DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 14:58

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Troldspejlet
Indlæg: tors jan 17, 2019 10:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg håber, at alle DAHF'ere godt ved, at The One and Only Stegelman nu laver Troldspejlet-podcast for voksne, hvor man går langt mere i dybden med snak om og analyse af film, spil og tegnefilm.

Billede

Indtil nu har Troldspejlets podcast kørt én gang om måneden, men her efter nytår vil den begynde at komme hver 14. dag.

Podcasten er god, fordi den både går igennem mainstream-ting, men også omtaler bøger, tegnefilm, serier osv., som jeg aldrig ville have hørt om. I seneste udsendelse snakker de om den japanske tegnefilm Mary and The Witch's Flower, som pt. går i de danske biografer, men som også er en film, jeg ellers nok aldrig var faldet over.

I allerførste episode, der udkom tilbage i februar, hørte jeg om nostalgifænomenet Ready Player One, hvilket gjorde, at jeg først gik hjem og købte bogen, læste den på en uge og så desværre så filmen kort tid derefter... men det ændrer ikke på, at Troldspejlet altid kan noget med at anspore en til at søge mere viden om det, de omtaler. Og Troldspejlet anno 2019 leverer fortsat inspiration til at se flere film, dykke ned i flere tegnefilm, læse nye bøger eller måske endda kaste sig over tegneserier.

Med på podcast er også andre kendte podcastpersonligheder som Troels Møller og Jacob Hinchely, der laver podcast som Hakkedrengene, Dårligdommerne og Han Duo; Alle podcast, der er vældig meget værd at lytte til på deres egne præmisser.

Find Troldspejlet i din Podcast-app eller lyt via browser på https://www.dr.dk/radio/special-radio/t ... t-podcast/

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 11:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg hører ikke mange podcasts, men Troldspejlet er en af dem. Jakob Stegelmanns egen (Stegelcast - http://jakobstegelmann.dk/kategori/podcasts/), som er noget mere nørdet, er en anden. Han er altid en fornøjelse at høre på.
Jeg er blevet inspireret til flere spil, film mm. af at høre Troldspejlet, senest valgte jeg at prioritere Spider-Man: Into the Spider-Verse på baggrund af deres anbefalinger.

Jeg er især glad for at høre Jacob Hinchely i denne sammenhæng, for jeg har tidligere været glad for Han Duo, men jeg må indrømme, at jeg er blevet træt af den, primært pga. hr. Hinchely. Men når han bliver hevet ud af den sammenhæng, gør han det meget bedre.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 11:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Helt enig i kvaliteten af Stegelcast. Det er ret fedt - jeg har lyttet til efterhånden mange af disse podcasts, selvom emnerne ikke altid lige umiddelbart er mig, så er Stegelmann og hans gæster altid enormt gode til at fortælle om et emne som tegneserier eller gamle B-film. Og jeg har lavet en god liste over ting, jeg skal læse eller se på et tidspunkt, udelukkende på basis af Stegelcast.

Jeg er også enig i, at Hinchely er ret god i Troldspejlet, men her er han også tvunget til at være en anelse mindre pubertær i sprogbrug og brok, hvilket ofte får ham til at fremstå som en bedre formidler end i andre af de projekter, hvor han deltager, hvor netop den teenage-agtige sprogbrug fra tid til anden er med til at skygge for en god indsigt i tingene.

Jeg har i øvrigt også fået stor lyst til at se Spider-Man: Into the Spider-Verse efter deres anmeldelser. Den var Han Duo i øvrigt også meget glad for, så min skepsis skal også snart komme til skamme.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 11:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Mht Han Duo: Elias Eliot er superhyggelig, vidende og spændende at høre på, og han er god til at diskutere. Jacob Hinchely er i tidens løb blevet alt for skråsikker, alt for meget "Det kan godt være, at du synes, at det her er godt - men du tager fejl" og tit lidt for nedladende. En del af en god filmdebat er jo, at man er villig til at rykke sig en smule og anerkende, at andre synes noget andet. Det ærgrer mig, for han er også sjov, og formatet på programmet er jo fedt nok.

Mike Haggar skrev:
Jeg har i øvrigt også fået stor lyst til at se Spider-Man: Into the Spider-Verse efter deres anmeldelser. Den var Han Duo i øvrigt også meget glad for, så min skepsis skal også snart komme til skamme.

Hov, du har fået stor lyst til at se den efter *min* anmeldelse!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 13:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Buck Rogers skrev:
Mht Han Duo: Elias Eliot er superhyggelig, vidende og spændende at høre på, og han er god til at diskutere. Jacob Hinchely er i tidens løb blevet alt for skråsikker, alt for meget "Det kan godt være, at du synes, at det her er godt - men du tager fejl" og tit lidt for nedladende. En del af en god filmdebat er jo, at man er villig til at rykke sig en smule og anerkende, at andre synes noget andet. Det ærgrer mig, for han er også sjov, og formatet på programmet er jo fedt nok.


Ja, der sker jo desværre ofte dét med de der folk, der får et succesfuldt show op at køre, at de bliver lidt for meget den eneste sandhed. Det må de jo om, men det kan godt ødelægge interessen lidt, at snakken bliver for skråsikker og selvsmagende.

Buck Rogers skrev:
Mike Haggar skrev:
Jeg har i øvrigt også fået stor lyst til at se Spider-Man: Into the Spider-Verse efter deres anmeldelser. Den var Han Duo i øvrigt også meget glad for, så min skepsis skal også snart komme til skamme.

Hov, du har fået stor lyst til at se den efter *min* anmeldelse!


Ret skal være ret. Også dén, ja, for dét havde jeg alligevel ikke regnet med. Fedt at blive overrasket på den måde :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
I skulle se hvordan Jacob Hinchely opfører sig på Twitter... :?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 16:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Naiera skrev:
I skulle se hvordan Jacob Hinchely opfører sig på Twitter... :?


Jeg har lige prøvet at kigge lidt og kan ikke rigtigt se så meget andet end lidt bedrevidenhed, som mange internetpersonligheder jo i bund og grund lider af... har du et eksempel?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2019 17:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Forleden blev jeg blokeret for at lave lidt gas med at hans mest sete skuespiller sidste år var TJ Miller. Det sidste tweet jeg skrev til ham gjorde det meget tydeligt, at det var for sjov, men så var jeg lige pludselig blokeret.

Man ser ham ofte gå efter folk for blot at give deres mening til kende. Nu kan jeg jo ikke finde den præcise ordlyd, da jeg ikke kan se hans tweets længere, men i et tweet hvor Hinchely havde skrevet noget om en film, og en af hans følgere skrev "den synes jeg nu var meget god", svarede han "Og hvad skal jeg bruge den information til?". Desværre helt typisk Twitter-adfærd fra hans side. Han har også været lidt efter min svoger for et ellers helt uskyldigt tweet.

Det virker generelt som om, at han absolut ingen selvironi har, og farer i flint så snart der kommer et svar som af en eller anden årsag ikke lige 100% passer ham. Måske er han mean drunk? Da han var utilfreds med at blive spurgt om forbruget af TJ Miller-film var klokken i hvert fald lidt over midnat natten til søndag, så vidt jeg husker :hammer:

Mine kommentarer i denne tråd ville jeg i øvrigt havde leveret selvom han ikke havde blokeret mig.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
TILLYKKE MED DE 30, Troldspejlet!

Der er nok en ret stor sandsynlighed for, at Jakob Stegelmann og teamet bag aldrig kommer til at læse dette korte skriv, men pyt med det! Dette indlæg skal være en stor tak til DR og Troldspejlet for deres 30-årige virke, som blev søsat med første udsendelse d. 3. februar 1989, hvorfor Troldspejlet i går fyldte 30 år. Nu er Troldspejlet virkelig blevet voksent aldersmæssigt... og lidt til!

Dengang, da programmet kørte over skærmen for første gang, var jeg selv kun fem år gammel og har næppe fulgt med. I mine barneår fattede jeg og min omgangskreds dog hurtigt alle interesse for mange af de elementer, som Troldspejlet behandler, og derfor var det naturligt at se med, da jeg blev gammel nok til at se med lørdag formiddag, når Troldspejlet blev genudsendt.

Det var Troldspejlet og Stegelmann, der viste mig de nye spil på konsolmarkedet. De viste mig film, spil, tegneserier, bøger og meget andet. Gennem Stegelmanns altid interesserede og hovedsageligt positive væsen fløj navne og titler som spilfiguren Donkey Kong, tegneseriefiguren Spirou, filmen om Willow og Stegelmanns store passion for gamle monsterfilm ind i min bevidsthed og har sat sig fast der lige siden, også selvom visse emner af Troldspejlet altid har interesseret mig mere end andre.

I dag er jeg 35 år gammel. Jeg ejer to konsoller. Jeg har nogle få tegneserier stående på hylden. Jeg har læst fantasy on and off hele mit liv. En stor del af det kan jeg tilskrive Troldspejlet. Når titelmelodien kom på, og Troldspejlets altid geniale intro rullede frem på skærmen, så var der udsigt til en halv time i paradis. Kun Disneys Juleshow har nogensinde formået at ramme mig på samme måde.

At et niche-tv-program kan blive 30 år gammel og fortsat være relevant, nu både som podcast til voksne og som program til de, der stadig ser tv, er en stor bedrift. Stegelmann og hans hold har formået at gøre en levevej ud af det at leve og brænde for ens hobby og at have evnen til at formidle den viden med en sådan passion, at jeg tror, at vi er mange, der får gåsehud, når titlen til Troldspejlet kommer frem.

Det er muligt, at der er sociale medier, YouTube og alle mulige andre kanaler at få information fra den dag i dag – jeg bruger også enkelte selv. Når det er sagt, så er Troldspejlet dog for mig altid en kilde at konsultere, hvis jeg er i tvivl om, om jeg skal prøve et eller andet spil eller om jeg skal se en bestemt film. Sådan en anciennitet opnår man kun gennem kvalitet, og det, synes jeg, at Troldspejlet altid leverer.

Så tak, Stegelmann, og tak Troldspejlet. Ikke bare for at være det bedste program, som jeg kunne se som barn, men også for fortsat at være en hamrende relevant program for os, der voksede op med programmet og som den dag i dag ser det som værende absolut relevant at spille God of War, se Marvel-film, læse tegneserier eller bare læse en ny, spændende bog med magiske eller overnaturlige elementer.

Jeg ser frem til at lytte mere med i podcasten fremover. Dagene, hvor jeg ser med i tv-udgaven, er nok desværre ovre, men det gør ikke noget; måske de yngre generationer alligevel ser med på DR Ultra?

Ps. I øvrigt et kongecitat inde på DRs LinkedIn-side:

Citat:
Troldspejlet er et af DR’s langtidsholdbare programmer

'Troldspejlet' er en original idé af Jakob Stegelmann, der har været vært på programmet i alle 30 år, det har eksisteret. Siden det blev sendt første gang den 3. februar 1989 har opskriften på programmerne været den samme – at stræbe efter at give et overblik over de nyeste film, computerspil, tegneserier og bøger, der beskæftiger sig med det fantastiske univers. Der bliver givet anmeldelser, men uden at der sættes stjerner på. Men hvordan kan ’Troldspejlet’ stadig være interessant for seerne efter 30 år?

”Jeg tænker på det lidt som TV-Avisen. Det her er bare nyheder om andre ting. Og man kan ikke undvære nyhederne. Samtidig har computere, film og videospil og tegnefilmsgenren jo også udviklet sig helt vildt siden 1989, hvor ’Troldspejlet’ startede. Og der er kommet så meget mere af det! Interessen for kulturen er ikke længere begrænset til børn og unge heller. Nu går forældrene mindst lige så meget op i det” fortæller Jakob Stegelmann, vært på ’Troldspejlet’.

Se video: https://dms.licdn.com/playback/C5605AQF ... JvyLmJu714



Spot on, Hr Stegelmann!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 12:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Smukt, Mike :thumb:

Jeg har fulgt Troldspejlet i alle årene, og hele familien så med det meste af lørdag aften (nogle også den halve nat), da Ultra kørte Troldspejlet-genudsendelser. Han er bestemt blevet skarpere foran kameraet, som tiden er gået, men entusiasmen har været i behold hele vejen igennem.

Det eneste, der kan bekymre mig er, hvor længe programmet mon får lov at køre. Den ene gang, jeg var til foredrag med ham på Bremen Teater, jokede han lidt med, at han havde tjekket de seneste seertal, og at der nok var flere folk i salen end foran skærmene. Jeg har tvangsindlagt mit eget afkom til at se det, så de kender ham og ser programmet jævnligt, men jeg tror ikke, at der er nogen af deres kammerater, der gør. Hvis DR kan leve med, at Troldspejlet er et nostalgifænomen for 35+ segmentet, er det jo fint nok, men det kunne jo tænkes, at der en dag kom en emsig nedskæringskonsulent og med en vis rette hævdede, at programmets primære målgruppe for længst er hoppet over på Youtubere i stedet. Jeg håber, at det får lov til at overleve.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 21:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Jeg hylder selvfølgelig også Troldspejlet og har fulgt programmet siden sin spæde start :thumb:

Dog har jeg et enkelt lille mysterium, som jeg håber de filmkyndige medlemmer af boardet her kan hjælpe mig med at opklare. Hvilken film er det der anvendes i introen efter ca. 50 sekunder hvor teksten bare lyder "It crawls" ?



Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 22:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Maverick skrev:
Jeg hylder selvfølgelig også Troldspejlet og har fulgt programmet siden sin spæde start :thumb:

Dog har jeg et enkelt lille mysterium, som jeg håber de filmkyndige medlemmer af boardet her kan hjælpe mig med at opklare. Hvilken film er det der anvendes i introen efter ca. 50 sekunder hvor teksten bare lyder "It crawls" ?



The Blob (1958)


_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man feb 04, 2019 22:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Takker :thumb:

Den ryger fluks på indkøbslisten. Ligner lige en film film for mig.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team