DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons maj 15, 2024 20:34

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1140 141 142 143 144147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn dec 27, 2015 14:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
"You refer to the prophecy of the one who will bring balance to the Filmkaraktergennemsnit. You believe it's this…movie?"

Ind imellem tager jeg et blik på mine ratings af de forskellige film. Jeg kan godt se, at de generelt ligger i den høje ende. Og så overvejer jeg, om jeg har mistet min kritiske sans. Er jeg bare for flink af mig? Men efter i går kan jeg konkludere, at det er jeg ikke. Jeg er bare heldig at se de gode film.

I går blev det til tre film. Den dårlige var ikke Bone Tomahawk (2015, :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: ), en vellykket lille western med horror-overtoner. Kurt Russell er i fin form, stemningen er tommetyk, og selv om filmen er alt for lang og ind imellem prøver lidt for hård at være quirky (med en saloon, der hedder The Learned Goat er vi i alt i usædvanligt territorium), kunne jeg godt lide det rolige tempo og den sikre instruktion.
Ej heller var Macbeth (2015, :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: ) dagens rådne æble. Jeg var, indrømmet, nok lidt for træt til Shakespeare, men når det nu skulle være, var det en inspireret filmatisering, om den skotske general, der bliver lidt for opsat på at tilrane sig tronen. Visuelt er den vanvittigt flot, med eminent brug af tåge, røg og farvefiltre. Michael Fassbender og Marion Cotillard gør begge en intens indsats, selv om jeg måske nok havde forventet en smule mere af førstnævnte efter den positive omtale. En tung, men god film.

Nej, dagens problembarn, der i den grad trykkede på alle de forkerte knapper og gav mig en rar, varm fornemmelse af gammel sur mand-syndrom var:

Billede
Joy (David O. Russell, 2015)
Joy er en rædselsfuld, doven film, der ligner en kreativ falliterklæring fra DORs side. Det eneste, der redder den i land, er nogle hæderlige skuespilpræstationer, men listen over fejltagelser i den er meget lang. Sjældent har jeg været så glad for at have fået fribilletter.

Joy (Jennifer Lawrence) er en hårdt prøvet mor, der ejer et faldefærdigt hus hvor fire generationer af hendes familie bor. Hendes mor lever i sin seng på en stram diæt af soap operas. Hendes far (Robert De Niro) er netop blevet dumpet af sin kæreste og flytter ned i kælderen, hvor Joys eksmand stadig bor to år efter, at de er gået fra hinanden. Far og eksmand hader hinanden som pesten i ca. 10 minutter, og derefter ryger deres konflikt ud til højre.
Hendes mormor ... er der vist mest for at være Mr. Miyagi-livsklog og komme med peptalk ind imellem, mens hendes to børn kun eksisterer for at understrege, at Joy har travlt (det ene barn forsvinder på mystisk vis komplet ud af filmen efter kort tid, og det andet er af den gammelkloge, læspende type, som amerikanerne er så glade for. Fordi læspende børn er nuttede, eller noget)

Nåmmen... Joy aser og maser, mens alle andre omkring hende mere eller mindre kører frihjul. Mor ser tv, eksmand har et deadend-job som musiker, og farmand har krise med sit bilværksted (hvilket, som stort set alt andet i denne film, aldrig rigtig bruges til noget). Så det hele er op til hende. Heldigvis ved mormor, at Joy er dødhamrende kreativ. Nemlig. En dag opfinder hun en moppe. Men ikke bare en almindelig, kedelig moppe - nej, en supermoppe, der vasker gulv bedre end alle andre. Ingen andre end hende har set lyset, men det lykkes hende alligevel at lokke fars nye, velhavende kæreste (en grumt overspillende Isabella Rosselini) til at smide penge i foretagendet.

Og stadig kan ingen se lyset i moppen. Men så kommer hun i kontakt med Bradley Cooper, der er ekstremt hård og selektiv indkøber for en tv-shop-kanal. Af en eller anden grund, som ingen forstår, slipper hun gennem nåleøjet og får sin moppe med i en af kanalens udsendelser. Desværre bliver den fremvist af et fjols, der forkludrer demonstrationen, som de kun kan gøre det i tv-shop. Ingen køber moppen, og Joy er nu i milliongæld. Af en eller anden grund, som vist kun manuskriptforfatteren forstår, giver Cooper hende en chance mere, og hun kommer endda selv på skærmen. Det går naturligvis galt foran kameraet, men så går det alligevel lidt bedre, og pludselig har hun solgt 50,000 mopper, fordi hun er så naturlig og kreativ (eller vist mest fordi det stod i manuskriptet).

Det går selvfølgelig lidt skidt, og der er alt muligt om moppekonstruktioner og moppepatenter, der gav flashbacks til de lige så ophidsende handelsblokader i The Phantom Menace (note to self: mopper er ikke synderligt ophidsende). Men så går det selvfølgelig godt igen, fordi det har Joys mormor forudsagt.

Måske fremgår det, at jeg ikke så godt kan lide filmen. Det er ikke helt forkert. DOR har hevet nogle af sine faste samarbejspartnere frem igen, men efter Silver Linings Playbook og American Hustle er der i den grad tale om dalende afkast. Lawrence gør det helt ok, mens resten kører på rutinen. Men selve filmen er hverken fugl eller fisk. Hverken særligt dramatisk eller morsom. Bare endnu en træt hyldest til den amerikanske drøm. Den er spækket med gode skuespillere, der stort set ikke har noget at lave, og antallet af belejlige manuskriptkrumspring er næsten ikke til at holde ud. At den så er inspireret af en rigtig person ændrer ikke på det samlede regnestykke.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 19:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Jeg var, indrømmet, nok lidt for træt til Shakespeare

Jeg synes efter Kenneth Branagh's milelange Hamlet, så er jeg sgu altid for træt til Shakespeare, haha! Vil nu gerne se Fassbender og Cotillard, menøeh .. jeg tror lige jeg sidder den over - også fordi man som gammel Blackadder fanatiker bare ikke kan tage Macbeth seriøst.

Der skal sgu en Tom Stoppard til for jeg gider Shakespeare nuomstunder - selv Godard's udgave af King Lear var en kæmpe gabefest, og det må være nok Shakespeare for 2015.

Buck Rogers skrev:
Jeg er bare heldig at se de gode film.

Vi var da rimeligt heldige med All That Jazz. Jeg har lige skrevet til Julemanden om at næste år så vil jeg have en større væg, så skal jeg nok selv klare projektoren :thumb:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 21:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg har lige set Duel! For satan, den var fed!

Dejligt at få endnu en film af min efterhånden enorme liste over gamle film, jeg skal se.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 22:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Er Duel den der med
[Vis Spoiler]
en truck der smadrer alt og alle og hvor man aldrig får at se hvem fører den?

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 22:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
t23 skrev:
Er Duel den der med
[Vis Spoiler]
en truck der smadrer alt og alle og hvor man aldrig får at se hvem fører den?


Just præcis. Et stykke vellavet Steven Spielberg.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 22:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Holmsgaard skrev:
Jeg har lige set Duel! For satan, den var fed!

Dejligt at få endnu en film af min efterhånden enorme liste over gamle film, jeg skal se.


Et stykke aldeles vellavet Spielberg. Den er nærmest grundstoffet for al det positive magiske han senere skulle stå for. Og så er den på samme tid så vidunderligt simpel. Først lavet til TV og siden blev Spielberg bedt om at forlænge den til de mere bio-venlige 90min (TV udgaven er 74min).

Alene det at de tilføjede 16min ikke ødelægger noget, men tværtimod tilføjer yderligere kvalitet, er nok et bevis på en meget talentfuld instruktør.

Jeg genså selv Duel tidligere i år, og den er tæt på at være årets bedste filmoplevelse. Der er ikke mange moderne film, der besidder den charme, energi, intensitet og dedikerede pioner-ånd samt kærlighed til mediet, som Duel fremført af Sir Steven her. Den er både hitchcockian og aldeles Spielberg-original på samme tid.

4 år senere blev historien perfektioneret til fulde i Jaws, men vær ikke i tvivl om Duellens individuelle kvaliteter. Det er en lille perle for filmelskere og et studie i hvor virkningsfuldt de simpleste ting kan være. Lavet i en tid hvor filmskabere måtte bruge fantasien og kreativiteten kontra vore dages trykken på cgi-autopiloten.

Spielbergs Duel er en af de fineste små film der nogensinde er lavet. Bum!

:beerchug:


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 22:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Stop Making Sense, USA, 1984 - IMDB link

Det er lidt tosset at tænke på, at Jonathan Demme både lavede Silence Of The Lambs OG den bedste koncertfilm nogensinde. Men taget i betragtning af at alle fra New Order til Bruce Springsteen har hyret ham (og sikkert for store penge), jamen, han må dan kunne noget. Vi skal dog lige spole tilbage til før han fik sin gyldne buttplug. Der var engang et band der hed Talking Heads, som på en god dag kunne give DEVO "run for their money".

Det hele starter med en kæmpe og tom scene, hvor David Byrne vader ind med en god gammeldags ghettoblaster, og siger "i got a tape i wanna play". Eet enkelt spotlight, og alt man ser er Byrne's fod der begynder at tappe.

Arj, i skal sgu se det:



Og for hvert nummer kommer der en musiker mere ind på scenen, som stille og roligt bliver bygget op som et teater samtidigt. Det er simpelt hen så imponerende. Toppen af cremen er at når der er ni musikere på scenen (og stadig seks scenebyggere i baggrunden), så trykker de den mest groove'de udgave af Burning Down The House af.

Så slukker lyset, for tøserne som havde et sideprojekt der hed Tom Tom Club skal osse lige have lidt scenetid. Men så kommer Byrne osse tilbage og lige giver dem alle en lektion i hvordan man funker ud til en god gammeldags groovy love song som selv Bryan Ferry og Leonard Cohen aldrig ville kunne opnå.

Det visuelle er alting. Skide være med om i er til surrealistisk funk eller ej, i skal se den alligevel. Det er sceneshow, det er udklædninger og kostumer, det er fucking REALTIME at de bygger baggrundene op, og ingen har gjort det bedre, før eller siden. Det er tre nætter og næsten firs mands håndværk smidt ned på to timer af .. well, nu kan jeg faktisk godt lide Talking Heads, men selv hvis jeg ikke kunne, ville jeg stadig vove den påstand at det er den bedste koncertfilm nogensinde lavet.

Vi er virkeligt ude i "den hvide mand laver den sorte mands musik", som er ultrasjældent, for vi ved alle hvor galt det går når hvide prøver at funk groove. Og det er bestemt ikke et racistisk udtryk, tværtimod, ment som et kompliment. Meeeeen .. de snyder jo lidt, for de har jo Alex Weir til at lære dem alle hvem der kan det pis med at vride en spade.

Og ham kan i se fyre den fuldstændigt af her:



Mange sørgmodige nætter er blevet klaret med Stop Making Sense, ved at se David Byrne danse med en standerlampe, og jeg har det så godt med at der er een der ser værre ud i et jakkesæt end mig. Nu tænker jeg bare, hvad fanden fik Demme til at gå fra sceneopsætning til gyserfilm? Nuvel. Han har gjort begge dele godt.

Der kom en "anniversary edition" af den med et ekstranummer for et par år siden, og den ser bedre ud end nogensinde. Varm anbefaling, og burde være pensum for ethvert band der prøver at gøre sig selv store - mange kunne have lært af den.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 23:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holmsgaard skrev:
Just præcis. Et stykke vellavet Steven Spielberg.

Har ikke set den siden Ruder Konge var Knægt og skægvækst var et fremtidigt problem. Den gode nyhed er den ligger på Amazon for en 50'er - tak, det var et barndomsminde jeg aldrig kunne finde navn på!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 23:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
I går blev det til tre film. Den dårlige var ikke Bone Tomahawk (2015, :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: ), en vellykket lille western med horror-overtoner. Kurt Russell er i fin form, stemningen er tommetyk, og selv om filmen er alt for lang og ind imellem prøver lidt for hård at være quirky (med en saloon, der hedder The Learned Goat er vi i alt i usædvanligt territorium), kunne jeg godt lide det rolige tempo og den sikre instruktion.

Og så bør man måske lige advare sarte sjæle/sende et opråb til "gore-hounds": Den har en af de mest ulækkert udpenslede henrettelsessekvenser jeg nogensinde har set på film (hvilket muligvis siger mere om mig end om filmen). Fy for den lede... Billede


Top
   
 
Indlæg: søn dec 27, 2015 23:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Steen T skrev:
Buck Rogers skrev:
I går blev det til tre film. Den dårlige var ikke Bone Tomahawk (2015, :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: ), en vellykket lille western med horror-overtoner. Kurt Russell er i fin form, stemningen er tommetyk, og selv om filmen er alt for lang og ind imellem prøver lidt for hård at være quirky (med en saloon, der hedder The Learned Goat er vi i alt i usædvanligt territorium), kunne jeg godt lide det rolige tempo og den sikre instruktion.

Og så bør man måske lige advare sarte sjæle/sende et opråb til "gore-hounds": Den har en af de mest ulækkert udpenslede henrettelsessekvenser jeg nogensinde har set på film (hvilket muligvis siger mere om mig end om filmen). Fy for den lede... Billede


Hehe, det var en ret led scene. Men ja, grusom og blodig 8)

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Indlæg: man dec 28, 2015 0:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Troede kun det var mig, der var lidt sart. Ja, den var nasty - specielt i forhold til resten af filmen.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man dec 28, 2015 21:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Steen T skrev:
Den har en af de mest ulækkert udpenslede henrettelsessekvenser jeg nogensinde har set på film (hvilket muligvis siger mere om mig end om filmen). Fy for den lede...

Værre end I Saw The Devil? For i så fald kan jeg vist godt undvære ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors dec 31, 2015 13:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Trade Routes, USA / Bulgarien, 2007 - IMDB link

2005, Bulgarien. Det nye fascistparti står til at vinde magten. En rutineret spindoktor kommer til hjælp for den siddende regering, og samtidigt begynder CIA at manipulere med valget. Der er så spøgelser i skabene hos begge kandidater, og så kører den derefter. Hvisket inkluderer en ung intern i CIA som bliver smidt til Sofia, en ung gut der er den lokale spindoktor for genvalg, hans onkel som var chef for statssikkerheden dengang Tudor havde magten (man kan vel sine kommunist-kamerads på fornavnsbasis). Regeringen skal lige bruge nogle penge til en valgkampagne, men den ene hånd aner ikke hvad den anden laver, og det går heeeeelt galt når CIA prøver at finde ud af hvem de skal afpresse til fremtidige tjenester.

Så det er underholdende at se den er skrevet og lavet af James Loftus, som sad 20 år i CIA og var een af de fem nærmeste for Clinton da han var præsident. Han af alle burde da vide. En fiktiv historie, men det skete faktisk et par år før. Og mest er det en flot FUCK THE USA historie, som er så velfortalt at jeg tør skrive det med store bogstaver.

Og i øvrigt er den fedt skudt ud over Bulgarske landskaber og et "view over Sofia" (de har nogle bjerge dernede der er værd at bruge tid på), plus vi er ikke ude en biljagt/skudduel film, det er ren rå politik som jeg nu en gang kan lide thrillere, så hey, home ringer fra gårsdagen.

Igen en film der bliver bedre af at man har læst en historiebog eller læst et par wiki sider, for man skal virkeligt kende sin ex-Kommunist historie for at fange slutscenen - jeg røber intet ud over hvad et præ-1989 dossier kan være værd, hvis man nu er til folk i sorte frakker.

PS: Heriksen, dernede hed de DS, tidligere CSS.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors dec 31, 2015 13:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Var CSS ikke det officielle navn (Komitéen for Stats Sikkerhed) og så Darzhavna Sigurnost (DS for Stats Sikkerhed udledt af Komitét za darzhavna sigurnost) i daglig tale?

Synes det stod sådan i en eller anden bog jeg har på koldkrigs-hylden

:beerchug:


Top
   
 
Indlæg: tors dec 31, 2015 13:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
I stand corrected, og tak for det :beerchug: Vidste faktisk ikke de var samtidige, shame on me ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1140 141 142 143 144147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team