DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:51

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man mar 21, 2011 0:02 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Efter et års arbejde, hvor al fritid har været inddraget, er jeg nu kommet til det sidste rum i det nye hus - Hjemmebiografen :clap:
Jeg har fulgt utrolig meget med i forummet her og læst og drømt mange timer væk. Jeg har designet min hjemmebio et utal af gange med googles sketchUp og læst om lyd og surround, så jeg som minimun er THX certificeret :D
Den 18. marts skete det så endelig. Jeg fik ryddet rummet og kunne gå i gang.
Jeg starter med at lime akustisk filt på tre af de 4 vægge. Den sidste væg får 50mm isolering, da det er ydervæggen.

Her er et par billeder fra bio inden startskuddet. Kan lige fortælle at rummet har følgende mål: højde 2,5m - bredde 3,8m - længde 5,6m

Billede

Billede

Så er jeg i gang med at lime filten på væggene. Efter filten er monteret, skal jeg have forskallingsbrædder op, og så afslutter jeg med gipsplader. Til loftet er jeg ved at undersøge hvad lydgipsplader koster. Jeg havde egentlig bestemt mig for trolteksplader, men jeg synes ikke de så pæne igen (de minder mig for meget om institutioner). Ideen med filt under gipsplader er for at holde lyden inde i biografen. Gider ikke høre konen brokke sig over volumen! Det er bl.a. derfor jeg akrylfuger bunden af filten.

Billede

Billede

Svoger hjælper til med limen

Billede

Billede

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Senest rettet af Atlas ons mar 28, 2012 22:56, rettet i alt 7 gange.

Top
   
Indlæg: man mar 21, 2011 12:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Gid det var mig som havde et ekstra rum til en hjemmebiograf...
Ser frem til resultatet, og bliv endelig ved med at smide flere billeder op af processen :) :thumb:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors mar 24, 2011 0:07 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Så er der sket lidt mere...

Jeg forsøger at lydisolere biografen, sådan at lyden ikke kommer ud af rummet. På de to billeder kan I se, hvordan jeg lægger filt under og bagved forskallingen. Det skulle fjerne evt. resonans.

Billede


Billede


Jeg har støbt 40mm rør til ledninger i gulvet. De går ud i teknikrummet, der ligger 3m væk fra biografen.

Billede

Tekniker rum... dato: 28/03-2012 Det er faktisk mit sidste rum, der mangler!

Billede

Så er det sidste filt kommet på plads på loftet. Så mangler der bare isolering af loft samt vægge :(

Billede

Isolering af loft

Billede

Isolering af væg og loft er endelig færdig - møj arbejde!

Billede

Lyd-gips på loftet

Billede

Lyd-gips på vægge og den hårde spartling er gået i gang. Man skal være forsigtig, da man nemt får spartelmasse i hullerne! Min far hjælper med at sætte de skrøbelige plader op.

Billede

0,5 cm varme-/lydisolering på betongulv. Der lægges et flydende gulv (faktisk loftet fra stuen på 1. sal). Læg mærke til at gipspladerne på væggen ikke når helt ned til gulvet. Dette skyldes to ting. Ingen berøring af gulvet = ingen resonans og nu har jeg så muligheden for at trække mine kabler uset langs væggene!

Billede

Så er gulvet færdiglagt, og nu skal der så grundmales i helt sort. Derefter males der i en gråsort farve med Jotun Lady glans 1.

Billede

Tænker man tilbage er der sket lidt...

Billede

Her er et nærbillede af venstre front højtaler. I kan se mit tykke, langhårede gulvtæppe samt højtalerledning der forsvinder ind i væggen. Desværre mangler jeg bedre front og centerhøjtaler, men nu er rummet i det mindste klart, og jeg er meget glad for det!

Billede

Der er også blevet plads til en Buttkicker - en almindelig sofa er aldrig det samme mere...

Billede

Billede

Her kommer første skud af bagvæggen, med projektor.

Billede

Her kommer et billed af skærmen (127"). Det er taget i mørke med blitz.

Billede

Her er så et billede uden blitz med gardinerne trukket fra.

Billede

Som I kan se på de sidste to billeder, mangler jeg at få lavet døren. Jeg vil gerne have isat en lyddør, men skal lige finde en til den rigtige pris! I kan også se der hænger leninger ned fra loftet og det er til spotlys, 4 i hver side. Jeg har lavet det sådan, at når biografen tændes skrues lyset ned til et minimum eller evt slukkes.
(Billederne er beskåret af en eller anden grund - sikkert pga. 1. april temaet!)

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Senest rettet af Atlas søn apr 01, 2012 16:30, rettet i alt 16 gange.

Top
   
Indlæg: tors mar 24, 2011 10:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Virker som et interessant, gennemført projekt, og det er spændende at vi kan følge med helt fra starten!
:thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 29, 2011 15:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Super at du poster billeder og beskrivelser lige fra starten af projektet Atlas :clap:

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: ons sep 28, 2011 22:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
Kommer der ikke snart nogle nye billeder herinde? ;-)

Glæder os til at se hvad der er sket....


Top
   
Indlæg: ons mar 28, 2012 20:42 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Så er der kommet flere billeder på... Jeg beklager ventetiden, men jeg har set film :thumb: Jeg skal nok poste et par af det helt færdige resultat om et par dage...

Konstruktiv kritik modtages med kyshånd, da jeg ikke er en hifi-guy! Jeg har kun læst mig til resultatet gennem jeres erfaringer - tak!

Fedt forum!

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Top
   
Indlæg: ons mar 28, 2012 21:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Jeg kan ikke kommentere lige nu.
For jeg er ved at undertrykke min misundelse og det er svært skulle jeg hilse og sige.
Gid det var mig, som havde mulighed for at lave et dedikeret rum, kun til hjemmebio.

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: tors mar 29, 2012 9:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Silver Surfer skrev:
Jeg kan ikke kommentere lige nu.
For jeg er ved at undertrykke min misundelse og det er svært skulle jeg hilse og sige.
Gid det var mig, som havde mulighed for at lave et dedikeret rum, kun til hjemmebio.


Hørt! Det er fandme i orden det der! :lightsabre:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs apr 17, 2012 20:39 
Offline

Tilmeldt: fre nov 02, 2007 1:04
Indlæg: 34
Rigtig fed hjemmebio du har fået stablet på benene :thumb: Dog bliver jeg nød til at høre om din buttkicker er monteret sidelæns under din sofa? Har nemlig selv sådan en bandit og bemærkede at under brugsanvisning (selv om man ikke er meget for at tjekke den ;) ) er advarsel omkring sidevendt placering... Min står nemlig på platformen da sofaen er for lav til at den kan placeres op under (hvilket jo ellers burde være den optimale løsning)...


Top
   
Indlæg: tirs sep 25, 2012 18:29 
Offline

Tilmeldt: tirs nov 04, 2008 18:34
Indlæg: 5
super flot lavet virkelig gennemført :-) tænker på at lave noget i den stil i min garage i fremtiden.


Top
   
Indlæg: tirs sep 25, 2012 19:43 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Hej alle.
Tak for de pæne ord.
Jeg er langsomt ved at opgradere mine højtalere til Dali Helicon serien, men det er jo nogle dyre banditter, så jeg leder efter brugte til en god pris.

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Top
   
Indlæg: tirs sep 25, 2012 19:54 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Jonas B skrev:
Rigtig fed hjemmebio du har fået stablet på benene :thumb: Dog bliver jeg nød til at høre om din buttkicker er monteret sidelæns under din sofa? Har nemlig selv sådan en bandit og bemærkede at under brugsanvisning (selv om man ikke er meget for at tjekke den ;) ) er advarsel omkring sidevendt placering... Min står nemlig på platformen da sofaen er for lav til at den kan placeres op under (hvilket jo ellers burde være den optimale løsning)...


Det er korrekt, at min Butt kicker sidder på siden af sofaen, som du kan se på billedet. Det virker noget bedre end under et ben, selv om dét også virker temmelig godt, men man er fri for at skrue ret meget op for den, før effekten kommer. Derved undgår man, at høre Butt kickerens stempler, som man nogle gange kan komme til. Jeg havde ikke læst, at det var "forbudt" - hvem læser manualer? :oops:
Til trods for din advarsel, sidder den stadig sådan, og jeg har ikke haft nogle problemer med det. Det skal dog også siges, at der er skruet meget ned for den, da jeg ikke bryder mig om, at den buldrer løs, hver gang der bare sker lidt i filmene. Det er kun ved store effekter så som fly, der flyver forbi, eksplosioner og andet bragende.
Når jeg engang får en ny sofa, tror jeg dog, jeg vælger en anden løsning, da den jo er ret dyr i anskaffelse.

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Top
   
Indlæg: tors okt 18, 2012 16:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Det er virker virkelig som en fed biograf. Det må sgu blive til mange gode timer derinde. Må jeg spørge hvorfor du ikke valgte troldtekt til loftet. Det ville selvfølgelig ikke passe med væggen, kan jeg godt se, men det burde være bedre en de hullede plader der.


Top
   
Indlæg: fre okt 19, 2012 17:37 
Offline

Tilmeldt: man maj 03, 2010 23:16
Indlæg: 21
Geografisk sted: Aalborg
Svendbent skrev:
Det er virker virkelig som en fed biograf. Det må sgu blive til mange gode timer derinde. Må jeg spørge hvorfor du ikke valgte troldtekt til loftet. Det ville selvfølgelig ikke passe med væggen, kan jeg godt se, men det burde være bedre en de hullede plader der.


Hmm... Der var flere faktorer der spillede ind. Den første grund var, at der var lang leveringstid på sorte troldtekt plader. Jeg fandt ud af, at det aldrig kunne svare sig at male dem selv. Så ledte jeg efter andre løsninger og kom forbi disse lydgipsplader. De passede godt ind i biffen, og jeg kunne få dem i den sort og glans jeg selv ønskede, og jeg kunne få dem med det samme! En anden ting er, at det ikke er godt for lokalet, at det kun er lyddøde materialer der præger rummet. Nu har jeg et meget langhåret gulvtæppe, som æder meget lyd, og sammen med gipsen og hullerne, er det for mig en god kombi! Måske troldtekt ville være bedre, jeg ved det faktisk ikke?
Så det skyldes vel et tilfælde samt at jeg overvejede styrker/svagheder og her var tiden en faktor ligesom mit eget farvevalg og glans styrke.
Mvh. Christian, der nyder efterårsferien med bulder og brag i biffen :-)

_________________
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=38777
Udstyr i biografen: 7.1 Surround receiver: Denon AVR-3313 - Fronthøjtalere DALI Helicon 400 - Center Dali Helicon C200 - Surround samt baghøjtalere: DALI Ikon Onwall


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team