DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er søn dec 08, 2024 23:38

Alle tider er UTC+02:00

Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Og der var ikke et øje tørt - he's back!

Jamen fedt at læse dine skriblerier. Der var ved at være lidt tomt herinde ;)

Jeg har tænkt meget over ZoI, og i første omgang var jeg meget imponeret. Nu hvor den er kommet lidt på afstand, synes jeg måske, at den mangler noget udvikling. Lyddesignet og "vi lukker øjnene for realiterne" er skidegodt tænkt og klart et budskab til vores samtid. Men jeg synes også, at den har vist, hvad den kan inden for den første time.

Eric havde jeg slet ikke hørt om, men you had me at miniserie.

Som stor Muppet/Jim Henson-fan vil jeg supergerne høre lidt mere om Idea Man.

Og The Acolyte.... kan nogen huske dengang alt nyt Star Wars var en begivenhed, man glædede sig til? Nu kommer det i en jævn, trist strøm af ligegyldigheder.

Site Admin
Brugeravatar

Anyway, hvis du kan, så kan jeg osse:
August - 12 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Clint Eastwood: The Last Legend (2022) :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Alien: Romulus (2024) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Frisøsens Mand / Le Mari de la Coiffeuse (1992) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Jurassic Punk (2022) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Perfect Blue (1997) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Arctic (2018) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Others (2001) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Druk (2020) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Batman Begins (2005) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Kes (1969) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: College (1927) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: McCabe and Mrs. Miller (1971) :bluray:

Slutningen af måneden havde jeg rygproblemer, så der blev stenet en del film på den bærbare. Perfect Blue var en fed, kringlet omgang anime, som jeg nok burde have set for længst. Jurassic Punk er en skæv dokumentar om en mand, der lavede banebrydende effekter til bl.a. Jurassic Park, Terminator 2 og The Abyss - og så i øvrigt gik ned med flaget og nok heller ikke havde den mest vindende personlighed. Måske især interessant for os med hang til filmteknik. Der er lidt meget mudderkast over den, dog. Frisøsens Mand er en film, jeg kunne huske navnet på fra Bogart, og som stor Ole-fan ville jeg gerne give den en chance. Men den er vildt akavet efter moderne standard og det er svært at se, at sådan en film kunne blive lavet i dag. Clint Eastwood-dokumentaren er én i en serie, som DR har liggende om forskellige filmstjerner. Sært ukritisk og rygklappende.

Jeg havde et par gode dage midt i forløbet og nåede lige i biffen for at se Alien: Romulus. Fede Alvarez har skruet en fermt underholdende thriller sammen, som især kommer godt fra start og især slutter skidt og klichetungt. Minder en del om Scotts original. Men jeg ved ikke hvor meget mere det her koncept kan malkes efterhånden.
Tidligere på måneden havde min datter fødselsdag, og det ville hun gerne fejre med en tur i Cinematekets open air-på-taget-bio, der åbnede samme dag Fantastisk udsigt. God stemning. Ok teknik. Druk er stadig en rigtig fin og livsbekræftende film, og den bliver også stadig unødigt dramatisk til sidst.

Endelig fik jeg sat kryds ved Ken Loachs Kes, der var en overbevisende og rørende gang britisk socialrealisme. Og så havde jeg hørt og læst en del om Altmans McCabe and Mrs. Miller, der viste sig at være noget anderledes end jeg havde regnet med (Warren Beatty er noget af et fjols :D ) - men meget underholdende, når man først fik justeret forventningerne lidt.

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:
SEPTEMBER + OKTOBER:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Barbarian (2022) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Rebel Ridge (2024) :netflix:
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Tom and Jerry (2021) :hbo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Ratatouille (2007) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: The Boy And The Heron (2023) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Inside Out (2015) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Inside Out 2 (2024) :disneyplus:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: The Lord of the Rings: The Rings of Power : Sæson 2 (2024) :amazonvideo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Graverne: Sæson 1 (2024) :tv2play:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: The Remarkable Life of Ibelin (docu) (2024) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Chimp Crazy (docu): Sæson 1 (2024) :hbo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Mr. McMahon (docu): Sæson 1 (2024) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Into the Fire: The Lost Daughter (docu) : Sæson 1 (2024) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Velkommen Til Frontlinien (docu) : Sæson 1 (2024) :drtv:

Endnu en dobbelt opsamlingsrunde pga... life! :lightsabre:

Et par nedslag fra de sidste par måneder:

Lad os starte med hvad der, lidt overraskende faktisk, bliver årets højest ratede tv-serie for mig, nemlig The Lord of the Rings: The Rings of Power - Sæson 2 :notworthy: :notworthy: :notworthy: Ja, der gik ikke længe fra første afsnit rullede over skærmen til at jeg måtte overgive mig FULDSTÆNDIG. Første sæson var også god, omend lidt små-kedelig, men den står slet ikke mål med 2. sæson som virkelig folder de episke storylines ud, og tager nogle kløgtige valg. Alt spiller bare og jeg er meget, meget imponeret... Markant bedre end The Hobbit-trilogien. Og så ærgrer jeg mig tilsvarende over, at det tilsyneladende ikke har været den kæmpe streaming-succes man havde håbet på. Altså wtf :?

Så var jeg også meget glad for Miyazakis seneste (og måske sidste, men det har vi jo hørt så mange gange før): The Boy And The Heron som er en af de bedste Ghibli-film jeg har set. Inside Out 2 var også ventetiden værd, og det var fandme på tide at Pixar vendte retur til forums storhed.

På dokumentar-fronten var jeg også svært begejstret for Tiger King-instruktørens seneste, Chimp Crazy. Totalt bonkers og fyldt med crazy typer. God underholdning.

Og så bliver jeg nødt til at smide en anbefaling på den norske Ibelin-dokumentar på Netflix. Det er ikke tit jeg fælder en tåre til en dokumentarfilm, men det gjorde jeg sgu i morges da jeg så den. Det handler om en norsk dreng der har en voldsom form for muskelsvind, der gør at han til sidst udelukkende kan bevæge sine fingerspidser og til sidst dør han som 25 årig. Lige inden har dør, får familien passwordet til den blog han har. De skriver på bloggen at han er død, og så begynder det ellers at vælte ind med 100vis af emails fra hele verden, fra de mange mennesker der kendte ham i World of Warcraft hvor han var aktiv de sidste 9 år af sit liv... Filmskaberne har fået adgang til samtlige chatlogs fra spillet, ligesom de har interviewet de mange online-venner han havde. Mange af dem anede ikke, at han var så handicappet. Det er eddermame en velkonstrueret dokumentar. Meget barsk, men også meget seværdig.

Ligeledes bør alle se DRs tragiske Velkommen Til Frontlinien, som udover at være tankevækkende og hjerteskærende, også er helt ufatteligt velresearchet, og formår at opstøve mange vigtige personer fra begge sider af konflikterne. Ganske imponerende.

Site Admin
Brugeravatar

^Tak for input, og for reminder om både Miyazaki og Velkommen Til Frontlinien :)
Du skylder stadig et svar på "Idea Man" tilbage fra i september, din sjuft - jeg føler mig ignoreret!
Citat:

Nå, jeg tager mine filmmåneder én ad gangen:
September - 8 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: My Generation (2017) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: Megalopolis (2024) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Bourne Supremacy (2004) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Air Force One (1997) :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: Metropolis (1927) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Blood Simple (1984) :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Le Cercle Rouge (1970) :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Ipcress File (1965) :drtv:

Jeg startede måneden med voldsomt hold i ryggen, så jeg lå vandret i nogle dage. Tak til DR for et overraskende godt filmudbud. The Ipcress File har en Michael Caine i storform i en skæv og super-britisk agent-sag. Le Cercle Rouge er en af Melvilles berømte film, og selv om jeg ikke altid har været lige begejstret over Alain Delon, er han virkeligt cool og tilbagelænet i denne heist-film.
Jeg måtte aflyse min fødselsdag plus en masse gæster pga. rygproblemerne, men min datter blev meget begejstret, da jeg foreslog, at vi så Metropolis i stedet. Det er mange år siden, jeg så den sidst, og den holder stadig 100% med en kraftpræstation på billedsiden og mange gode ideer til at binde helheden sammen med.

.... og for at fortsætte med polis'erne er det svært at ignorere Coppolas svanesang, Megalopolis. Som en af mine kammerater sagde: "Det kræver en dygtig instruktør at lave en så dårlig film". For filmen er mislykket på mange måder, men på en vildt interessant måde. Det er sjældent, at jeg efterfølgende har tænkt så meget over et værk, der ikke fungerer. Der er skrevet meget om budgetter, der er løbet løbsk, og en uforberedt instruktør med et rasende højt ambitionsniveau. Skal man beundre hans stålsatte vilje for at gennemføre sit drømmeprojekt, eller ryste på hovedet af, at han brænder hele sin formue af på en rodet film, som ingen kommer til at se? Fascineret eller ej, så ender jeg med en lav score.

Til gengæld blev måneden rundet af med mere Michael Caine, der i My Generation agerer guide til Swinging London i 1960'erne, med alt hvad tiden kunne byde på af musik, mode, kunst og stoffer. Det er fermt skruet sammen og også mere overfladisk end godt er, men jeg var nu rigtig fint underholdt.

Site Admin
Brugeravatar

Og vi går direkte over i

Oktober - 10 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Days of Wine and Roses (1962) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Ungeren (2024) :drtv:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Kiss Kiss Bang Bang (2005) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: CoroNation (2020) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Limbo (2023) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Point Break (1991) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Spiral Staircase (1946) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Apprentice (2024) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Two Faces of January (2014) :bluray:
:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: De Lydløse (2024) :biograf:

Where to start?
DRs Ungeren har fået en meget blandet modtagelse, og det kan jeg godt forstå. Hovedrollerne gør det ret fint, og tidsbilledet er sådan set også ramt godt. Men serien fremstiller mest de unge som lidt unuancerede, navlepillende typer, og det er svært at greje, hvorfor Ungdomshuset er *så* vigtigt for dem.
Jeg så De Lydløse til en gratis forpremiere, og jeg er glad for, at jeg ikke gav penge for den. Den kører i tomgang nogle steder, japper igennem andre dele, er hæmmet af et for lille budget (der er især en biljagt, som jeg morede mig meget over, men det var nok ikke meningen, at den skulle være sjov) og endimensionelle personer. Til gengæld var The Apprentice et fint og nuanceret portræt af vores alle sammens Donald. Jeremy Strong stjæler showet som Trumps mentor, og det er egentlig lidt synd for Sebastian Stan i hovedrollen. Filmen ender med at føles en smule tjekliste-agtig ("Sådan lærte Donald at sige X, sådan fik han inspirationen til Y"), men den når egentlig godt rundt om sit emne.

Cinemateket havde den australske Limbo som månedens film - en glimrende lille indie-sag om en udbrændt strisser, der skal efterforske et drab på en aboriginal. Simon Baker indledte sin karriere som über-pretty boy i L.A. Confidential; her ligner han mere en über-udbrændt Walter White. I bedste filmfestival-stil tager den sig (for) god tid til mange af sine scener, men instruktør og manusforforfatter Ivan Sen har en dybere pointe med setting og karakterer, og det ender med at være ret interessant. Til gengæld var Ai Weiweis CoroNation - en film om coronanedlukningen i Kina, noget lang i spyttet. Instruktøren har siddet i Berlin og klippet 500 timers skjult kamera-optagelser ned, og trods gode scener og pointer visse steder er der for meget tomgang over helheden.

The Spiral Staircase var en stemningsfyldt og underholdende noir-inspireret thriller med en stum tjenestepige, der forfølges af en seriemorder i et stort hus. Super godt fotograferet og med regn, blæst og buldrende torden nok til en kold, dansk efterårsaften.
Days of Wine and Roses er en af komediemesteren Blake Edwards alvorlige værker. Selv om film om alkoholisme ikke just var hverdagskost i 1962, og selv om jeg normalt holder enormt meget af Jack Lemmon, truer overspil og en ujævn tone hele tiden med at vælte læsset. Ikke uinteressant men heller ikke helt vellykket.

Brugeravatar

Buck Rogers skrev:
^Tak for input, og for reminder om både Miyazaki og Velkommen Til Frontlinien :)
Du skylder stadig et svar på "Idea Man" tilbage fra i september, din sjuft - jeg føler mig ignoreret!
Citat:

Jamen når du er så stor Henson-fan vil jeg gå så langt som til at sige, at det er tvunget pensum for dig, at se dokumentaren der er helt ufatteligt velresearchet og vellykket. Den giver et fascinerende indblik mandens live og kreative univers, og jeg vurderer at der har været nærmest uhindret adgang til kildemateriale, inkl. fra nærmeste familie. Anmeldelser roser filmen for dens dybdegående portræt af Henson som både kunstner og innovator, der revolutionerede dukkeproduktion og underholdning i det hele taget. Dokumentaren benytter sjældne optagelser, interviews med kolleger og familie samt Hensons egne skitser og noter, som tilsammen afslører hans originale tankegang og evne til at forene humor med dyb menneskelighed. Det er bare at komme i gang! :thumb:

https://www.youtube.com/watch?v=iyGFV6VIxkI

og det lyder da godt nok træls med et hold i ryggen... Håber du har fået det bedre?

Jeg er sgu lidt lunken ved den Ungeren-serie, men samtidig også fascineret så den skal nok ses alligevel på et tidspunkt. Omvendt forholder det sig mht. Kubricks Metropolis som jeg er sært draget imod, samtidig med at jeg bare ved jeg bliver helt vildt skuffet. Nok også derfor jeg ikke fik prioriteret at se den i biffen.

Site Admin
Brugeravatar

Jeg var nok lidt skeptisk, fordi den er på Disney+ - det kunne jo tænkes, at de havde høvlet lidt "kritiske" kanter af. Men det lyder ikke sådan, så jeg har den på min to do til næste gang vi abonnerer :thumb:

Jo tak, det går meget bedre, men fuuuck, det kunne jeg got have undværet. Det er noget med morfin og ikke kunne vende sig i sengen og da slet ikke stå op. Det kan ikke anbefales. Så jeg træner flittigt for at holde det nede.

Ens udbytte af Ungeren afhænger nok delvist af, hvilken holdning man går til serien med. Hvis man tænker, at det er en flok forkælede unger med first world problems, så kan man sagtens få dét ud af serien. Man kan også sagtens blive bekræftet i, at der skal være plads til alle, inklusive dem, der vil noget andet end hr. og fru leverpostej. Men hvorfor selve Ungeren er så vigtig for dem, det blev jeg ikke så klog på, som jeg havde håbet.
Coppola (ikke Kubrick, det ville satme være noget!) har skabt noget af et misfoster, men du har ret, det er sært dragende og ligner ikke rigtig andet derude. I disse konsensus/screentest-tider er det fascinerende at se et værk af en fyr, der har nægtet at lytte til andre. Så jeg tror, han har fået det han ville. Om det var en god idé er mere usikkert.

Btw, har du fået set The Substance? Ikke 100% helstøbt, men den går fanme linen ud :D

Brugeravatar

Buck Rogers skrev:
Jeg var nok lidt skeptisk, fordi den er på Disney+ - det kunne jo tænkes, at de havde høvlet lidt "kritiske" kanter af. Men det lyder ikke sådan, så jeg har den på min to do til næste gang vi abonnerer :thumb:

Jo tak, det går meget bedre, men fuuuck, det kunne jeg got have undværet. Det er noget med morfin og ikke kunne vende sig i sengen og da slet ikke stå op. Det kan ikke anbefales. Så jeg træner flittigt for at holde det nede.

Ens udbytte af Ungeren afhænger nok delvist af, hvilken holdning man går til serien med. Hvis man tænker, at det er en flok forkælede unger med first world problems, så kan man sagtens få dét ud af serien. Man kan også sagtens blive bekræftet i, at der skal være plads til alle, inklusive dem, der vil noget andet end hr. og fru leverpostej. Men hvorfor selve Ungeren er så vigtig for dem, det blev jeg ikke så klog på, som jeg havde håbet.
Coppola (ikke Kubrick, det ville satme være noget!) har skabt noget af et misfoster, men du har ret, det er sært dragende og ligner ikke rigtig andet derude. I disse konsensus/screentest-tider er det fascinerende at se et værk af en fyr, der har nægtet at lytte til andre. Så jeg tror, han har fået det han ville. Om det var en god idé er mere usikkert.

Btw, har du fået set The Substance? Ikke 100% helstøbt, men den går fanme linen ud :D

Coppola selvfølgelig, sorry, det var vist wishful thinking. Men det ændrer ikke på, at den skal ses. Som nævnt er jeg sært draget af passionsprojekter fra aldrene instruktører der har deres største bedrifter bag sig, som ja Coppolas Megalopolis, Terry Gilliams The Man Who Killed Don Quixote og Scorseses Silence. Der er bare et eller andet voldsomt imponerende over det. Ridley Scotts The Last Duel falder også ind i den kategori. Eastwood måske også.

Site Admin
Brugeravatar

Jeg kan ikke huske, hvem der sagde det, men i hvert fald en aldrende instruktør, der udtalte noget i stil med, at han ville hade at begynde at lave de her tandløse gammelmandsfilm. Eastwood burde enten skrue ned for tempoet eller være stoppet, for han har alt for længe været hit or miss. Ridley Scott er sgu for vild, som han i en alder af snart 87 stadig spytter opulente megaproduktioner ud. Det visuelle kan han stadig i søvne, men ja, der skal sådan noget som The Last Duel til for at overbevise mig om, at han stadig har noget på hjerte - skal se Gladiator II i aften, og jeg forventer ikke andet end over-the-top-underholdning. Han barsler med en Bee Gees-film (!), og det bliver da i det mindste noget andet.

Jeg mangler at få set både Silence og Don Quixote, men sidstnævnte ligger på Filmstriben, så den kunne man jo starte med :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3

Alle tider er UTC+02:00