DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 23:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre jan 03, 2020 13:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg ved ikke helt, hvornår denne tråd bliver aktuel, men det må være lige oppe over med de første præmierer på film i 20'erne.

I denne tråd kan du skrive om film fra 2020-

Genveje:
Den gamle Hvilke(n) film så du i dag? Part IX-tråd
2010s - 2000s - 1990s - 1980s - 1970s - 1960s - 1950s - 1940s - 1939 og tidligere

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn maj 17, 2020 13:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Sonic the Hedgehog (Fowler, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Efter den meget omtalte første trailer med det skrækkelige nye design af Sonic besluttede Paramount sig for at lytte til fansene: der blev fundet et par ekstra guldringe på kistebunden og Sonic blev gendesignet til hans gamle udseende.

Filmens manuskript vinder ingen priser for originalitet: rumvæsen kommer til Jorden, rumvæsen jages af ond professor, rumvæsen får hjælp af venlig jordboer, rumvæsen og jordboer bliver venner, ond professor besejres.

Computerspils-film har aldrig været nogle af de film, som har det nemmest med at komme til det store lærred.

Enten har filmskaberne fuldstændig misforstået universet (Super Mario Bros.) eller også har Uwe Boll gjort sit ypperste for at lave noget klamp. Der har dog også været vellykkede computerspils-film de sidste tredive år: jeg kan f.eks. godt lide “Silent Hill”, “Mortal Kombat” og “Detective Pikachu”.

Med “Sonic the Hedgehog” laver filmfolkene en lille film, der har respekt overfor universet med masser af fan-service (og hvad der endte med at være en god CGI-version af det blå pindsvin), men samtidig med er det en film, som man også kan se, selvom man ikke har spillet Sonic-spillene.

Jim Carrey er tilbage i topform som Dr. Robotnik og efter sigende har han fået lov til at improvisere en del. Det kan godt mærkes og det er en fryd at se ham stjæle filmen i alle hans scener.

James Marsden er glimrende som Sonics ven og stemmen bag Sonic står Ben Schwartz, Jean-Ralphio fra “Parks and Recreation”, for. De udgør et godt makkerpar.

Alt i alt er “Sonic the Hedgehog” en fin måde at bruge halvanden time på og man føler faktisk, at folkene bag har haft lidt hjerte med i filmen. Det er ikke så tit, at det sker fra Hollywood-fabrikken mere.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: søn jun 07, 2020 22:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Bad Boys for Life (Adil & Bilall, 2020)

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

17 år efter action-mastodonten “Bad Boys II”, som jeg ikke var så vild med til at starte med, men faktisk er begyndt at påskønne mere efter et par gensyn, kommer film nr. tre i Bad Boys-serien, “Bad Boys for Life”.

Det er ikke Michael Bay, der står bag, men derimod instruktørparret Adil & Bilall fra Belgien. Man kan forestille sig, at de har set Bays film som teenagere (de er født i 1988 og 1986) og har taget hans actionstil til sig som filminstruktører. De har lavet et par spillefilm i Belgien, men det er højst sandsynligt deres actionfilm “Patser” (tihi), også kendt som “Gangsta”, fra 2018, der har givet dem adgang til Hollywood.

Oprindelig var det Joe Carnahan, der skulle have lavet den tredje Bad Boys-film, men det endte med at blive de to belgiske herrer, der fik jobbet. Carnahan har dog stadig credit på filmens manuskript.

Nå, men filmen... Mike er stadig en hotshot-betjent og Marcus vil helst bare være familiefar, især nu hvor han er blevet bedstefar. Enken efter en mexicansk narkobaron vil hævne sin mands død og sætter sin søn efter dem, der slog hendes mand ihjel, bl.a. Mike. Badabing, badaboom, den ene ting tager den anden og Mike og Marcus tager til Mexico for at slås mod det mexicanske narkokartel.

Det lyder jo ret godt og ikke voldsomt meget anderledes end “Bad Boys II”, hvor de endte på Cuba til sidst. Desværre er der kommet et hold betjente med på slæb, som minder ret meget (på den dårlige måde) om the Nightstalkers fra “Blade: Trinity”. De tilføjer ikke noget godt eller interessant til historien og fratager skærmtid fra Smith og Lawrence.

Desuden vælger folkene bag manuskriptet at retconne Mikes fortid og tiden før han blev makker med Marcus. Det giver ikke ret meget mening ift. hvem han var dengang og minder lidt om den evindelige “alle er i familie”-ide i de nyere Star Wars-film. Jeg vil ikke gå i detaljer med det, men det er et af de der twists, som man ryster på hovedet af.

Jeg er ikke kæmpefan af alle Bays film, men han har lavet nogle fine film i løbet af hans karriere og man kan ikke tage fra ham, at hans stil er meget klar og tydelig. Man er aldrig i tvivl om, at det er en Bay-film.

Det belgiske makkerpar forsøger sig med en nedtonet Bay-stil, men set ift. det tynde manuskript og de dumme ideer i filmen, så ville Bays kinetiske og hyperaktive stil have klædt filmen rigtig meget. Den er næsten for pæn til at være en Bad Boys-film eller bare en Bay-klon. “Style over substance” ville have skjult eller i det mindste skubbet nogle af manuskriptproblemerne i baggrunden.

Will Smith og Martin Lawrence gør, hvad de kan i hovedrollerne. Deres kemi virker desværre ikke helt så skarp som i de to første film og det er en skam. Det er ikke helt så slemt som Carrey/Daniels i “Dumb and Dumber To”, men man savner de unge herrer fra især den første Bad Boys-film. Det er især Martin Lawrence, der virker træt og uoplagt.

“Bad Boys for Life” er ikke fuldstændig spild af tid. Det er en udmærket actionfilm, men man kan godt tænke sig til, hvad Bay ville have fået ud af den, hvis han havde stået bag roret. Det havde ikke hjulpet på manuskriptet, men den havde været mere bombastisk og crazy, er jeg ret sikker på.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man jun 08, 2020 13:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg sprang over ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jun 08, 2020 14:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
The Vast of Night

:amazonvideo: kan man nu finde den langsomme, men samtidige intense The Vast of Night, som jeg blev særdeles positivt overrasket over.

Billede

The Vast of Night foregår over en enkelt aften/nat i en lille by i New Mexico i 1950'erne. Under en basketballkamp, hvor stort set hele byen er fraværende, er telefonomstilleren Fay netop mødt ind på arbejde, da hun pludselig hører en underlig, statisk lyd i omstillingen. Sammen med sin ven, radioværten Everett, sætter hun sig til at undersøge, hvad den lyd er for noget og hvor den kommer fra. Da Fay overbeviser Everett om at spille lyden i direkte radio, begynder folk pludselig at ringe ind og fortælle en om nogle oplevelser de har haft, hvor lyden optræder. Lidt efter lidt finder Fay og Everett ud af, at de har fundet noget helt særligt...

Som nævnt foregår The Vast of Night over en enkelt nat, hvor intensiteten i Fay og Everetts opklaringsarbejde intensiverer, som historien udfolder sig. Filmen er i øvrigt portrætteret som var en episode i noget Twilight Zone. Fay og Everett med i alle filmens scener og deres sammenspil og dynamik, allerede mægtigt illustreret i en lang indledningssekvens, hvor Fay og Everett i højt tempo trasker igennem byen, er med til at skabe en stor sympati med de to hovedroller, mens de forsøger at få hoved og hale i, hvad der foregår omkring dem. Man ønsker ganske enkelt, at de lykkes med deres mission. The Vast of Night er fyldt med spændende, intense long takes, som er en af filmens forcer. Du hører vitterligt alt, som vores hovedpersoner hører.

Filmen varer 1½ time, og hvis man er lidt tålmodig og ikke håber på action, så er der en ret god historie i vente. Den er i øvrigt selvproduceret af filmens forfatter og kostede blot 700.000 $ at lave. Med den rette historie, instruktør, skuespillere og setting kan man få rigtigt meget ud af lidt. Jeg kan således kun anbefale, at du ser The Vast of Night.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Nb. Filmen blev screenet på nogle festivaler i 2019, men er først udgivet i 2020. Derfor er den nævnt i denne tråd.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man jun 08, 2020 17:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Den må jeg lige huske at føje til huskelisten, næste gang jeg er på et apparat med Amazon. Når man sidder i en browser kan man ikke browse deres katalog, uden at have abonnement :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jun 08, 2020 19:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fedt med inspiration! Jeg kan aldrig gennemskue, hvad jeg skal se på Amazon, så jeg får ikke brugt det ret ofte

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jun 09, 2020 9:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Naiera skrev:
Den må jeg lige huske at føje til huskelisten, næste gang jeg er på et apparat med Amazon. Når man sidder i en browser kan man ikke browse deres katalog, uden at have abonnement :P


Buck Rogers skrev:
Fedt med inspiration! Jeg kan aldrig gennemskue, hvad jeg skal se på Amazon, så jeg får ikke brugt det ret ofte


Ja, også tak for inspirationen herfra. The Vast of Night lyder som en film for mig, så den skal fremskaffes :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jun 09, 2020 9:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det var så lidt. Håber I vil kunne lide den. :)

Tak til - af alle steder - YouTube for inspirationen. Faldt over en kort teaser for den via en Amazon-reklame.

Det er - indtil videre - den bedste jeg har set af de film, der kan kaldes Amazons "egne". Jeg har også hørt rosende ord om The Aeronauts, så den skal jeg også se.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors okt 01, 2020 14:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
David Attenborough: A Life on Our Planet (2020)
Sir David Attenborough har været min helt store helt, siden jeg så nogle af hans naturudsendelser på tv som barn. Det er blevet til utallige udsendelser siden da, og han går for at være den nulevende person, der har rejst flest steder hen i verden. I en alder af 94 er han imponerende frisk og stadig med en blændende evne til at formidle. Senest har han set Instagram-rekord med en profil, der primært skal formidle hans budskab fra denne film.

A Life on Our Planet er delvis et tilbageblik på en helt unik 65-årig karriere foran kameraet. Det er ubeskriveligt hvilke landevindinger der er sket siden de første, primitive optagelser i 1950'erne (han er den pt eneste, der har vundet BAFTA'er for udsendelser i sort/hvid, farve, HD, 3D og 4K).
Først og fremmest bruges disse karrierenedslag dog til at fokusere på klimaets og klodens tilbagegang i den mellemliggende periode. Der er nok ikke mange, der er i tvivl om, at naturen er presset på mange fronter, men at det reelt står så skidt til er virkelig nedslående. Dette udlægges af en mand, der selv har overværet ændringerne i løbet af disse mange år. Vi starter og slutter i Tjernobyl som minde om, hvor meget mennesket kan ødelægge, men også hvordan naturen kan kæmpe sig tilbage, hvis den bare får pladsen.

Den ellers altid så entusiastiske naturmand har svært ved at skjule sin frustration over den vej det går, og hvor svært det er at råbe offentligheden op for at få ændret på tingene. Filmens sidste halve time er dog en smule mere opløftende, da den fokuserer på, hvad man som enkeltperson og hvad landene i fællesskab kan gøre.

Formodentlig er det her en film, der primært prædiker for koret. Alle kan forholde sig til de flotte billeder, og her er mange sjove og dybt fascinerende naturindslag fra den lange karriere. Men en del vil sikkert afskrive filmen som tendentiøs - WWF er ikke medproducer for ingenting. Men Attenborough er troværdigheden selv, og jeg håber, at filmen når bredt ud og som minimum kan skabe noget debat.

Som krølle på filmen var der en halv times ping-pong hyggesnak mellem Attenborough og Michael Palin, der på morsom og underfundig vis formåede at perspektivere filmens budskab.
Filmen blev vist en enkelt dag i biograferne, men lander på Netflix 4. oktober. Se den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons okt 28, 2020 16:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Efter en tur i søndags for at gøre lige som alle andre og se Druk (4½/6 - morsom og tankevækkende, men når ikke helt i mål) havde Viggo Mortensen inviteret mig i Imperial så han helt personligt kunne fortælle mig om sin nye film, Falling.
Mens man venter, kan man jo pænt stå der og sippe sin champagne, og hov, lige der ved siden af os står jo Mads Mikkelsen og Ulrich Thomsen og hyggesludrer. Jeg overvejer at gå to meter hen for at takke for hhv. Druk og Vores Mand i Amerika, men vælger så at spille kostbar og afvente, at de kommer til mig og siger tak for at have støttet deres film. Nå, det sker ikke lige, men de synes nok også det er vanskeligt at takke sådan en trofast støtte som mig tilstrækkeligt. Vi hopper ind i salen, og hov, der kommer Ghita Nørby gående - hun skal nok nærmere takke Viggo for deres fine samarbejde vedr. Jauja. Danmark er et lille land, hvad kan jeg sige?

Endelig kommer Viggo på scenen med sin producer og klipper, og de tre udsættes for et usandsynligt vattet interview af ellers rutinerede Dorthe Hygum. Men Viggo er velovervejet som altid og mumlende som altid (Mads Mikkelsen tager noter fire rækker foran mig). Han har et par gange haft en landsholds-t-shirt på, den er pakket væk denne gang, og på den konto skuffer Viggo en smule, men han er jo fanme så likeable, så alt er tilgivet, og rent mentalt er han formodentlig alligevel på vej ned til faster Tulle for at spise flæskesteg, oh denne mest danske af danskere.

Men lad os nu komme i gang med hans manus-, filmkomponist- og instruktørdebut, for dælen da:

Billede
Falling (Viggo Mortensen, 2020)
Viggo Mortensens instruktørdebut er tydeligvis en meget personlig fortælling, der skrotter en normal dramaturgisk opbygning og i stedet finder sine egne veje. Han kunne inde filmen fortælle, at den bl.a. er inspireret af personlige oplevelser i nærmeste familie.

Willis (Lance Henriksen) er gammel, sur, storbandende, homo-og-meget-andet-fobisk mand, der også lider under begyndende demens. Han er på besøg hos sin søn, John (Viggo), for at finde et hus og komme lidt tættere på sine børn.
John er i øvrigt bøsse og er gift med en asiatisk mand. Han er også holdt op med at drikke og er i det hele taget nogenlunde så langt fra sin fars billede af en rigtig mand, som man kan komme. Og bl.a. på grund af demensen, der fjerner de sidste smule filter, han måtte have, er Willis nogenlunde så langt fra en god far og en nem gæst, som man kan komme.

Filmen skifter konstant frem og tilbage mellem nutid og fortid, hvor John er dreng, og hvor Willis allerede er en hård negl og et dumt svin mod sin kone og børn. Mortensens manuskript er godt til at skabe paralleller i de to tider, og det er især god til at demonstrere oplevelsen af at være dement. Som han sagde i sin introduktion, giver tingene fin mening for den demente. Det er omgivelserne, der er forvirrede.

Det helt store trækplaster er uden tvivl Lance Henriksen, der har brugt en stor del af sit 80-årige liv på at spille i mere eller mindre vellykkede B-film (plus Aliens, naturligvis). Han veksler ubesværet mellem sydende onde stikpiller, øjeblikke med klarsyn og alt derimellem. På mange måder er det en rigtig stærk præstation, og det er fedt at se ham rulle sig ud og få så stærk en rolle på dette tidspunk i karrieren. Det bliver bare for meget af det gode. Vi forstår relativt tidligt i filmen, at Willis alle dage har været en afstumpet mand, med sin egen hårde opvækst som en del af forklaringen. Der er sprækker i kynismen og tiraderne mod jøder, ludere, homoer etc. ind imellem, men forløsningen kommer lidt vel sent og filmen trækker unødigt ud. Men filmen er også et fint portræt af, hvordan man overlever i en dysfunktionel familie. John har en meget anden måde at håndtere sin ulidelige far end hans søster (Laura Linney), og deres respektive unger har igen en anden tilgang til bedstefar, der ikke altid lige opfører sig som en bedstefar nok bør.

Falling er ikke på alle punkter den film, jeg helst ville have set, men den har umiskendeligt et stempel af en filmmager, der ved, hvad han helst vil lave. Det har jeg da respekt for.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: lør okt 31, 2020 16:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
:laugh:

Tak for anmeldelserne.

Falling glæder jeg mig til at se, og jeg har siden jeg hørte om den haft et håb om at Lance Henriksen her havde fået sig en rolle der virkelig kunne få ham tilbage i rampelyset - og måske endda vinde nogle priser. Det lyder til at potentialet er der.


Top
   
Indlæg: lør okt 31, 2020 18:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
LH er en ren fornøjelse, hvis man kan kalde så perfid en rolle dét :D Jeg tænker, at filmen nok er for smal til at få den store pris-opmærksomhed, men det ville i hvert fald ikke være ufortjent med et nik af en slags til Lance.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors nov 05, 2020 10:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for gonzo-anmeldelsen af Falling, den lyder bestemt seværdig, og med et evigt-gyldent tema. :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors nov 05, 2020 11:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

I'm Thinking of Ending Things (2020) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"I'm thinking of ending things. Once this thought arrives, it stays. It sticks, it lingers, it dominates. There's not much I can do about it, trust me. It doesn't go away. It's there whether I like it or not. It's there when I eat, when I go to bed. It's there when I sleep. It's there when I wake up. It's always there. Always."

Jeg vil gerne lige skyde en bonafide anbefaling efter Kaufmans seneste film, I'm Thinking of Ending Things, som ligger på Netflix. Jeg har altid været enormt glad for mandens projekter, både dem han selv har bragt til live, og dem som Spike Jonze har instrueret, og jeg har tidligere kastet en del stjerner efter mesterværker som Synecdoche, New York (2008), Being John Malkovich (1999), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) og Adaptation (2002).

Som kæmpe Charlie Kaufman-fan, var det derfor med en hvis portion ærefrygt jeg satte mig til rette foran skærmen, for at gå ombord i hans nyeste opus. Heldigvis er filmen fuldstændig ligeså Kaufmansk som altid, hvilket jeg satme har savnet. En slags David Lynch møder Darren Aronofsky møder Lars von Trier møder Wes Anderson-oplevelse. Men alligevel helt sin egen.

Fremragende indsats af altid blændende Jesse Plemons (giv nu den mand en oscar!) og Jessie Buckley som har den mest akavede onscreen-kemi, længe set. Men også Toni Collette og David Thewlis brænder igennem skærmen i samtlige scener (og tidsforløb :shock: )

Yderst intens men også slowburning, tilbageholdt og iskold (på mere end et plan). Kalkuleret og underspillet. Og så er den sgu spooky på den der mildt intimiderende måde. For mig en af årets bedste film og en klokkeklar 5/6

Kan ses på :netflix:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team