DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 148 49 50 51 5257 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors sep 05, 2019 0:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

La chispa de la vida AKA As Luck Would Have It (de la Iglesia, 2011)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:


Reklamemanden Roberto har en smuk kone (Salma Hayek :naughty: ) og to store børn, men han har ikke noget job. Han opsøger en gammel ven, som har et reklamebureau, hvor han håber på at kunne få et job.

Efter endnu et afslag kører Roberto til Cartagena for at booke et værelse på det hotel, hvor han og hans kone var på bryllupsrejse. Hotellet er desværre blevet revet ned og er blevet erstattet af et museum/udgravning.

Roberto forvilder sig ind på et afspærret område og falder ned. Han lander desværre så uheldigt, at han ender med at have en jernstang i baghovedet. Han er i live, men kan ikke flyttes.

Inden ret længe får pressen fat i den utrolige historie og området omkring Roberto forvandles til et vildt mediecirkus. Roberto forsøger også at tjene på hans uheld ved at lave aftaler med tv-stationer og annoncører.

Filmens handling er interessant og er et slags moderne twist på Billy Wilders mesterværk “Ace in the Hole” med Kirk Douglas som en skruppelløs journalist, der forsøger at malke et uheld i en sammenstyrtet grotte for alt, hvad han kan.

De la Iglesia har en skæv hjerne, der passer perfekt til en historie som denne, men det er som om, at han ikke helt kommer op i omdrejninger med denne film. Den har en sort humor og et dystert budskab, som de la Iglesia leverer til fulde, men når man har set de fleste andre af hans film, så kan man godt undre sig lidt over, at han ikke får mere ud af denne film.

Den er bestemt værd at se og man kan kun bifalde en film, der tør at være original, dog med visse forgængere i filmhistorien.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors sep 05, 2019 1:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
njhansen skrev:
La chispa de la vida AKA As Luck Would Have It (de la Iglesia, 2011)

Det er nok min mindste favorit af Iglesia's film - og der er immervæk en del argumentering om hvorvidt det er den eller The Oxford Murders der er "stinkeren" i hans galleri. Men der er godt nok langt til The Day Of The Devil!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tors sep 05, 2019 22:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Bad Times at the El Royale (Goddard, 2018)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


Over ca. to timer spinder instruktør/manuskriptforfatter Drew Goddard et fint spænd af begivenheder, der er gået forud for og finder sted på en skæbnesvanger regnvåd nat på motellet El Royale.

Drew Goddard har tidligere stået bag kulthittet “The Cabin in the Woods”, hvor han vendte op og ned på slasher-film-formularen. I den gav han et interessant bud på, hvordan sådan en film kan skæres, samtidig med at der stadig var tydelig respekt for de utallige slasherfilm fra 70erne og 80erne.

I denne film opererer han i en genre, hvor bl.a. Tarantino tidligere har brilleret med “Reservoir Dogs” og “Pulp Fiction”. En genre, hvor man ikke stoler på nogen af personerne og hvor alt kan ske. En genre, hvor non-lineært filmfortælleri kommer til sin ret.

Tarantino var ikke den første filminstruktør til at bruge denne fortællestil, men man kan alligevel ikke helt lade være med at tænke på ham, når man ser filmen, bl.a. ved brugen af kapiteltitler på filmens vignetter.

Castet i “Bad Times at the El Royale” er en god blanding af gamle veteraner som Jeff Bridges og lidt nyere Hollywood-skuespillere som Jon Hamm, Chris Hemsworth og Dakota Johnson.

De mere ubeskrevne, men ikke mindre mindeværdige, blade er sanger/skuespiller Cynthia Erivo og Lewis Pullman, sidstnævnte søn af Bill Paxton.

I løbet af filmens spilletid kommer man stille og roligt ind under huden på persongalleriet - nogenlunde samtidig med, at de finder ud af, hvilket sted de er blevet indlogeret på.

Goddards manuskript er velskrevet og interessant, hvor især Jeff Bridges får lov til at stråle som præsten Flynn, der gemmer på en hemmelighed eller to.

Filmfotograf Seamus McGarvey er dog filmens es i ærmet: hans fotografering er i absolut særklasse. Det er en nydelse at se filmen fra start til slut.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors sep 12, 2019 21:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Pouta (Walking Too Fast), Tjekkiet / Slovakiet, 2009 - IMDB

Når en Stb (Tjekkoslovakisk KGB) agent bliver forelsket i sit "offer"

Lynhurtigt, gut A vil have gut B ud ad landet fordi han vil bolle med gutinden til gut B, og derefter går det til misbrug af .. ja, hvadsomhelst, manden går totalt amok for at fange denne her rødhårede Slovakiske (i øvrigt smukke) gudinde.

Vildt godt skuespil, vildt god film, og sådan var det - pis på Amerikanere og Briter der troede hvad den kolde krig var, det her er the real feeling.

Den dag i indrømmer at de Allierede var krigsforbrydere, så klik her for en stærk film: https://www.youtube.com/watch?v=GUOeHmvooUM

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs sep 24, 2019 14:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Ad Astra (2019) :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

"What happened to my father? What did he find out there? Did it break him, or was he already broken?"

'For tyve år siden tog Roy McBrides far på en mission til Neptun for at finde tegn på fremmed intelligent liv i universet, men han vendte aldrig tilbage. Roy, der nu selv er astronaut, agter at rejse ud for at finde en forklaring på, hvad der gik galt – en rejse, som viser sig at medføre langt større spørgsmål. Spørgsmål vedrørende selve menneskets natur og om vores plads i universet.'

Øv altså! Jeg havde sådan håbet, at Ad Astra ville støde til den efterhånden ret flotte liste af FREMRAGENDE scifi-efterårs-rumfilm. Sidste år var det First Man (2018). Året før Blade Runner 2049 (2017) og dernæst Arrival (2016), The Martian (2015), Interstellar (2014) og Gravity (2013)... Alle film jeg har haft KÆMPE oplevelser med, at se i på det store lærred... Og langt henad vejen troede jeg da også, at det skulle blive ligeså godt med dette efterårs Ad Astra, som virkelig er VOLDSOMT flot og tackler nogle af de kendte rumrejse-problemstillinger på en nye, kreative måder.

Men ak nej, den kæmper med utallige irriterende plothuller, samt nogle alt for sløje persontegninger som man har mere end svært ved, at binde sig til. Og den flatliner fuldstændig i filmens tredje akt, der ellers skulle have været det emotinelle højdepunkt. En af mine med-biografgængere beskrev det meget præcist som "et afbrudt samleje", og det er eddermame ærgerligt i en film med dette ambitionsniveau. Jeg gik desværre skuffet fra biffen, for det kunne have været endnu en fremragende film, men det endte med kun at være en middelmådig film.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs sep 24, 2019 15:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Øv øv øv - meget ærgerligt! Jeg vil nok se den alligevel, da jeg synes, at James Gray plejer at være ok, og jeg har et svagt punkt for genren.

Jf. din opremsning, og den uskrevne regel om, at der kun må være én stor, mere eller mindre "klog" sci-fi-film om året, og at den helst skal ligge om efteråret, er det her åbenbart høsten for 2019. Vi må satse på, at 2020 bliver bedre, når Dune har premiere til... efteråret.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 25, 2019 10:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Øv øv øv - meget ærgerligt! Jeg vil nok se den alligevel, da jeg synes, at James Gray plejer at være ok, og jeg har et svagt punkt for genren.

Jf. din opremsning, og den uskrevne regel om, at der kun må være én stor, mere eller mindre "klog" sci-fi-film om året, og at den helst skal ligge om efteråret, er det her åbenbart høsten for 2019. Vi må satse på, at 2020 bliver bedre, når Dune har premiere til... efteråret.


Åh gud, jeg havde ikke lige forudset at næste års efterårs-rum-scifi bliver... Dune! :shock: Men den skal da have en chance, bestemt... Og det bør du også give Ad Astra. Your milage may vary og alt det der. Jeg så f.eks. at Pjalte var ret glad for den, og gav 5 stjerner...

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons sep 25, 2019 11:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Gräns (2018) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

"The entire human race is a disease!"

'Toldbetjenten Tina er født med en kromosomdobling, der giver hende et aparte ydre. Hun er også udstyret med en lige så usædvanlig lugtesans, der gør, at hun kan lugte andre menneskers skyldfølelse og dermed udpege smuglere. Hendes ensomme tilværelse brydes, da hun møder den mystiske Vore, som hun har overraskende meget til fælles med.'

Drop alt hvad du ellers havde planlagt, og kom i gang med at få set Ali Abbasis fuldstændig fantastiske Grænse. Den er både tankevækkende og hjerteknugende... Romantisk og hylemorsom... Mørk og medrivende... Uafrystelig og grænseoverskridende! Den skal bare ses!

Som en mærkelig blanding imellem The Shape Of Water, Antichrist og Trolljegeren... Men mest er den helt sin egen! Magisk realisme når det er bedst.

Kan ses gratis på Filmstriben

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons sep 25, 2019 11:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Billede

IT Chapter 2

TLDR: Tak for lort, Andy Muschetti eller hvem der end fandt på at lave IT til dette miskmask, der varer alt for lange tid.

Kunne man sammensvejse den onde og gyseragtige atmosfære i Tim Curry-versionen af Pennywise med de midler, der har været brugt på Andy Muschiettis to-dels-udgave af samme historie, kunne man måske have skabt en god film, men desværre er IT Chapter 2 ikke særligt god. I sin PG-iver på at skabe billige jumpscares en masse misser IT Chapter 2 i store dele af dens fortælling fuldstændig det at være uhyggelig og bliver i stedet en semi-kedelig jumpscare-film, der føles som et marathon at komme igennem i sin uendeligt lange spilletid på vanvittige 2 timer og 49 minutter.

Hvor Tim Currys Pennywise er ond og virkelig skræmmende, fremstår Bill Skarsgaards Pennywise som en karikatur på en ond klovn mange gange i løbet af filmen og kun enkelte gange fremstår han som det uhyggelige monster, som Pennywise jo reelt er.

Jessica Chastain og James McAvoy gør et hæderligt forsøg på at spille voksne versioner af Beverly Marsh og Bill Denborough, men IT Chapter 2s egentlige stjerne er Bill Hader, som gør det fremragende som Richie Tozer og er en fremragende casting. De voksne skuespillere ligner deres yngre versioner fra den første del, og det er rigtigt fint. Det kan man især også se, da børnene fra den første film er med i enkelte episoder af denne film.

Fra tid til anden ligner Andy Muschettis IT den IT, som Stephen King skrev om, men, modsat tv-filmen fra 1991, rammer han helt forkert med sit fokus på jumpscares og utroligt dårlig CGI, der tager brodden af enhver form for skræmmende effekt. Resultatet er en rodebutik og egentlig er filmen bedst, når den fokuserer på dynamikken mellem the loser club som børn og som voksne. Her rammer den Kings ånd og giver lignelser til Stand By Mes lignelser om tab af barndom og overgang til voksenlivet, men det ændrer ikke på, at IT Chapter 2 er en temmelig dårligt eksekveret film, som næppe vil gå over i historiebøgerne.

"We all float down here", siger Pennywise. Denne inkarnation af Pennywise og det onde synker desværre i stedet helt til bunds. Beep, beep.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors sep 26, 2019 9:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
DeathPosture skrev:
Buck Rogers skrev:
Øv øv øv - meget ærgerligt! Jeg vil nok se den alligevel, da jeg synes, at James Gray plejer at være ok, og jeg har et svagt punkt for genren.

Jf. din opremsning, og den uskrevne regel om, at der kun må være én stor, mere eller mindre "klog" sci-fi-film om året, og at den helst skal ligge om efteråret, er det her åbenbart høsten for 2019. Vi må satse på, at 2020 bliver bedre, når Dune har premiere til... efteråret.


Åh gud, jeg havde ikke lige forudset at næste års efterårs-rum-scifi bliver... Dune! :shock: Men den skal da have en chance, bestemt... Og det bør du også give Ad Astra. Your milage may vary og alt det der. Jeg så f.eks. at Pjalte var ret glad for den, og gav 5 stjerner...


Lige kort...Jeg må sige, at jeg er mere positiv mht. Ad Astra. Den er utrolig flot og behandler frem for alt sci-fi emnet med respekt på en meget interessant og realistisk måde. Brad Pitt nailer tilmed rollen som depressiv og desillusioneret superastronaut og har nu 2 af 2019's bedste roller og skuespilspræstationer i hus. Han var også genial i Once upon a time...

Ikke et mesterværk som Blade Runner 2049, men af de film, der nævnes er den ligeså flot og noget bedre end både Gravity og ikke mindst den aldeles jævne (og jævnt kedelige) First Man.

Dune bliver næsten med garanti et mesterværk. Hear me now, believe me later. Her er der ikke noget, at være nervøs for. Denis Villeneuve can do no wrong :notworthy:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: man sep 30, 2019 9:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Billede

Green Room

Jeg fik endelig set den modbydelige, men ret interessante thriller Green Room, der er instrueret af Jeremy Saulnier og er med nu afdøde Anthony Yelchin, Sir Patrick Stewart samt Saulniers kompagnon, Macon Blair. Præmissen for filmen er simpel: Et punk rock-band kører USA rundt for at spille små tarvelige koncerter hist og pist. De har ingen penge og vil egentlig gerne hjem, da de får en sidste opgave: De skal spille for en gruppe skinheads ude i en skov. Koncerten går fint, men da koncerten er slut, er der en ung kvinde, der er blevet myrdet og skindheadsne holder bandet tilbage, for at de ikke skal sladre. Indespærret i et rum med en ukendt pige og en ond skinhead skal teamet nu overleve, mens skindheadne flokkes udenfor for at få bandet til at forsvinde. Survival mode engage.

Blue Ruin er en af mine filmfavoritter. Aldrig har jeg set så ond en film. Derfor havde jeg høje forventninger til Green Room. Desværre er Green Room langt fra så god, som Blue Ruin. Filmens hovedhistorie rulles hurtigt ud, og derfor går der ca 2/3 af filmen med overlevelse. Der er meget, der skal fortælles på de godt 2½ time, og derfor er det overordentligt svært at lære både de gode og de onde at kende til et sådant punkt, at filmens showdowns egentlig føles klimatiske. Samtidig er filmet grotesk blodig og voldsom til et punkt, hvor jeg til sidst egentlig havde lyst til at slukke. Patrick Stewart som den onde übernazi er egentlig ikke specielt interessant, mens Blairs figur, Stewarts næstkommanderende, er lidt mere interessant at følge.

Green Room er en fin og intens film, men slet ikke nogen Blue Ruin. Den er rå, effektiv og ligefrem og for den type handling skal den have et stort plus. Desuden gør især Yelchin det rigtigt fint i rollen som skræmt bandmedlem, og gruppens ufrivillige nye medlem, spillet af den for mig ukendte Imogen Poots, gør det også godt som en tilfældig bystander, der bliver rullet ind i showdownet.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs okt 01, 2019 15:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
I sidste uge var jeg til forpremiere på d'herrer Wikke & Rasmussens seneste, nemlig


Gooseboy (Michael Wikke & Steen Rasmussen, 2019)
Jeg tænker ikke, at filmen lige er møntet på de aldrende drenge (og piger?) på DAHF, men alligevel en kort omtale. Begge instruktører var nemlig til stede ved visningen og blev interviewet af Christian Monggaard fra Information, der netop har opdateret sin bog om dem.
Er man til W&Rs patenterede form for skæv hygge og spontansang, vil man helt klart være i godt selskab i halvanden time. Filmen, der tager afsæt i Selma Lagerløfs klassiske Nils Holgersens Forunderlige Rejse handler om 11-årige Viggo, der er forgabt i - og superdygtig til - sit VR-spil Gooseboy, men trænger til at komme ud i den virkelige verden. En dag er der en rigtig gås, der flyver ind i et af hans vinduer og slår hovedet så slemt, at den begynder at tale som Onkel Reje. Og så må Viggo jo hellere hjælpe det stakkels dyr med at komme hjem igen - så han forlader sin sildeburgerserverende mor og tager via tog (med syngende og dansende Søren Malling og Rasmus Bjerg) langt nordpå.

Billede

Er man mere til W&Rs patenterede form for skæv hygge end til spontansang, kan de mange sangnumre godt være en smule anstrengende. Men Thomas Refslund Ravn som Viggo, der er opkaldt efter sin far Vggo Mortensen, er lidt af et fund i rollen, og det er tydeligt, at alle har haft det smittende sjovt med at lave filmen. Ulrich Thomsen havde åbenbart en drøm om at gå Inspector Clouseau i bedene, så det får han lov til her. Til gengæld blev d'herrer noget forvirrede, da jeg spurgte, om en bestemt scene med gås og en flyveleder var et nik til Goose og Top Gun, for den virkede fanme lige til højrebenet :D Nå, de må vist hjem og nærstudere deres Cruise-klassikere.

Billede

Var man i det sure hjørne, kunne man godt undre sig over, at parrets første spillefilm i 13 år absolut ikke rykker et komma ved den faste skabelon. Som sådan føles filmen som en omgang W&R greatest hits. Men når man ser på, hvad dansk familieunderholdning ellers plejer at byde på, er det svært at være sur ret længe ad gangen. En lille anbefaling til næste familieudflugt, hvis man har yngre børn.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn okt 06, 2019 18:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Eliminators (Nunn, 2016)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Det er ikke den første film med “hemmelig agent er i witness protection med sin datter, hemmelig agent slår tre indbrudstyve ihjel, hemmelig agent kommer i nyhederne, hemmelig agent kommer i fare, hemmelig agent bliver jagtet af ustoppelig lejemorder”-handlingen, men når det er en Scott Adkins-actionfilm, så gør det ikke så meget.

Actionfilm fra 80erne og 90erne var heller ikke voldsomt originale, men bare der blev slået på tæven og hovedpersonen var tilpas karismatisk (og god til at slås), så var man sikret halvanden times fin underholdning.

“Eliminators” genopfinder ikke den dybe tallerken, men det er også okay med mig, når indholdet i tallerkenen er så actionspækket, som det er her.

Scott Adkins deler spark ud til alle sider og han kan sine ting, så der er ingen grund til at lave noget hurtig klipning i hans actionscener. Det er rart at se en actionfilm, der slægter de asiatiske film på mht. klipningen, hvor man kan se, hvad der sker.

Det hjælper også på det, at den ustoppelige lejemorder Bishop bliver spillet af wrestleren Wade Barrett, der udgør en reel trussel for Adkins i filmen. Deres scener sammen er fed filmaction.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man okt 07, 2019 10:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Der Bunker (Nikias Chryssos), Tyskland, 2015 - IMDB link

En ung gut lejer en kælder ude i en gammel bunker i en skov, og hans værter er nok ikke helt normale. Den går dog ikke ud i at være så bizar som Kynodontas / Dogtooth, og ej heller går der Josef Fritzl i den, men den er pænt mærkelig og burde appellere til folk der finder interesse i ovennævnte.



Sorry, trailer'en er uden tekster, men DVD'en har, så skvatter i over den i en brugtkasse kan i roligt tage den med hjem.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs okt 08, 2019 11:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Ad Astra (James Gray, 2019)
Filmen har allerede fået flere anmeldelser herinde, så bare lige mit lille bidrag til festen.
Den altid solide James Grays seneste, Ad Astra, er som at se 2001, hvis Terrence Malick havde instrueret den på en halvsløj dag og en træls producer havde insisteret på nogle malplacerede actionscener. Det er bestemt ikke uinteressant, til tider endda smukt og fascinerende, men ind imellem er det også bare rigtig, rigtig dumt og ligegyldigt. Og ikke et ord om norske rumaber i den sammenhæng.

Filmen bokser med sin identitetskrise lige fra den ellers imponerende startsekvens på en eller anden slags rumantenne. Det er flot og fermt skruet sammen, men det er også sært ligegyldigt for historien og en kluntet måde at introducere Brad Pitts stoiske karakter på. Grays world building er vellykket, og jeg kan godt lide den lidt henkastede måde, den introducerer fremtiden på. Helheden roterer om Brad Pitt, der spiller fremragende og siger meget med få, præcise virkemidler. Hans konstante voice over er dog også en smule banal ind imellem. Rundt om sig har han en række karakterer, der mestendels aldrig rigtig bliver foldet ud, men generelt spiller godt, ikke mindst med en udmærket indsats fra gamle Donald Sutherland. Men med jævne mellemrum er der altså nogle actionscener, der isoleret set er okay (pirater på månen, yes), men i sammenhængen fremstår påklistrede (opgør i rumskibet). Og selv om jeg fra starten af havde sagt, at jeg ville se gennem fingre med fysiske og plotmæssige dumheder, er det altså svært at komme ud over en scene med Pitt, en metalluge og en uhyrligt præcis landing. Eller hvorfor han overhovedet skal til Mars for at kontakte farmand, når filmens første fem minutter viser historiens største antenne-fallos.

Men når han svæver under en planetring langt ude i solsystemet, giver det et sug i maven a la de bedste scener i Interstellar. Og lige præcis i de øjeblikke elsker jeg Brad Pitt og James Gray og kan tilgive en hel del. Også norske rumaber. Og filmens temaer om far-søn-forhold og at stå i skyggen af andre, fungerer rigtig godt. Trods sine svagheder er der stadig mange gode takter i Ad Astra.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 148 49 50 51 5257 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team