DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 15:02

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3
Forfatter besked
Indlæg: lør aug 29, 2020 10:03 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Lidt flere ord (så absolut spoilerfrit, som det er muligt):

Et godt stykke hen ad vejen er Tenet underholdende. Superflot (70mm-kopien ser skidegodt ud), nogenlunde velkoreograferet og i alt fald overdådig action, John David Washington er ganske overbevisende - hårdtslående og charmerende - i hovedrollen. Og grundidéen i filmen er faktisk både sjov og tankevækkende.

men...

Af mange grunde ender Tenet med at fremstå som en alt for snørklet gimmick.
Filmen savner i den grad dynamik og åndehuller. Der er ikke nogen, der på noget tidspunkt bruger 30 sekunder på at snakke om noget normalt eller give os mulighed for at trække vejret. Det bliver en smule udmattende på den lange bane - med streg under "lange", filmen føles absolut for lang.
Soundtracket er det mest trælse, insisterende, slå-tilskueren-oven-i-hovedet af slagsen i laaaang tid.
I et hav af gode skuespillere og ligegyldige karakterer har filmen den mest postulerede forelskelse (eller hvad det nu er) i laaaang tid. Som oven i købet er lidt vigtigt for plottet.
Hele årsagen til Tenet er faktisk ret interessant, men den smides sådan lidt henkastet hen mod slutningen og fremstår halvhjertet.

Og frem for alt er filmen i særklasse er designet til at give netnørderne stådreng, så de kan designe lange, indviklede flowcharts, der forklarer .... gimmicken. Det er flot klaret af Nolan, men som en anden M. Night Shamalama er han ved at male sig op i sit helt eget hjørne af snørklede plots.

Så ja, jeg er skuffet. Ikke så meget fordi jeg havde høje forventninger, men fordi jeg kan se omridset af en langt federe film gemt under et lag af uheldige valg. Men jeg er sikker på, at mange vil se den og synes den er top-dollar underholdende.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs sep 01, 2020 12:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Kom nu, folkens, lad os høre hvad I synes! DP, du er lovligt undskyldt til i aften kl. 21.30, men Shiva, der er dømt nøl!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 02, 2020 9:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Tenet (2020)

Tenet er den bedste James Bond/heist-blockbuster i årtier! Men det er langt fra Nolans bedste. Når det kommer til tidsparadoks-Nolan, er han markant bedre i både Interstellar og Inception.

Lyd og billede er uovertruffet. Plottet lettere langhåret, men også straightforward. Alt, som i ALT, inkl. paradokser bliver forklaret onscreen og man kender både startproblematik og slutresultat tidligt i filmen.

Der er god bromance-kemi imellem Washington og Twilight-vampyren. Kenneth Branaugh som gebrokken russer er det mest klichéfyldte greb Nolan nogensinde har taget.
Stadig en fed oplevelse - og årets biografoplevelse, hvilket på ægte meta-facon er et kæmpe paradoks, fuldstændig ligesom filmens hovedplot.

Kæmpe gonøf-film!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons sep 02, 2020 9:41 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Fedt! I alt fald er vi meget enige om, at det (på godt og ondt), er årets biografoplevelse :)

Jeg tror, at denne anmeldelse fra rogerebert.com opsummerer min lidt mellemfornøjede oplevelse af filmen:
"However, there’s never been a Bond movie so stuffed with expository dialogue. “Tenet” spends roughly two hours of its 150-minute run time explaining what is happening, why it is happening, and what might happen next. And yet even with that it’s still incredibly difficult to follow because Nolan goes so far down his own rabbit hole of time travel that one almost needs to take notes to keep up (and I still think it arguably wouldn’t all add up if they could). Scene after scene of Washington, Pattinson, Branagh, and Debicki trying to convey the plot becomes exhausting, and it's Nolan's biggest mistake. It would have been better to just leave more unsaid, and jump chaotically into the film's mood and visuals instead of so often returning to over-analyzing a plot most people still won’t be able to follow. At times, it feels like a film crafted for YouTube explainer video culture. (There’s already one online that purports to deconstruct the ending and the movie isn’t even out in most of the world.) Early in the film, the scientist who explains inversion says, "Don't try to understand, feel it," and I wished Nolan had listened to her more. "

:notworthy:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 02, 2020 11:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Det er rigtigt, den er på en underlig måde overforklaret, uden at det nødvendigvis højner forståelsen. Måske havde det været bedre, at lade publikum omfavne paradokset uden konstante forklaringer af tids-knibtangsmanøvrer og så videre.

[Vis Spoiler]
Yes we get it, bedstefarparadokset... ved at ændre på fortiden, vil man kunne påvirke nutiden (altså nutiden i fremtiden) i positiv retning, og dodge verdens undergang, hvis man altså lige sørger for ikke at dræbe sig selv i fortiden.


Anyway, jeg har nu altid godt kunnet li' et godt mindfuck, og det leverer Tenet heldigvis i en vis grad. Jeg synes også at det var sjovt at dykke dybt i Wikipedia efterfølgende og læse om Sator-firkanten.


Til gengæld er det forfriskende med NUL baghistorie på Protagonist.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre jan 15, 2021 18:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Tenet (Nolan, 2020)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Well, nu er den set. Ikke Nolans bedste film på nogen måde.

Produktionsværdien er høj, ideerne er faktisk ret interessante og skuespillerne gør det egentlig udmærket, især Robert Pattinson.

Problemet er bare, at filmen er alt alt for lang (2 timer og 30 min.), den er ikke specielt spændende (især ikke klimakset... holy crap) og man føler ikke noget for nogen af personerne. Om de så går den ene vej eller den anden.

Det minder mig lidt om en af Carry On-filmene, hvor de jagter den berømte Oozlum-fugl, som ingen endnu har set, da den har for vane at forsvinde op i (pardon my French) røven på sig selv og blive væk.

Det var lidt den fornemmelse, som jeg sad med efter to og en halv time sammen med The Protagonist, the Antagonist og the Damsel in distress.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jul 21, 2021 11:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Imponerende nok er Tenet kommet på HBO Nordic, hvis nogen endnu ikke har set filmen. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man sep 06, 2021 10:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Nu er det ved at være et par dage siden jeg så den i biffen :lol:
Jeg kom ud af biffen super imponeret, forvirret, småirriteret og lettere forelsket i soundtracket. Tenet blev købt på blå så snart den udkom, men til trods for det har jeg endnu ikke fået den genset (i sin helhed).
Tenet er en virkelig fed biograf oplevelse, og der er virkelig mange ting i den jeg kan lide. Men der er også super mange frustrerende ting!

Som andre har nævnt er det en virkelig flot film! Der er nogle virkelig flotte shots og action-scenerne fungerer virkelig godt.
Jeg blev med det samme hooked på John David Washingtons karakter og hans skuespil og var fuldstændig solgt på ham som 'Protagonist'. På samme måde med Robert Pattinson...den mest rammende måde jeg kan beskrive dem er "sympatiske". Jeg var med det samme i deres hjørne.

Selve 'gimmicken' i filmen er sjov og interessant - også selvom den gik fuldstændig hen over hovedet på mig :lol:
Det er stadig en god gimmick, men når jeg sidder i biografmørket og overvejer hvordan noget hænger sammen eller kan lade sig gøre, så tager det fokus fra filmen. Og det er ærgerligt!
Dog kan det betyde, at der er en god gense værdi og det er også meget værd for mig. Det der har afholdt mig fra at gense den, er at man skal virkelig sætte sig ned og koncentere sig...i 2,5 time! Og det er mere end historien/filmen kan bære.

Jeg er helt enig med Buck, at skuffelsen består i at filmen kunne have været meget federe... Gimmicken er god, skuespillet er virkelig godt og det er en flot film. Men historiefortællingen er, med vilje, gjort for indviklet.
Den her korte youtube video rammer meget godt hvad der går galt:


_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team