DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 14:20

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 111 12 13 14 1520 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør maj 29, 2021 10:37 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Mthdraken skrev:
Amazon importerer typisk til Tyskland eller Belgien (i følge mine mange pakkers track and trace) hvor de håndterer importen til EU.
Pakken bliver derfra sendt videre til modtagerlandet.
Postnord ser derfor ikke andet end at pakken kommer fra Tyskland og sender den videre uden bøvl.

Så længe amazon kræver "import fees" i indkøbskurven så kan du være sikker på, at Postnord ikke finder på et eller andet mærkeligt :)

Det er super at Amazon klarer importen til EU, men jeg håber da at den moms jeg betaler i sidste ende havner i den danske statskasse.


Top
   
Indlæg: man jul 05, 2021 23:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 15, 2001 1:01
Indlæg: 664
Geografisk sted: Herning, Danmark
Mthdraken skrev:
Så længe amazon kræver "import fees" i indkøbskurven så kan du være sikker på, at Postnord ikke finder på et eller andet mærkeligt :)


Ville prøve at lægge en ordre her til aften.
Der står ikke noget om import fees,
men de skriver der er trukket VAT
Estimated VAT: GBP 7.38

Er VAT det samme som import fees ?


Top
   
Indlæg: man jul 05, 2021 23:54 
Offline

Tilmeldt: fre maj 01, 2020 21:21
Indlæg: 36
Lynet skrev:
Mthdraken skrev:
Så længe amazon kræver "import fees" i indkøbskurven så kan du være sikker på, at Postnord ikke finder på et eller andet mærkeligt :)


Ville prøve at lægge en ordre her til aften.
Der står ikke noget om import fees,
men de skriver der er trukket VAT
Estimated VAT: GBP 7.38

Er VAT det samme som import fees ?

De har ændret deres system siden 1/7. De opkræver nu dansk moms på varer som må formodes at blive indbetalt til EU/DK via IOSS.
Hvis din kurv overstiger 150 euro så opkræver de i stedet "import fees" som de gjorde før 1/7 men som i sidste ende også bare er dansk moms.
Uanset bør din pakke ankomme uden yderligere omkostninger.


Top
   
Indlæg: ons jul 07, 2021 15:53 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Jeg modtog i dag en pakke fra Universal Music i UK (eller mere konkret deres datter-webshop recordstore.co.uk). Jeg har ikke betalt VAT hos webshoppen. Pakket var fuldt markeret med korrekt værdi (10,99GBP), og "customs slip" var vedlagt, men jeg blevet ikke opkrævet moms for forsendelsen. Trackingnummeret (starter med UQ, så en masse tal, og slutter med DE) poppede op i Postnord-appen samme dag som pakken blev afsendt, men har ikke været opdateret siden delstatus "Forsendelsen har forladt afsenderlandet", selv ikke efter jeg har modtaget pakken er status opdateret, den står stadig som "På vej".
Pakken blev først sendt fra UK den 28/6, så den har med 90% sandsynlighed først været i Danmark efter 1/7, og burde derfor teoretisk været udtaget til momsbetaling. Jeg brokker mig absolut ikke, men PostNord kører stadigvæk tydeligvis ikke med moms/toldbehandling på 100% af alle pakker. Hvis det kan hjælpe nogen til at afkode eventuelle "smutveje", skal jeg gerne scanne adresselabellen ind (selvfølgelig med mit navn og adresse fjernet), da det måske er returadressen (i Tyskland), der er skyld i at pakken ikke er momsbehandlet, selvom der tydeligt står at afsenderen er i UK.

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: ons jul 07, 2021 16:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
De har ellers ansat en mindre hær af told og moms-indtastere hos PostNord.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre jul 09, 2021 12:53 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Og igen i dag modtog jeg en forsendelse fra Warner Music UK, fuldt markeret med den reelle værdi (14.97EUR) og "sales of goods" som indhold. Denne pakke har endda været udtaget til momsbehandling ifølge tracking - men den røg igennem uden yderligere opkrævning. Jeg begynder at tro at der måske er en goodwill-buffer på nogle dage efter 1/7, hvor der ikke pålægges moms. Dette giver dog ikke mening, da denne pakke jo netop HAR været udtaget til momsbehandling. Pakken i dag havde et trakingnummer der starter med LY, så tal, og slutter med DE. Som nævnt ovenfor havde pakken tidligere på ugen et nummer med UQ, så tal og slutter med DE. Som en sidenote, bruger både Universal og Warner åbenbart samme distributioncenter i UK.

Her et par billeder af dagens leverance fra Warner Music UK og Postnords tracking:
Billede
Billede
Billede


Og her et par billeder af forsendelsen fra Universal UK fra tidligere på ugen, og Postnords tracking. Denne pakke er måske slet ikke blevet toldbehandlet, selvom dette dog ikke kan bekræftes fra trackingen, da denne er gået i stå for mange dage siden:
Billede
Billede
Billede

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: søn jul 11, 2021 3:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Tak for alle opdateringerne.

Jeg tænkte mig ikke om og bestilte en film fra Canada for to uger siden. Hun sender uden værdi og tydeligvis ikke fra et stort firma, så det bliver spændende at se, hvad der sker...

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jul 12, 2021 14:31 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Jeg har lige haft et køb fra amazon.co.uk, hvor jeg havde betalt importfees ved bestilling. Levering skete med 5 forskellige pakker, hvoraf de 4 af pakkerne blev leveret uden problemer af PostNord, og i tracking kunne jeg se, at der undervejs var sket "customs clearance" i Tyskland.

Den 5. pakke var ikke blevet "custom clearet" undervejs, så den blev snuppet af PostNord, som opkrævede det sædvanlige gebyr.

Ved henvendelse til amazon.co.uk tilbød de med det samme og uden problemer, at enten refundere dette gebyr, eller at lave en erstatningslevering.

Jeg valgte at få en erstatningslevering, og derefter afvise pakken, som PostNord havde liggende.

Nu kan jeg selvfølgelig først juble endeligt, når pakken er nået frem uden yderligere problemer, men jeg er godt tilfreds med behandlingen, da det tydeligvis var amazon, som havde "glemt" at foretage den fortoldning, som jeg havde betalt for.


Top
   
Indlæg: tors jul 15, 2021 23:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg fik sgu en film fra Canada uden problemer i dag. Den var også tydeligvis sendt af en privatperson, og der må vel alligevel være en nedre grænse for, hvad de kan rende rundt og fortolde. Hvor går grænsen mellem et decideret brev fra et menneske i det store udland til et menneske i Danmark? Skal de en dag til at kræve moms af decideret brevbaseret korrespondance? ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre aug 20, 2021 17:55 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Postnord toldbehandler stadig ikke 100% af "gyldige" pakker.
Jeg modtog i dag en CD fra schweiziske CeDe.com, som også har lager i Schweiz. Pakken var ikke momsbehandlet, selvom der tydeligt var angivet afsender i Schweiz og korrekt varetype og værdi (CD til €17,99 med gratis fragt) - altså fuldstændig lige til at gå til for Postnord, skulle man mene.
Jeg skal indrømme at jeg ved bestilling ikke tænkte over at firmaet faktisk ikke var tysk, men schweizisk - dette så jeg først da jeg fik ordrebekræftelsen. Da det var en signeret CD fra det britiske band Jungle måtte jeg jo bare betale den regning der måtte komme, da signerede eksemplarer for længst er udsolgt fra bandets egen hjemmeside, så den er ikke rigtig til at skaffe signeret andre steder. I fredags, på udgivelsesdagen, blev CD'en sendt, og efter få minutter var pakkenummeret auto-registreret i Postnord-appen (den skal de trods alt have ros for, den er eddermame hurtig til selv at "fange" nye pakker, hvis man har registreret sit mobilnummer og sin e-mail). Siden da har der ikke været en eneste opdatering, pakken står stadig blot som "Registreret" med trackingnummeret UA**********CH, altså helt tydeligt en forsendelse fra/via Schweiz. Og i dag modtog jeg så pakken uden videre - og stadig med "Registreret" i appen.

I den modsatte ende af skalaen, afventer jeg stadig momsbehandling af en pakke fra Australien, også en signeret CD fra bandet Rise Against, købt ved elektronikkæden JB Hi-Fi. Denne kæde mærker ikke deres forsendelser "korrekt" ift. toldbehandling, dvs. de bruger ikke en standardiseret "customs slip", og jeg fik derfor et brev fra Postnord om at de manglede yderligere oplysninger om værdi mm. Disse sendte jeg 10/8, og har ikke hørt mere siden da - jeg håber de når at behandle pakken inden den bliver sendt retur.

Ud af de to pakker ovenfor (med stort set samme værdi, lige under 150 kroner med porto) er det nok ret tydeligt hvilken jeg mener der burde være "grundigt" behandlet og hvilken der måske skulle været "sluppet igennem" - men som sædvanlig spiller logik ikke som holdkaptajnen på FC Postnord... :roll: :roll: :roll:

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: fre aug 27, 2021 20:51 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Enten har Amazon UK ikke fået helt styr på deres pakkelabels endnu, eller også er der nogle medarbejdere hos Postnord der ikke kan aflæse førnævnte labels korrekt.
Jeg har indenfor den sidste måned bestilt tre CD'er direkte hos Amazon UK, sendt af tre omgange. De to første kom igennem uden problemer - dog begge med leveringstid på over to uger! -, men nu er den tredje blevet udtaget til momsopkrævning på hele 13 kroner.
Jeg har svært ved at tro at Amazon efter næsten to måneder med de nye EU-momsregler stadig skulle have "svipsere" på deres labels. IOSS-nummeret står ret tydeligt over modtagers navn og adresse. Der er også blevet opkrævet 25% VAT på ordren hos Amazon, så den del skulle altså være i orden.
Jeg har skrevet til Postnord via deres hjemmeside og bedt dem "genoptage" sagen. Jeg ringede også til dem, og fik at vide at der IKKE var taget billede af labellen, hvilket de altså åbenbart nogen gange gør. Medarbejderen i telefonen kunne derfor ikke fortælle mig om der eventuelt ikke skulle være noteret et IOSS-nummer på pakken, og ligeledes kunne jeg heller ikke vejlede ham i hvor det ville stå.
Nu må jeg se hvor længe der går, før jeg får et svar - og hvilket svar jeg får (jeg tænker desværre at der er ret lav sandsynlighed for at Postnord frigiver pakken uden videre). CD'en kostede lige over 50 kroner, og selvom den er signeret, er den ikke yderligere 173 kroner værd for mig - og slet ikke da jeg jo mener at momsopkrævningen er uberettiget.

I øvrigt virker det som om Amazon ikke længere tilbyder at betale håndteringsgebyret fra Postnord (måske afhængig af ordrens størrelse), jeg blev kun tilbudt at kunne få refunderet ordrebeløbet, som så eventuelt kunne bruges til betaling af gebyret - men 50 kroner rækker ikke langt på en regning på 173 kroner.

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: fre aug 27, 2021 21:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg har fået fra Amazon UK en enkelt gang, helt uden problemer.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre sep 10, 2021 11:00 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Fuck for et cirkus...

Det er godt nok ikke film, men jeg bestilte den store limiterede Neil Young-boks fra Warner (€236.57 med forsendelse), og var allerede på det tidspunkt klar over at den blev sendt fra UK, og at der ville blive opkrævet moms+gebyr, hvilket jeg betalte (€56.88) - og fik pakken leveret fra DPD og i DK PostNord.

Desværre havde de smidt rundt med pakken, så boksen var gået i stykker :x

Warner bad mig sende boksen tilbage hvorefter jeg kunne få tilbagebetalt købsprisen, men det var jeg ikke tilfreds med og efter et par mails frem og tilbage ville Warner sende mig en ny boks, og jeg behøvede ikke levere den defekte boks tilbage.

Herefter bliver den nye pakke told-/moms-behandlet og jeg skal endnu en gang betale moms+gebyr, hvilket jeg ikke er helt tilfreds med, så jeg bruger det meste af dagen idag på at vente i telefonkø og snakke med DHL (Warner har valgt ny kurer...), Toldstyrelsen, Skat, PostNord, og får til sidst at vide at fordi den første forsendelse er fortoldet i Holland, så skal jeg tage fat i afsender og bede dem ordne det for mig - eller evt. kan jeg selv forsøge at få moms-betalingen for den første ødelagte forsendelse tilbage fra de hollandske myndigheder - suk...

Umiddelbart synes jeg det vil være helt naturligt at en erstatningsvare med præcis samme værdi, som den nu værdiløse ødelagte vare, ikke igen skal toldbehandles, men bliver sendt uden angivet værdi, men jeg er vel alt for naiv...


Top
   
Indlæg: fre sep 10, 2021 14:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
:roll:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre sep 10, 2021 15:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Damn, det er godt nok en urimelig omgang at skulle igennem. Det er jo ikke ligefrem fordi told og forsendelse er gratis i første omgang.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 111 12 13 14 1520 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team