Så nåede vi også november igennem:
November - 16 stk.

Before Sunset (2004)

Vejen Hjem (2024)

Before Sunrise (1995)

Night and the City (1950)

Rope (1948)

Departures (2008)

Gladiator II (2024)

The Substance (2024)

The Apartment (1960)

Return of the Jedi (SE)(1983)

The Empire Strikes Back (SE)(1980)

Star Wars (SE)(1977)

The Double Life of Veronica (1991)

Onibaba (1964)

Richard III (1995)

Bambi (1942)

Og vanen tro stikker udvalget i alle retninger

I biffen bød Imperial på back-to-back-visninger af 2004-restaureringerne af
Star Wars-OG-trilogien, og den er jo altid fed at se i en stor bif. De første to-tredjedele, i hvert fald. Jo flere gange jeg ser Return of the Jedi, desto mere rodet og sjusket virker den. Der er nogle fede kampe og action-scener, men plottet er i bedste fald lidt løst sat sammen, og det med søskendeparret Skywalker virker dummere, jo mere jeg tænker over det. Det var nok heller ikke Lucas' intention, at man nærmest skulle klappe i hænderne, hver gang en åndet ewok blev bombet til de evige ewok-marker.
The Substance var dejligt over-the-top, og ellers småkedelige Demi Moore giver den fuld skrald. Men den er alt for lang, og dens pointe er forklaret flere gange, når vi rammer de 140 minutter.
Gladiator II rammer ikke plet - mindre kan også gøre det. Denzel Washington er vildt underholdende, og Paul Mescal når næsten i mål som wannabe-Russell Crowe. Så kan jeg godt æde et par CGI-næsehorn fra buffet'en og overleve genbrugte plottråde. Sir Ridleys insisteren på at give en langemand for historisk korrekthed er dog en underlig omgang. Anywho, tre år yngre Biden falder i søvn til møder, mens Scott laver blockbustere på stribe og angiveligt er ved at varme op til en Bee Gees-biopic.
Vejen Hjem har en velspillet og overraskende troværdig Nikolaj Lie Kaas i hovedrollen som far, der skal hente sin radikaliserede teen-søn hjem fra Syrien. Et fint portræt af familier i krise og børn, der tager dårlige valg. Det havde været endnu bedre, hvis man bedre havde kunnet forstå attraktionen i Islamisk Stat. No matter, vel forløst og flot iscenesat.
På hjemmefronten fik jeg set den fremragende
Richard III med Ian McKellen, som har stået på hylden i årevis. Faktisk har jeg ikke set den siden noget Natfilm-festival i 1995 UDEN undertekster, og dem var jeg sgu glad for. Flot skruet sammen og med et imponerende cast (McKellen, Robert Downey, Maggie Smith, Jim Broadbent, Nigel Hawthorne etc).
Onibaba er også virkeligt vellykket - finurlig blanding af sex, gys, krig og bølgende kornmarker. Ved ikke hvorfor jeg først får set den nu.
Night and the City af Jules Dassin er en glimrende noir. Man skal lige vænne sig til, at Richard Widmark overspiller lidt, så er det en stramt fortalt alle-snyder-alle-historie.
Og så lige et venligt nik til de to første
Before...-film, som vi så to aftener i streg. Det er sjovt, som ens oplevelse af dem ændrer sig lidt fra gang til gang. Man forstår begge personerne i den del af livet, de nu er i hver af filmene.
Endelig et
honourable mention til mesterværket
The Apartment, som jeg havde glædet mig til at vise min datter. Hun og hendes kæreste kunne virkeligt godt lide den, men var afsindigt forargede over, at Jack Lemmons karakter har snuset i Shirley MacLaines personalesag. "Sikke dog en stalkertype". Haha, det kan jeg så ikke gå så meget op i, men hver generation sin vinkel

No matter, den er helt vildt godt skruet sammen.