Det bliver et megahurtigt gennemløb af weekendens høst, da jeg har været ret ophængt siden da.
Ud over et gensyn med
Jurassic Park til ære for mine unger - og den holder tydeligvis stadig
- blev det til tre Oscar-bejlere i biffen:
The Phantom Thread (P.T. Anderson) - det kan meget vel tænkes, at en film om en mand, der syr kjoler, ikke ved første øjekast er det mest ophidsende setup. Men I PTAs kyndige hænder og med Daniel Day Lewis foran kameraet bliver Fantomtråden transformeret til en endeløst fascinerende film om besættelse. Besættelse af en tanke, en idé eller et mål, der måske er uopnåeligt. Day Lewis' karakter er besat af at skabe perfekte kjoler, så da han endelig finder sin muse, burde hans lykke være gjort. Men for en mand med klare OCD-træk er det ikke nødvendigvis sagen at få en kvinde ind i sit liv, når hun insisterer på at gøre tingene på sin egen måde. Og da han oven i købet har sin manipulerende søster rendende non-stop, kan sådan et forhold næsten kun give problemer.
Det tog mig ca. 20 minutter at komme ind i stemningen, så var jeg komplet solgt. Daniel Day Lewis viser endnu engang, hvilket fænomentalt talent han er. Hvad den mand ikke kan med mimik, fagter og stemmeføring.... wow. De to kvinder spiller også fremragende, og filmen bærer umiskendeligt PTAs varemærke mange steder.
Den er ikke helt på niveau med The Master og There Will Be Blood - især halter slutningen - men det er tæt på. Af de ni Oscar-wannabe's er dette klart den bedste, jeg har set. Fem meget store stjerner.
The Florida Project (Sean Baker) - pseudo-dokumentarisk historie om en række socialt udfordrede voksne og især deres børn, der gør hvad de kan for at få tilværelsen til at hænge sammen på et usselt motel i nærheden af Disney World (der i parentes bemærket havde The Florida Project som arbejdstitel). Vi følger især pigen Moonee og hendes fanden-i-voldske mor, Halley, der giver fanden i regler og systemer, men samtidig tydeligvis har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Når man lige har vænnet sig til, at det ikke just er en plotdrevet film men lige så meget et menneskeportræt, er filmen både interessant og vedkommende, og kontrasten mellem personerne på motellet og det nærvedliggende Disney World er tankevækkende stor. Skuespillet er glimrende, ikke mindst Bria Vinaite som Halley. Willem Dafoe leverer en fin præstation som den lokale manager, der prøver at have menneskeligheden med sig i en svær hverdag - men om præstationen ligefrem er til en Birolle-nominering...?
Jeg fandt Bakers foregående film, Tangerine, aldeles anstrengende, men denne her var et virkeligt positivt bekendtskab. Den er morsom og charmerende ind imellem, men at den ligefrem er lanceret som en feel good-film forstår jeg ikke.
The Shape of Water - måske havde jeg bare forventet for meget, men jeg var ikke helt så begejstret som jeg havde håbet på. Mange af ingredienserne er ellers på plads. Vildt original historie, blændende flot scenografi, lækkert score og glimrende skuespillerpræstationer. Men det er som om filmen går lidt i stå midtvejs efter
- [Vis Spoiler]
- fiskemanden er blevet reddet
Det er stadig alt sammen stemningsfuldt og charmerende, men ikke nær så medrivende, som det burde have været. Samtidig er jeg lidt uafklaret med filmens koldkrigs-setting. Den fylder alt for meget i forhold til, hvad den bruges til. Til at slå stemningen an og få mig til at forstå, hvilket
mind set personerne har, er det interessant nok, men hele sideplottet med russeren bliver bare aldrig synderligt vedkommende i forhold til hovedhistorien. Jeg vil til enhver tid foretrække Pans Labyrint.