud af en lejlighed, og havde flyttesyn sammen med min udlejer tirsdag d. 8. maj. Her udarbejdede udlejer en fraflytningsrapport, som vi begge underskrev.

Da jeg flyttede ind, betalte jeg indskud/depositum svarende til 3 måneders husleje, som så gerne skulle kunne dække hvad der skal laves ifb. med istandsættelsen af lejligheden.


Jeg har så fundet frem til følgende i lejeloven:

Citat:
Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed.

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=75


I dag er det så 3 uger siden at der var flyttesyn, og jeg har endnu ikke hørt noget fra min udlejer mht. hvad jeg skal hæfte for. Når jeg læser ovenstående, så tolker jeg det som om at jeg godt kan gøre krav på at få hele mit indskud retur, eller..?


Er her nogen som kan svare på, om jeg har forstået denne paragraf korrekt?

_________________
"I fell out of Heaven, to be with you in Hell"


Top
   
Indlæg: tirs maj 29, 2012 12:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 28, 2004 22:34
Indlæg: 510
Hvis du har Facebook, kan du prøve at høre en af mine kammerater som står for denne side: http://www.facebook.com/Lejeraad


Top
   
Indlæg: tirs maj 29, 2012 13:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Det lyder til, at der er tale om en privat udlejer.

Jeg arbejder i en almen boligorganisation, og her ved jeg, at vi står meget dårligt, hvis vi ikke sikrer os, at fraflytter har et prisoverslag inden 14 dage.
Det kan betyde, at vi ikke kan kræve så meget som 1 krone fra fraflytter.
Bemærk at der her er tale om et prisoverslag, ikke den endelige afregning! (udlejeren vil typisk ikke have fakturaer fra håndværkerne så tidligt)

Hvis det er samme regler for de private, så står din udlejer skidt, hvis han ikke har sendt dig noget overhovedet.

Han har ikke skrevet overslagspriser allerede ved flyttesynet vel? (det er der nogen som gør)
Har du sikret dig, at han har fået din nye adresse? (hvis du ikke har oplyst den, kan han være nødt til at sende til din gamle adresse vel vidende, at du ikke bor der længere, men så kan han dokumentere, at han har forsøgt at sende til dig)

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: tirs maj 29, 2012 13:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 05, 2007 18:25
Indlæg: 211
Geografisk sted: Vestbjerg
Ja, det er en privat udlejer, og jeg går ud fra at samme lejelov også gælder for ham?

Der var ingen overslagspriser angivet i flyttesynsrapporten.

Han fik min nye adresse tidligt i forløbet, så den skulle være på plads :)


Vil du mene, at jeg godt kan skrive og gør udlejer opmærksom på denne paragraf, velvidende at jeg har lejeloven 100% på min side?

_________________
"I fell out of Heaven, to be with you in Hell"


Top
   
Indlæg: tirs maj 29, 2012 14:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Nu vil jeg ikke stå til ansvar for noget, når det er en privat udlejer, da jeg ikke kender reglerne på det område, og der er altså nogle forskelle på almen og privat udlejning.

Når det så er sagt, så sker der vel i terorien ikke noget ved at sende ham et brev eller mail med henvisning til den paragraf, og så skrive at du imødeser at modtage hele dit indskud retur. (såfremt du ikke skylder for noget husleje og/eller forbrug)

Hvis han så ikke er enig, så må han jo svare dig, hvordan han mener, at tingene hænger sammen.

Dit problem er nok, at selvom du har ret, så har han dine penge, og du kan risikere at skulle i retten med ham for at få dine penge, selvom han har jokket i spinaten.

Held og lykke.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: ons maj 30, 2012 8:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 05, 2007 18:25
Indlæg: 211
Geografisk sted: Vestbjerg
Jeg har været igang med at gennemlæse reglerne igen, og må indrømme, at jeg synes at loven er lidt svær at tolke.

Den konkrete paragraf i lejeloven er heller ikke lettere at læse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =20610#KXV


Det er mere fordi, at udlejer har jo sådan set oplyst mig omkring hvad jeg hæfter for ud fra den fraflytningsrapport, som jeg fik ifb. med flyttesynet. Det eneste jeg ikke har fået, er et prisoverslag på hvad istandsættelsen ca. vil koste.

_________________
"I fell out of Heaven, to be with you in Hell"


Top
   
Indlæg: ons maj 30, 2012 11:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Nej, og det er netop derfor jeg er i tvivl om, hvorvidt reglerne for almene og private udlejere er ens.

Som almen boligorganisation SKAL vi fremsende et prisoverslag inden 14 dage fra synet af boligen, og det er uanset om fraflytter har været med til synet eller ej.

Det er ikke sikkert, at der er de samme krav for private udlejere.

Prøv evt. at spørge i det Facebook link der var tidligere i tråden.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team