DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 20:53

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 198 99 100 101 102147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jan 12, 2015 15:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Så er det på tide du ser The Legend Of 1900 med Tim Roth, DP. Det er Tornatore's mesterværk, og hvis du er til jazzmusik, så er den uovertruffen!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 15:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
t23 skrev:
Så er det på tide du ser The Legend Of 1900 med Tim Roth, DP. Det er Tornatore's mesterværk, og hvis du er til jazzmusik, så er den uovertruffen!

Med den sprøde italienske titel: 'La leggenda del pianista sull'oceano'. Det lyder fan'me godt :thumb:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 16:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
wigant skrev:
Med den sprøde italienske titel: 'La leggenda del pianista sull'oceano'. Det lyder fan'me godt :thumb:

Yupyup, og husk at købe tretimers versionen, den er så meget den ekstra time værd! Og når du har set den, hvis nogensinde du siger noget ondt om Tim Roth, så kommer du til at have en frysende dag i helvede!

Just kidding, den er seriøst god, og Tornatore er så absolut en filmmager jeg holder af, så jeg håber du ikke bliver skuffet!

Der er specielt en scene hvor Tim Roth er i en jazz piano duel, som han øvede sig i at fake i seks måneder, men jeg vil ikke spoile noget - tag et kig og du får se.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 16:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Efter at have genset Mulan ( :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:) på BD med mine unger (eminemt Goldsmith-score, en helt fantastisk scene med hunner-angrebet, en irriterende påklistret Eddie Murphy og en sej heltinde i en underholdende film med lettere identitetskrise)


(det vigtigste i Mulan på 3 minutter, nu endda på flamsk - wohoo!)

....ja, efter det, stod aftenen på
Billede
It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
- Your ego is absolutely colossal.
- Yeah, yeah, not bad, how's yours?

Handlingen kan opsummeres meget kort: Den forkælede rigmandsdatter (Claudette Colbert) stikker af fra sin overbeskyttende far for at mødes med sin dødkedelige ægtemand (som hun primært har taget for at pisse farmand af). Undervejs på turen møder hun en kæk/charmerede/selvfed journalist (Clark Gable), der giver pigen kvalificeret modspil - og der opstår selvfølgelig klasse- og kultursammenstød til den store guldmedalje. Og lige så selvfølgeligt et godt øje til hinanden.

Jeg har i lang tid gerne villet se denne film, der blev det helt store gennembrud for Columbia Pictures og desuden havde fornøjelsen af at være første film, der nuppede alle fem hovedpriser (bedste film, instruktør, manus + mandlige og kvindelige hovedrolle). Desuden er den på fem af AFIs top 100-lister. Jeg må tilstå, at jeg var udmærket underholdt, men at det ikke helt var den oplevelse, jeg havde sat næsen op efter. Colbert og Gable er et attraktivt par på det store lærred (selv om han ind imellem tangerer flødebolle), og der er en del morsomme optrin undervejs, ikke mindst da de skal agere hysterisk ægtepar for at lede et par detektiver på vildspor, eller da Gable giver lynkursus i blaffe-teknik. Men når man ved, at den regnes for en af de tidlige screwball-komedier, kommer den til kort i det gode selskab. Kønskamp-elementet er til stede, men dialogen er bare ikke på samme, rappe niveau som f.eks. Bringing Up Baby, Sullivan's Travels og især His Girl Friday, og hele tempoet er bare et nummer for sløvt.
Når det så er sagt, kedede jeg mig bestemt ikke undervejs, og som sagt er de to et godt par sammen, så helt skidt var det ikke ;)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Jeg ser frem til at få Capras Mr. Smith Goes to Washington i afspilleren.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 16:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Begin Again [2013] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

"Are you really an A & R man? You look more like a homeless man!"

Før 2007, var der vist ikke mange udenfor indiefilm-cirkler, der havde hørt om den irske instruktør John Carney. Men det ændrede sig i samme øjeblik som hans gennembrudsfilm Once blev udgivet. Det var et lille mesterværk med en smuk kærlighedshistorie akkompagneret af lækkert singer-songwriter musik og, ikke mindst, et fuldstændig magisk samspil imellem de to unavngivne hovedrolle-indehavere: Guy og Girl. Deres onscreen kemi var fuldstændig uovertruffen og føles i den grad ægte. Og derfor havde jeg høje forventninger til Carneys nyeste opus, den stort opsatte Hollywood-produktion Begin Again (med den danske titel Forelsket i New York).

Historien om den fallerede musikproducer og pladeselskabsboss der tilfældigvis løber ind i et upcoming talent er både hyggelig og velfortalt. Den storspillende Mark Ruffalo er den udbrændte og alkoholiserede musikbranche-fyr Dan der har en rigtig lortedag. Hans datter og eks-kone hader ham (måske fordi han er typen der pantsætter sine Grammy-statutter for at tage på druk). Bilen vil ikke starte og han ender med, at blive fyret fra det pladeselskab han selv har startet. Men så er det ret belejligt, at han lige bumper ind i en Keira Knightley der også har en lortedag. Sød musik opstår (men ikke på den måde) and the rest is history.

Det er tydeligt at budgettet er meget større nu (Once havde et budget på $150.000 og Begin Again et på $8.000.000) og det er da også fedt nok, at der kan hyres store Hollywood-stjerner og sågar Adam Levine fra Maroon 5 i en bærende rolle. Og det er alt sammen meget fint og flot, men desværre fanges den skrøbelige magi fra Once overhovedet ikke. Og det er ikke fordi Begin Again er en dårlig film, for det er det på ingen måde. Den er bare ikke nær så god. Konceptet med at optage et helt album guerilla-style på New Yorks gader er ret sjov (og urealistisk) og der er mange andre sjove, småromantiske indfald som f.eks. scenen hvor parret går rundt i New York og lytter til samme musik-numre via en headphone-splitter. Så bliver det da ikke ret meget mere romantisk. En fin film, der dog ikke når helt op i de højere luftlag.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man jan 12, 2015 23:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Soldaat Van Oranje (Soldier Of Orange), Holland, 1977 - IMDB link

Totalt undervurderet sublim historie om to studiekammerater der joiner modstandsbevægelsen i Holland under WW2. Og man får se rigtigt unge versioner af både Jeroen Krabbé og Rutger Hauer, plus den er lavet af Paul Verhoeven fra før han blev selvfed. Damnit, jeg fatter ikke jeg ikke har set den før nu, men den er både morsom og historisk korrekt, så det er et win/win. Historien er så solid, og det er stinkende morsomt at se dem begge med deres eget hår uden parykker på.

Seriøst, er i til krigsdramaer, så skal i ikke gå glip af den. Og tager man Hollands to bedste skuespillere og smider dem sammen, jamen, hvad er der galt i det?

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 1:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
t23 skrev:
Soldaat Van Oranje (Soldier Of Orange), Holland, 1977 - IMDB link
Takker, den er hermed på vej fra Amazon :thumb:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 8:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
ImpulzE skrev:
t23 skrev:
Soldaat Van Oranje (Soldier Of Orange), Holland, 1977 - IMDB link
Takker, den er hermed på vej fra Amazon :thumb:

Fandt den selv til ingen penge på eBay i Tyskland (hvor jeg handler tit), tror jeg slap med seks Euro og den er alle pengene værd.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 9:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
ImpulzE skrev:
t23 skrev:
Soldaat Van Oranje (Soldier Of Orange), Holland, 1977 - IMDB link
Takker, den er hermed på vej fra Amazon :thumb:

Den findes ellers i en dansk udgave fra AWE. Den kan fåes på Fona.dk til 29,95

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 9:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
wigant skrev:
Den findes ellers i en dansk udgave fra AWE. Den kan fåes på Fona.dk til 29,95

Og den rigtige udgave endda!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 10:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
The Eye (2002) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
The Eye2 (2004) :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
The Tenant (1976) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

Ganske morsomt, i øvrigt, med den lille reference i The Eye 2, til The Tenant. :)

SPOILER:

[Vis Spoiler]
Selvmordsscenen, hvor første forsøg på at dø ved at springe ud af et vindue mislykkes, så man trækker sig selv blodig op af en masse trapper, for at forsøge endnu en gang. :D


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 16:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Bornholms Stemme [1999] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"Jeg har altså hørt, at Vikingarna er meget bedre på plade end de er live. Det er der mange der siger!"

Tilbage i 1999 før der for alvor gik Max Pinlig i den, peakede Lotte Svendsens karriere med hendes debutfilm Bornholms Stemme som er en af de mest vellykkede, moderne danske komedier. Af uransagelige årsager, er filmen aldrig blevet distribueret på andre fysiske formater end VHS, hvilket er ekseptionelt underligt, især taget i betragtning at filmen solgte over 112.000 biografbilletter og generelt fik gode anmeldelser. Så det krævede altså lidt arkælogisk fingersnilde, at få filmen opstøvet i et format der så acceptabelt ud på 55". Men det lykkedes!

Og hvilket glædeligt gensyn det var. Jeg så sidst filmen i Astoria Bio, Aalborg engang i 1999 og den var faktisk en tand bedre end jeg huskede den. Først og fremmest er filmen helt vildt godt castet med Henrik Lykkegaard og Sofie Stougaard i de bærende hovedroller som det unge par der må så grueligt meget igennem. Filmen foregår på Bornholm i 1981 hvor Vikingarna toppede lokalradioens hitliste. Lykkegaard spiller tilflytter-fiskeren Lars Erik der på trods af, at han tjener styrtende med penge, ikke kan opfylde konen Sonjas (Stougaard) største ønske: Et barn. Han prøver, at købe aflad og er således meget rundhåndet med pengene da fiskeriet går ualmindeligt godt på Bornholm. Han prøver ellers ihærdigt, især når han har drukket snaps, men det lykkedes ikke at gøre konen gravid. Men hvad gør det, når man har masser af penge og lige har investeret i et nyt solarie til kælderen? Lykken vender desværre da Lars Erik er så dumdristig at invitere en havbiolog ombord på fiskekutteren. Som tak for hjælpen får han indført en række hårde fiskekvoter, hvilke resulterer i en pokkers masse drama, ophugningsstøtte og bristede drømme i blandt fiskerne.

"Dr. Knudsen? Det var også ham der gav far læsebriller og så var det bare fjernsynet der var indstillet forkert!"

Tragikomikken er filmens helt store force og det er lykkedes Lotte Svendsen at skrive et, for danske forhold, relativt kompliceret manuskript med masser af små finurligheder og detaljer som senere skal vise sig, at være vigtige i det samlede billede. Der er ikke en eneste scene der er tilfældigt, på trods af at den måske virker triviel. Det synes jeg ikke, at man ser så meget af i dansk film, og man gjorde bestemt ikke i 1999. Derudover fungerer filmen på flere nivauer, hvor dramaet og komikken er de mest åbenlyse, men der gemmer sig meget mere under overfladen og de dårlige parykker (Thomas Bro Larsen). Filmen har altså flere lag, hvilket er en ren fornøjelse!

Filmen har enormt mange højdepunkter, men et par af de største er Finn Ole som DJ til havefesten eller scenen hvor rockerne pisser på Flades nye lædervest. Mårfælden og helikopterscenen er også guld værd, ligesom Flemses tragiske Krøllebølle-øjeblik er. Samtlige biroller er castet perfekt og selv i de mest tragiske scener er der et glimt af sort humor. Det fungerer også ret godt, at der tales med bornholmsk accent i filmen og det er i det hele tale tydeligt, at hele filmen og dens miljø er en stor kærlighedserklæring til udkantsdanmark og Bornholm (hvor Lotte Svendsen er født) i særdeleshed.

Alt i alt en fremragende film der fortjener et bedre eftermæle end den har fået. Stor anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tirs jan 13, 2015 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Ejjj....nu vil jeg også se den igen :cry:

Så den også i tidernes morgen i netop Astoria i Aalborg....

Min hang til Sofie Stougaard startede med den film :yum:

Det var skisme' da unfaßbar at vi ikke kan få den film udgivet i et ordentligt format.....

Super anmeldelse :beerchug:


Senest rettet af Henriksen ons jan 14, 2015 6:13, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: ons jan 14, 2015 0:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Steekspel (Tricked), Holland, 2012 - IMDB link

Farmand har et firma som er en del penge værd. Desuden har en hang til at bolle udenom, så da en dag en af hans tidligere erobringer bliver gravid, bliver han afpresset. Ud over det har han osse et forhold til datterens veninde (og de to snorter en rå mængde coke sammen), sønnike river den af til at hvad han kan finde på internettet, og mor prøver sit bedste for at se gennem fingre.

De første cirka 20 minutter er en forvirrende affære, men den finder stille og roligt en rød tråd, og går fra rod til absurd til virkeligt sublim - specielt den allersidste talte sætning banker bare det proverbiale søm ind i bjælken. Kender ingen af de medvirkende, men det er Paul Verhoeven der har lavet filmen, og det er dæleme godt at se han er kommet tilbage fra sine cheesy Hollywood dage til at lave finurlige film i Holland.

Nu vil jeg i særdeleshed takke Verhoeven for at vise os både Jennifer Jason Leigh, Gina Gershon og Carice Van Houten uden tøj på, men at han ligefrem er gået tilbage til osse kunne lave gode film, jamen, det er sgudda en vindersituation!

Ugens glædelige overraskelse, helt sikkert, og jeg skal bruge mere end to hænder for at tælle alle de WTF momenter der er i den. Ikke at det er noget mesterværk, men som sagt, godt at se Verhoeven tilbage hvor han gjorde det bedst.

Og nej, den er langt fra så sleazy som han kan være, man ser faktisk kun bare bryster to gange, og den ene scene er lige til at knække over af grin ad. Kulsort humor, til gengæld, det er der masser af, og tak for det, Paul!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons jan 14, 2015 22:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
t23 skrev:
Soldaat Van Oranje (Soldier Of Orange), Holland, 1977 - IMDB link

Ha, der kan jeg være med! Kan I huske de der rædselsfulde tilbudshæfter man fik ind ad døren i 80erne? Derfra bestilte jeg en grotesk skamferet og til-engelsk-synkroniseret version af filmen. Så vidt jeg husker var den endda på samme bånd som en eller anden absurd ringe amerikansk post-apokalyptisk B-film. Det var tider.

OLD SCHOOL!


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 198 99 100 101 102147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team